Sivu 3 / 3 EnsimmäinenEnsimmäinen 123
Näytetään tulokset 31-42/42

Viestiketju: Helsingin lähijunaliikenteen linjasto

  1. #31

    Liittynyt
    28.05.2016
    Viestejä
    110

    oletus Vs: Helsingin lähijunaliikenteen linjasto

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ketorin Näytä viesti
    ...Sitten joskus, kun Espoon kaupunkirataa jatketaan, niin Espooseen pidennetty A korvannee E:n
    Se menee kylläkin toisin päin suunnitelmissa

  2. #32

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5629

    oletus Vs: Helsingin lähijunaliikenteen linjasto

    Lainaus Alunperin kirjoittanut MJG Näytä viesti
    Niin että kun ns. ongelma on se, että on hitaita ja nopeita junia, niin ratkaistaan asia muuttamalla kaikki hitaiksi?
    Et tainnut nyt ymmärtää mitä ajoin takaa. Junat olisivat samat kuin nyt mutta tunnuskirjaimet yhdistettäisään jos niillä on sama pysähtymiskäytäntö riippumatta miten kauas menevät.
    Esim onhan nytkin R-junia jotka menevät Riihimäelle mutta on niitäkin jotka menevät Tampereelle.

    t. Rainer

  3. #33
    Resiina avatar
    Liittynyt
    04.07.2005
    Sijainti
    Kerava
    Viestejä
    930

    oletus Vs: Helsingin lähijunaliikenteen linjasto

    Tässä vanha lähiliikennekaavio, ilmeisesti 1970-luvulta
    Nimi: IMG_20180913_160457.jpg
Katselukertoja: 789
Koko: 96,4 KB
    Viimeisin muokkaaja Resiina; 13.09.2018 kello 22:37.

  4. #34

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5629

    oletus Vs: Helsingin lähijunaliikenteen linjasto

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Resiina Näytä viesti
    Tässä vanha lähiliikennekaavio, ilmeisesti 1970-luvulta
    On muuten selkeä lukea!
    On muuten joitakin asemia kadonnut sen jälkeen mutta muutama tullut lisää kanssa, tai paikkoja sirretty.

    Veikkaan että on ollut voimassa vuosien 1978 ja 1981 välillä.

    t. Rainer
    Viimeisin muokkaaja R.Silfverberg; 13.09.2018 kello 22:48.

  5. #35

    Liittynyt
    22.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1810

    oletus Vs: Helsingin lähijunaliikenteen linjasto

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Resiina Näytä viesti
    Tässä vanha lähiliikennekaavio, ilmeisesti 1970-luvulta
    Haarukoin, että toukokuu 1978 (Malminkartano) ja joulukuu 1980 (Hanalan lakkautus) on rajoina.

  6. #36

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5629

    oletus Vs: Helsingin lähijunaliikenteen linjasto

    Lainaus Alunperin kirjoittanut tlajunen Näytä viesti
    Haarukoin, että toukokuu 1978 (Malminkartano) ja joulukuu 1980 (Hanalan lakkautus) on rajoina.
    Tapahtuiko Koivukylän avaaminen, Rekolan siirto pohjoisempaan, ja Hanalan lakkautus yhtaikaa?

    Muistaako kukaan milloin katosi Nokka (Näse) rantaradalta?

    t. Rainer

  7. #37

    Liittynyt
    22.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1810

    oletus Vs: Helsingin lähijunaliikenteen linjasto

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Tapahtuiko Koivukylän avaaminen, Rekolan siirto pohjoisempaan, ja Hanalan lakkautus yhtaikaa?

    Muistaako kukaan milloin katosi Nokka (Näse) rantaradalta?

    t. Rainer
    Vaunut.org'in liikennepaikkaluettelon mukaan kyllä, Koivukylän asema avattiin samana päivänä kuin Hanala lakkautettiin. Rekolan siirtoa ei listauksessa mainita, mutta voisi olettaa, että samaan aikaan tapahtui.

    Viimeisin Luomahan oli samalla paikalla kuin muinainen Nokka. Toukokuussa 1978 vanha Luoman asema siirrettiin myöhemmälle paikalleen, siihen missä Nokka oli ollut aiemmin. Sitä en tiedä, enkä äkkiseltään löytänyt tietoa, milloin Nokka lakkautettiin asemana sillä nimellään.

    Luoman siirto tapahtui pari päivää aiemmin kuin Malminkartanon avaus, joten sinänsä se ei vaikuta linjakaavion ajoitukseen.

  8. #38
    Max
    Max ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    26.08.2008
    Viestejä
    1051

    oletus Vs: Helsingin lähijunaliikenteen linjasto

    Lainaus Alunperin kirjoittanut tlajunen Näytä viesti
    Sitä en tiedä, enkä äkkiseltään löytänyt tietoa, milloin Nokka lakkautettiin asemana sillä nimellään.
    Lapsosena asustin Martinlaaksossa 1975-1980 ja olin silloin kovin kiinnostunut lähijunista. Melko varmasti voin sanoa, että Nokan seisake lakkautettiin noiden vuosien aikana

  9. #39

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5629

    oletus Vs: Helsingin lähijunaliikenteen linjasto

    Lainaus Alunperin kirjoittanut tlajunen Näytä viesti
    Vaunut.org'in liikennepaikkaluettelon mukaan kyllä, Koivukylän asema avattiin samana päivänä kuin Hanala lakkautettiin. Rekolan siirtoa ei listauksessa mainita, mutta voisi olettaa, että samaan aikaan tapahtui.
    Niin se kuvio meni. Koivukylän valmistumisen yhteydessä Rekolan ja Korson asemat saivat uudet laiturit, Rekolan vajaa kilometri pohjoisemmaksi ja Korson siirrettiin alikulkutunnelin eteläpuolelle, josta järjestettiin jalankulkuyhteys radan ali niille alueille joita ennen palveli Hanala. Myöhemmin 2000-luvulla toki Korson laiturit siirrettiin entiselle paikalle.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut tlajunen Näytä viesti
    Viimeisin Luomahan oli samalla paikalla kuin muinainen Nokka. Toukokuussa 1978 vanha Luoman asema siirrettiin myöhemmälle paikalleen, siihen missä Nokka oli ollut aiemmin. Sitä en tiedä, enkä äkkiseltään löytänyt tietoa, milloin Nokka lakkautettiin asemana sillä nimellään.

    Luoman siirto tapahtui pari päivää aiemmin kuin Malminkartanon avaus, joten sinänsä se ei vaikuta linjakaavion ajoitukseen.
    Sen muistan kanssa että Nokan nimi vaihdettiin Luomaksi ja vanha Luoma joka oli kehäkolmosen sillan kohdalla lakkautettiin. Ja Luoma oli siinä mielessä erikoinen että vanha Luoma oli viimeinen asema Suomen puolella ennen Porkkalan vuokra-alueen rajaa, jonne siis ajettiin paikallisjunia Helsingistä, ja Nokka taisi olla jo naapurin puolella jos ylipäänsä oli olemassa.

    t. Rainer

  10. #40
    Knightrider avatar
    Liittynyt
    07.03.2009
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1418

    oletus Vs: Helsingin lähijunaliikenteen linjasto

    Minusta kirjainjärjestelmä on hyvä, mutta tällä hetkellä kirjain itsessään ei kerro mitään. Entä jos linjatunnus kertoisi suunnan sekä määränpään, esimerkiksi näin:

    Siuntion suunta
    S Helsinki-Siuntio (nykyinen Y)
    SKI Helsinki-Kauklahti-Kirkkonummi (nykyinen U)
    SKA Helsinki-Kauklahti (nykyinen E)
    SE Helsinki-Espoo
    SL Helsinki-Leppävaara (nykyinen A)

    Lentoaseman suunta
    Av Helsinki-Vantaankoski-Airport (nykyinen P/I)
    At Helsinki-Tikkurila-Airport (nykyinen P/I)

    Tampereen suunta
    T Helsinki-Tampere (nykyinen R)
    TR Helsinki-Riihimäki (nykyiset R:t jotka jäävät Riihimäelle tai vaihtavat siellä linjaa)
    TK Helsinki-Kerava (nykyinen K)

    Lahden suunta
    LHelsinki-Lahti (nykyinen Z)
    RLRiihimäki-Lahti (nykyinen G)

    Nikkilän suunta
    N Helsinki-Nikkilä

    Yölinjat (pysähtyvät kaikilla asemilla):
    SY Helsinki-Siuntio (nykyinen L)
    SY-KI Helsinki-Kirkkonummi (nykyinen L)
    TY Helsinki-Tampere
    TY-R Helsinki-Riihimäki (nykyinen T)
    TY-K Helsinki-Kerava (nykyinen N)

    Ruuhkalinjat (ohittavat asemia vrt. peruslinjaan)
    TX
    (nykyinen D)

  11. #41

    Liittynyt
    22.08.2009
    Viestejä
    610

    oletus Vs: Helsingin lähijunaliikenteen linjasto

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Knightrider Näytä viesti
    Minusta kirjainjärjestelmä on hyvä, mutta tällä hetkellä kirjain itsessään ei kerro mitään. Entä jos linjatunnus kertoisi suunnan sekä määränpään, esimerkiksi näin:

    Siuntion suunta
    S Helsinki-Siuntio (nykyinen Y)
    SKI Helsinki-Kauklahti-Kirkkonummi (nykyinen U)
    SKA Helsinki-Kauklahti (nykyinen E)
    SE Helsinki-Espoo
    SL Helsinki-Leppävaara (nykyinen A)

    Lentoaseman suunta
    Av Helsinki-Vantaankoski-Airport (nykyinen P/I)
    At Helsinki-Tikkurila-Airport (nykyinen P/I)

    Tampereen suunta
    T Helsinki-Tampere (nykyinen R)
    TR Helsinki-Riihimäki (nykyiset R:t jotka jäävät Riihimäelle tai vaihtavat siellä linjaa)
    TK Helsinki-Kerava (nykyinen K)

    Lahden suunta
    LHelsinki-Lahti (nykyinen Z)
    RLRiihimäki-Lahti (nykyinen G)

    Nikkilän suunta
    N Helsinki-Nikkilä

    Yölinjat (pysähtyvät kaikilla asemilla):
    SY Helsinki-Siuntio (nykyinen L)
    SY-KI Helsinki-Kirkkonummi (nykyinen L)
    TY Helsinki-Tampere
    TY-R Helsinki-Riihimäki (nykyinen T)
    TY-K Helsinki-Kerava (nykyinen N)

    Ruuhkalinjat (ohittavat asemia vrt. peruslinjaan)
    TX
    (nykyinen D)
    Jos linjatunnuksen pitäisi kertoa suunta, mielestäni parempi olisi se, että linjatunnus koostuu kahdesta numerosta ja ensimmäinen näistä ilmoittaa suunnan. Eli puhtaalta pöydältä lähdettynä, jos nyt suunniteltaisiin linjatunnuksia, rantarata olisi 11 - 15, kehärata 21 & 22 ja päärata 31 - 38. Mutta nyt ei kannata enää alkaa vaihtamaan, kun nykyiset linjatunnukset on olleet käytössä iät ajat, useimmat 1970-luvulta asti. Samasta syystä en myöskään pidä siitä, että muiden seutulinjojen numerointi muutettiin loogiseksi niin että kauemmas kulkevilla linjoilla on suuremmat numerot. Noita muuttuneita numeroita saa yhä edelleen miettiä.
    Viimeisin muokkaaja Minä vain; 19.09.2018 kello 16:33.

  12. #42
    Knightrider avatar
    Liittynyt
    07.03.2009
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1418

    oletus Vs: Helsingin lähijunaliikenteen linjasto

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Minä vain Näytä viesti
    Jos linjatunnuksen pitäisi kertoa suunta, mielestäni parempi olisi se, että linjatunnus koostuu kahdesta numerosta ja ensimmäinen näistä ilmoittaa suunnan. Eli puhtaalta pöydältä lähdettynä, jos nyt suunniteltaisiin linjatunnuksia, rantarata olisi 11 - 15, kehärata 21 & 22 ja päärata 31 - 38. Mutta nyt ei kannata enää alkaa vaihtamaan, kun nykyiset linjatunnukset on olleet käytössä iät ajat, useimmat 1970-luvulta asti. Samasta syystä en myöskään pidä siitä, että muiden seutulinjojen numerointi muutettiin loogiseksi niin että kauemmas kulkevilla linjoilla on suuremmat numerot. Noita muuttuneita numeroita saa yhä edelleen miettiä.
    Kirjaimissa on se etu, että ne kertovat jotain jo ilman opetteluakin. Mikäli käytetään numeroita, kannattaisi niiden sitten vastata bussien suuntanumerointia - muutenhan matkustajien pitäisi opetella uudestaan, mitä 10-sarja tai 20-sarja sitten tarkoittaa ja tällöin olisi myös kaksi kertaa HSL-alueella mm. linjat 10 ja 20. Sen sijaan mitä jos 100-sarja olisi metro, 200-sarja Rantarata, 300 Elsa, 400-sarja Klaukkalan rata, 500-sarja Kehärata, 600-sarja Päärata, 700-sarja Lahden suunta, 800-sarja Nikkilän/Porvoon suunta, 900-sarja kehyskuntien poikittaislinjat (esim. Kerava-Nikkilä)? Junille voitasiin varata jokaisen sarjan ensimmäiset 10 numeroa (200-209, 300-309...) joita ei annettaisi bussilinjoille.

Sivu 3 / 3 EnsimmäinenEnsimmäinen 123

Vastaavia viestiketjuja

  1. Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 31.10.2013, 21:00
  2. Vastauksia: 8
    Viimeisin viesti: 24.11.2011, 14:36
  3. Helsingin seudun terveysasemat ja linjasto
    kirjoittanut teme foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 14
    Viimeisin viesti: 01.11.2010, 19:49
  4. Helsingin lähijunaliikenteen muutokset 2009
    kirjoittanut kuukanko foorumissa Junat
    Vastauksia: 21
    Viimeisin viesti: 29.12.2008, 09:51
  5. Helsingin liitosalueiden linjasto
    kirjoittanut Resiina foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 61
    Viimeisin viesti: 30.11.2008, 12:53

Tämän viestiketjun aihemerkinnät

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •