Kaukojunien kulkutiheydestä

Mielestäni matkustaja hyötyy, kun matkan hinta halpenee ja kävelymatka pysäkille lyhenee.

Asutus on vt5:n varrella vähäistä ja kävelymatkan päässä tiestä ei taida asua paljoa ihmisiä. Pysäkkejä on harvakseltaan liittymien kohdissa ja ne ovat pikavuoropysäkkejä pääosin. Tässä mielessä muutos vakiovuoroiksi ei olisi merkittävä, hinta tietysti laskisi.
 
Palaanpa alkuperäiseen aiheeseen eli kaukojunien kulkutiheyteen töksäyttää, mällä oman mielipiteeni, että "vuorovälit" ovat yleisesti ottaen aivan liian pitkät. Vastikään mainittiin jossain, että 85 prosenttia Suomen henkilöliikenteestä tapahtuu yksityisautoin. Jos oikeasti haluttaisiin pudottaa tuo luku lähemmäs viittäkymmentä, tulisi koko maa kattaa säännöllisellä junatarjonnalla. Pääsääntöisesti junat kulkisivat kahden tunnin välein, tiheimmin asutulla seudulla Kotkasta Poriin sekä Jyväskylän ja Oulun ympäristössä tunnin välein.

Tekisipä joku alan asiantuntija perusteellisen tutkimuksen siitä, että jos tosiaan luotaisiin toimiva junaliikenne koko maahan, niin mitä pitkällä aikavälillä säästettäisiin tienpidon kustannuksissa. Eikös matkustajapotentiaalia joukkoliikenteeseen ole kaikkialla, missä harkitaan lisäkaistoja valtateille..
 
Tien välityskyky on täynnä. En usko että kasitien kanssa samoja alueita palvelevaa rataa saataisiin. ... Mielestäni on tärkeämpää peruskorjata nykyiset korpiradat, kuin avata uusia.

Luepas ajatuksella mitä itse kirjoitat. Ilman tietoa kasitien välityskyvyn loppumsestakin on ilmeistä, että radalla Pori - Turku ( - Helsinki) olisi mahdollisuuksia paljon enempään kuin korpiradaksi. Liikennetarve olisi varmaankin samaa luokkaa kuin nykyään radalla Jyväskylästä Tampereelle. Tietenkin nykyinen pätkä Uudestakaupungista Turkuun ei ole kovin vilkas kun se on tynkä. Rautatiet toimivat verkostona. Ja silläkin on sittenkin potentiaalia paikallisliikenteeseen. Yleensä meidän nykyisen rataverkon ongelmakohtina ovat rannikkokaupungit Kotka, Pori ja Vaasa, jotka ovat pelkkien pistoraideyhteyksien päässä. Sisäsuomen keskisuuria kaupunkeja palvellaan aivan toisella tavalla lukuisin yhteyksin eri suuntiin.
 
Takaisin
Ylös