Näytetään tulokset 1-12/12

Viestiketju: Dv12:ien saneeraus

  1. #1

    Liittynyt
    04.12.2006
    Viestejä
    122

    oletus Vs: Pendolinot ovat huijausta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vompatti Näytä viesti
    Minä ihmettelen sitä, että eräs suomalainen junaharrastaja Internetissä vaatii Dv12-sarjan romuttamista! Sama harrastaja kertoo VR:n todenneen, että dieselveturin taloudellinen käyttöikä olisi vain 35 vuotta (tämän jälkeen on outoa, että VR ei vetureita ole romuttanut). Mutta ehkä näillä nettifoorumeilla on hyvä provoilla.
    Täytyypä älähtää, kun tämä kalikka lienee osoitettu minulle. VR:ltä on aikaisempina vuosina useissa yhteyksissä ilmoitettu dieselvetureiden taloudelliseksi käyttöiäksi mainitsemani 35 vuotta. Tällä logiikalla on tähän asti toimittu ja monet veturi- ja moottorivaunusarjat on hylätty jo huomattavasti uudempinakin. Dv12-sarjan kohdalla on näemmä kuitenkin otettu uusi strategia. Omistajan kannalta ymmärrän, ettei uusiin vetureihin haluta investoida tilanteessa, jossa tavaraliikenteen kilpailu on vapautumassa ja rataverkon jatkosähköistyksen laajuus on epävarma. Ratkaisu on lyhyellä aikavälillä edullinen, mutta tulee pidemmän päälle kalliiksi. Vanhimmille vetureille tehtävä mittava saneeraus ei vaikuta mitenkään niiden moottoreiden taloudellisuuteen ja päästöihin, jotka ovat huomattavan korkealla tasolla uusiin dieselmoottoreihin verrattuna. Mielestäni VR ei voi valtiollisena ja valtakunnallisena liikennöitsijänä sivuuttaa ympäristönäkökohtia varsinkin, kun ekologisuuttaa käytetään yhtiön markkinoinnissakin.

    Vaikka Dv12-veturit ovatkin jo suurelta osin yli-ikäisiä, en vaadi niiden romuttamista. Riittää, kun niihin vaihdetaan uudet vähäpäästöiset moottorit. Tämän viestiketjun esimerkkimaassa on päädytty samaan ratkaisuun, kuin lähes kaikissa muissakin Euroopan maissa, eli vanhoja dieselvetureita korvaamaan on tilattu uusia. Niissä maissa, joissa vielä käytetään yli 40-vuotta vanhaa kalustoa, on vetureiden moottorit uusittu viimeistään 2000-luvulla. Poikkeuksena ovat muutamat yksityiset operaattorit, mutta näiden omistamien vetureiden yhteenlaskettu määräkään ei ylitä Dv12-sarjaa.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 05.12.2006 kello 12:27. Syy: jaettu omaksi viestiketjukseen

  2. #2

    Liittynyt
    26.07.2005
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    794

    oletus Moottorien vaihto Dv12-vetureihin

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Move on Näytä viesti
    Vaikka Dv12-veturit ovatkin jo suurelta osin yli-ikäisiä, en vaadi niiden romuttamista. Riittää, kun niihin vaihdetaan uudet vähäpäästöiset moottorit.
    Anteeksi, ymmärsin kirjoituksesi väärin. Hyvä, että tulit tänne korjaamaan virheeni.

    Olen samaa mieltä kanssasi, moottorit pitää vaihtaa. En kannata romuttamista, sillä oikein suunniteltu ja valmistettu teräsveturi kestää jopa satoja vuosia. Sen sijaan moottoreita kannattaa vaihtaa puhtaampiin ja ohjaamoita ergonomisempiin. Yhdysvalloissa näissä remonteissa monasti veturista käytetään vain runko, telit ja ajomoottorit - kaikki muu uusitaan.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Move on Näytä viesti
    Ratkaisu on lyhyellä aikavälillä edullinen, mutta tulee pidemmän päälle kalliiksi.
    Tarkentaisitko vielä, mikä ratkaisu tulee kalliiksi? Uusien vetureiden ostamatta jättäminen vai vanhojen saneeraaminen moottoreita vaihtamatta?
    Blogi yleisistä saunoista: http://www.saunakulttuuri.com

  3. #3

    Liittynyt
    04.12.2006
    Viestejä
    122

    oletus Vs: Moottorien vaihto Dv12-vetureihin

    Tarkoitin sitä, että vetureiden puolitiehen jätetty saneeraus moottoreita uusimatta tulee kalliiksi sekä suurina käyttökuluina, että lisääntyvinä imagohaittoina.
    Viimeisin muokkaaja Move on; 04.12.2006 kello 15:09. Syy: Muutettu otsikko

  4. #4
    PNu
    PNu ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    30.09.2005
    Viestejä
    908

    oletus Vs: Pendolinot ovat huijausta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Move on Näytä viesti
    VR:ltä on aikaisempina vuosina useissa yhteyksissä ilmoitettu dieselvetureiden taloudelliseksi käyttöiäksi mainitsemani 35 vuotta.
    Tästä on esitetty aikojen saatossa vaikka minkälaisia lukuja. Esimerkiksi eräs 60-luvun julkaisu väittää käyttöiäksi noin 10 vuotta. Pohjimmiltaan kysymys on kuitenkin veturin sopivuudesta tehtäväänsä ja tässä suhteessa jokainen veturisarja on oma tapauksensa. Siksi mitään yleispätevää rajaa tuskin voidaan edes antaa.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Move on Näytä viesti
    Vaikka Dv12-veturit ovatkin jo suurelta osin yli-ikäisiä, en vaadi niiden romuttamista. Riittää, kun niihin vaihdetaan uudet vähäpäästöiset moottorit.
    Dv12 on tämän päivän linjaveturiksi todella heikkotehoinen, joten mielestäni olisi täydellistä rahojen haaskausta ostaa niihin uusia moottoreita. Moottoreita vaihtamalla kun ei tehoa ole mahdollista saada lainkaan lisää. Muuten olisi vähintään vaihteistokin laitettava uusiksi. En suostu uskomaan, että näin laaja remontti voisi tulla kokonaistaloudellisesti täysin uusien veturien hankkimista halvemmaksi.

  5. #5

    Liittynyt
    20.07.2005
    Sijainti
    Pori
    Viestejä
    1275

    oletus Vs: SNCF

    Asia taitaa kuitenkin olla niin, että sähköistys koko ajan etenee. Tuskin menee kauaa, kunnes dr 16 -sarjan veturit voivat hoitaa lähes kaiken linjaliikenteen sähköistämättömillä osuuksilla. Silloin dv 12 -sarja jäisi lähes pelkästään järjestelyveturiksi, ehkä jotain satunnaisempaa linja-ajoa jäisi jäljelle.
    Ville

  6. #6
    Tunnistettu jäsen SD202 avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    1263

    oletus Vs: Pilkunviilausta.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Move on Näytä viesti
    Niissä maissa, joissa vielä käytetään yli 40-vuotta vanhaa kalustoa, on vetureiden moottorit uusittu viimeistään 2000-luvulla.
    En haluaisi viilata pilkkua, mutta miten olisi SNCB/NMBS:n dieselveturisarja 55?
    http://www.belrail.be/F/fiches/diese...d55&page=depot
    Radalla jo vuodesta 1961/62. Moottoria vaihtamatta.

    Tosin näiden kuusiakselisten linjadieseleiden säännölliset ajot loppunevat, kun Aachenin ja Montzenin välisen radan sähköistys saadaan valmiiksi ensi vuonna.
    Viimeisin muokkaaja SD202; 04.12.2006 kello 20:46. Syy: Parempi linkki
    We komen aan in Erps-Kwerps.

  7. #7
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2123

    oletus Vs: SNCF

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ville O. Turunen Näytä viesti
    Tuskin menee kauaa, kunnes dr 16 -sarjan veturit voivat hoitaa lähes kaiken linjaliikenteen sähköistämättömillä osuuksilla. Silloin dv 12 -sarja jäisi lähes pelkästään järjestelyveturiksi, ehkä jotain satunnaisempaa linja-ajoa jäisi jäljelle.
    Oikeastaan luulenpa että päinvastoin

    Dr16 siirtyy Kaakkois-Suomen isojen rautatiesolmujen, raja-asemien ja satamien vaihtoveturiksi ja harvinaisempaa linja-ajoa jää niille jäljelle oikeastaan vain Kolarin makuuvaunujunien vetäjänä. Muuten sähköistämättömät linjajunat Suomessa hoidetaan Dv12:lla... ennen kuin VR tilaa uusia vastaavanoloisia linja-/vaihtotyökoneita (line switcher) ja ehkäpä Saksasta...

  8. #8

    Liittynyt
    04.12.2006
    Viestejä
    122

    oletus Vs: Pilkunviilausta.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut SD202 Näytä viesti
    En haluaisi viilata pilkkua, mutta miten olisi SNCB/NMBS:n dieselveturisarja 55?
    Vetureita on käytössä enää 30 kpl ja kuten itsekin toteat, ne ovat poistumassa liikenteestä lähiaikoina. Itse asiassa Belgia on hyvä esimerkki dieselkaluston uusimisesta. Sähköistämättömien rataosien tavaraliikenne hoidetaan vuodesta 2000 alkaen käyttöönotetuilla 77-sarjan vetureilla. Vanhoja 1960-luvulla valmistuneita sarjoja on (poistuvaa 55-sarjaa lukuunottamatta) käytössä enää vaihtotöissä ja työjunissa.

    Erikoista Belgiassa on myös, että tällä hetkellä ainoan yksityisen operaattorin DLC:n (Dillen et Le Jeune Cargo) koko vetokalusto on valmistunut 2000-luvulla ja on siis keskimäärin huomattavasti uudempaa, kuin valtiollisen SNCB:n.

  9. #9

    Liittynyt
    04.12.2006
    Viestejä
    122

    oletus Vs: SNCF

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ville O. Turunen Näytä viesti
    Asia taitaa kuitenkin olla niin, että sähköistys koko ajan etenee.
    Päin vastoin. RHK:n kanta rautateiden jatkosähköistykseen on kielteinen. Raskaille diesellinjavetureille olisi Suomessa käyttöä tulevaisuudessakin.

  10. #10
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3341

    oletus Vs: SNCF

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Move on Näytä viesti
    Päin vastoin. RHK:n kanta rautateiden jatkosähköistykseen on kielteinen. Raskaille diesellinjavetureille olisi Suomessa käyttöä tulevaisuudessakin.
    RHK:n "Rautatieliikenne 2030 - Radanpidon pitkän aikavälin suunnitelma"-julkaisusta:

    Lainaus Alunperin kirjoittanut RHK
    Rataverkon jatkosähköistäminen tulee niin ikään ajankohtaiseksi vasta vuoden 2015 jälkeen. Sähköistyksen tarvetta arvioidaan kuitenkin uudelleen viimeistään radanpidon seuraavassa pitkän aikavälin suunnitelmassa. Jos liikennemäärissä tai esimerkiksi polttoaineiden hintasuhteissa tapahtuu merkittäviä muutoksia, saatetaan sähköistystä aikaistaa.
    Eli näillä näkymin sähköistykseen on luvassa 10 vuoden tauko, ei suinkaan se, että nykytilanne olisi tavoitetaso. Vuosaaren baana ja Kehärata tietenkin saavat sähköistyksen rakentamisen aikana.
    Viimeisin muokkaaja vko; 05.12.2006 kello 19:12. Syy: lainaus lainaukseksi, turhat rivinvaihdot poistettu
    Sakari Kestinen

  11. #11

    Liittynyt
    20.07.2005
    Sijainti
    Pori
    Viestejä
    1275

    oletus Vs: SNCF

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ultrix Näytä viesti
    Eli näillä näkymin sähköistykseen on luvassa 10 vuoden tauko, ei suinkaan se, että nykytilanne olisi tavoitetaso. Vuosaaren baana ja Kehärata tietenkin saavat sähköistyksen rakentamisen aikana.
    Ja niinkuin Move on totesikin, niin dieselveturin käyttöikä on kuitenkin 35 vuotta, tai ainakin tuota aikaluokkaa. Silloin sähköistyksen etenemistäkin tulee tarkastella tuolla aikavälillä.

    Parasta taitaisi olla, jos voitaisiin tilata muutama uusi dr 16, mutta se ei taida enää olla optio. Muuten, miten monta dieselveturia Suomessa tarvittaisiin, jos oletetaan, että kaikki rataosat, joilla harjoitetaan säännöllistä linjaliikennettä, sanotaan nyt vaikka lähes päivittäin, sähköistettäisiin? Eli monellako veturilla luonnistuisi vaihtotyöt ja satunnaiset ajot korpiradoilla?
    Ville

  12. #12
    Tunnistettu jäsen SD202 avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    1263

    oletus Vs: Pilkunviilausta.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Move on Näytä viesti
    Vetureita on käytössä enää 30 kpl ja kuten itsekin toteat, ne ovat poistumassa liikenteestä lähiaikoina. Itse asiassa Belgia on hyvä esimerkki dieselkaluston uusimisesta. Sähköistämättömien rataosien tavaraliikenne hoidetaan vuodesta 2000 alkaen käyttöönotetuilla 77-sarjan vetureilla. Vanhoja 1960-luvulla valmistuneita sarjoja on (poistuvaa 55-sarjaa lukuunottamatta) käytössä enää vaihtotöissä ja työjunissa.
    Mutta eihän noita 55 -sarjan dieseleitä ole valmistettukaan kuin 42 kpl, joten niistä on sentään reilusti yli puolet vielä käytössä.

    No, Belgian kaluston ikärakenne on muutenkin ihan omaa luokkaansa:
    - Dieselvetureiden hankinnassa oli noin 30:n vuoden tauko, kunnes 77-sarjan dieseleitä alkoi tulla liikenteeseen.
    - Käytössä on jopa 50 -vuotta vanhoja sähkövetureita (sarjat 22 ja 23)

    Itse asiassa SNCB/NMBS:n (diesel)kaluston keski-ikä oli vielä 2000 -luvun alusssa huomattavasti korkeampi kuin näinä päivinä. 77-sarjan dieselvetureilla ja 41-sarjan dieselmoottorijunilla on kuitenkin saatu korvattua malkoiset määrät 1960-luvun alussa käyttönotettuja dieselvetureita.
    We komen aan in Erps-Kwerps.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Dv12 romutukset alkamassa?
    kirjoittanut Mikko Laaksonen foorumissa Junat
    Vastauksia: 10
    Viimeisin viesti: 16.10.2009, 18:35
  2. Kemijärven junat ja Stora Enson saneeraus
    kirjoittanut Epa foorumissa Junat
    Vastauksia: 12
    Viimeisin viesti: 04.11.2007, 10:48

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •