Dv12:ien saneeraus

Liittynyt
4 Joulukuu 2006
Viestit
122
Vs: Pendolinot ovat huijausta

Minä ihmettelen sitä, että eräs suomalainen junaharrastaja Internetissä vaatii Dv12-sarjan romuttamista! Sama harrastaja kertoo VR:n todenneen, että dieselveturin taloudellinen käyttöikä olisi vain 35 vuotta (tämän jälkeen on outoa, että VR ei vetureita ole romuttanut). Mutta ehkä näillä nettifoorumeilla on hyvä provoilla.

Täytyypä älähtää, kun tämä kalikka lienee osoitettu minulle. VR:ltä on aikaisempina vuosina useissa yhteyksissä ilmoitettu dieselvetureiden taloudelliseksi käyttöiäksi mainitsemani 35 vuotta. Tällä logiikalla on tähän asti toimittu ja monet veturi- ja moottorivaunusarjat on hylätty jo huomattavasti uudempinakin. Dv12-sarjan kohdalla on näemmä kuitenkin otettu uusi strategia. Omistajan kannalta ymmärrän, ettei uusiin vetureihin haluta investoida tilanteessa, jossa tavaraliikenteen kilpailu on vapautumassa ja rataverkon jatkosähköistyksen laajuus on epävarma. Ratkaisu on lyhyellä aikavälillä edullinen, mutta tulee pidemmän päälle kalliiksi. Vanhimmille vetureille tehtävä mittava saneeraus ei vaikuta mitenkään niiden moottoreiden taloudellisuuteen ja päästöihin, jotka ovat huomattavan korkealla tasolla uusiin dieselmoottoreihin verrattuna. Mielestäni VR ei voi valtiollisena ja valtakunnallisena liikennöitsijänä sivuuttaa ympäristönäkökohtia varsinkin, kun ekologisuuttaa käytetään yhtiön markkinoinnissakin.

Vaikka Dv12-veturit ovatkin jo suurelta osin yli-ikäisiä, en vaadi niiden romuttamista. Riittää, kun niihin vaihdetaan uudet vähäpäästöiset moottorit. Tämän viestiketjun esimerkkimaassa on päädytty samaan ratkaisuun, kuin lähes kaikissa muissakin Euroopan maissa, eli vanhoja dieselvetureita korvaamaan on tilattu uusia. Niissä maissa, joissa vielä käytetään yli 40-vuotta vanhaa kalustoa, on vetureiden moottorit uusittu viimeistään 2000-luvulla. Poikkeuksena ovat muutamat yksityiset operaattorit, mutta näiden omistamien vetureiden yhteenlaskettu määräkään ei ylitä Dv12-sarjaa.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Moottorien vaihto Dv12-vetureihin

Vaikka Dv12-veturit ovatkin jo suurelta osin yli-ikäisiä, en vaadi niiden romuttamista. Riittää, kun niihin vaihdetaan uudet vähäpäästöiset moottorit.
Anteeksi, ymmärsin kirjoituksesi väärin. Hyvä, että tulit tänne korjaamaan virheeni.

Olen samaa mieltä kanssasi, moottorit pitää vaihtaa. En kannata romuttamista, sillä oikein suunniteltu ja valmistettu teräsveturi kestää jopa satoja vuosia. Sen sijaan moottoreita kannattaa vaihtaa puhtaampiin ja ohjaamoita ergonomisempiin. Yhdysvalloissa näissä remonteissa monasti veturista käytetään vain runko, telit ja ajomoottorit - kaikki muu uusitaan.

Ratkaisu on lyhyellä aikavälillä edullinen, mutta tulee pidemmän päälle kalliiksi.
Tarkentaisitko vielä, mikä ratkaisu tulee kalliiksi? Uusien vetureiden ostamatta jättäminen vai vanhojen saneeraaminen moottoreita vaihtamatta?
 
Vs: Moottorien vaihto Dv12-vetureihin

Tarkoitin sitä, että vetureiden puolitiehen jätetty saneeraus moottoreita uusimatta tulee kalliiksi sekä suurina käyttökuluina, että lisääntyvinä imagohaittoina.
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Pendolinot ovat huijausta

VR:ltä on aikaisempina vuosina useissa yhteyksissä ilmoitettu dieselvetureiden taloudelliseksi käyttöiäksi mainitsemani 35 vuotta.

Tästä on esitetty aikojen saatossa vaikka minkälaisia lukuja. Esimerkiksi eräs 60-luvun julkaisu väittää käyttöiäksi noin 10 vuotta. Pohjimmiltaan kysymys on kuitenkin veturin sopivuudesta tehtäväänsä ja tässä suhteessa jokainen veturisarja on oma tapauksensa. Siksi mitään yleispätevää rajaa tuskin voidaan edes antaa.

Vaikka Dv12-veturit ovatkin jo suurelta osin yli-ikäisiä, en vaadi niiden romuttamista. Riittää, kun niihin vaihdetaan uudet vähäpäästöiset moottorit.

Dv12 on tämän päivän linjaveturiksi todella heikkotehoinen, joten mielestäni olisi täydellistä rahojen haaskausta ostaa niihin uusia moottoreita. Moottoreita vaihtamalla kun ei tehoa ole mahdollista saada lainkaan lisää. Muuten olisi vähintään vaihteistokin laitettava uusiksi. En suostu uskomaan, että näin laaja remontti voisi tulla kokonaistaloudellisesti täysin uusien veturien hankkimista halvemmaksi.
 
Vs: SNCF

Asia taitaa kuitenkin olla niin, että sähköistys koko ajan etenee. Tuskin menee kauaa, kunnes dr 16 -sarjan veturit voivat hoitaa lähes kaiken linjaliikenteen sähköistämättömillä osuuksilla. Silloin dv 12 -sarja jäisi lähes pelkästään järjestelyveturiksi, ehkä jotain satunnaisempaa linja-ajoa jäisi jäljelle.
 
Vs: Pilkunviilausta.

Niissä maissa, joissa vielä käytetään yli 40-vuotta vanhaa kalustoa, on vetureiden moottorit uusittu viimeistään 2000-luvulla.
En haluaisi viilata pilkkua, mutta miten olisi SNCB/NMBS:n dieselveturisarja 55?
http://www.belrail.be/F/fiches/diesel/index.php?type=hld55&page=depot
Radalla jo vuodesta 1961/62. Moottoria vaihtamatta.

Tosin näiden kuusiakselisten linjadieseleiden säännölliset ajot loppunevat, kun Aachenin ja Montzenin välisen radan sähköistys saadaan valmiiksi ensi vuonna.
 
Viimeksi muokattu:
Vs: SNCF

Tuskin menee kauaa, kunnes dr 16 -sarjan veturit voivat hoitaa lähes kaiken linjaliikenteen sähköistämättömillä osuuksilla. Silloin dv 12 -sarja jäisi lähes pelkästään järjestelyveturiksi, ehkä jotain satunnaisempaa linja-ajoa jäisi jäljelle.
Oikeastaan luulenpa että päinvastoin :)

Dr16 siirtyy Kaakkois-Suomen isojen rautatiesolmujen, raja-asemien ja satamien vaihtoveturiksi ja harvinaisempaa linja-ajoa jää niille jäljelle oikeastaan vain Kolarin makuuvaunujunien vetäjänä. Muuten sähköistämättömät linjajunat Suomessa hoidetaan Dv12:lla... ennen kuin VR tilaa uusia vastaavanoloisia linja-/vaihtotyökoneita (line switcher) ja ehkäpä Saksasta...
 
Vs: Pilkunviilausta.

En haluaisi viilata pilkkua, mutta miten olisi SNCB/NMBS:n dieselveturisarja 55?

Vetureita on käytössä enää 30 kpl ja kuten itsekin toteat, ne ovat poistumassa liikenteestä lähiaikoina. Itse asiassa Belgia on hyvä esimerkki dieselkaluston uusimisesta. Sähköistämättömien rataosien tavaraliikenne hoidetaan vuodesta 2000 alkaen käyttöönotetuilla 77-sarjan vetureilla. Vanhoja 1960-luvulla valmistuneita sarjoja on (poistuvaa 55-sarjaa lukuunottamatta) käytössä enää vaihtotöissä ja työjunissa.

Erikoista Belgiassa on myös, että tällä hetkellä ainoan yksityisen operaattorin DLC:n (Dillen et Le Jeune Cargo) koko vetokalusto on valmistunut 2000-luvulla ja on siis keskimäärin huomattavasti uudempaa, kuin valtiollisen SNCB:n.
 
Vs: SNCF

Päin vastoin. RHK:n kanta rautateiden jatkosähköistykseen on kielteinen. Raskaille diesellinjavetureille olisi Suomessa käyttöä tulevaisuudessakin.
RHK:n "Rautatieliikenne 2030 - Radanpidon pitkän aikavälin suunnitelma"-julkaisusta:

RHK sanoi:
Rataverkon jatkosähköistäminen tulee niin ikään ajankohtaiseksi vasta vuoden 2015 jälkeen. Sähköistyksen tarvetta arvioidaan kuitenkin uudelleen viimeistään radanpidon seuraavassa pitkän aikavälin suunnitelmassa. Jos liikennemäärissä tai esimerkiksi polttoaineiden hintasuhteissa tapahtuu merkittäviä muutoksia, saatetaan sähköistystä aikaistaa.
Eli näillä näkymin sähköistykseen on luvassa 10 vuoden tauko, ei suinkaan se, että nykytilanne olisi tavoitetaso. Vuosaaren baana ja Kehärata tietenkin saavat sähköistyksen rakentamisen aikana.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: SNCF

Eli näillä näkymin sähköistykseen on luvassa 10 vuoden tauko, ei suinkaan se, että nykytilanne olisi tavoitetaso. Vuosaaren baana ja Kehärata tietenkin saavat sähköistyksen rakentamisen aikana.

Ja niinkuin Move on totesikin, niin dieselveturin käyttöikä on kuitenkin 35 vuotta, tai ainakin tuota aikaluokkaa. Silloin sähköistyksen etenemistäkin tulee tarkastella tuolla aikavälillä.

Parasta taitaisi olla, jos voitaisiin tilata muutama uusi dr 16, mutta se ei taida enää olla optio. Muuten, miten monta dieselveturia Suomessa tarvittaisiin, jos oletetaan, että kaikki rataosat, joilla harjoitetaan säännöllistä linjaliikennettä, sanotaan nyt vaikka lähes päivittäin, sähköistettäisiin? Eli monellako veturilla luonnistuisi vaihtotyöt ja satunnaiset ajot korpiradoilla?
 
Vs: Pilkunviilausta.

Vetureita on käytössä enää 30 kpl ja kuten itsekin toteat, ne ovat poistumassa liikenteestä lähiaikoina. Itse asiassa Belgia on hyvä esimerkki dieselkaluston uusimisesta. Sähköistämättömien rataosien tavaraliikenne hoidetaan vuodesta 2000 alkaen käyttöönotetuilla 77-sarjan vetureilla. Vanhoja 1960-luvulla valmistuneita sarjoja on (poistuvaa 55-sarjaa lukuunottamatta) käytössä enää vaihtotöissä ja työjunissa.
Mutta eihän noita 55 -sarjan dieseleitä ole valmistettukaan kuin 42 kpl, joten niistä on sentään reilusti yli puolet vielä käytössä.;)

No, Belgian kaluston ikärakenne on muutenkin ihan omaa luokkaansa:
- Dieselvetureiden hankinnassa oli noin 30:n vuoden tauko, kunnes 77-sarjan dieseleitä alkoi tulla liikenteeseen.
- Käytössä on jopa 50 -vuotta vanhoja sähkövetureita (sarjat 22 ja 23)

Itse asiassa SNCB/NMBS:n (diesel)kaluston keski-ikä oli vielä 2000 -luvun alusssa huomattavasti korkeampi kuin näinä päivinä. 77-sarjan dieselvetureilla ja 41-sarjan dieselmoottorijunilla on kuitenkin saatu korvattua malkoiset määrät 1960-luvun alussa käyttönotettuja dieselvetureita.
 
Takaisin
Ylös