Vaasa - Joensuu junalla

Liittynyt
24 Syyskuu 2005
Viestit
2,703
Olen tässä miettinyt, että minkähän takia Vaasan ja Joensuun välillä ei kulje suoraa junaa? Ensin pitää mennä taajamajunalla Vaasasta Jyväskylään, sitten Pendolinolla, InterCityllä tai pikajunalla Pieksämäelle ja Pieksämäeltä taas taajamajunalla Joensuuhun. Eikö olisi aika järkevää, jos voitaisiin yhdistää nämä kaksi taajamajunaa, jotta matkasta tulisi vaihdoton? Niiden vuorovälikin taitaa olla melko samanlainen.
 
Olen miettinyt samaa kesällä,kun olin lomapassi reissulla.Monen ihmisen matka helpottuisi kun ei tarvitsisi niin montaa kertaa vaihtaa junaa matkan aikana.Aikataulu voisi esim olla tällainen:Vaasa 5.48--Seinäjoki 6.34-6.52--Haapamäki 8.37-8.38--Jyväskylä 9.42-9.45--Pieksämäki 10.44-10.49--Joensuu 12.51.
Se olisi oma esimerkkini.Aikaa säästyisi vain n:20min,mutta ei olisi vaihtoja.
 
Olen tässä miettinyt, että minkähän takia Vaasan ja Joensuun välillä ei kulje suoraa junaa?
No varmaan siksi, koska matkustajia ei ole riittävästi tuolla välillä. Isoja kaupunkeja kun on tasan 3, Vaasa, Jyväskylä ja Joensuu. Muut paikat ovatkin sitten maitolaitureita, joissa asuu kourallinen mummuja ja vaareja.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Aikataulu voisi esim olla tällainen: Vaasa 5.48--Seinäjoki 6.34-6.52--Haapamäki 8.37-8.38--Jyväskylä 9.42-9.45--Pieksämäki 10.44-10.49--Joensuu 12.51. Se olisi oma esimerkkini. Aikaa säästyisi vain n:20min, mutta ei olisi vaihtoja.

Kiintoisa näkemys! Valitettavasti aikataululaskelmaasi ei voi hyväksyä esitetyn kaltaisena.

Ensinnäkin junarunkosi on kohdattava H 481 rataosalla Seinäjoki-Jyväskylä. Paras paikka on Haapamäki klo 8.41-8.44, koska Pihlajaveden ja Keuruun liikennepaikat eivät sovellu kohtaamiseen edes pienellä muutoksella esittämääsi aikatauluun.

Toiseksi kaikkien keskeisten liikennepaikkojen (eli Seinäjoen, Jyväskylän, Pieksämäen ja Joensuun) välisillä osuuksilla laskelmissasi esiintyy selittämätöntä poikkeamaa (1-7 minuuttia) voimassaoleviin aikatauluihin.

Kolmantena (eikä ollenkaan vähäpätöisenä) puutteena pidän aikataulujesi huonoa istuvuutta muuhun henkilöliikenteeseen: vain yhdelle junalle (Seinäjoelta S 42 klo 6.40 Helsinkiin) on jatkoyhteys kohtuullisella odotusajalla!

Itse en pääsääntöisesti pidä siirtymistä yhdestä junarungosta toiseen vastenmielisenä, kun pakkosiirtyminen on ennakkoon tiedossani enkä joudu odottamaan jatkoyhteyttä pitkään tuulessa ja tuiskussa. Tosin niitä tilanteita olen kokenut tuiki harvoin ja tapaukset ovat rajoittuneet vapaa-ajan Lomapassi-matkailuun!
 
Eräs aika huomattava ongelma IC ja Pendolino junien kannalta on Vaasan ja Jyväskylän väliltä puuttuva sähköistys. Seinäjoelta Vaasaan ollaan nyt kovasti ajamassa söhkoistyspäätöstä läpi, mutta Seinäjoen ja Jyväskylän välille ei kukaan taida haaveilla edes märissä unissaan sähköjä.
 
No varmaan siksi, koska matkustajia ei ole riittävästi tuolla välillä. Isoja kaupunkeja kun on tasan 3, Vaasa, Jyväskylä ja Joensuu. Muut paikat ovatkin sitten maitolaitureita, joissa asuu kourallinen mummuja ja vaareja.

En nyt sanoisi esimerkiksi Seinäjokea maitolaituriksi. Käsittääkseni se on kehittyvä keskisuuri kaupunki, ei mitään muuttotappioseutua. Varkaus nyt on myös keskisuuri, mutta se taitaa olla ennemmin kuihtuva paikka. Mietin vain tuossa, että suora yhteys olisi monien kannalta varmaan selkeämpi, kuin ei tarvitsisi vaihtaa ja näiden suurten kaupunkien välinen matkustajakysyntä voisi riittää parin vaunun junan ajamiseen.
 
Eiköhän se syy, miksi tuollaista sinällään ehdottomasti kannatettavaa suoraa yhteyttä ei ole olemassa, ole juuri tuo IC/Pendolinomahdollisuuden puuttuminen. Ajatus, että jokin pitkähkö kotimaan yhteys olisi mahdolista mennä kokonaan taajamajunalla, on VR:lle niin vieras, ettei sellaiseen voida mitenkään mennä -onhan asiakkaiden saatava maksaa palveluista, joita ei ole...
 
Joensuussa asuvana epäilen löytyisikö matkustajia. Omien havaintojeni mukaan hyvin harvalla on matkustustarvetta koko välille, enintään Joensuusta Jyväskylään ja sieltä Tampereen ja Turun suuntaan.

1980-luvun lopun hulluina vuosina täkäläinen ilmailuyrittäjä kokeili lentoyhteyttä muistaakseni Kuopion ja Seinäjoen kautta, homma loppui alkuunsa matkustajien puutteeseen.
 
Takaisin
Ylös