Matkustuskokemuksia

Paras matkustus-kokemukseni oli:

  • InterCityssä

    Äänet: 15 44.1%
  • Pikajunassa

    Äänet: 13 38.2%
  • Pendolinossa

    Äänet: 2 5.9%
  • Taajamajunassa

    Äänet: 3 8.8%
  • Jossain muussa.

    Äänet: 1 2.9%

  • Äänestäjiä yhteensä
    34
  • Äänestys suljettu. .
Liittynyt
22 Syyskuu 2006
Viestit
613
Tähän viestiketjuun voi lisätä viestejä omista matkustuskokemuksistaan, esim. erilaisista myöhästymisistä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Äänestin itse pikajunaa. Pikajuna on paras tietysti yöjunana. Aloitat illan ravintolavaunussa kun juna rauhallisesti matkaa kohti Rovaniemeä, sitten nukut mielestäni aika hyvässä sängyssä makuuhytissä ja olet aamulla perillä. Ja yksi jopa legendaariksi kuvailtava on P121 Hki-Tku Satama. Mukava aloittaa päivä kahvikupilla ravintolavaunussa, ja sitten jatkaa matkaa junalta Ahvenanmaalle taikka sitten Ruotsiin asti. :smile:

Ravintolavaunu junassa on kyllä ehdoton asia, enkä oikeen voi käsittää että miksi piti keksiä kärrymyynti-systeemi ic2:siin. Sen voisi mielestäni yhtä hyvin tehdä myös niin että vaikkapa bisnes-luokan alakerta muutettaisiin pieneksi kahvilaksi, näin saataisiin ic2:siinkin ravintolavaunu.. :smile:
 
Laitampa nyt omankin ei ehkä parhaan,mutta kuitenkin matkustuskokemuksen.
Vuonna 2004 olin lähdössä lauantai aamuna Klo 9.34 IC:llä Lappeenrantaan.Hieman Keravan jälkeen juna pysähtyi ja konduktööri ilmoitti,että matkaa jatketaan hetken kuluttua.Puolen tunnin päästä ilmoitettiin,että veturi vaihdettaisiin ja jatkaisimme matkaan kolmen vartin päästä.Sähköt katkesivat ja vessat eivät toimineet.Tuuletuskaan ei toiminut.
Kaksi tuntia vierähti ravintola-vaunussa limuja juodessa (rahat meni).Vihdoin 2,45 tunnin päästä pääsimme vihdoin jatkamaan matkaa.Lappeenrantaan saavuimme 2 1/2 h myöhässä.Karjalan radan junaliikenne oli sekaisin koko päivän.:lol:
 
Hiukan samanlaisia kokemuksia on myös ittellä.
Olin tulossa kotiin Lahdesta Turkuun IC-junalla 31.12.2003
Menin Pasilan kautta koska se oli siihen kellonaikaan nopein yhteys.
Sipoon jälkeen aloin ihmetellä miksi valoja oli vähennetty. Sitten juna pysähtyi Inkooseen ja konnari kuulutti että veturissa vikaa ja päästi IC2-junan matkustajat ulos. Aloin pohtia laiturilla ääneen että Karjaan paikkurin veturi olisi sopiva viemään junan Turkuun. Se onnistui koska Hangon juna oli silloin Karjaalla.
Dv12 vetämänä päästiin vihdoin matkaan. Vähän ennen Saloa hävisi sähköt. Salossa olimme samaan aikaan kuin tuntia myöhemmin lähtenyt juna.
Perillä Turussa 1h15min myöhässä.
 
Sipoon jälkeen aloin ihmetellä miksi valoja oli vähennetty. Sitten juna pysähtyi Inkooseen ja konnari kuulutti että veturissa vikaa ja päästi IC2-junan matkustajat ulos.
Sipoon jälkeen? En tiennytkään, että Lahti-Turku-väliä matkustaessa poiketaan Nikkilän kautta. :p Eli tarkoititko Espoota vai Siuntiota?

Aloin pohtia laiturilla ääneen että Karjaan paikkurin veturi olisi sopiva viemään junan Turkuun. Se onnistui koska Hangon juna oli silloin Karjaalla.
Dv12 vetämänä päästiin vihdoin matkaan. Vähän ennen Saloa hävisi sähköt. Salossa olimme samaan aikaan kuin tuntia myöhemmin lähtenyt juna.
Ihmekkös tuo, että Dv12-vetoisena meni sähköt, eihän veturissa ole sähkönsyöttöä nimeksikään. Hokasko henkilökunta sinun ääneenpohtimisistasi tuon deeverivedon käyttämistä?
 
Siuntio tietenkin eikä Sipoo. Juu, en oo varma keksinkö sen varaveturin, hetki sen jälkeen konnari kertoi laiturilla matkustajille järjestelystä. Olin vielä Lahdesta lähtiessä kehunut Pasilan kautta menon säästävän tunnin, mutta todellisuudessa tulikin vartti lisää. Sai siitä sitten kuulla... En valita kokemuksesta yhtään, vaihtelua tulla välillä polttomoottoriveturin vetämänä. Nopeusnäytöt toimivat kyllä vaunuissa aluksi Dv-vetoisena. Mentiin yli 115km/h ainakin.
 
Parhaat kokemukseni junamatkailusta ajoittuvat sille aikakaudelle, jolloin junassa vielä kuljetiin asiakkaan eikä operaattorin ehdoilla. Käytin maanantaiaamuisin ja perjantai-iltapäivisin Hankopaanan kaksivaunuista heittopussia, jossa ajettiin loppuun entisiä I-luokan avo-osastoja. Niiden penkkien pehmusteissa ei totisesti ollut valittamista ja juna saatiin aina myös pysähtymään virallisen aikataulun ulkopuolisella seisakkeella, josta oli lyhyt matka senhetkiseen opiskelupaikkaani.
Eräänä maanantaiaamuna Turusta lähtenyt aamuepeli hyytyi Saloon, radankorjauksen takia. Matkaa jatkettiin busseilla, joista yksi suuntasi Karjaalle. Hankopaanan junan näimme lähtevän asemalta samaan aikaan, kun bussimme saapui vanhan höyryveturin viereen. Mukana ollut konduktööri sisuuntui sen verran, että pakkasi meidät Hankoon menijät kahteen taksiin ja käski kuskien lähettää laskun VR:lle. Ei huomannut myöskään tarkistaa lippujamme -jollaista esim.minulla ei edes ollut...
 
Ehdottomasti Pikajunasta. Ovat aina täsmällisiä ja aikataulunmukasia. Mukava muisto talvelta 1997-1998 Dr13:n vetämästä P 106:sta väliltä Pieksämäki asema - Turku asema. :smile:
 
Takaisin
Ylös