Sivu 4 / 9 EnsimmäinenEnsimmäinen 12345678 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 46-60/132

Viestiketju: Miksi Vaasan rata pitäisi sähköistää?

  1. #46

    Liittynyt
    27.10.2007
    Viestejä
    353

    oletus Vs: Miksi Vaasan rata pitäisi sähköistää?

    Ehkä sähköistyksellä halutaan turvata radan henkilöliikenne myös tulevaisuudessa. Siniset vaunut tullaan hävittämään lähivuosina ja Intercityt tarvitsevat lämmitykseen sähköä. Dr16 ei jostakin syystä käy (vrt. Kemijärven tapaus) ja aggregaattivaunut ovat melko vanhoja ja niitä ei välttämättä ole VR:n mielestä tarpeeksi.

  2. #47

    Liittynyt
    16.12.2005
    Viestejä
    969

    oletus Vs: Miksi Vaasan rata pitäisi sähköistää?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Hartsa Näytä viesti
    Ehkä sähköistyksellä halutaan turvata radan henkilöliikenne myös tulevaisuudessa. Siniset vaunut tullaan hävittämään lähivuosina ja Intercityt tarvitsevat lämmitykseen sähköä. Dr16 ei jostakin syystä käy (vrt. Kemijärven tapaus) ja aggregaattivaunut ovat melko vanhoja ja niitä ei välttämättä ole VR:n mielestä tarpeeksi.
    Tässä kiteytyy Suomen rautatiepolitiikka. "VR:n mielestä."

    Poliittisissa teoissa joudutaan keskittymään teknisiin investointeihin, kun rakenteille ei uskalleta tehdä mitään. Pysähtyneisyyden ajan monopolilla suojattua operaattoria (joka EI ole vaatinut Vaasaan sähköistystä) pitää maanitella ylläpitämään junatarjontaansa rakentamalla joutavia sähkölankoja.

  3. #48
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Miksi Vaasan rata pitäisi sähköistää?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ultrix Näytä viesti
    Entä ruostuva teräskori?
    Se ei ole oikea ongelma, vaikka ruostumista väitetään yritetyn edistää leikkaamalla katon reunan sadevesikouru pois niin, että vesi pääsee nyt saumasta seinän sisään.

    Autotekniikasta peräisin oleva ruosteenestotekniikka on varsin kehittynyttä, eikä ruostuneiden paikkojen korjaaminen ole oikeasti kallista. Ylipäätään teräksinen kori ei suinkaan ruostu läpi kaikkialta, vaan ainoastaan joistain kohdista. Kokonaan uuden korin hankinta on paljon kalliimpaa kuin ruotevaurioiden korjaus.

    Antero

  4. #49
    PNu
    PNu ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    30.09.2005
    Viestejä
    908

    oletus Vs: Miksi Vaasan rata pitäisi sähköistää?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Hartsa Näytä viesti
    Ehkä sähköistyksellä halutaan turvata radan henkilöliikenne myös tulevaisuudessa. Siniset vaunut tullaan hävittämään lähivuosina ja Intercityt tarvitsevat lämmitykseen sähköä. Dr16 ei jostakin syystä käy (vrt. Kemijärven tapaus) ja aggregaattivaunut ovat melko vanhoja ja niitä ei välttämättä ole VR:n mielestä tarpeeksi.
    Siltä todellakin vaikuttaa, että Dv12-veturin ja sinisten vaunujen kuvitellaan olevan maailman edistyksellisintä sähköistämättömälle radalle soveltuvaa kalustoa ja näiden loppuessa uutta ja modernia dieselkalustoa on mahdotonta hankkia tilalle.
    Viimeisin muokkaaja PNu; 13.03.2008 kello 09:40.

  5. #50
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    06.11.2007
    Viestejä
    277

    oletus Vs: Miksi Vaasan rata pitäisi sähköistää?

    On Vaasalle tasapuolista, että se saa sähköradan. Pohjalaiset ovat ajaneet asiaan pitkään. Vaasa on tärkeä keskus ja sähkörata on valtakunnallinen hanke, jolla turvataan Vaasan seudun saavutettavuus ja lopetetaan dieselin katku ja deevereiden pörinä. Deeverit voivat liikuttaa tavaraa vielä jonkun vuoden, mutta Suomen kansan omistama upea rautatieyhtiö aloittanee sähkövetoisen kyydin Vaasaan heti kun vain mahdollista. Matka-aika lyhenee ja turha veturinvaihto Seinäjoella jää pois. Sähköistys on hyvä juttu!

  6. #51

    Liittynyt
    27.10.2007
    Viestejä
    353

    oletus Vs: Miksi Vaasan rata pitäisi sähköistää?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Se ei ole oikea ongelma, vaikka ruostumista väitetään yritetyn edistää leikkaamalla katon reunan sadevesikouru pois niin, että vesi pääsee nyt saumasta seinän sisään.
    Onko sadevesikourun poistolla haluttu tahallisesti sabotoida vaunu käyttökelvottomaksi? Kuulostaa uskomattomalta.

  7. #52
    PNu
    PNu ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    30.09.2005
    Viestejä
    908

    oletus Vs: Miksi Vaasan rata pitäisi sähköistää?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut -Epex82- Näytä viesti
    Matka-aika lyhenee ja turha veturinvaihto Seinäjoella jää pois.
    Sähköistys lyhentää matka-aikaa Seinäjoen ja Vaasan välillä luokkaa 2 min, jos radan suurin sallittu nopeus säilyy entisenä, kuten tällä hetkellä näyttää. Vaasan rata on niin tasainen ja junat sen verran keveitä, ettei edes yhdellä Dv12-veturilla ole vaikeuksia ylläpitää radan kunnon sallimaa huippunopeutta. Sähköityksen tuoma hyöty rajoittuukin junien kiihtyvyyden parantumiseen ja siksi matka-ajassa saavutettava säästö jää merkityksettömäksi.

    Suoria junia Vaasasta Helsinkiin on vain yksi. Tämän junan kohdalla toki veturinvaihdon poistuminen ja aggregaattivaunun tarpeen loppuminen ovat todellisia parannuksia. Toisaalta Vaasan ja Jyväskylän välillä on nykyään kolme suoraa junayhteyttä, jotka sähköistyksen myötä vaativat veturinvaihdon Seinäjoella tai yhteyden muuttamisen vaihdolliseksi.

    Lisäksi ei ole mitään takeita, että Vaasaan ajetaan edes yhtä suoraa junaa Helsingistä siinä vaiheessa, kun Seinäjoki-Oulu -radan kunnostus valmistuu ja Oulun suunnan junien määrää todennäköisesti lisätään. Vaasan kohdalla voi aivan hyvin käydä samoin kuin Porin junille. 80-luvulla dieseljunien aikaan oli Helsingin ja Porin välillä 3-4 suoraa yhteyttä päivässä mutta Porin radan sähköistyksen valmistumisen jälkeen 1999 loppuivat suorat yhteydet pian kokonaan.

  8. #53

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: Miksi Vaasan rata pitäisi sähköistää?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut PNu Näytä viesti
    Suoria junia Vaasasta Helsinkiin on vain yksi. Tämän junan kohdalla toki veturinvaihdon poistuminen ja aggregaattivaunun tarpeen loppuminen ovat todellisia parannuksia. Toisaalta Vaasan ja Jyväskylän välillä on nykyään kolme suoraa junayhteyttä, jotka sähköistyksen myötä vaativat veturinvaihdon Seinäjoella tai yhteyden muuttamisen vaihdolliseksi.

    Mielestäni on erittäin harmillista että hallituksen liikenneohjelmassa ei ole lainkaan mukana Hangon radan sähköistys.

    Hangon rata käyttää mm vientiteolisuus jonka raskaat 25 tonnin akselipainoiset junat vedetään nyt dieselillä.

    Hangon rataa käyttävät myös työmatkapendelöijät Hangosta ja Tammisaaresta Helsingin seudulle. Heille suora sähköllä kulkeva taajamajuna Helsinkiin lyhentäisi matka-aikaa 15 minuutilla, tehden matkan kilpailukykyisemmäksi autolla ajoon verrattuna.

    Jos jokus rakennetaan Espoon-Histan-Lohjan rata, olisi sähköt valmiina odottamassa Lohjanharjulla.

    t. Rainer

  9. #54
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2123

    oletus Vs: Miksi Vaasan rata pitäisi sähköistää?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Mielestäni on erittäin harmillista että hallituksen liikenneohjelmassa ei ole lainkaan mukana Hangon radan sähköistys.
    Onhan Hangon rata mukana sähköistyshankkeissa vuodesta 2011 eteenpäin.

  10. #55
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    06.11.2007
    Viestejä
    277

    oletus Vs: Miksi Vaasan rata pitäisi sähköistää?

    Voi olla, että olet oikeilla jäljillä Compact. On silti tärkeää, että Vaasa saa sähköt ja pääsee samaan "kastiin" muiden kanssa. Yleensä sähköjen jälkeen tulee tasonnosto. Vaasa tullee myös matkakeskus.

  11. #56
    PNu
    PNu ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    30.09.2005
    Viestejä
    908

    oletus Vs: Miksi Vaasan rata pitäisi sähköistää?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut -Epex82- Näytä viesti
    On silti tärkeää, että Vaasa saa sähköt ja pääsee samaan "kastiin" muiden kanssa. Yleensä sähköjen jälkeen tulee tasonnosto.
    Yleensä ennen sähköistystä tulee tasonnosto, jotta sähköveturin suuremmasta tehosta saadaan hyötyäkin nopeuksien kasvun muodossa. Nyt Vaasan tapauksessa näyttäisi olevan päinvastoin eli rakennetaan sähköistys, vaikka tasonnostosta ei puhuta mitään eikä sitä ole taidettu tosissaan vaatia edes Vaasassa. Sähköjohdot näyttäisivät siis olevan itseisarvo eikä junaliikenteen palvelutaso.

  12. #57

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: Miksi Vaasan rata pitäisi sähköistää?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Compact Näytä viesti
    Onhan Hangon rata mukana sähköistyshankkeissa vuodesta 2011 eteenpäin.
    Nykyinen hallitus ei enää siitä tule päättämään koska sen toimintakausi päättyy keväällä 2011, ja seuraava voi heittää sen mappiin ö.

    t. Rainer

  13. #58

    Liittynyt
    04.12.2006
    Viestejä
    122

    oletus Vs: Miksi Vaasan rata pitäisi sähköistää?

    Hangon radan sähköistys on ollut jo vuosia toteutusjärjestyksessä ensimmäisenä, mutta nyt edelle näyttäisi poliittisin perustein kiilaavan kaksi aivan turhaa hanketta. Minusta 44 miljoonaa veroeuroa on turhan suuri hinta kahden kaupungin imagon kohentamisesta ilman selkeää hyötyä.

  14. #59
    SlaverioT avatar
    Liittynyt
    24.01.2007
    Sijainti
    Kankaanpää/Tampere
    Viestejä
    276

    oletus Vs: Miksi Vaasan rata pitäisi sähköistää?

    Ehdottomasti ainakin Hanko-Hyvinkään olisi kuulunut sähköistää ennen tai samaan aikaan Vaasan radan kanssa.
    Onhan Vaasan radan sähköistyksessä jotain hyvääkin: Se antaa paremmat mahdollisuuden Vaasan ja Seinäjoen väliseen paikallisraideliikenteeseen. Vaikka tässä nyt mennäänkin hieman kummallisessa järjestyksessä eli puitteet luodaan ennen kuin liikenteestä on tietoakaan, niin kuitenkin Vaasan ja Seinäjoen välillä on kysyntää tiheälle ja nopealle joukkoliikennepalvelulle. Koska rata on vähäliikenteinen mahtuu sille paljonkin lisäliikennettä varsin pienillä investoinneilla.

    Nykyinen liikenne:
    Junaliikenne:
    Vaasa-Seinäjoki 7 taajamajunaparia
    yksi IC-junapari
    Linja-auto liikenne:
    4 päivittäistä vakiovuoroparia
    1 Pikavuoropari

    Lisäksi Vaasasta ja Seinäjoelta muutamia vuoroja Laihialle ja Isokyröön
    Matkustajia junissa Rautatietilaston 07 mukaan 350.000.

    Nähdäkseni nyt kun rata on päätetty sähköistää pitää valtion, maakuntaliittojen ja alueen kuntien tehdä työtä sen eteen että sähköistyksen kaikki hyödyt saadaan käyttöön. Niin valvomattomia tasoristeyksiä poistamalla ja raidepaikallisliikennettä edistämällä.

  15. #60

    Liittynyt
    13.03.2008
    Viestejä
    25

    oletus Vs: Miksi Vaasan rata pitäisi sähköistää?

    Huvittavaa, että keskustelua Vs-paanan sähkööstyksestä ovat käynheet ja vastustanehet eniten ne jokka ei eres tällä asu.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Vaasan paikallisliikenne
    kirjoittanut kemkim foorumissa Paikallisliikenne muualla Suomessa
    Vastauksia: 40
    Viimeisin viesti: 07.08.2017, 19:53
  2. Esikaupunkiraitiotie Kustaa Vaasan tiellä
    kirjoittanut Compact foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 11
    Viimeisin viesti: 26.03.2008, 16:48
  3. Aktivistit: Linja 1 Kustaa Vaasan tielle
    kirjoittanut Albert foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 19
    Viimeisin viesti: 24.09.2007, 17:28
  4. Miksi junarahtiliikenne siirtyi kumipyörille?
    kirjoittanut Vekku foorumissa Junat
    Vastauksia: 54
    Viimeisin viesti: 16.07.2007, 04:39
  5. Miksi pikaratikka?
    kirjoittanut KMT foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 15
    Viimeisin viesti: 16.09.2005, 08:25

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •