Miksi Vaasan rata pitäisi sähköistää?

Kansanedustajiemme ajatuksenjuoksua seuraten voitaisiin ajatella, että jos kerran Länsi- ja Pohjois-Suomessa sähköistetään ratoja imagosyistä, niin miksei sitten itä-suomalaiseen historialliseen kulttuurikaupunkiin Savonlinnaan voisi vetää sähköjä? Liikenne Parikkalan ja Savonlinnan välillä on likimain yhtä vähäistä, kuin Vaasan radalla ja tasoristeystiheyskin on sama (0,89 tr/km). Ihmetellä täytyy, kuinka savonlinnalaiset voisivat tulla toimeen ilman sähkörataa ja suoraa Helsingin pendolinoyhteyttä :D

Toisaalta, miksi ihmeessä Haminassa, Raumalla ja Raahessa on sähkörata, vaikka VR:n mielestä sinne ei kannata ajaa matkustajajunia. Mitä tuhlausta :eek:
 
Huvittavaa, että keskustelua Vs-paanan sähkööstyksestä ovat käynheet ja vastustanehet eniten ne jokka ei eres tällä asu.:biggrin:

Onhan tämä jokaisen veronmaksajan asia. Jos Vaasan seudun asukkaat kustantaisivat hankkeen itse tai rataverkon kehittämiseen olisi rajattomasti rahaa ja resursseja, niin mikäs siinä sitten ;)
 
Keskimääräistä huomattavasti enemmän teollista vientiä harrastavina pohjalaiset joutunevat tienaajan roolissa maksamaan pääkaupunkiseudunkin liikennehankkeita. Kannattaas varmaha vähä miettiä kuka oikein maksaa ja mitä. Tilastot kertovat armotonta kieltään
http://dyn.fi/101940912 :cool:
 
Vaasan radan sähköistämisen perustelut ovat jokseenkin ontuvia. "Me maksetaan veroja", "Sähköjuna olis kiva", "Me halutaan sähköjuna". Onneksi (siis joidenkin vaasalaisten onneksi) poliitikot ilmeisesti ymmärtävät hankkeiden merkityksen myöskin lähinnä tunnetasolla.

En kykene ymmärtämään, mitä olennaista iloa Vaasan sähköjunasta on kenellekään. Katsoin videopätkän Laihian Alkon avaamisesta aikanaan. Ensimmäiset asiakkaat toivat vaihtopulloja ostamatta mitään. Eräs kehui, kuinka oli sukulaisilta ja tuttavilta ostanut ennen pantin nostoa isot määrät tyhjiä pulloja ja tuli nyt tienaamaan. Jotenkin tuon sähköradan perustelu noiden verojen maksuilla tuo ehkä esille samanlaisen puolen pohjalaisesta luonteesta kuin tuon laihialaisisännän tienaaminen.

Vaasan radan jonkinasteinen remontti voisi tulla tarpeeseen, samoin eräiden muiden rataosien peruskorjaus. Hauskahan se on, että rautateihinkin ollaan valmiita panostamaan. Mielestäni vaan sähköä on jo ihan riittävästi. Samaten myöskin suurten nopeuksien näen riittävän tärkeimmille runkoradoille. Nykypolitiikka tuntuu siltä, ettei ratojen ylläpitoon tahdo riittää rahaa, vaan kehnoksi päästettyä rataa on sitten aina korjattava suurella rahalla ja osin aluepoliittisin perustein. Jos nuo sähköistysrahat annettaisiinkin RHK:lle siihen, ettei ratoja enää päästetä rapistumaan.
 
Huvittavaa, että muuten joukkoliikenteeseen postiivisesti suhtautuvat foorumilaiset puhuvat kuin taantumukselliset kun Vs-paanan sähköistyksestä tulee puhe. Saastuttavat riisselit kelpaa teille ja taantumukselliselta kuullostavaa pälinää. Liikenteellisen alueellinen taspuolisuus unohtuu käden käänteessä. Viimeinen kunnon liikenneinvestointi Pohjanmaan alueelle on ollut raippiksen silta ja nyt on taas aika meidänkin saada jotain. Pitkässä juoksussa radan sähkööstys ja yhden ohikulkutien hinta on kuin pisara meressä verattuna niihin valtaviin summiin mitä Eteläisen-Suomen liikenneinfran kehittämiseen on satsattu ja tullaan vielä satsaamaan.
 
Oikeastaan samaa mieltä [=W=] , aika ajaa ohi ikäloppujen Deevereiden ja sinisten taajamajunien. Pitää olla valmius johonkin uuteen ja parempaan. Kaikki Suomen merkittävät rataosat on syytä ajan kanssa sähköistää, kuten Vaasan ratakin. Ennenkuin liikennöitsijä on hankkinut uudet linjadiiselit ja uudet passelit matkustajavaunut, pitää valtion ja RHK:n eli radan omistajan kuitenkin huolehtia siitä, että kansallisomaisuus päivitetään tälle vuosituhannelle.

Tekihän Rambol jo jonkin selvityksen myös Vaasan paikallissähköjunaliikenteestäkin.
 
Huvittavaa, että muuten joukkoliikenteeseen postiivisesti suhtautuvat foorumilaiset puhuvat kuin taantumukselliset kun Vs-paanan sähköistyksestä tulee puhe. Saastuttavat riisselit kelpaa teille ja taantumukselliselta kuullostavaa pälinää.

Mitä hyötyä sähköistämisellä saadaan? Suoria junia Helsinkiin ei tule nykyistä enempää ja suorat junat Jyväskylään loppuvat. Dieselvetureiden epäluotettavuus ja sinisten vaunujen iäkkyys ei johdu dieseltekniikasta. Haluttaessa olisi mahdollista tuoda radalle aivan yhtä nykyaikaista ja luotettavaa dieseltekniikkaa kuin mitä nykyaikaiset sähköjunatkin ovat. Sähköistämisen yhteydessä on oikeastaan välttämätöntä miettiä taajamajunaliikenteen mahdollisuudet Seinäjoen ja Vaasan Vaskiluodon välillä. Rata on vähäliikenteinen ja Sm-junilla saataisiin melko tiheää palvelua tälle välille. Kunnat voisivat alkaa kaavoittaa radan varteen ja Pohjanmaallakin voitaisiin opetella vihdoin joukkoliikenteen käyttöön, kun tarjonta olisi kohdallaan. Se on siellä suunnalla varsin vähäistä vielä toistaiseksi.
 
Siltä todellakin vaikuttaa, että Dv12-veturin ja sinisten vaunujen kuvitellaan olevan maailman edistyksellisintä sähköistämättömälle radalle soveltuvaa kalustoa ja näiden loppuessa uutta ja modernia dieselkalustoa on mahdotonta hankkia tilalle.

Dieselvetureiden epäluotettavuus ja sinisten vaunujen iäkkyys ei johdu dieseltekniikasta. Haluttaessa olisi mahdollista tuoda radalle aivan yhtä nykyaikaista ja luotettavaa dieseltekniikkaa kuin mitä nykyaikaiset sähköjunatkin ovat.

Kuinka paljon dieselkalustoa on viimeisen 20 vuoden aikana hankittu? Ainoa hankinta taitaa olla Dm12 moottorivaunut. Noin kymmenen vuotta sitten Dr13 veturit poistettiin liikenteestä ja Sr2 veturit tilattiin. Kun kaksikerrosmakuuvaunut tilattiin niin oli tiedossa ettei Kemijärvelle eikä Kolariin mene sähköistettyä rataa. Myöskään Turku-Joensuu väli ei ole sähköistetty. Kuitenkin tilattiin sähkölämmitteisiä makuuvaunuja vaikka hyvin tiedettiin etteivät yöjunat kulje sähköistetyillä radoilla.
 
Kuinka paljon dieselkalustoa on viimeisen 20 vuoden aikana hankittu?

Kalustoa voidaan hankkia tarpeen tullen. Pääkaupunkiseudulle tilataan uusia lähijunia, Dm12-moottorivaunujakin tilattiin kun tahdottiin tilata. Stadlerin Flirt-kalustosta voitaisiin aivan hyvin tilata dieselversioita, kun niitä muutenkin aiotaan hankkia iso satsi. Koko radan sähköistäminen on paljon suurempi prosessi kuin muutaman sopivan kalustohankinnan tekeminen. Muuten minulla ei ole mitään sitä vastaan, vaikka Taivalkosken radallekin sähköt tehtäisiin, mutta investoinnit ovat aina pois jostain. Tässä tapauksessa esimerkiksi Tampereen pikaraitiotiestä, tai mitä hyvänsä muuta nyt valtio tekisikään niillä rahoilla.
 
Koko sähköistyshommassa eniten tökkii raskaan tavaraliikenteen puute. Ilman tavaraa sähköistäminen voi olla järkevää, kun henkilöliikenne on tarpeeksi runsasta. Kukaan ei kuitenkaan ole Vaasan radalle maksamassa yhtään nykyistä runsaammasta matkustajajunapalvelusta. Toisaalta myöskään mitään voimakasta kysyntää tavaraliikenteelle ei tuolla ole tulossa.

Hanketta voi toki puolustaa, mutta edelleenkään kukaan ei ole pystynyt vastaamaan kysymykseen siitä, miksi Vaasan rata pitäisi sähköistää, sen paremmin kuin siihenkään, mikä estää harjoittamasta nykyaikaista matkustaja- ja tavaraliikennettä sähköistämättömällä rataosalla.

Tuntuu kyllä kovin pahalta vastustaa rautateiden kehitystä, mutta itse maksan veroja siinä missä kovat vaasalaiset veronmaksajatkin, ja noiden valtion kalliisti ansaitsemien veroeurojen kylväminen kuin kankkulan kaivoon todella särkee sydämessä. Jospa joku vastaisi kysymykseen "Miksi?" - saisin rauhan sydämeeni.
 
Jospa joku vastaisi kysymykseen "Miksi?" - saisin rauhan sydämeeni.
Annetaan rauha miehen sielulle: Aluepoliittisista syistä johtuen. Toki tiedän, että tällainen syy (tai "syy") ei ole kaikkien mieleen. Enkä tällä kommentilla äänestä sen enempää sähköistämisen puolesta kuin sitä vastaankaan. En katso olevani asianosainen tässä kysymyksessä (paitsi ehkä korkeintaan veronmaksajan ominaisuudessa, mutta tähän rinnastettavilla poliittisilla päätöksillä tehdyistä asioista minäkin olen päässyt hyötymään tässä elämässäni aika monta kertaa).
 
Jaa´a, ei tierä oikein pitääskö nauraa vai itkiä. Joillekki foorumilaisille mitätöön 25 miljoonan euron summa Vs-paanan sähkööstyksehe näyttääs aikaansaavan jopa jonkinasteista syvää henkistä kriisiä. Aivan ko olis jotenki jonkinlaanen kansallinen kriisitila jos pohjalaaset onnistuusivat nyhtään pari lanttia ylimääräästä mitä eivät ole valtion kassahan ite veroja maksaneet. Muiren maakuntien ratahankkehet eivät silti tunnu aiheuttavan minkään näköösiä paniikkireaktioota. Ollahanko me tosiaan niin pelottavia. Antakaa ny jukelin tähäre pohojalaasillekki oikeus nauttia nykyaikaasen infran tuomista maharollisista kehityseruusta. Vai pitääskö mun ny yhtäkkiä tempaasta ja alakaa vaatimaha, notta sähköpaanat o etelääses suomes aivan turhia. Lätät ja polokuresiinat olis riittäny teille aivan hyvin päivättääsen liikuntatarpehen hoitamisehe. Pitääkö teirän ny aivan alavariinsa rampata eestaas ja käyrä töis saranki kilometrin pääs pyörittelees jotain paperia niis toimistoosnanne. Opetelkaa olemaha aloollanna ja nauttikaa elämästä :tongue:
 
Vaasa - Seinäjoki - sähköistykseen yksi oleellinen kommentti.

Vaasa - Seinäjoki - radan kanssa pituudeltaan vertailukelpoista Turku - Uusikaupunki - rataa varten tehtyjen laskelmien perusteella Vaasa - Seinäjoki sähköistys olisi yhteiskuntataloudellisesti täysin kannattava, jos samalla käynnistettäisiin paikallisjunaliikenne tunnin välein välillä Vaasa - Seinäjoki. Tämä ihan vain säästyvillä liikennöintikustannuksilla.

Turku - Uusikaupunki - selvitys 2005

Samoin parametrein kuin Turku - Uusikaupunki - radalla, Vaasa - Seinäjoki - paikallisjunat olisivat myös itsekannattavia, jos esim. pääosa radan nykyisistä 350 000 vuosittaisesta matkustajasta.

Ne tahot, jotka itkevät Vaasa - Seinäjoki - sähköistyksessä hukkaan meneviä rahoja, voisivat keskittyä vaatimaan sitä, että sähköistyksen myötä radalla käynnistetään paikallisjunaliikenne tunnin välein. Jos ko. liikenne kilpailutetaan, voisin itse olla kiinnostunut ko. liikenteen järjestämisestä.
 
Kalustoa voidaan hankkia tarpeen tullen.
Jos VR saa päättää että hankitaanko uutta dieselkalustoa vai korvataanko Seinäjoki-Vaasa osuus busseilla niin arvaan että VR päätyy jälkimmäiseen vaihtoehtoon. Mm. Pohjolan Liikenteen bussit ovat korvanneet junia monilla rataosuuksilla.

Löysin tällaisen raportin RHK:n sivuilta. Sivulla 51 on kartta rataverkosta vuonna 2030. Kartassa Vaasaan, Haapamäelle, Nurmekseen ja Savonlinnaan ei mene rautatietä mistään suunnasta vuonna 2030. Kartasta näkyy että yhtään sähköistettyä rataa ei tulla purkamaan joten sähköistys saattaa olla jonkinlainen takuu että esim. Vaasaan menee rautatie vielä vuonna 2030. Onneksi tuollainen rataverkon karsinta ei toteudu vaan poliitikot alkavat vihdoinkin ymmärtää rautateiden tärkeyden. Savonlinna-Huutokoski, Porokylä-Vuokatti ja Äänekoski-Haapajärvi osuudet on päätetty korjata joten ei Vaasankaan rataa varmasti pureta.
 
Takaisin
Ylös