Näytä äänestyksen tulokset: Missä vaunussa on mukavimmat penkit?

Äänestäjiä
32. Et voi äänestää tässä äänestyksessä
  • Saneeratuissa Smi1 junissa.

    1 3,13%
  • Saneeraamattomissa Sm2 junissa.

    2 6,25%
  • IC penkit.(ed)

    7 21,88%
  • Pendolino penkit.

    3 9,38%
  • Pikajuna.(alkuperäiset)

    18 56,25%
  • Pikajuna.(uudet)

    1 3,13%
Näytetään tulokset 1-5/5

Viestiketju: Penkkien mukavuus

  1. #1
    otto s avatar
    Liittynyt
    22.09.2006
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    613

    oletus Penkkien mukavuus

    Täällä ei näytä olevan junien penkkien mukavuudesta joten laitanpa äänestyksen.Vastaattehan rehellisesti.Minusta mukavimmat penkit ovat saneeraamattomissa Sm2 junissa.

  2. #2
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3341

    oletus Vs: Penkkien mukavuus!

    Lainaus Alunperin kirjoittanut otto s Näytä viesti
    Minusta mukavimmat penkit ovat saneeraamattomissa Sm2 junissa.
    Lähiliikennekalustosta puhuttaessa ehdottomasti, ellei ole helle ja shortsit + hiestä märkä t-paita päällä, ja junana R-juna koko matkalta Hki-Tpe (kokemusta on ). Ainoastaan jos kernipenkki on turmeltu, ei niillä tee mieli istua.

    Olisin oikeastaan toivonut, että VR:n saneerauksen yhteydessä olisi asennettu plyysipenkit (vrt. Dm7-kaluston kernipenkkien vaihto plyysipenkeiksi), eikä ajan hengen mukaisesti "ergonomisia" istuimia. Asiaa sivuten olisin toivonut myös kalustolle ominaisen punakeltaisen sävyn säilyttämistä, toki uusien tuoreella maalilla. Saneerattu kalusto näyttää jopa rähjäisemmältä ulkoa päin kuin saneeraamaton, mutta viimeisen viiden vuoden aikana maalattu kalusto.

    Toiseksi mukavimmat penkit lähiliikennekalustossa on Sm4-junissa, ja tällä hetkellä kutkuttaa, millaiset penkit "Sm5"-juniin (vai numerolitterako sille jo annetaan, joka tapauksessa Stadler FLIRT) tulee.

    Kaukoliikennekalustossa taas mikään ei voita Cht-vaunujen nojatuoleja, harmi vain kalustoa ei enää ole käytössä kuin HMVY:llä. VR:n kaukoliikennekalustosta mukavimmat penkit ovat siis Expt-vaunuissa ja (vanhoissa) sinisissä.
    Viimeisin muokkaaja ultrix; 31.10.2006 kello 22:52. Syy: hups, tämä olikin galluppi
    Sakari Kestinen

  3. #3
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2123

    oletus Vs: Penkkien mukavuus!

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ultrix Näytä viesti
    ..."Sm5"-juniin (vai numerolitterako sille jo annetaan, joka tapauksessa Stadler FLIRT).
    Ole huoleti. Kyllä se varmaankin on Sm5. Mikään instanssi (EU, UIC, TMS.) ei ole toistaiseksi määräämässä kansallisista sarjatunnuksista. Tavaravaunuilla on UIC:n kirjainstandardi, jota VR käyttää melko luovasti, mutta matkustajavaunuilla ei ole vastaavaan asemaan päässyttä UIC:n määrelehteä. Veturit ovat samassa vapaassa kategoriassa, samoinkuin kaikenlaiset hilavitkuttimet ja muut työkoneet.

    Tavaravaunujen litterahirvittävyyksistä olen usein saanut selkoa Turun Kiskoliikennekerhon Tenderi-jäsenlehden asiantuntevista artikkeleista.

  4. #4

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: Penkkien mukavuus!

    Lainaus Alunperin kirjoittanut otto s Näytä viesti
    Täällä ei näytä olevan junien penkkien mukavuudesta joten laitanpa äänestyksen.Vastaattehan rehellisesti.Minusta mukavimmat penkit ovat saneeraamattomissa Sm2 junissa.
    Mikä ero on pikajunien vanhoissa ja uusissa penkeissä? Onko vanha sama kuin puuvaunu? D

    Siniharmaissa pikajunavaunuissa oli vaunun valmistumisesta loppuun asti useimmiten samat penkit, ellei vaunun käyttötarkoitusta muutettu välillä. Vain verhoilukankaat saatettiin uusia täyskorjauksien yhteydessä. Ensimmäisen polven siniharmaissa joita rakennettiin 60-luvun alusta 70-luvun puoleenväliin, oli vähän pyöreämpireunaisemmat istuimet, toisen polven vaunusarjoissa joita valmistettiin 80-luvun loppupuolelle asti, vähän kulmikkaammat. Henk kohtaisesti pidin niistä myöhemmistä eniten, jos kakkosluokan penkeistä on kyse. Ykkösluokan kohdalla VR:n sodanjälkeisen ajan mukavimmat oli 1970-luvun alussa erikoispikajunaliikenteeseen tarkoitettujen Cht -vaunujen penkit, mutta niitä ei ole enää käytössä, kuten jo todettiin.

    Kaikki nykyisin käytössä olevien nimenomaan paikallisjunakäyttöön rakennettujen junien penkit ovat mielestäni surkeat ja ahtaat, johtuen lähinnä siitä että Suomessa istutetaan paikallisjuniin matkustajia 3 käytävän toisella puolella ja 2 toisella. Parhaimmat istuimet paikallisjunapuolella on Eil -vaunuissa eli veturivetoisissa ruuhkalähijunissa.

    t. Rainer

  5. #5

    Liittynyt
    20.07.2005
    Sijainti
    Pori
    Viestejä
    1275

    oletus Vs: Penkkien mukavuus

    Vanhojen sinisten vaunujen penkit olivat mukavimpia. (Tai onhan noita sinisiä vielä liikenteessä, mutta aika harvoin sattuu kohdalle. Uusista aikatauluista katsoin, että Joensuuhun mennessä suurin osa niistä junista, joista on Pieksämäellä vaihto Joensuuhun, on pendolinoja) Siniset vaunut ovat sitä paitsi ainoita vaunuja, missä huopahattu sopii naulaan ja pitkä takki hyvin roikkumaan. Kaksikerrosvaunuissa ja pendolinoissa ainoa vaihtoehto on viikata takki ja laittaa se hatun kanssa hattuhyllylle. Sikäli tietysti kätevää, että silloin hattuhylly on hattuhylly ja sillekin on käyttöä, kun matkalaukku sinne harvemmin sopii. Tosin kun on ensin kalliilla ostanut itselleen kunnollisen takin, niin tekisi mieli pitää sen kunnosta huolta ja välttää sen tarpeetonta taittelua. Tietysti ajat ovat muuttuneet ja osoittaa varsinaista jälkeenjääneisyyttä käyttää samaa takkia useampaa vuotta peräkkäin.
    Ville

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •