Näytetään tulokset 1-10/10

Viestiketju: Tutkimus: Rautatieliikenteen ympäristöystävällisyys liioiteltua

  1. #1
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6001

    oletus Tutkimus: Rautatieliikenteen ympäristöystävällisyys liioiteltua

    Linköpingin yliopistossa tarkastetaan perjantaina väitöskirja, jonka mukaan rautatiekiskojen valmistaminen käyttää niin paljon energiaa, että kun otetaan huomioon myös infraan käytetty energia, kuluttaa junamatka matkustajaa kohden enemmän energiaa kuin bussimatka. Sähköjunamatkan vuoksi kuluu kolmannes enemmän energiaa kuin bussimatkan vuoksi, dieseljunamatkan vuoksi vielä enemmän.

    Lisätietoja: http://www.liu.se/liu-nytt/start?newsitem=6480

  2. #2
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3342

    oletus Vs: Tutkimus: Rautatieliikenteen ympäristöystävällisyys liioiteltua

    Mielenkiintoista. Mitenhän tuossa väitöskirjassa on tutkittu vastaavien linja-autokaistojen ympäristövaikutuksia?
    Sakari Kestinen

  3. #3
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6707

    oletus Vs: Tutkimus: Rautatieliikenteen ympäristöystävällisyys liioiteltua

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ultrix Näytä viesti
    Mielenkiintoista. Mitenhän tuossa väitöskirjassa on tutkittu vastaavien linja-autokaistojen ympäristövaikutuksia?
    Ultrix, aivan erinomaisen hyvin asetettu kysymys!

  4. #4

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: Tutkimus: Rautatieliikenteen ympäristöystävällisyys liioiteltua

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko Näytä viesti
    Linköpingin yliopistossa tarkastetaan perjantaina väitöskirja, jonka mukaan rautatiekiskojen valmistaminen käyttää niin paljon energiaa, että kun otetaan huomioon myös infraan käytetty energia, kuluttaa junamatka matkustajaa kohden enemmän energiaa kuin bussimatka.
    Jotenkin vaikuttaa siltä kuin rautatiekiskoja uusittaisiin joissakin paikoissa vähän turhan usein.

    Asuin v 1997-2005 pääradan varrella ja kaupunkirata- ym työmaiden yhteydessä uusittiin kiskoja ainakin yhdestä paikasta (Koivukylän ja Hiekkaharjun välilltä) 2 kertaa kaiken kaikkiaan tuona aikana.

    Rautatieliikenne kilpailee niin bussi-, h-auto-, kuin lentoliikenteenkin kanssa, ja jos kiskot laitettaisiin rullalle, eivät läheskään kaikki junamatkustajat siirtyisi ympäristöystävällisiin busseihin vaan enimmäkseen vähemmän ympäristöystävällisiin henkilöautoihin ja lentokoneisiin.

    t. Rainer
    Viimeisin muokkaaja vko; 13.12.2006 kello 15:11. Syy: lainausta lyhennetty

  5. #5
    jhaarni avatar
    Liittynyt
    27.10.2006
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    93

    oletus Vs: Tutkimus: Rautatieliikenteen ympäristöystävällisyys liioiteltua

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko Näytä viesti
    Linköpingin yliopistossa tarkastetaan perjantaina väitöskirja, jonka mukaan rautatiekiskojen valmistaminen käyttää niin paljon energiaa, että kun otetaan huomioon myös infraan käytetty energia, kuluttaa junamatka matkustajaa kohden enemmän energiaa kuin bussimatka.
    Eivät taida olla ihan yksinkertaisia nämä LCA-laskelmat (Life Cycle Assesment). Hirveästi muuttujia ja universaalia totuutta on vaikea löytää. Esimerkiksi briteissä on myös esitetty lukuja, joiden mukaan CO2-päästöt ovat matkustajakilometriä kohden korkeammat junalla kuin bussilla. Tässä vertailussa yksityisauto oli molempia noin seitsemän kertaa huonompi. Toisessa laskelmassa samasta maasta taas yksityisauto ja juna saivat saman arvon, kun laskettiin öljylitroina matkalla käytetty energia per matkustaja. Samassa laskelmassa suurnopeusjunat (350 kmh) kuluttivat enemmän kuin Airbus A321. Bussia ei tuossa jälkimmäisessä laskelmassa ollut mukana.

    Molemmat vertailut löytyvät tästä paperista. Otapa näistä sitten selvä

    - Janne
    Viimeisin muokkaaja vko; 13.12.2006 kello 15:12. Syy: lainausta lyhennetty
    Raiteilla kohti parempaa maailmaa
    http://jannehaarni.wordpress.com/liikenne/

  6. #6

    Liittynyt
    26.07.2005
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    794

    oletus Vs: Tutkimus: Rautatieliikenteen ympäristöystävällisyys liioiteltua

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko Näytä viesti
    Kun otetaan huomioon myös infraan käytetty energia, kuluttaa junamatka matkustajaa kohden enemmän energiaa kuin bussimatka.
    Tästä tulee todellakin mieleen kaksi kysymystä: (a) Eikö maanteiden rakentamiseen kulu energiaa lainkaan ja (b) jos junilla kulkisi enemmän matkustajia, olisi infrastruktuuriin käytetyn energian määrä matkustajaa kohden pienempi. Johtopäätökseni on, että rautatietä ei käytetä täydellä kapasiteetilla. Ehkä näissä laskuissa ei ole otettu huomioon rautateiden tavaraliikennettä lainkaan?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko Näytä viesti
    Sähköjunamatkan vuoksi kuluu kolmannes enemmän energiaa kuin bussimatkan vuoksi, dieseljunamatkan vuoksi vielä enemmän.
    Rautateiden sähköistys vie myös energiaa. Tarvitaan sähkölaitteita (kuten muuntajia), kilometreittäin johtoa ja tonneittain sähköpylväitä ja -portaaleja. Luulisi sähköjunien energiankulutuksenkin olevan suurempi, sillä niiden nopeuskin on yleensä suurempi.

    Kun vertaillaan energiankulutusta, pitäisi huomioida seuraavat erilliset asiat:
    1. Infrastruktuurin energiakustannus. Maantiet vai rautatiet? Kumman rakentamiseen ja ylläpitoon kuluu enemmän energiaa. Kuinka suuri pitää kuljetusmäärän olla, jotta on kannattavaa rakentaa rautatie tai moottoritie. Suomessa useat vesitiet on saatu lahjaksi taivaasta eikä niiden rakentamiseen ole kulutettu merkittävästi energiaa.
    2. Kaluston rakentamisen energiakustannus. Kaiken kaluston (henkilöautot, junanvaunut) rakentamiseen energiaa kuluu todella paljon. Tätä voidaan säästää kierrättämällä. Oikein suunniteltu teräsrakenne kestää ikuisesti. Miksi niitä sinisiä vaunuja pitääkään romuttaa!
    3. Liikennöintikustannukset. Pienen vierintävastuksen ansiosta rautatieliikenteen pitäisi kuluttaa vähemmän energiaa kuin maantieliikenteen. Pitkillä junilla ilmanvastuskin on matkustajaa tai tavaratonnia kohden pienempi. Jälleen pitäisi pohtia kysymystä, että kuinka suuri liikennemäärän pitää olla, jotta säästettävä energia riittää paremman infrastruktuurin rakentamiseen.

    Koska teoriassa rautatieliikenne kuluttaa energiaa vähemmän kuin maantieliikenne (per tonni tai matkustaja), pitäisi jo rakennettua infrastruktuuria hyödyntää mahdollisimman paljon! Ei tarvitse tuntea syyllisyyttä, jos bussin sijasta kulkeekin junalla!
    Blogi yleisistä saunoista: http://www.saunakulttuuri.com

  7. #7
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Tutkimus: Rautatieliikenteen ympäristöystävällisyys liioiteltua

    Minulle tulevat mieleen monet USA:ssa julkaistut "tutkimukset", joilla on todisteltu joukkoliikenteen vahingollisuutta, kalleutta, ympäristövastaisuutta jne. siten, että henkilöauto on aina parempi. Niitä on usein rahoittanut autoteollisuus.

    Esimerkiksi Vompatin esittämien näkemyksien perusteella tuntuu siltä, että on oltava aika fakiiri voidakseen osoittaa asian olevan niin, että bussi on energiataloudellisempi. Kun ajatellaan yksinkertaisesti kaikkea sitä, mitä tehdään jotta saadaan liikkumaan bussi tai juna toisiaan vastaavalla tavalla, niin kaikkea on tehtävä enemmän bussia varten. Joten miten enemmän voi olla vähemmän.

    Tietenkin sitten, kun otetaan yksittäinen tapaus, saadaan mitä tuloksia halutaan, kun valitaan ne tapaukset sopivalla tavalla. Juuri investoinnin vajaakäyttö on avain tässä.

    Epäilemättä on helppokin osoittaa, että juna on energiatalouden, ekologisen jalanjäljen jne. muodossa bussia huonompi, kun verrataan vaikka Marjarataa ja Vantaankoski-lentoasema-Tikkurila -välille asetettua bussilinjaa, joka hoitaa Marjaradalle ennustetun matkustajamäärän. Mutta tässä tapauksessahan kysymys ei ole siitä, onko juna parempi kuin bussi yleensä, vaan siitä, onko Marjaratahanke mielekäs vai ei.

    Ruotsalaisen tutkimuksen uutisessa todetaankin, että pääradoilla ja kaupunkiseutujen lähiliikenteessä sekä tavaraliikenteessä juna on energiataloudellisin. Näissähän rautatieliikennettä käytetään tilanteissa, joissa raideliikenne onkin taloudellisinta. Ei ole yllätys, että silloin kun rautatien rakentaminen ei ole taloudellinen ratkaisu ylipäätään, rautatie on myös energiataloudellisesti huono ratkaisu. Toisaalta jos rautatie on jo olemassa, sitä kannattaa käyttää. Sillä junaliikenne on energiataloudellisempaa kuin tieliikenne. Sekin uutisessa todettiin.

    Oiskohan tämä vähän samanlainen tutkimus, kuin se, jossa todettiin katumelun olevan sisäpihan puoleisissa huoneissa pienempää kuin kadun puolella.

    Antero

  8. #8
    Aleksi.K avatar
    Liittynyt
    27.04.2006
    Sijainti
    Leppävaara
    Viestejä
    2697

    oletus Vs: Tutkimus: Rautatieliikenteen ympäristöystävällisyys liioiteltua

    Jos näitä aletaan nyt oikein katsomaan ja miettimään niin silloin täytyy miettiä että millaseilla energialla on tehty; onko ydinvoima ollut energianlähde tuotannossa, tuulivoima vai kenties aurinkovoima. Lisäksi täytyy katsoa kumpaa joudutaan uusimaan useammin; rautatietä vaiko isojen teiden kaistoja. Lisäksi täytyy miettiä mistä tuotteet on tehty. Asvaltin teossa tarvitaan ainetta, joka puristetaan suoraan raakaöljystä. Rautatiet ovat metallia (jonka nimeä en tiedä), ja ne kestävät jopa kymmeniä vuosia kerralla, toisin kun asfaltti. Että tässä onkin pohdiskeltavaa..

  9. #9
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3342

    oletus Vs: Tutkimus: Rautatieliikenteen ympäristöystävällisyys liioiteltua

    Lainaus Alunperin kirjoittanut aleo1@luukku.com Näytä viesti
    Rautatiet ovat metallia (jonka nimeä en tiedä)
    Valistunut arvaus: rautaa (Fe), tai oikeammin terästä, joka on raudan ja hiilen sekoitus? Ei kai niitä syyttä suotta rautateiksi kutsuta?
    Sakari Kestinen

  10. #10
    Aleksi.K avatar
    Liittynyt
    27.04.2006
    Sijainti
    Leppävaara
    Viestejä
    2697

    oletus Vs: Tutkimus: Rautatieliikenteen ympäristöystävällisyys liioiteltua

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ultrix Näytä viesti
    Valistunut arvaus: rautaa (Fe), tai oikeammin terästä, joka on raudan ja hiilen sekoitus? Ei kai niitä syyttä suotta rautateiksi kutsuta?
    Suokaa anteeksi ajattelemattomuuteni, ei taaskaa ollut järki mukana..

Vastaavia viestiketjuja

  1. Aluetieteen kenttäkurssin tutkimus trollikoista
    kirjoittanut wilei foorumissa Offtopic
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 18.05.2009, 16:22
  2. Kulkuri2 - tutkimus: Oulu, Turku ja Tampere
    kirjoittanut Mikko Laaksonen foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 09.03.2007, 15:24
  3. Kulkumuotojen rinnakkaiskäyttö - tutkimus
    kirjoittanut Mikko Laaksonen foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 12
    Viimeisin viesti: 17.05.2006, 11:02
  4. Rautatieliikenteen yksityistäminen
    kirjoittanut JE foorumissa Junat
    Vastauksia: 44
    Viimeisin viesti: 15.11.2005, 08:06
  5. Joukkoliikenne eurooppalaisissa kaupungeissa - tutkimus
    kirjoittanut Mikko Laaksonen foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 2
    Viimeisin viesti: 04.09.2005, 13:56

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •