Penkkien mukavuus

Missä vaunussa on mukavimmat penkit?


  • Äänestäjiä yhteensä
    32
  • Äänestys suljettu. .
Liittynyt
22 Syyskuu 2006
Viestit
613
Täällä ei näytä olevan junien penkkien mukavuudesta joten laitanpa äänestyksen.Vastaattehan rehellisesti.Minusta mukavimmat penkit ovat saneeraamattomissa Sm2 junissa.
 
Vs: Penkkien mukavuus!

Minusta mukavimmat penkit ovat saneeraamattomissa Sm2 junissa.

Lähiliikennekalustosta puhuttaessa ehdottomasti, ellei ole helle ja shortsit + hiestä märkä t-paita päällä, ja junana R-juna koko matkalta Hki-Tpe (kokemusta on :D). Ainoastaan jos kernipenkki on turmeltu, ei niillä tee mieli istua.

Olisin oikeastaan toivonut, että VR:n saneerauksen yhteydessä olisi asennettu plyysipenkit (vrt. Dm7-kaluston kernipenkkien vaihto plyysipenkeiksi), eikä ajan hengen mukaisesti "ergonomisia" istuimia. Asiaa sivuten olisin toivonut myös kalustolle ominaisen punakeltaisen sävyn säilyttämistä, toki uusien tuoreella maalilla. Saneerattu kalusto näyttää jopa rähjäisemmältä ulkoa päin kuin saneeraamaton, mutta viimeisen viiden vuoden aikana maalattu kalusto.

Toiseksi mukavimmat penkit lähiliikennekalustossa on Sm4-junissa, ja tällä hetkellä kutkuttaa, millaiset penkit "Sm5"-juniin (vai numerolitterako sille jo annetaan, joka tapauksessa Stadler FLIRT) tulee.

Kaukoliikennekalustossa taas mikään ei voita Cht-vaunujen nojatuoleja, harmi vain kalustoa ei enää ole käytössä kuin HMVY:llä. VR:n kaukoliikennekalustosta mukavimmat penkit ovat siis Expt-vaunuissa ja (vanhoissa) sinisissä.
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Penkkien mukavuus!

..."Sm5"-juniin (vai numerolitterako sille jo annetaan, joka tapauksessa Stadler FLIRT).
Ole huoleti. Kyllä se varmaankin on Sm5. Mikään instanssi (EU, UIC, TMS.) ei ole toistaiseksi määräämässä kansallisista sarjatunnuksista. Tavaravaunuilla on UIC:n kirjainstandardi, jota VR käyttää melko luovasti, mutta matkustajavaunuilla ei ole vastaavaan asemaan päässyttä UIC:n määrelehteä. Veturit ovat samassa vapaassa kategoriassa, samoinkuin kaikenlaiset hilavitkuttimet ja muut työkoneet.

Tavaravaunujen litterahirvittävyyksistä olen usein saanut selkoa Turun Kiskoliikennekerhon Tenderi-jäsenlehden asiantuntevista artikkeleista.
 
Vs: Penkkien mukavuus!

Täällä ei näytä olevan junien penkkien mukavuudesta joten laitanpa äänestyksen.Vastaattehan rehellisesti.Minusta mukavimmat penkit ovat saneeraamattomissa Sm2 junissa.

Mikä ero on pikajunien vanhoissa ja uusissa penkeissä? Onko vanha sama kuin puuvaunu? D

Siniharmaissa pikajunavaunuissa oli vaunun valmistumisesta loppuun asti useimmiten samat penkit, ellei vaunun käyttötarkoitusta muutettu välillä. Vain verhoilukankaat saatettiin uusia täyskorjauksien yhteydessä. Ensimmäisen polven siniharmaissa joita rakennettiin 60-luvun alusta 70-luvun puoleenväliin, oli vähän pyöreämpireunaisemmat istuimet, toisen polven vaunusarjoissa joita valmistettiin 80-luvun loppupuolelle asti, vähän kulmikkaammat. Henk kohtaisesti pidin niistä myöhemmistä eniten, jos kakkosluokan penkeistä on kyse. Ykkösluokan kohdalla VR:n sodanjälkeisen ajan mukavimmat oli 1970-luvun alussa erikoispikajunaliikenteeseen tarkoitettujen Cht -vaunujen penkit, mutta niitä ei ole enää käytössä, kuten jo todettiin.

Kaikki nykyisin käytössä olevien nimenomaan paikallisjunakäyttöön rakennettujen junien penkit ovat mielestäni surkeat ja ahtaat, johtuen lähinnä siitä että Suomessa istutetaan paikallisjuniin matkustajia 3 käytävän toisella puolella ja 2 toisella. Parhaimmat istuimet paikallisjunapuolella on Eil -vaunuissa eli veturivetoisissa ruuhkalähijunissa.

t. Rainer
 
Vanhojen sinisten vaunujen penkit olivat mukavimpia. (Tai onhan noita sinisiä vielä liikenteessä, mutta aika harvoin sattuu kohdalle. Uusista aikatauluista katsoin, että Joensuuhun mennessä suurin osa niistä junista, joista on Pieksämäellä vaihto Joensuuhun, on pendolinoja) Siniset vaunut ovat sitä paitsi ainoita vaunuja, missä huopahattu sopii naulaan ja pitkä takki hyvin roikkumaan. Kaksikerrosvaunuissa ja pendolinoissa ainoa vaihtoehto on viikata takki ja laittaa se hatun kanssa hattuhyllylle. Sikäli tietysti kätevää, että silloin hattuhylly on hattuhylly ja sillekin on käyttöä, kun matkalaukku sinne harvemmin sopii. Tosin kun on ensin kalliilla ostanut itselleen kunnollisen takin, niin tekisi mieli pitää sen kunnosta huolta ja välttää sen tarpeetonta taittelua. Tietysti ajat ovat muuttuneet ja osoittaa varsinaista jälkeenjääneisyyttä käyttää samaa takkia useampaa vuotta peräkkäin.
 
Takaisin
Ylös