Lippuautomaatit

Liittynyt
12 Elokuu 2018
Viestit
3
Tietääkö kukaan miksi joskus kun ostaa kaukoliikenteen lippua automaatista, siitä ei löydy kohtaa mistä saisi valita haluamansa istumapaikan?
 
Lipputietojärjestelmässä ei välttämättä ole tarkkaa tietoa joidenkin junien vaunuista, jolloin se ei voi myöskään osoittaa tiettyjä paikkoja näiden vaunujen sisältä.

Syynä voi olla ettei tieto ei vaan ole kulkenut tai junaan käytettävää runkoa ei ihan oikeasti vielä ole päätetty.
 
Muistaakseni juurikin 15 minuuttia ennen paikanvalintamahdollisuus sulkeutuu ja automaatista saa vain satunnaispaikkoja. Tarkoituksena lienee ehkäistä automaattien ruuhkaantumista, mikä on relevanttia pienemmillä asemilla, joilla automaatteja ja junia on vähän.
 
Vähän toisenlainen kysymys lippuautomaateista: VR:n kiskobusseissa näyttäisi tietojen mukaan olevan lippuautomaatit junan sisällä. Sen sijaan muissa taajamajunissa, esim. R- ja Z-junat pää- ja oikoradalla, ei ole lippuautomaatteja junan sisällä. Automaatit ovat asemilla ulkona ja ilkivallalle alttiina. Onko tälle jotain järkevää perustetta miksi näin? Eikö se vain olisi helpompaa olla siellä junan sisällä nämä automaatit? Ja ehkä eniten käytetyillä asemilla sen lisäksi ulkoautomaatit.
 
Vähän toisenlainen kysymys lippuautomaateista: VR:n kiskobusseissa näyttäisi tietojen mukaan olevan lippuautomaatit junan sisällä. Sen sijaan muissa taajamajunissa, esim. R- ja Z-junat pää- ja oikoradalla, ei ole lippuautomaatteja junan sisällä. Automaatit ovat asemilla ulkona ja ilkivallalle alttiina. Onko tälle jotain järkevää perustetta miksi näin? Eikö se vain olisi helpompaa olla siellä junan sisällä nämä automaatit? Ja ehkä eniten käytetyillä asemilla sen lisäksi ulkoautomaatit.

Kiskobusseihin asennettiin aikoinaan automaatteja koska konduktööreistä niissä luovuttiin. Kiskobussit pysähtyvät seisakkeilla jotka ovat täysin korvessa niin että niihin ei ole edes sähköä saatavilla.

t. Rainer
 
VR:n lippuautomaattien vaihto ei suju ihan ilmoitetun mukaisesti.

Maanantaina Helsingin päärautatieasemalla uusi lippuautomaatti ei osannut myydä säästölippua, vaan yritti rohmuta peruslipun hinnan. Kun en onnistunut löytämään Helsingistä enää ainuttakaan vanhaa automaattia, menin Pasilaan. Siellä säästölipun osto onnistui vanhalla automaatilla.

VR:n kysymysten ja vastausten mukaan näin ei pitäisi olla:

Nousevatko lippujen hinnat uusien kanavien myötä?

Eivät, hinnoittelussamme ei tässä kohtaa tapahdu muutoksia. Säästölippu on edelleen halvin lipputuotteemme ja sitä on tarjolla myös kaikissa uusissa kanavissamme.

Helsingin tilanne on muutenkin eriskummallinen. Pari nurkkausta, joissa oli ennen lippuautomaatit, ovat nyt tyhjillään. Miksi VR purkaa ensin kaikki lippuautomaatit pois ja alkaa vasta sitten miettimään uusien asentamista tilalle? Olisivat nyt ensin asentaneet yhteen nurkkaan uudet automaatit ja vasta sen jälkeen poistaneet seuraavan nurkkauksen vanhat automaatit.
 
Takaisin
Ylös