Järisyttävimmät matka-aikaerot junan ja henkilöauton välillä?

Liittynyt
24 Syyskuu 2005
Viestit
2,703
Kokeilkaapa vertailla junan matkustusaikoja http://alk.tiehallinto.fi/www2/valimatkat/index.htm löytyvän laskurin avulla henkilöauton vastaaviin.

Tässä muutamia reittejä, joilla juna antaa hyvän vastuksen matkustusajassa autoon nähden:
  • Helsinki-Seinäjoki 2 h 49 min vs. 4 h 27 min
  • Helsinki-Kokkola 3 h 55 min vs. 6 h 2 min
  • Karjaa-Salo 22 min vs. 49 min
  • Oulu-Ruukki 25 min vs. 45 min
  • Tikkurila-Lahti 32 min vs. 1 h 6 min
Järisyttävimmät erot saamme niille väleille, joilla ei ole kunnollista valtatieyhteyttä paikkakuntien välillä. Junien kilpailukyvyn parantamisen nimeen olisi siis järkevää alentaa teiden nopeusrajoituksia ja katkoa niitä mielivaltaisesti :D
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Noista esimerkeistä kylläkin Helsingistä Seinäjoelle ja Kokkolaan on kunnon valtatieyhteydet. Matkaa on vaan niin paljon ettei henkilöautolla ole mitään mahdollisuuksia perjätä pääradan junaliikenteelle. Vaikkakin viimeaikoina on kovasti moitittu Seinäjoki-Oulu radan kuntoa, kulkuu junat silläkin välillä silti 140km/h.
 
Eri juttu sitten, missä määrin nuo autojen ajat vastaavat todellisuutta. Kun ajoin säännöllisesti muutaman kerran vuodessa Helsingistä Jyväskylään, niin almanakkani matka-aikataulukko antoi ajaksi 3 h 30 min. Todellisuudessa 2 h 30 min oli liikaa (minulle ;) ). Tampereellekin pääsee puolessatoista tunnissa.
 
Toi Helsinki-Kokkolan välin 6 tuntia pitää talvikeleillä aika hyvin paikkansa, kesällä menee kyllä nopeemmin.
 
Eri juttu sitten, missä määrin nuo autojen ajat vastaavat todellisuutta. Kun ajoin säännöllisesti muutaman kerran vuodessa Helsingistä Jyväskylään, niin almanakkani matka-aikataulukko antoi ajaksi 3 h 30 min. Todellisuudessa 2 h 30 min oli liikaa (minulle ;) ). Tampereellekin pääsee puolessatoista tunnissa.

Riippunee ajotyylistä. Kesällä menimme autolla Helsingistä Kajaaniin. Matkaan meni koko päivä, reilusti yli Tiehallinnon laskuri, vaikka tauot laskettaisiin mukaan. Matkalla oli välillä tukoksia ja traktoreita. Valitsimme Vt24:n Lahdesta Jyväskylään maisemien takia, joka oli sittenkin hyvä valinta epäsuosionsa vuoksi, sillä järven toisella puolen kulkeva Vt4 oli täysin jumissa koko päivän ukkosmyrskyn kaatamien puiden takia. Nopeusrajoitukset olivat tällä reitillä normaali valtatietasoa.

Silti, jos nyt tulisi sama matka eteen, lähtisin mieluummin junalla tai jopa bussilla, sillä ajaminen on raskasta. Junassa voi vaikka lueskella tai ihailla Järvi-Suomen maisemia ja käveleskellä ravintolavaunuun välipalalle. Autossa voi pitää levähdystaukoja, mutta ne eivät ole "voi" vaan "täytyy", ei sitä muuten jaksa. Ja se on se, joka lisää matka-aikaa tuntuvasti.

Jostain syystä silti ne, joilla on paljon rahaa, tykkäävät kulkea henkilöautolla sen hitaudesta huolimatta, vaikka rationaalisinta olisi mennä nopealla junalla tai lentokoneella ja vuokrata perillä auto, jolla mennä kohteeseen, jos ei ole paljoa matkatavaraa. Myönteisenä poikkeuksena Idols-tuomari Jone Nikula, joka matkusti tuossa talvella yksikerroksisessa kakkosluokan suhina-InterCity-vaunussa Iisalmen suunnasta Helsinkiin ja perillä jatkoi matkaansa Forumin parkkihallista autolla, pisteet Jonelle junan tukemisesta!
 
Takaisin
Ylös