Miksi Vaasan rata pitäisi sähköistää?

Jotenki ko olis sellaasta hytinää, notta kaikki pääkaupunkiseurulla asuvat eivät enää näje torellisuutta kivitalojensa takaa. Neuvoa ja mutuviisautta sieltä tuloo asiaan ko asiaan, mutta...
Tästä on ihan turha kehitellä mitään etelä vastaan muu Suomi -asetelmaa, koska kyseenalaisia hankkeita laitettiin liikkeelle molemmilla alueilla.

Jos me täällä etelässä olemme vain kateellisia ja mutuviisaita, niin todettakoon, että kysyttäessäkään en ole saanut pohjalaisilta perusteltua vastausta siitä, mitä merkittävää kehitystä 22 miljoonan sähköistysinvestointi aiheuttaa, kun a) radan nopeusrajoitus ei nouse pelkällä sähköistämisellä miksikään, vaan vaatii erillisen rataremontin ja b) nykyinen operaattori ajaa sähköistyksen jälkeenkin pääradalla suoria junia ja Vaasan radan junista vaihdetaan pääradan juniin, minkä osoittaa sekin, ettei nykyinen operaattori ole vaatinut sähköistystä sekä c) sähköistyksen takia Vaasa-Jyväskylä-suunnan juniin tulee aikaa vievä veturinvaihto.

Saisiko näihin asioihin joltakin Vaasan sähköistyksen kannattajalta vastauksen sen sijasta, että puhutaan ympäripyöreitä tasapuolisuudesta?
 
Saisiko näihin asioihin joltakin Vaasan sähköistyksen kannattajalta vastauksen sen sijasta, että puhutaan ympäripyöreitä tasapuolisuudesta?

Eipä taida, sillä sähkö on Sähköä, aivan kuten metrokin on aina Metro, mitäs sitä itsestäänselvyyksiä selittelemään, HK-suhteet ovat insinöörien päänvaivoja :)
 
a) Vähemmän kömyä.Sm1:t vois kelevata ens häräs meillekki, mutta ko no nehä o liian ruostees teirän herkälle hipiällenne niin olette tullehet siihen tuloksehe, että ei ne sitte sovi meillekkään. Tuskin ne ny romumpia voi olla ko tos paanalla nykyysin yskivät kurpakkaa b) Nykyysellä operaattorilla ei lie kovin paljoa raralle annettavaa ko korkeintaan pakon erestä. Sehä o jo nähty. Eihän sillä ruojan virmalla ole eres kalustoa ko pääkaupunkiseurun tarpeisiin. c) Jyväskylälääsiäkö ja niiren kotiopääsyä täs ny pitääs ruveta murehtiin
 
Jotain noin rautaisia perusteluja osasi odottaakin.

Tämä trolli on kasvanut jo niin suureksi, että toivottavasti kaikki ymmärtävät jo olla ruokkimatta sitä enempää (ei, en viittaa Kani sinun kirjoituksiisi, vaan sinäkin olet yksi niistä ruokkijoista). Kuka oikeasti tosissaan haluaisi keskustelufoorumilla argumentoida jotain asiaa kirjoitetulla Pohjanmaan murteella?
 
Kyllähän Seinäjoki-Oulu-radan perusparannus nyt sen verran joutaa hidastua, että saadaan tärkeät Vaasan ja Kemijärven radat sähköistettyä.
 
Tämä trolli on kasvanut jo niin suureksi, että toivottavasti kaikki ymmärtävät jo olla ruokkimatta sitä enempää (ei, en viittaa Kani sinun kirjoituksiisi, vaan sinäkin olet yksi niistä ruokkijoista). Kuka oikeasti tosissaan haluaisi keskustelufoorumilla argumentoida jotain asiaa kirjoitetulla Pohjanmaan murteella?

Mitä ihmeen trollaamista siinä on jos puolustaa omaa maakuntaa ja sen liikenneinfraa, hei haloo! Mun mielestä koko keskustelu on ollu jo trollaamista jo heti alakuhu. Ja eikös kaikilla ihmisillä ole oma kielensä, mulla se ny vaan sattuu oleen tää. Jos ei kelepaa nii ei sitte. Emmää ny ole ollu tänne aivan hiki ottalla tunkemas. Päätinpä nyt vai osallistua oman maakuntaani liikenneinfraa käsittelevään keskusteluun, simppeliä. Mun puolesta te voitte jatkaa iha vapaasti keskustelua pääkaupunkiseudun junien penkkimateriaalien hiostavuudesta ja Z-junien vääristä vuoroväleistä. Niistäki aiheista näyttää täällä lätinää riittävän aika pitkähä :wink:
 
Viimeksi muokattu:
Valitettavan torelta näyttää ny vaan se mitä oon ounastellu täs jo pitkähän. Tääki maa jakaantuu eri alueisiin joilla ei enää olekkaan välttämättä enää ns yhteistä nimittäjää. Ei ehkä ole niin kirkos kuulutettua, notta kaikki suomen alueet istuus enää samas venees. Ja jos istuu niin airot käy eri tahtihin.
 
Viimeksi muokattu:
Jos me täällä etelässä olemme vain kateellisia ja mutuviisaita, niin todettakoon, että kysyttäessäkään en ole saanut pohjalaisilta perusteltua vastausta siitä, mitä merkittävää kehitystä 22 miljoonan sähköistysinvestointi aiheuttaa

Investointi varmistaa sen, että rataa kehitetään myös tulevaisuudessa, eikä öljyn hintakaan ei ole laskemaan päin pitkässä juoksussa. Näin äkkiseltään veikkaisin, että sähköistys lisää matkustajamääriä enemmän kuin kuvitellaankaan ja RHK:n laskelmat osoittavat.

a) radan nopeusrajoitus ei nouse pelkällä sähköistämisellä miksikään, vaan vaatii erillisen rataremontin ja

Näinhän se taitaa olla. Tosin väittämä, että tasonparannus pitäisi tehdä ensin ja sähköistys sen jälkeen ei kestä päivän valoa. Käytännössä kaikki "tasonkorotukset" on Suomessa tehty radoille joilla on jo ennestään ollut sähköt (esim. Tampere-Oulu). Sähköjen puuttuminen merkitsee yhteyden luokittelua "kehityskelvottomiin".

b) nykyinen operaattori ajaa sähköistyksen jälkeenkin pääradalla suoria junia ja Vaasan radan junista vaihdetaan pääradan juniin, minkä osoittaa sekin, ettei nykyinen operaattori ole vaatinut sähköistystä sekä

On ikävää, jos VR on niin paikoilleen jämähtänyt laitos, ettei näe mahdollisuutta kilpailla lentoliikenteen kanssa välillä Vaasa-Helsinki.

c) sähköistyksen takia Vaasa-Jyväskylä-suunnan juniin tulee aikaa vievä veturinvaihto.

Tuon välin matkustajamäärät ovat käsittääkseni todella vähäisia, joten kärsijöitä ei ole paljoa.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
c) sähköistyksen takia Vaasa-Jyväskylä-suunnan juniin tulee aikaa vievä veturinvaihto.
Jos aiotaan tulevaisuudessa ajaa poikittaisia Vaasa-Joensuu junia sähköistys on ainoa vaihtoehto. Seinäjoella pitää kuitenkin olla 10-15 minuutin tauko, jotta junista voi vaihtaa toisiin. Joten ainoa "turha" tauko tulisi Jyväskylään. Tämä siis sitten kun Pieksämäki-Joensuu on sähköistetty. Kokonaisuutena mahdollisen Vaasa-Joensuu junan kannattavuus siis paranee näiden kahden sähköistyksen myötä.

Ja mitä murteisiin tulee jokainen saa mielestäni käyttää niitä, kunhan tekstissä on jotain sisältöä. Loppuosa pätee kaikkiin teksteihin.
 
Kyllähän Seinäjoki-Oulu-radan perusparannus nyt sen verran joutaa hidastua, että saadaan tärkeät Vaasan ja Kemijärven radat sähköistettyä.

Ihme mesta tää voorumi. Täällähä voi iha pokkanaamalla heitellä iha millaasia väittämiä vaan. Tostaki vois heittää faktaa jos muka noin on. Iliman faktaa tollanen o vaa tyhyjää lätinää
 
VR:n liikennöinnistä vielä. Sehä ei palavele Vaasas töis käyviä ollenkaan, aamun eka taajis o Vaasas vasta 10.32 . Tuu ny tollaasella hommihi aamuksi. Iltapäivällä vastaavasti lähin sopiva lähtee vasta 18.02 kohti Seinäjokee eli aivan liian myöhään. Paanan varrelta Seinäjoella töis käyville tilanne o paree ko IC44 o Sk:lla 7.20 eli toi ny vois jollekki työmatkalaaselle sopiakki. Ja taas iltapäivällä lähin sopiva lähtee Sk:lta 16.38 eli kohtuullisen hyvin. Mutta Vaasas töis käyviä nykyyset aikataulut ei palavele kyllä ollenkaan.
 
Viimeksi muokattu:
Sähköjen puuttuminen merkitsee yhteyden luokittelua "kehityskelvottomiin".
Tällainen luokittelu keksittiin Vaasan sähköistystaistelussa kiihottamaan ihmisiä keksityllä uhkakuvalla. Se, kehitetäänkö jotain rataa myös tulevaisuudessa vai ei, on täysin poliittisten päättäjien määriteltävissä eikä riipu sähköistyksestä mitenkään. Juuri tehtiin päätös useiden sähköistämättömien rataosien kunnostamisesta Keski-Suomessa ja Pohjois-Karjalassa.

Meillä on tälläkin hetkellä useita Vaasan rataa tärkeämpiä osuuksia sähköistämättä, enkä ole kuullut kenenkään pelkäävän Niirala-Uimaharjun, Hyvinkää-Hangon tai Turku-Uudenkaupungin liikenteen loppumista siksi, ettei niillä ole sähköjä.

Tosin väittämä, että tasonparannus pitäisi tehdä ensin ja sähköistys sen jälkeen ei kestä päivän valoa.
Maalaisjärki kuitenkin sanoo, ettei ole mitään tolkkua sähköistää ensin ja ryhtyä radan tasonparannukseen vasta sähköistyksen jälkeen. Järkevästi toimien on järjestys täysin päinvastainen. Siinä vaiheessa kun vaasalaisten mielikuva nopeutuvista junista särkyy, aletaan vaatia tasonparannusta ja todetaan, että se tulee selvästi kalliimmaksi, kun vasta valmistunut sähköistys on tiellä. Vaasaan sähköistyksen järjestäneiltä kansankiihottajilta on vastuutonta vaieta nyt tästä asiasta.
 
Missä ja kuka on tollasen uhkakuvan on esittänyt, me pohojalaaset itekkö?
Esimerkiksi aloituksessani mainittu Vaasan Ylioppilaslehti 9/06: "Pahin uhkakuva kuitenkin on, että Vaasan radan jäädessä sähköä vaille se lakkaa olemasta siinä vaiheessa, KUN VR LAKKAUTTAA SÄHKÖTTÖMÄN LIIKENTEEN. Tulevaisuudessa opiskelija saattaisi siis matkata viimeisen osuuden bussilla, niin kuin tekee jo nyt, jos liikkuu aamuyön tunteina."
 
Takaisin
Ylös