Sivu 2 / 3 EnsimmäinenEnsimmäinen 123 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 16-30/42

Viestiketju: Helsingin lähijunaliikenteen linjasto

  1. #16
    jodo avatar
    Liittynyt
    05.03.2008
    Viestejä
    347

    oletus Vs: Helsingin lähijunaliikenteen linjasto

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Max Näytä viesti
    Kirjainnauha on kai vain Sm1-2 kalustossa? Vieläkö niitä ajaa kaupunkiradoilla, ei ainakaan itselleni ole tullut aikoihin vastaan?
    Joka yö mennen tullen T-juna Riksuun ja takaisin.

  2. #17

    Liittynyt
    21.04.2013
    Viestejä
    262

    oletus Vs: Helsingin lähijunaliikenteen linjasto

    Tykkäisin ennemmin sellaisesta litteramaisemmasta systeemistä, että kirjaimet varattaisiin junapuolellakin tarkenteisiin, niin kuin raitiolinjoilla ja rataosuutta merkattaisiin numerolla. Toimii vielä paljon paremmin lähijunien säteittäisessä systeemissä verraten sikin sokin ajaviin ratikoihin.

    <snip>

    edit:Tässä olisi versio 2, joka on ehkä vähän suoraviivaisempi.

    Rataosat voisi numeroida seuraavasti:
    1 = Rantarata
    2 = Päärata
    3 = Kehärata myötäpäivään
    4 = Kehärata vastapäivään
    (5 = Hyvinkään-Hangon rata)
    6 = Lahden oikorata
    7 = Kerava-Lahti -rata.
    (8 = Porvoon rata)

    Uudelleenmietin noita kirjaimia myös vähäsen:

    (kirjaimeton) lähialueen juna
    N = keskialueen Nopea juna
    R = Reuna-alueen juna
    S = reuna-alueen Supernopea juna
    E = vielä Etäisempien alueiden juna
    J = jatkettu linja

    Joten uudessa systeemissä:

    1 = A
    2 = N
    3 = P
    4 = I

    N1 = E
    R1 = L
    S1 = U
    E1 = Y

    N2 = K
    R2 = T
    S2 = D
    E2 = R

    6 = Z
    J6 = Z-junat, jotka jatkavat Kouvolaan.
    7 = G

    • Jos Nurmijärven/Klaukkalan rataa tulee, voi sinne menevillä linjoilla käyttää myös 3:a ja 4:ää.
    • Jos tulee Pisararata, kirjaimettomat 1-4 ajaisivat kai sinne.
    • Turun oikorata voisi ottaa numeron 10, joka peilaisi mainiosti rantaradan 1:stä, 9 jääköön varaukseksi vielä jollekin junalle pääradan suunnalla.
    Viimeisin muokkaaja Ketorin; 05.09.2018 kello 20:35.

  3. #18

    Liittynyt
    23.11.2015
    Sijainti
    Myyrmäki, Vantaa
    Viestejä
    544

    oletus Vs: Helsingin lähijunaliikenteen linjasto

    Itse en näe syytä miksi pitäisi korvata nykyinen kirjainjärjestelmä. Kaupungit joissa on kirjain-numero linjoja, ovat niin isoja, ettei pelkät kirjaimet riitä tai niin monta liikkumismuotoa, että järjestelmä olisi sekainen pelkillä numeroilla. Helsingin lähijunaliikenteessä on 20 linjavariaatiota ja 15 varsinaista linjaa joista 3 kulkee vain yöllä ja I/P ovat sama linja eri suuntiin. 15 linjaa on helppo muistaa, etekin kun on vain 4-5 varsinaista reittiä. Myöskin pelkät kirjaimet sopivat hyvin HSL-alueen muun liikenteen numeroinnin kassa, vaikkakin Metron nykyiset M1 ja M2 rikkovat kaavaa. Ei tule esim tilannetta, jossa on sekä juna N1 ja ratikka 1N. Järjestelmän muuttaminen ennen kuin on yli 25 linjaa, jolloin muistaminen alkaa vaikeutua ja kirjaimet loppua ei minusta ole tarpeellista, etenkään nyt kun linjojen määrä on vähenemään päin. Kirjaimia voisi tosin vaihdella vähän paremmin vastaamaan määränpäitä.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ketorin Näytä viesti
    6 = Lahden oikorata
    7 = Kerava-Lahti -rata.
    Meinasit varmaan Riihimäki - Lahti.

