Junamaatin käyttöliittymässä bugi?

Liittynyt
18 Elokuu 2006
Viestit
2,312
Matkustimme perjantaina Tampereelta Ouluun ja sunnuntaina takaisin. Perjantaina junamaatista lippuja ostaessa klo 17 junaan automaatti herjasi tutulla sinisellä ilmoituksella että kaikki 2. luokan paikat oli myyty ja että lipunmyynnistä saattaisi joitakin paikkoja vielä saada.

Koska aikaa oli 20 minuuttia ja lipputoimistoon hirveä jono, otimme 1. luokan paikat menomatkalle vaikka kalliiksi tulikin. Ostimme samalla paluuliput. Automaatin kysymykseen "samanlaiset paluuliput?" vastasin erilaiset liput ---> 2. luokan liput. Valitsin junan ja päätin ostoksen normaalisti.

Hämmästys oli suuri kun junamaatti sylkäisi myös paluulipuiksi kalliit 1. luokan liput. Olen sen verran usein junamaattia käyttänyt, että en usko tehneeni näppivirhettä. Olisiko junamaatin käytössä olevassa softaversiossa bugi tässä kohtaa?

Harmia kertyi aika tavalla asian selvittelystä sillä Tampereen lipunmyyntiin ei perjantaina päässyt tuoreeltaan vaihtamaan vääriä lippuja. Junan saavuttua Ouluun lipunmyynti oli jo kiinni. Lauantaina sateessa tarpomisen jälkeen saavuimme asemalle lippuja vaihtamaan klo 17.28, kun lipunmyynti oli sulkeutunut (sinänsä erikoisen kuuloiseen aikaan) klo 17.20. Koska sunnuntaina iltapäivästä ennen junan lähtöä jonot ovat tunnetusti aivan mahdottomat, ainoaksi vaihtoehdoksi jäi tehdä yli kymmenen kilometrin päästä erillinen reissu asemalle jo puolilta päivin pelkästään vaihtamaan nämä VR:n omasta syystä väärin kirjoitetut liput. Edes lipunmyyntivirkailija ei tuntunut ottavan kovin todesta kehoitustani reklamoida mahdollisesta bugista eteenpäin.

Toivottavasti tämä tulee korjattua pikaisesti.

P.S. Junassa paluumatkalla luin joulukuun Matkaan-lehteä, ja suu loksahti auki pääkirjoituksen käsitellessä asiakaspalautteita siitä näkökulmasta, että asiakkaan pitäisi palautetta kirjoittaessaan ymmärtää, ettei pahoita sitä jatkossa lukevan VR:läisen mieltä. Mitä tapahtui periaatteelle että asiakas on aina oikeassa, jopa silloin kun on väärässä? Olen itse työssäni jossain vaiheessa ollut roolissa, jossa olen toisinaan ollut vastaamassa satunnaisiin asiakaspalautteisiin. Kyllä silloin on kestettävä kovaakin tekstiä. Eikä kukaan ikinä valita turhasta, on vain lukijan ammattitaidosta kiinni osaako kaivaa palautteesta esiin sen ydinasian joka reklamoijaa tosiasiassa vaivaa. Se kun ei aina ole sama kuin aihe josta reklamaatio vaikuttaisi olevan kirjoitettu. Jos VR:llä ollaan herkkähipiäisiä, sietäisi katsoa peiliin hetken aikaa.
 
Viimeksi muokattu:
Olen välittänyt viestisi eteenpäin VR:n junamaateista vastaaville henkilöille selvitystä varten.

Asiakaspalaute, positiivinen tai rakentava on omasta mielestäni erittäin tervetullutta. Kiitoksia on mukava saada, mutta niin myös rakentavaa. Virheitä meistä saattaa tehdä jokainen. Vahvimmilla on kuitenkin hän, joka pystyy ottamaan niistä opiksi.
 
Olen välittänyt viestisi eteenpäin VR:n junamaateista vastaaville henkilöille selvitystä varten.

Kiitoksia. :smile:

Asiakaspalaute, positiivinen tai rakentava on omasta mielestäni erittäin tervetullutta. Kiitoksia on mukava saada, mutta niin myös rakentavaa. Virheitä meistä saattaa tehdä jokainen. Vahvimmilla on kuitenkin hän, joka pystyy ottamaan niistä opiksi.

Juuri näin. Itse ajattelen että reklamaatio on tavallaan valepuvussa tuleva mahdollisuus parantaa palvelua ja saada tyytyväisempiä asiakkaita. Siksi kovakin kritiikki on lopulta aina hyväksi. Ilman kritiikkiä ei palvelua pysty parantamaan -- miten sitä muuten tietäisi mitä asiakkaat pitävät arvossa. Itse reklamoidessani (useimmiten toki muutenkin mahdollisimman rakentavaan sävyyn) pidän yllä toivoa että voin auttaa tekemään hyvästä paremman sillä, että lapsuksista päästään eroon. Läpisurkealle firmalle en vaivautuisi edes reklamoimaan. Siksi korkea reklamaatioiden määrä on jopa tavallaan kohteliaisuus firmalle, koska se todistaa uskoa kykyyn parantaa suoritusta.

Ja toki kaikkihan me teemme virheitä. Vahva on se, jolla on kanttia myöntää ja korjata ne. :smile:
 
Matkustin tuossa yksi päivä Tikkurilasta Hämeenlinnaan. Sähköjunan lähtöön oli alle kymmenen minuuttia ja IC:n lähtöön jotain 50. Sähköjunan saapumisaikakin oli Hämeenlinnaan puolisen tuntia ennen IC:tä.

Lippuautomaatti tarjosi suoraan IC-junaan ja piti itse ymmärtää valita sähköjuna. Millään ajattelutavalla minun ei olisi ollut fiksua odottaa 50 min. junaa joka on vieläpä paljon myöhemmin perillä. Välillä muistan koneen tarjonneen jollekin Helsinki-Turenki välille lähtöä viisi minuuttia myöhemmin IC:llä ja vaihtoa Riksussa Hesa-Tampere -junaan.

Jälkimmäisessä tapauksessa sentään koneälyn laskemana vaihdosta on jotain hyötyä, vaikkakin matkustaja ehkä mieluummin istuu junassa kuin odottaa asemalla, kun kumminkin on samaan aikaan perillä. Ensinmainitussa tapauksessa koneälyn ehdotuksessa ei ollut mitään järkeä.

Osaan valita itse haluamani matkan, mutta harmittaa vain niiden puolesta, jotka koneen ohjaamina notkuvat tuon 50 minuuttia Tikkurilan asemalla tai syyttä suotta vaihtavat junaa ja maksavat vielä kalliimman hinnan. Lipunmyyjä ei koskaan kysynyt: "Haluatko lähteä kolme minuuttia myöhemmin ja vaihtaa Riihimäessä".
 
Kiitos näistä kommenteista junamaatista, menen siis jatkossakin suoraan aseman tiskille ostamaan junalippuni.. ;)
 
Kiitos näistä kommenteista junamaatista, menen siis jatkossakin suoraan aseman tiskille ostamaan junalippuni.. ;)
Aina ei vain ole mahdollisuutta valita Junamaatin ja henkilökohtaisen lipunmyynnin välillä. Eilispäivänä eli loppiaislauantaina 6.1.2007 Suomen neljänneksi suurimmasta kaupungista ei löytynyt yhtään töissä olevaa VR:n lipunmyyjää. Ei edes vilkkaaksi mainitulla Tikkurilan asemalla, jonka lipunmyynti oli suljettu kyseisenä päivänä. Itse pystyin ostamaan junalippuni Junamaatista, mutta pari vanhahkoa rouvaa eivät omistaneet minkäänlaista muovirahaa, joten he joutuivat ostamaan matkalippunsa junan konduktööriltä. Toivottavasti konduktöörikin uskoi, että Tikkurilan aseman lipunmyynti oli todellakin suljettu eikä perinyt palvelumaksua.
 
Taitanee olla junamaattien softa pääkaupunkiseudulla vähän vanhaa tavaraa YTV:n lipuissa, kun pystyy ostamaan vielä Kimppalippuja. Koskas kimppalippu loppuikaan? Pitäisi käydä näyttämässä kyseistä lippua tarkastajille niin olisivat varmasti ihmeissään. Ja niin varmasti moni raitio ja bussinkuljettajakin.
 
Taitanee olla junamaattien softa pääkaupunkiseudulla vähän vanhaa tavaraa YTV:n lipuissa, kun pystyy ostamaan vielä Kimppalippuja. Koskas kimppalippu loppuikaan? Pitäisi käydä näyttämässä kyseistä lippua tarkastajille niin olisivat varmasti ihmeissään. Ja niin varmasti moni raitio ja bussinkuljettajakin.

Morjens Kimmo,

Yritin Helsingissä testata Kimppalipun ostamista. Tosiaan valikosta sellainen löytyy, mutta ostaminen jää yritykseksi. Kimppalipun valinnan jälkeen Junamaatti palaa etusivulle. Itsekin kuitenkin näin mielestäni viikonloppuna Kimppalipun asiakkaalla, mutta en ehtinyt reagoimaan siihen ennen kuin oli asiakas jo poistunut. Tarkennatko hieman, että oletko sinäkin saanut Kimppalipun jostain ja näin saataisiin tieto oikealle taholle vian poistamiseksi.
 
Takaisin
Ylös