Junahavaintoja 2019

8.6

Liittynyt
5 Marraskuu 2014
Viestit
1,403
14.1.
R-junat 9639, 9640, 9655 ja 9656 ajettiin poikkeuksellisesti kalustolla 3×Sm2: 6096+6051+6077. R 9622 hajosi Hyvinkäälle, joten käyttöön otettiin nopeiten saatavilla ollut Z 9806:n runko.
 
Pahoittelut jos väärä ketju.. mutta tietääkö joku, mitä kulkutietojen "junan katkeaminen" tarkoittaa?

VR:n mukaan Allegro jopa 3 tuntia myöhässä, eli jotain liene tapahtunut.

http://vaunut.org/kulkutiedot#t786

VR tietää sanoa:

3.2. klo 18.23
AE 786 Helsinki-Pietari myöhässä
AE 786 klo 15:00 Helsinki-Pietari jää Kouvolan ja Vainikkalan välillä 2,5-3 tuntia myöhään teknisen vian vuoksi.
 
Pahoittelut jos väärä ketju.. mutta tietääkö joku, mitä kulkutietojen "junan katkeaminen" tarkoittaa?

VR:n mukaan Allegro jopa 3 tuntia myöhässä, eli jotain liene tapahtunut.

http://vaunut.org/kulkutiedot#t786

VR tietää sanoa:

3.2. klo 18.23
AE 786 Helsinki-Pietari myöhässä
AE 786 klo 15:00 Helsinki-Pietari jää Kouvolan ja Vainikkalan välillä 2,5-3 tuntia myöhään teknisen vian vuoksi.
Resiina-keskustelussa on kirjoitettu samasta aiheesta. Kyseinen Allegro-juna on joutunut virrattomaksi Kaakkois-Suomessa. En referoi enempää, vaan laitan linkin Resiina-keskusteluun.
 
18.3.
R-junat 9629 ja 9630 ajettiin poikkeuksellisesti kalustona 3×Sm2: 6055, 6061 ja 6064.
 
19.3.
R-junat 9629 ja 9630 ajettiin poikkeuksellisesti kalustona 3×Sm2: 6073, 6086 ja 6069.
 
20.3.
R-junat 9629 ja 9630 ajettiin poikkeuksellisesti kalustona 3×Sm2: 6093, 6098 ja 6085.
Z-junat 9847, 9848, 9859 ja 9860 ajettiin poikkeuksellisesti kokoonpanolla 2xSm2: 6086 ja 6073. Eilen ja toissapäivänä kyseiset Z-junat ajettiin Sm5-kalustolla.
 
Onko Sm5-junien infolaitteisiin luotu reitit R- ja Z-junille? Tarkoitan siis, että asematiedot ja kuulutukset tulevat, kuten pitääkin, vaikka reitit eivät ole HSL:n.
 
Onko Sm5-junien infolaitteisiin luotu reitit R- ja Z-junille? Tarkoitan siis, että asematiedot ja kuulutukset tulevat, kuten pitääkin, vaikka reitit eivät ole HSL:n.

Kyllä. Operaattori vastaa junien informaatiojärjestelmistä, ja kaikesta lähiliikennekalustosta löytyy kaikki lähiliikenneinformaatiotarpeet.
 
21.3.
Z-junat 9847, 9848, 9859 ja 9860 ajettiin poikkeuksellisesti kokoonpanolla 2xSm2: 6096 ja 6069.
 
22.3.
R-junat 9629 ja 9630 ajettiin poikkeuksellisesti kalustona 3×Sm2: 6052, 6066 ja 6062. Z-junat 9847, 9848, 9859 ja 9860 ajettiin kahdella Sm5:llä: 01 ja 53.
 
25.3.
Z-junat 9847, 9848, 9859 ja 9860 ajettiin poikkeuksellisesti kokoonpanolla 2xSm2: 6066 ja 6085.
26.3.
Z-junat 9847, 9848, 9859 ja 9860 ajettiin poikkeuksellisesti kokoonpanolla 2xSm2: 6087 ja 6078.
27.3.
Z-junat 9847, 9848, 9859 ja 9860 ajettiin poikkeuksellisesti Sm5:llä 01. Aamun R-junat 9629 ja 9630 ajettiin Sm2-kalustolla: HSL:n kulkutietojen mukaan yksiköillä 6079 ja 6052, mutta mukana lienee ollut ainakin kolmas, jonka LIJ-laitteisto ei ole toiminut.
Tämän päivän Sm4-junissa ei ole ollut korvaavaa kalustoa. Junia oli kuitenkin lyhennetty ainakin kahden yksikön verran.
 
1.4 klo 11.47
P-junassa oli ilmeisesti LIJ rikki, koska kuski oli todennäköisesti itse laittanut manuaalisesti linjakilpiin tekstin (luki vain "P Helsinki" ilman muita hienouksia). Sisänäytöt näyttivät myös pelkkää kellonaikaa ja pysäkkikuulutukset tulivat kuskilta.
 
1.4 klo 11.47
P-junassa oli ilmeisesti LIJ rikki, koska kuski oli todennäköisesti itse laittanut manuaalisesti linjakilpiin tekstin (luki vain "P Helsinki" ilman muita hienouksia). Sisänäytöt näyttivät myös pelkkää kellonaikaa ja pysäkkikuulutukset tulivat kuskilta.
Tuona ajankohtana oli ilmeisesti liikenteenohjauksessa jotain "rikki", nimittäin erittäin useat lähjunat oli peruttu ja loput kulkivat "miten sattuu". Uskon että tällaisissa oloissa liikennöiminen on näkynyt eri tavoin informaatiojärjestelmissäkin.
 
1.4 klo 11.47
P-junassa oli ilmeisesti LIJ rikki, koska kuski oli todennäköisesti itse laittanut manuaalisesti linjakilpiin tekstin (luki vain "P Helsinki" ilman muita hienouksia). Sisänäytöt näyttivät myös pelkkää kellonaikaa ja pysäkkikuulutukset tulivat kuskilta.

Sama ongelma oli jo sunnuntain puolella yksikössä 47, jossa oli iltapäivästä 31.3. Ulkona vain tieto "I Hellsinki". Ei olisi tullut kiinnitettyä asiaan ilman ylimääräistä l-kirjainta määränpäässä. Maanantaina töihin mennessä sattui samainen yksikkö junassa A8025 oli edelleen sama tilanne lukuunottammatta sitä, että kuljettaja(?) oli saanut sisälle myös kirjaimen ja määränpään näkyviin niihin näyttöihin joista näkee seuraavat kolme pysähdyspaikkaa. Samalla myös matkakortin lukijat oli ei käytössä tilassa kummallakin reissulla. Ulkonäyttöjen perusteella yksikkö 71 oli myös samassa tilanteessa maanantaina aamusta kahdeksan ja yhdeksän välillä.
 
Olen tehnyt havainnon, että Ic 65 Hki- Kuo- Ol on ilmeisesti myöhästelevin matkustajajuna. Ei ole yhtään viikkoa ettei se olisi ainakin parina päivänä myöhässä, viimeksi tänään. Syyt vaihtelevat, milloin on alennettu nopeus, milloin viivästyneet lähtövalmistelut ja muuta sellaista. Loppukaneetti aina: juna saa aikatauluaan kiinni Kajaanissa.
 
Takaisin
Ylös