  4. #19

    Liittynyt
    21.04.2013
    Viestejä
    262

    oletus Vs: Helsingin lähijunaliikenteen linjasto

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Makke93 Näytä viesti

    Meinasit varmaan Riihimäki - Lahti.
    Joo, oikeassa olet. Mutta eikös tämä olisi ihan saksalaistyylinenkin järjestelmä? Jos pidettäisiin edellisenkaltaiset linjanumerot ja oletetaan pisara, niin voisi vaikka käyttää linjakirjainta L:

    L1 A
    L2 N
    L3 P
    L4 I

    L voisi yhtähyvin olla "Lokal" tai "Lähijuna".

    Jos olisi vielä toinen metrolinjakin, niin se voisi olla U tai sitten vain jatkaisi metron osalta juoksevaa numerointia. Jos pisaralle ajaisi toisenkin etäisyys/nopeusluokan junia, niin voisivat olla "P", "pisara" tai "pika" tai "paikallinen". Vapaana on myös "T" niin kuin "tunneli" ja "S" niin "S-baana", tai "R" niin kuin "regio", jos halutaan noudattaa eurooppalaista esimerkkiä.

    Näin kuin rataosuudet on numeroitu, voidaan muutamalla enemmän tai vähemmän loogisesti osoitetulla kirjaimella merkitä etäisyyttä ja pysähtymisrakennetta, onko se kaikille asemille, onko se osan skippaava vai melkein kaikki skippaava. Ymmärrän, että lähijunaliikenne on nyt hitaassa murroksessa, jossa näiden kirjainten määrä edelleen vähenee, mutta veikkailisin, että ainakin kolme-neljä pysähtymisrakennetta pysyy edelleen, jos ne olisi vuorokausiperusteisia, niin niihinkin voisi kirjaimet assosioida, esim (A)amu, (R)uuhka, (P)äivä, (I)ltapäiväruuhka, (E)htoo ,(Y)ö, tai miten ne ikinä asettuvatkaan; en voi sanoa olevani lähijuna expertti, niin voisi olla vain hiljaa

    Ainakaan UrbanRail.net:in Robert Schwandl ei ole linjakirjainten ystävä

    Not much has improved on the S-Bahn network as far as the points I mentioned in 2013 are concerned. Still no special branding, although many new trains now carry a purple livery, whereas outer suburban trains are green and white like all other VR trains. The mess of line letters has not been sorted, actually with the opening of the Airport line it got worse. These service are labelled (P) for clockwise and (I) for anti-clockwise. I hope that these letters mean something for the local population because otherwise I'd call them inappropriate. (I) when written isolatedly doesn't really have a distinctive character, and (P) on blue background and within a circle is mostly associated with a car park. From my experience, also by writing about these systems, a combination of a letter (for the system) and a number for the route is the best option, and therefore it seems natural that even Germany's neighbouring countries like Poland, Czechia and Belgium have adopted the S1, S3 style for suburban trains. This type of designation has actually gone global, via Italy all the way to China, where new lines built as part of the metro system but reaching rather remote areas are labelled S1, S2, etc in most cities. Whereas previously, different routes had already been shown on some maps in different colours, they are now all purple. And I guess what's most confusing about these letters is that there is no distinction between regular and rush-hour services. I find it too tiring to figure out what the difference between N, K and T is and I wonder if it makes that much difference to skip a few stations or whether it would be better just to have a regular all-day 10-minute service on the section to Kerava and drop a few letters instead. In fact, with a train at least every 5 minutes between Helsinki and Hiekkaharju, I bet that an all-stopping service at all times would be more reliable. And this is just about the northeastern leg, the mess on the western leg is similar. I can't think of any other city in the world that operates such a confusing stopping pattern, even Tokyo's private suburban railways seemed to be easier to understand. Some may say, this is a foreign visitor's problem, but although it may be no issue for regular users, I am sure it prevents many occasional users from taking these trains and they choose their car instead.
    Viimeisin muokkaaja Ketorin; 11.09.2018 kello 16:59.

