Lähijunaliikenne Tampereen seudulla

Milloinhan viimeksi on ajettu säännöllisiä junavuoroja, joilla ei ole lainkaan välipysähdyksiä?
Mielenkiintoinen kysymys epäilemättä. Lähtisin etsimään esimerkkitapauksia sen tyylisistä reiteistä kuin Turusta vaikkapa Naantalin satamaan, jatkoyhteysjuna laivalle. Vaunut.org:n kuvassa http://vaunut.org/kuva/4313 esiintyy pikajuna P 343 Turusta (nykyiseltä Turun päärautatieasemalta) Naantalin satamaan. Tuolla junalla ei luultavasti ollut kaupallisia välipysähdyksiä tuolla reitillä.

Miten sitten katsotaan Hyvinkää - Sahanmäki - konepaja -työläisjunat? Osa niistä junista ajoi Riihimäeltä vauhtia ottaen ja toisessa ajosuunnassa vastaavasti Riihimäelle päättyen. Hyvinkään asemalla oli tietenkin suunnan vaihto. Sahanmäki-nimisellä alueella oli pitkään Valtionrautateiden Hyvinkään konepaja. Tässä liikenteessä kalustona oli kauan Dm7-lättähattujunat, myöhemmin lyhyen aikaa Sm1-2-sähkömoottorijunat.

EDIT;

Vielä linkki Sahanmäen junakuvaan: http://vaunut.org/kuva/35440

Kuvan kommenteista käy ilmi, ettei matka Hyvinkään asemalta ollut välipysähdyksetön eli Sahanmäki oli oma seisakkeensa ennen konepajaa. Eikä tämä reitti ole muutenkaan vertailukelpoinen varsinaiseen kaupalliseen reitistöön.

Ja vielä toinen linkki: http://vaunut.org/kuvasivu.php/43110

 
Uusi M-juna Toijala - Tampere - Nokia on lähes aina aika tyhjä :frown:
Harmi, voi olla sitten että se kokeilu ei jatketaan.
Mun mielestä M-juna toimis parempi jos rakenetaan lisää seisokeita. Esimerkiksi: Amuri (laituri olemassa) - Santalahti (Pispala) - Lielahti (asema olemassa) - Tesoma (suunnittelussa) - Kalku sekä Rantaperkiö - Multisilta - Sääksjärvi (asema olemassa) - Kulju. Toijalasta vois jatkaa Valkeakoskelle jos rautatie sähköistetään.
 
No tuo M-juna on ollut tarjolla vasta muutaman viikon. Kestää aikansa ennen kuin se löydetään.
Toki on outoa että väliasemien kanssa vitkutellaan kun niiltäkin varmasti olisi asiakkaita. Mutta Tesoman asema taitaa tulla jo tämän vuoden aikana kun suunnitelmat ovat ilmeisen pitkällä.
Silti fiksua olisi että ainakin Sääksjärven kanssa kiirehdittäisiin, koska se mahdollistaisi mm. paremmat liityntäyhteydet Hervannan suuntaan jos ja kun samalla siihen sillan päälle tehtäisiin pieni bussiterminaali linjalle 58.
 
Nysselippuihin esitetään muutoksia lähijunissa.

"Tänä syksynä allekirjoitetun valtion ja Tampereen kaupunkiseudun välisen maankäytön, asumisen ja liikenteen sopimuksen 2020-2023 (MAL-sopimus) mukaan valtion tavoitetilana on jatkaa Tampereen seudun lähijunaliikennettä VR:n kanssa käynnissä olevissa henkilöjunaliikenteen hankintaneuvotteluissa vuoden 2020 jälkeisessä tilanteessa vähintään nykyisen pilotin tasoisena. Valtion tavoitteena on edistää lähijunaliikenteen houkuttelevuutta seudulla pyrkien siihen, että lähijunaliikennettä tarjotaan seudulla myös tulevaisuudessa ja että siitä muodostuu pysyvä osa alueen liikennöintiä."

" Pilotissa 30-360 vuorokauden Nysse-kausiliput kelpaavat junaliikenteessä ja VR saa näillä lipputuotteilla tehdyistä matkoista nousukorvauksen, jonka suuruus on vastaavan junaliikenteen kausilipun yhden matkan asiakashinta. Nysse-kausiliput leimataan asemalaitureilla Tampereen kaupungin asentamilla kortinlukijoilla. "

https://tampere.cloudnc.fi/fi-FI/To...imus_Nysselippujen_kelpoisuudesta_VRn(163123)
 
Näköjään pahviset vuorokausiliput eivät jatkossakaan kelpaa, vaikka ne pystyisi aivan hyvin lukemaan laitureilla olevilla matkakortinlukijoilla. Kuitenkin mobiilivuorokausiliput kelpaavat. Älytöntä.
 
Näköjään pahviset vuorokausiliput eivät jatkossakaan kelpaa, vaikka ne pystyisi aivan hyvin lukemaan laitureilla olevilla matkakortinlukijoilla. Kuitenkin mobiilivuorokausiliput kelpaavat. Älytöntä.

Nyssen tavoite on digitaalinen todellisuus, ei pahvit. Tosin uudenlaiset pahvit tulevat myyntiin R:lle.
 
Nyssen tavoite on digitaalinen todellisuus, ei pahvit. Tosin uudenlaiset pahvit tulevat myyntiin R:lle.
Mikä digitaalinen todellisuus? Digitaalisuuteen kuuluu muutakin kuin puhelimet ja sovellukset, ja radiotunnisteeseen perustuva pahvikortti on täysin digitaalinen. Kun kyseessä on vielä vuorokausilippu, sen käyttämisen pitäisi olla mahdollista myös ulkomaisille turisteille eikä läheskään kaikkien liittymillä pysty käyttämään mobiilidataa Suomessa. Kaikki suomalaisetkaan eivät halua mobiililippua käyttää esimerkiksi akun loppumisuhan vuoksi.
 
Mikä digitaalinen todellisuus? Digitaalisuuteen kuuluu muutakin kuin puhelimet ja sovellukset, ja radiotunnisteeseen perustuva pahvikortti on täysin digitaalinen. Kun kyseessä on vielä vuorokausilippu, sen käyttämisen pitäisi olla mahdollista myös ulkomaisille turisteille eikä läheskään kaikkien liittymillä pysty käyttämään mobiilidataa Suomessa. Kaikki suomalaisetkaan eivät halua mobiililippua käyttää esimerkiksi akun loppumisuhan vuoksi.

Suurin puute on se, että nysse-kortin kertalippu ei kelpaa.

"Lähtökohtaisesti kaikki Nyssen matkakortilla tai mobiilisovelluksessa olevat 30-
360 vrk -kausiliput sekä Nysse Mobiilin kerta- ja vuorokausiliput käyvät VR:n
lähi- ja kaukojunissa Tampereen seudulla. Matkakortin arvo- ja vuorokausiliput
sekä paperiset kerta-,ryhmä-, ym. liput muut eivät tässä vaiheessa
kelpaa. "
 
https://www.aamulehti.fi/lukijalta/...54MK15BiYINvbCmY_2gZrAvJU1zR7vDGeXNOL1c6v76uI

"Olen jo aikaisemmin (AL 14.7.) osoittanut myötämieltä sille, että Tampereen seutu ottaisi vastuulleen rautateiden henkilöliikennepalvelujen järjestämisen alueella Helsingin seudun liikenteen (HSL) tavoin. Tällöin liikenteeseen osallistuvista kunnista perustettaisiin liikennepalvelulain nojalla toimivaltainen viranomainen."
Harakka ei ehkä huomannut, että Nysse on jo olemassa, mutta olennaisinta tässä viestissä on, että ensimmäistä kertaa demariministeri on kannattamassa seudullisen liikennevastuumallin käyttöön ottoa pk-seudun ulkopuolella. Toivottavasti sanoista päästään tekoihin mahdollisimman pian.
 
Onko Tampereen ja Oriveden välillä suunnitelmissa esim.Messukylän, Kangasalan, Ruutanan tai Suinulan palauttaminen matkustajaliikenteen käyttöön? Parikin noista (sekä uusi pysäkki Järvensivuun) voisi tehdä Nyssen junatuotteesta kertaheitolla raikkaan ja toimivan seudullisen joukkoliikennemallin.

Milloinhan viimeksi on ajettu säännöllisiä junavuoroja, joilla ei ole lainkaan välipysähdyksiä?
Ei siitä hirvittävän kauan ole. Itsekin matkasin muistaakseni vuonna 2017 Varkaudesta Pieksämäelle kiskobussilla, jonka lähtö- ja määräasemat olivat linjan ainoat. Tsendoliinossa oli lisäkseni kaksi muuta matkustajaa ja kuski tietenkin.
 
Onko Tampereen ja Oriveden välillä suunnitelmissa esim.Messukylän, Kangasalan, Ruutanan tai Suinulan palauttaminen matkustajaliikenteen käyttöön? Parikin noista (sekä uusi pysäkki Järvensivuun) voisi tehdä Nyssen junatuotteesta kertaheitolla raikkaan ja toimivan seudullisen joukkoliikennemallin.

suunnittelua käydään kaupunkiseudulla, mutta väylä-virasto vastustaa.
 
Nokian rautatieasemalla alkaa tahtumaan

"Hankkeen toteutuessa uusi matkustajalaituri lisää Nokian aseman henkilöjunakapasiteettia ja mahdollistaa henkilöjunaliikenteen kasvun vuosikymmeniksi eteenpäin. Lisäksi suunnitellut raiteistomuutokset parantavat aseman liikennöitävyyttä ja esteettömyyttä. Uudet esitetyt ratkaisut lyhentävät myös henkilöliikenteen matka-aikoja ja parantavat tavarajunien toimintaedellytyksiä, kertoo kaupunkikehitysjohtaja Mikko Nieminen."

https://www.nokiankaupunki.fi/ajank...asto-sopimukseen-asemanseudun-kehittamisesta/
 
Takaisin
Ylös