Sm1 - 2:ien sisustuksen historiaa

Liittynyt
8 Toukokuu 2013
Viestit
244
Aloin tuossa muistelemaan vanhoja samiykkösiä ja -kakkosia. Muistan tehneeni matkan Leppävaarasta Helsinkiin saneeraamattomalla Sm2:lla 2006/07. Istuin lähellä yksikön vaunujen niveltä jonkinlaisessa suljetussa osastossa/hytissä jossa oli yksi penkkiloosi. Vieressä käytävän toisella puolella taisi olla WC. Olikohan tuo se ns. "Porno-osasto" / entinen tupakkaosasto? Saneeratuissa yksiköissähän ei mitään tuollaisia tiloja ollut/ole.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Helsingin lähijunaliikenteen linjasto

Aloin tuossa muistelemaan vanhoja samiykkösiä ja -kakkosia. Muistan tehneeni matkan Leppävaarasta Helsinkiin saneeraamattomalla Sm2:lla 2006/07. Istuin lähellä yksikön vaunujen niveltä jonkinlaisessa suljetussa osastossa/hytissä jossa oli yksi penkkiloosi. Vieressä käytävän toisella puolella taisi olla WC. Olikohan tuo se ns. "Porno-osasto" / entinen tupakkaosasto? Saneeratuissa yksiköissähän ei mitään tuollaisia tiloja ollut/ole.

Silloin kun Sm1 törmäsi höyryveturiin kuoli matkustaja tupakkaosastoon, eli ainakin Sm1-junassa tupakkaosasto on ollut vaunun ohjaamopäässä. http://vaunut.org/kuvasivu/15641

Mä en millään muista, että olisin koskaan nähnyt saneeraamattomassa Sm2-junassa porno-osastoa. Sen sijaan muistan että vessaa vastapäätä olevan loosin ikkuna oli kaikissa junissa paljon kapeampi kuin muiden loosien.
 
Vs: Helsingin lähijunaliikenteen linjasto

Silloin kun Sm1 törmäsi höyryveturiin kuoli matkustaja tupakkaosastoon, eli ainakin Sm1-junassa tupakkaosasto on ollut vaunun ohjaamopäässä. http://vaunut.org/kuvasivu/15641

Mä en millään muista, että olisin koskaan nähnyt saneeraamattomassa Sm2-junassa porno-osastoa. Sen sijaan muistan että vessaa vastapäätä olevan loosin ikkuna oli kaikissa junissa paljon kapeampi kuin muiden loosien.

Taisi olla kapeampi ikkuna tosiaan. Mutta tila oli vähän niinkuin oma osastonsa muistelen. Millainen ja missä kohtaa Sm1:ssä se niin sanottu porno-osasto on ollut?
 
Vs: Helsingin lähijunaliikenteen linjasto

Sm1 - 2 -junien osastot tupakoiville matkustajille ja toisaalta Sm2-junien "pikkusosastot" liitoskohdan luona ovat kaksi kokonaan eri asiaa. Alkujaan tupakoiville tarkoitetut osastot olivat junien (sarja Sm1 kokonaan ja alkuosa sarjasta Sm2) kummassakin päässä ei osastot 1 ja 6. Jo 1970-luvulla ohjausvaunun osasto 6 eli ohjaamoa lähin osasto muutettiin tupakoimattomille. Tupakkaosasto jäi vielä joiksikin vuosiksi moottorivaunuun, sekin ohjaamoa lähimpään kohtaan eli osastoon 1.

Sm2-yksiköissä oli todellakin pienet osastot liitoskohdan luona, varsinaisen osaston jälkeen seinällä ja ovella erotettuna. Sm2-junissa 6081 - 6100 ei nimenomaan moottorivaunussa ollut kyseistä väliseinää eikä ovea lainkaan missään vaiheessa (niissä moottorivauinuissa osasto 3 vain jatkui yhtenäisenä vaunun päätyyn saakka). Ohjausvaunut Eioc 6251 - 6280 olivat ensimmäiset vuotensa ilman WC:tä, joten ohjausvaunun pikkuosasto kattoi käytävän molemmat puolet. WC:n sijoittaminen jälkikäteen pienensi tätä osastoa. Myös Sm1-runkojen 6041 - 6050 ohjausvaunut Eiob 6241 - 6250 olivat ensimmäiset vuodet ilman WC-tiloja.

Kyseiset pikkuosastot katosivat Sm2-junista saneerausten myötä. Kapeat ikkunat jäivät, mutta niitä ei saneerausten jälkeen enää ole voinut avata. Alunperin kapean ikkunan sai auki sillä tavoin, että konduktööri pystyi tähystämään siitä ulos laiturille ja antamaan "valmis lähtöön" -ilmoituksen kuljettajalle. Osastoissa oli tätä varten painonapit soittokellon käyttöä varten. Muistikuvani mukaan napit jäivät paikoilleen moottorivaunuun 6061 saneerauksen jälkeenkin, vaikka ikkunaa ei enää voinut avata. En ole tarkistanut, onko nappeja enää, 6061:hän on käynyt uudelleen keskimääräistä suuremmassa kunnostuksessa, jolloin siihen on saatettu tehdä useammanlaisiakin pikku muutoksia uudelleen.
 
Vs: Helsingin lähijunaliikenteen linjasto

Kiitos täsmennyksestä Rattivaunu! Entä missä se Sm1:n niin sanottu "porno-osasto" sijaitsi?
 
Vs: Helsingin lähijunaliikenteen linjasto

Sm1:sissä ei ollut muuta kuin hyvin ahdas tila osaston 3 ja vaunun päädyn välissä. Ahtaaseen tilaan oli mahdollista kävellä ikkunan luokse esimerkiksi tähystämään laiturille, mutta istuimia tässä tilassa ei ollut. Sitä paitsi 10 ensimmäisessä moottorivaunussa (6001 - 6010) kyseisen tilan sivuikkuna oli erilainen eli sitä ei ollut mahdollista avata samalla tavoin kuin kaikissa sitä uudemmissa Sm1 - 2 -moottorivaunuissa (ja se kapea ikkuna ei ollut yhtä kapea kuin yleisemmässä ratkaisussa). Todellakin, ikkuna oli esisarjalaisten (6001 - 6005) mukainen myös vaunuissa 6006 - 6010. Ja tämä kaikki siis aikana ennen saneerauksia. Ja vielä, mainittu ikkuna puuttui kokonaan toiselta kyljeltä näissä kymmenessä ensimmäisessä sähkömoottorivaunussa. Tätä tarkempi tarkastelu taitaa mennä jo saivartelun puolelle, joskin jo tämä tähänastinenkin selostus on jo nk. turhantarkkaa tietoa. :cool:
 
Vs: Helsingin lähijunaliikenteen linjasto

Sm1 junissa 6041-49 joissa ei ollut alunperin wc:tä ollenkaan, koska ne oli tarkoitettu Martinlaakson radalle jonne ei hygieniasyistä haluttu junia joista voi tippua jätöksiä radan lukuisilta silloilta suoraan alla kävelijöiden päälle, oli ohjausvaunuissa varsinaisen osaston takana "pussauskoppi" jossa oli muistaakseni klaffi-istuimet. Moottorivaunussa oli tekninen laitetila toisella puolella ja tyhjä seisomatila toisella. Näiden koppien valaistus oli paljon pimeämpi kuin varsinaisten vaunuosastojen, ja ne oli erotettu umpiseinällä.

Sm2-sarjan ensimmäisissä 30 yksikkössä ilman wc:tä "pussauskopeissa" oli kunnolliset istuimet ja valaistus sekä mottori- että ohjausvaunussa ja seinät osastoihin päin olivat ikkunallisia. Lisäksi Sm2:ssa erotettiin vaunujen välinen ylikulkutunneli paksuilla ovilla jotka aina piti "paiskia" että sai kiinni, kun taas Sm1:ssä tunneli oli avonainen kuten Porkkanoissa (Dm8 / 9).

Vanhemmissa Sm1-junissa 6001-40 oli lisäksi pieni matkatavaraosasto ohjausvaunun ohjaamon ja matkustamon välillä, erillisine ulko-oveineen, mutta niitä ei koskaan käytetty alkuperäiseen tarkoituksen, ellei sitten ihan alkuaikoina?

Lisäksi vanhimpien Sm1:en istuinten selkänojat olivat matalampaa mallia ilman niskatyynyä.

t. Rainer
 
Vs: Helsingin lähijunaliikenteen linjasto

Lisäksi Sm2:ssa erotettiin vaunujen välinen ylikulkutunneli paksuilla ovilla jotka aina piti "paiskia" että sai kiinni, kun taas Sm1:ssä tunneli oli avonainen kuten Porkkanoissa (Dm8 / 9).
Itse asiassa Sm1-yksiköissä oli liukuovi tuossa kohdassa, mutta se oli käytännössä aina auki, joten sen olemassaolo jäi hyvin helposti huomaamatta.

Alkujaan WC:ttömiä Sm1-runkoja oli 10 kpl eli 6041 - 6050. Ohjausvaunuissa Eiob 6241 - 6250 WC:tä edeltävänä aikana "pussauskoppia" on pimentänyt se, että se että ainoa ikkuna ulospäin oli samassa kohdassa, jossa oli myöhemmin WC:n ikkuna. Vastapäinen puoli oli umpiseinää, kuten Eio-vaunuissakin vastaava kohta vaunua.
 
Aloin tuossa muistelemaan vanhoja samiykkösiä ja -kakkosia. Muistan tehneeni matkan Leppävaarasta Helsinkiin saneeraamattomalla Sm2:lla 2006/07. Istuin lähellä yksikön vaunujen niveltä jonkinlaisessa suljetussa osastossa/hytissä jossa oli yksi penkkiloosi. Vieressä käytävän toisella puolella taisi olla WC. Olikohan tuo se ns. "Porno-osasto" / entinen tupakkaosasto? Saneeratuissa yksiköissähän ei mitään tuollaisia tiloja ollut/ole.

Samoin muistan näitä puna-keltaisia E-junia (Hel - Esp) oli tuo ennen tuota vaunujen niveltä, juuri siinä "paukuta kiinni" ovea. Vieressä oli wc. Penkit olivat sinistä nahkaa. Ikkuna laskeutui siinä alas.
 
Takaisin
Ylös