  5. #20

    Liittynyt
    29.07.2014
    Sijainti
    Riihimäki
    Viestejä
    17

    oletus Vs: Helsingin lähijunaliikenteen linjasto

    Miten olisi Sveitsin malliin että linjojen numerot perustuu tieverkkoon? L nyt voisi olla lähijuna ja antaa sen HSL:n ja mahdollisesti muiden tulevien lähijunajärjestelmien kirjaimeksi, mutta jäljelle jäisi R niinkuin Regio (taajamajunat), RE niinkuin RegioExpress ja IC niinkuin InterCity.

    Esimerkiksi nykyisestä R-junasta tulee RE3 koska mukailee 3-tietä, Turku-Pieksämäki olisi IC9 koska mukailee ysitietä jne. Mielestäni olisi ihan selkeä tapa rakentaa verkostoa.

  6. #21

    Liittynyt
    21.04.2013
    Viestejä
    262

    oletus Vs: Helsingin lähijunaliikenteen linjasto

    Näin niin kuin täysin oftopikkina, sais kyllä Tamperekin alkaa ajaa omia lähijunia. Niitä olisi aluksi varmaan niin vähän ja harvoin aikatauluin (sillaihan se Helsingissäkin aluksi oli), että linjakirjaimet voisi olla hyväkin asia.

    Vaiks aluksi:

    Vihreä linja (Y) Lempäälä - Yläjärvi
    Punainen linja (N) Nokia - Orivesi

    Tällä pärjäisi vuosikymmeniä. Samit takaisin töihin välittömästi!
    Viimeisin muokkaaja Ketorin; 11.09.2018 kello 19:16.

  7. #22

    Liittynyt
    22.07.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    396

    oletus Vs: Helsingin lähijunaliikenteen linjasto

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ketorin Näytä viesti
    Näin niin kuin täysin oftopikkina, sais kyllä Tamperekin alkaa ajaa omia lähijunia. Niitä olisi aluksi varmaan niin vähän ja harvoin aikatauluin (sillaihan se Helsingissäkin aluksi oli), että linjakirjaimet voisi olla hyväkin asia.

    Vaiks aluksi:

    Vihreä linja (Y) Lempäälä - Yläjärvi
    Punainen linja (N) Nokia - Orivesi

    Tällä pärjäisi vuosikymmeniä. Samit takaisin töihin välittömästi!
    Samantien varmaankin kannattaa miettiä Siuro - Orivesi ja Akaa - Ylöjärvi

  8. #23

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5764

    oletus Vs: Helsingin lähijunaliikenteen linjasto

    Nykyinen linjakirjaimiin perustuva systeemi on ihan hyvä, malli on kopioitu Kööpenhaminasta jossa se on yhä käytössä.

    Helsingin ongelma on että linjoja on liikaa ja vaikea hahmottaa kun samaa rataosaa ajaa monta linjaa.

    Ratkaisuna ehdotan että kullakin rataosalla voisi olla yksi linja joka kattaa kaikki junat jolla yhtenäinen pysähtymiskäytäntö.

    Rantaradalla siis U ja E sama linja, olkoot vaikka E. A ja L sama linja, olkoot L (niinkuin länteen), Y jatkaisi kuten nyt.

    Junan määräasemakilpi joka näkyisi sekä keulassa että sivussa että laitureiden näytöillä kertoisi sitten minne asti juna menee.

    Kehäradalle pitää saada kaksi linjaa niin että Martsarin kautta Lentoasemalle olisi vaikka A (kuten Airport) ja pääarataa pitkin P (kuten päärata tai pohjoinen). Kehärataa käyttöönotettaessa tätä esti järjestelmien kankeus, junan JKV-laite olisi pitänyt buutata silloin kun linjantunnus vaihtuu, tähän pitäisi löytää ratkaisu!

    Puhtaasti pääradalle jäisivät R, K ja N (Yhdistetty N ja T) ja oikoradalle Z. D:n kohtalosta vois päättää erikseen, minun mielestäni olkoot R vaikka ajetaan hitaammalla kalustolla.

    t. Rainer

  9. #24

    Liittynyt
    22.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1866

    oletus Vs: Helsingin lähijunaliikenteen linjasto

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    .
    Kehäradalle pitää saada kaksi linjaa niin että Martsarin kautta Lentoasemalle olisi vaikka A (kuten Airport) ja pääarataa pitkin P (kuten päärata tai pohjoinen). Kehärataa käyttöönotettaessa tätä esti järjestelmien kankeus, junan JKV-laite olisi pitänyt buutata silloin kun linjantunnus vaihtuu, tähän pitäisi löytää ratkaisu!
    Ei tuo ollut mikään oikea syy. JKV-laitteella voi aivan hyvin olla eri junanumero kuin junalla virallisesti. Tai vaihtoehtoisesti infojärjestelmässä voi olla osan matkaa eri junanumero kuin juna oikeasti on. Määräys-/ohjetekninem juttu.

  10. #25

    Liittynyt
    21.04.2013
    Viestejä
    262

    oletus Vs: Helsingin lähijunaliikenteen linjasto

    Mikä ihme logiikka tuossa junankulkurakenteessa ylipäänsä on. Esimerkiksi miksi Päivällä kulkee joka toisen aseman skippaava K-juna, mutta aikaisin aamulla ja illalla kaikilla asemilla pysähtyvä N-juna? D-juna on ruuhkavuoro ja T varhais-myöhäisvuoro, mutta aika vähän lähtöjä.

    Rantarandanpuolella taas on ihan ymmärrettävää, että Päivän vuorotellen ajavat U ja E, sekä A korvataan aikaisin aamulla ja myöhään illalla ajavalla L:llä.
    Viimeisin muokkaaja Ketorin; 13.09.2018 kello 03:04.

  11. #26

    Liittynyt
    22.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1866

    oletus Vs: Helsingin lähijunaliikenteen linjasto

    Logiikka lienee se, että K vaihtuu N:ksi kun I/P ei kulje tai kulkee liian harvoin. Päivällä liikenne on niin tiheä joka tapauksessa, että K:n välistä jättämillä asemilla katsotaan 10 min vuoroväli riittäväksi ja tarjotaan muille nopeampi (tai ainakin siltä tuntuva) vuoro väliin.

    T-juna taasen kulkee silloin kun mikään muu ei kulje, eikä tällöin tarvita useampia erillisiä junia hoitamaan eri asemia. Kustannuskysymys.

  12. #27

    Liittynyt
    21.04.2013
    Viestejä
    262

    oletus Vs: Helsingin lähijunaliikenteen linjasto

    K:ssa on vielä epäselvää pysähdys Puistolassa? Onko tämä puhtaasti paikallispalvelua tai "on aina ollut niin" asia, vai onko löydettävissä jotain syvällisempiä aikataulillisia syitä? Malmi ja Ogeli ovat perusteltuja runkobussiyhteyden takia.

    Ei tuo lähijunasysteemi nyt niin hirveä ole, kun siihen on kunnolla tutustunut, nuo linjakirjaimet nyt on aika lailla haulikolla ammuttu.

    Jos haluttaisiin säilyttää yhden linjakirjaimen systeemi, niin olisiko Vokaalit - rantarata, konsonantit; päärata mitään? Vain I ja P pitäisi vaihtaa keskenään ja keksiä L:lle uusi kirjain. Siinä on jo nyt nykyisten kirjainten osalta melkein nouseva järjestys. Pääradalla ei oikein ole havaittavissa mitään vastaavaa rakennetta, Paitsi ehkä Z lahteen. Ja K-juna ajaa edelleen keravalle.
    Viimeisin muokkaaja Ketorin; 13.09.2018 kello 14:32.

  13. #28
    MJG
    MJG ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    29.06.2009
    Viestejä
    297

    oletus Vs: Helsingin lähijunaliikenteen linjasto

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Nykyinen linjakirjaimiin perustuva systeemi on ihan hyvä, malli on kopioitu Kööpenhaminasta jossa se on yhä käytössä.

    Helsingin ongelma on että linjoja on liikaa ja vaikea hahmottaa kun samaa rataosaa ajaa monta linjaa.

    Ratkaisuna ehdotan että kullakin rataosalla voisi olla yksi linja joka kattaa kaikki junat jolla yhtenäinen pysähtymiskäytäntö.

    Rantaradalla siis U ja E sama linja, olkoot vaikka E. A ja L sama linja, olkoot L (niinkuin länteen), Y jatkaisi kuten nyt.

    Junan määräasemakilpi joka näkyisi sekä keulassa että sivussa että laitureiden näytöillä kertoisi sitten minne asti juna menee.

    Kehäradalle pitää saada kaksi linjaa niin että Martsarin kautta Lentoasemalle olisi vaikka A (kuten Airport) ja pääarataa pitkin P (kuten päärata tai pohjoinen). Kehärataa käyttöönotettaessa tätä esti järjestelmien kankeus, junan JKV-laite olisi pitänyt buutata silloin kun linjantunnus vaihtuu, tähän pitäisi löytää ratkaisu!

    Puhtaasti pääradalle jäisivät R, K ja N (Yhdistetty N ja T) ja oikoradalle Z. D:n kohtalosta vois päättää erikseen, minun mielestäni olkoot R vaikka ajetaan hitaammalla kalustolla.

    t. Rainer
    Niin että kun ns. ongelma on se, että on hitaita ja nopeita junia, niin ratkaistaan asia muuttamalla kaikki hitaiksi?

  14. #29
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6365

    oletus Vs: Helsingin lähijunaliikenteen linjasto

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ketorin Näytä viesti
    K:ssa on vielä epäselvää pysähdys Puistolassa? Onko tämä puhtaasti paikallispalvelua tai "on aina ollut niin" asia, vai onko löydettävissä jotain syvällisempiä aikataulillisia syitä?
    Se lisättiin Tikkurilan kaupunkiradan valmistuttua, kun Koillis-Helsingissä aloitti liityntälinjasto. Koillis-Helsingin liityntäasemat ovat Malmi ja Puistola.

  15. #30

    Liittynyt
    21.04.2013
    Viestejä
    262

    oletus Vs: Helsingin lähijunaliikenteen linjasto

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko Näytä viesti
    Se lisättiin Tikkurilan kaupunkiradan valmistuttua, kun Koillis-Helsingissä aloitti liityntälinjasto. Koillis-Helsingin liityntäasemat ovat Malmi ja Puistola.
    Noniin, selvisi sekin. Onhan tuo Lähijuna sitten nykyiselläänkin melko fixu vekotin. Jos Käpyläänkin tulisi liityntäterminaali joskus, niin voisi suosiolla tehdä siitäkin kaikille asemille, niin siistiytyisi lähijunasysteemi vielä oleellisesti.

    Sitten joskus, kun Espoon kaupunkirataa jatketaan, niin Espooseen pidennetty A korvannee E:n, putoaa taas yksi kuvaava kirjain systeemista. Samalla lailla, yllä tulisi varmaan K:n sijaan koko päivän ajava N...

    Saataisiinpa tämä kaikki info, eli lyhyt kuvaus junan kulkuprofiilista kolmella kotimaisella, vielä aikataulukarttoihinkin (ja keskustan bussit ratikkakarttaan), niin hyvä tulisi. Viimeaikoina on vissiin keskitytty aika lailla vain reittioppaaseen.
    Viimeisin muokkaaja Ketorin; 13.09.2018 kello 17:33.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 31.10.2013, 21:00
  2. Vastauksia: 8
    Viimeisin viesti: 24.11.2011, 14:36
  3. Helsingin seudun terveysasemat ja linjasto
    kirjoittanut teme foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 14
    Viimeisin viesti: 01.11.2010, 19:49
  4. Helsingin lähijunaliikenteen muutokset 2009
    kirjoittanut kuukanko foorumissa Junat
    Vastauksia: 21
    Viimeisin viesti: 29.12.2008, 09:51
  5. Helsingin liitosalueiden linjasto
    kirjoittanut Resiina foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 61
    Viimeisin viesti: 30.11.2008, 12:53

Tämän viestiketjun aihemerkinnät

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •