Miksi Vaasan rata pitäisi sähköistää?

Kartassa Vaasaan, Haapamäelle, Nurmekseen ja Savonlinnaan ei mene rautatietä mistään suunnasta vuonna 2030

Ensihuomautus: Kehoitan suhtautumaan RHK:n papereihin varauksella. Kyseessä on poliittinen peli, jolla RHK kiristää lisää rahaa radanpitoon esittämällä listan rataosuuksista, jotka lakkautetaan, mikäli radanpitoon ei lisätä rahaa. Samoin kuin VR sanoo, mitkä matkustajaliikenneosuudet lakkautetaan, jos ostoliikenteen rahoja ei lisätä. Politiikkaa, politiikkaa. Muuten eivät poliitikat näytä lisäävän rahaa junille ja radoille kuin kiristämällä.

Vaasan rata on kartassa ehkä päätetty lakkauttaa sen takia, että sinne kestää Seinäjoelta bussilla 1 h 10 min, junalla 58 min. On katsottu kenties, että lyhyitä junia ei kannata ajaa vähäisten matkustajamäärien takia. Yhteys on kuitenkin valtaosin vaihdollinen Seinäjoella, niin on ajateltu, että sama sitten vaihtaa bussiin kuin junaan. Ekologisestikin on kyseenalaista käyttää yhtä dieselveturia bussilastillisen ihmisiä kuljettamiseen. Olen usein matkustanut tällä välillä ja kovin on hiljaista junissa. Sähköistys ja yksi Sm1- tai Sm2-yksikkö, ruuhkapäivinä useampi tai Sr1+punaiset vaunut ei välttämättä olisi sittenkään hullumpi idea.
 
Viimeksi muokattu:
Ne tahot, jotka itkevät Vaasa - Seinäjoki - sähköistyksessä hukkaan meneviä rahoja, voisivat keskittyä vaatimaan sitä, että sähköistyksen myötä radalla käynnistetään paikallisjunaliikenne tunnin välein.

Vaasan rata soveltuu paikallisliikenteelle huonosti, koska se ei kulje alueen keskustaajamien läpi sen paremmin Ylistarossa, Isossakyrössä kuin Laihiallakaan ja Ilmajoen keskusta on aivan eri suunnalla. Seinäjoen ja Vaasan välillä on hyvä maantie, joka palvelee paikallisia liikennetarpeita rataa paremmin. Henkilöautoliitynnän kannalta junan ei tarvitse pysähdellä juuri nykyistä tiheämmin, koska radalla on säilytetty neljä välipysähdystä. Mustasaarelle ehkä voitaisiin antaa oma asema.
 
Vaasan rata soveltuu paikallisliikenteelle huonosti, koska se ei kulje alueen keskustaajamien läpi sen paremmin Ylistarossa, Isossakyrössä kuin Laihiallakaan ja Ilmajoen keskusta on aivan eri suunnalla.

Tunnin välein kulkevan paikallisjunan suurin liikennepotentiaali olisi Vaasan radalla kyllä ennen kaikkea Vaasan ja Seinäjoen välisessä liikenteessä sekä Helsinki - Oulu - pikajunien syöttöliikenteessä. Asemat sijaitsevat toki hieman sivussa taajamien ytimestä, mutta kuitenkin useimmiten taajamassa ja ainakin pyöräilyetäisyydellä keskiosista.

Nykyisellä matkamäärällä ja matka-ajalla (n. 58 min Dv12 - vedolla) Sm - kalustolla liikenne olisi sekä taloudellista että todennäköisesti itsekannattavaa. Luulisin, että sivuaikaa voidaan sähkökalustolla painaa sen verran alaspäin, että kahden tunnin kiertoaikaan mahtuisi 2-3 lisäpysähdystä vaikka tarvittaisiin vain kaksi junaa pyörittämään liikennettä tunnin välein.
 
Viimeinen kunnon liikenneinvestointi Pohjanmaan alueelle on ollut raippiksen silta ja nyt on taas aika meidänkin saada jotain

Hauskasti nostit "kunnon investoinnin" esimerkiksi yhden legendaarisimmista siltarumpuhankkeista kautta aikain. Sen enempää saaren asukkaat kuin paikallinen tiepiiri eivät hanketta halunneet. Sillan rakentaminen nollasi tiepiirin investointivarat vuosikauksi. Olen myös tainnut kuvitella Tampere-Seinäjoki -radan parannustyöt, jotka ovat minunkin matkoihini vaikuttaneet. Samoin kuvitelmaa lienee kohta alkava Seinäjoki-Oulu -parannus.

Kovasti toivoisin pohjalaisten käyttävän poliittista valtaansa paikallisjunaliikenteen kilpailuttamisen mahdollistamiseen ennemmin kuin omastakin mielestään vähäisten investointihankkeiden haalimiseen. Paikallisjunaliikenteen vapautuminen mahdollistaisi pohjanmaalla todella merkittäviä parannuksia henkilöliikenteeseen. Vaasan radan sähköistäminen toki tukee näitä parannuksia, mutta liikennettä se ei yksinään vielä mahdollista. VR ei ole halukas tarjoamaan asiallista palvelua sen enempää sähköllä kuin dieselilläkään.
 
Tunnin välein kulkevan paikallisjunan suurin liikennepotentiaali olisi Vaasan radalla kyllä ennen kaikkea Vaasan ja Seinäjoen välisessä liikenteessä sekä Helsinki - Oulu - pikajunien syöttöliikenteessä.

Mutta Vaasan ja Seinäjoen välisessä liikenteessä sekä Helsingin, Jyväskylän ja Oulun junien syöttöliikenteessä Vaasan radan nykyinenkin liikennepotentiaali on. Tarkoittamasi paikallisliikenne ei eroaisi suurestikaan nykytilanteesta.

Vuoroväli kyllä lyhentyisi mutta siitä ei ole suurta iloa, jos uusilta lisävuoroilta ei järjestetä yhteyttä Helsinkiin ja Ouluun. Nykyään lähes kaikilta Helsinki-Oulu välin päiväjunilta on yhteys Vaasaan eli vuorotarjonta on jokseenkin optimaalinen jo nyt. Toisaalta Sm-juniin turvautuminen tarkoittaisi kaluston muuttumista nykyistäkin askeettisemmaksi ja suorat Vaasa-Jyväskylä -vuorot loppuisivat.
 
Hauskasti nostit "kunnon investoinnin" esimerkiksi yhden legendaarisimmista siltarumpuhankkeista kautta aikain. Sen enempää saaren asukkaat kuin paikallinen tiepiiri eivät hanketta halunneet. Sillan rakentaminen nollasi tiepiirin investointivarat vuosikauksi. Olen myös tainnut kuvitella Tampere-Seinäjoki -radan parannustyöt, jotka ovat minunkin matkoihini vaikuttaneet. Samoin kuvitelmaa lienee kohta alkava Seinäjoki-Oulu -parannus.

Kovasti toivoisin pohjalaisten käyttävän poliittista valtaansa paikallisjunaliikenteen kilpailuttamisen mahdollistamiseen ennemmin kuin omastakin mielestään vähäisten investointihankkeiden haalimiseen. Paikallisjunaliikenteen vapautuminen mahdollistaisi pohjanmaalla todella merkittäviä parannuksia henkilöliikenteeseen. Vaasan radan sähköistäminen toki tukee näitä parannuksia, mutta liikennettä se ei yksinään vielä mahdollista. VR ei ole halukas tarjoamaan asiallista palvelua sen enempää sähköllä kuin dieselilläkään.

Jaa, että olet oikein paikan päällä käynyt haastattelees raippaluotolaasia siitä kuinka kurjaa o ko ei enää tartte jonottaa ja orottaa lossia. Saako olla utelias ja kysäästä, kuinka isoo haastattelus otanta oli?

Muuta ei voi sanoa tän käyryn keskustelun perusteella ko, että ompa karesta porukkaa suomes, ei jukoliste. Että joku iha tosissaan käyttää iltakauret miettien mite ässämykkösiin voitaas asentaa riisselit tai jotain jotta päästääs laittamattasta Vs-paanalle sähköjä. Voi herraisä sentähä, keskiajalleko täs ollahan palaamas henkises ilimastos. Kuinka joillaki voi olla noin suuri mures ja tuska yhen seittemänkymmenen kilometrin raran sähkööstämisestä.
 
Muuta ei voi sanoa tän käyryn keskustelun perusteella ko, että ompa karesta porukkaa suomes, ei jukoliste. Että joku iha tosissaan käyttää iltakauret miettien mite ässämykkösiin voitaas asentaa riisselit tai jotain jotta päästääs laittamattasta Vs-paanalle sähköjä. Voi herraisä sentähä, keskiajalleko täs ollahan palaamas henkises ilimastos. Kuinka joillaki voi olla noin suuri mures ja tuska yhen seittemänkymmenen kilometrin raran sähkööstämisestä.

On tämä kumma, että ei saisi kritisoida tehtyjä päätöksiä. Kyllä kai jokaiselle kelpaisi kaikki hyvä, mitä saa. Muut jotka eivät saa jotain muuta hyvää sen takia, eivät ole tyytyväisiä, jos muualle sijoitettuna se raha olisi tullut parempaan käyttöön. Jos valtiolla olisi rajaton rahakirstu, toki voitaisiin tehdä vaikka TGV-rata Helsingistä Porin kautta Vaasaan.

Vaasa on pieni kaupunki (kaksi kertaa Keravan kokoinen), jonne liikenne ei kannata kovin hyvin luonnostaan. Junat ovat suurimmaksi osaksi ostoliikennettä, linja-autoja ei kulje kovin montaa kaupungista muualle Suomeen, lentokoneissa on tilaa ja laivayhteyden jatkuminen Ruotsiin on koko ajan katkolla.

Vaasaan on kaupungin pienuuteen nähden tehty suhteettoman paljon "aluepoliittisia" hankkeita. Näihin kuuluvat ostoliikenteen laivayhteys Ruotsiin, Raippaluodon jättiläismäinen silta saaren 2000 asukasta varten, moottoritie jolla ei ole koskaan ruuhkaa, jonka varrella ei ole asutusta ja joka loppuu keskelle maaseutua sekä nyt uusimpana tämä radan sähköistyshanke.

Jos pohjalaiset kerran ovat niin yritteliäitä, niin noloahan heille olisi jatkuvasti ottaa vastaan valtion tekohengitysrahoja turhiin liikennehankkeisiin. Käyttäisivät ne rahat johonkin, joka oikeasti hyödyttäisi Vaasan seutua, kuten yritystoiminnan kehittämiseen tai _järkeviin_ liikennehankkeisiin kuten Vaasan kaupungin surkean paikallisliikenteen parantamiseen. Paikallisbussit ovat vanhoja romuja, vuoroväli tunti ja niitä lähinnä koululaiset käyttävät pakosta, paikalliset eivät muuten niitä yhtään arvosta. Tai tehtäköön Vaasaan kaupungin sisäinen pikaraitiotie radan sähköistykseen varatuilla rahoilla.
 
Viimeksi muokattu:
Antakaa ny jukelin tähäre pohojalaasillekki oikeus nauttia nykyaikaasen infran tuomista maharollisista kehityseruusta.
On aivan käsittämätöntä, että Vaasassa on hysteerisesti vaadittu sähköistystä ja nyt saatu rahatkin siihen huomioimatta lainkaan, että pelkällä sähköistyksellä ei sellaisenaan saavuteta mitään väitettyjä "kehitysetuja".

Sähköistys ilman rataremonttia ei poista tasoristeyksiä eikä nosta junien nopeuksia. Jos vaasalaiset saavat yhden Pendolino-vuoron tekemään piston asemalleen, siitä tulee Suomen hitain Pendolino. Lisäksi sähköistys ei muuta mitenkään sitä, että päärata on Helsinki-Seinäjoki-Oulu, ja sitä pitkin ajetaan suorat junat, Vaasan suunnan matkustajien vaihtaessa jatkossakin junaa Seinäjoella. Tämä trendi vain vahvistuu, kun Seinäjoki-Oulu-remontti valmistuu.

Niiden, jotka onnistuivat lypsämään 22 miljoonaa euroa yhteisiä rahoja kaikille yhtä tarpeettomaan sähköistyshankkeeseen, olisi hyvä selittää kansalaisille, miksi nopeudet eivät nousekaan tai miksi vaihdot eivät poistukaan. Samat henkilöt voisivat kertoa meille, miksi Porin radalla ajetaan nyt vain vaihdollisia paikallisjunia, kun ennen sähköistystä Poriinkin pääsi vielä suoralla InterCityllä.

Vaasan seudun veronmaksajia tässä on huijattu kaikista eniten luomalla turhia odotuksia nostamalla sähköistys uskonkappaleeksi, joka muuttaa kaiken. Pendolinon olisi voinut rakentaa Vaasan asemalle vaikka pahvista, olisi tullut paljon halvemmaksi.
 
Vaasaan on kaupungin pienuuteen nähden tehty suhteettoman paljon "aluepoliittisia" hankkeita. Näihin kuuluvat ostoliikenteen laivayhteys Ruotsiin, Raippaluodon jättiläismäinen silta saaren 2000 asukasta varten, moottoritie jolla ei ole koskaan ruuhkaa, jonka varrella ei ole asutusta ja joka loppuu keskelle maaseutua sekä nyt uusimpana tämä radan sähköistyshanke.

Jaa´a,mistähän lähtien Raippaluodon silta on ollut Vaasassa. Mustasaaressahan se on ja raippaluotolaisille se kai on tehty, joten valitukset sillasta voinee osoittaa sinne, vaikkapa kunnantalolle Sepänkylähä. Moottoritiestä valituksia voi osoittaa ainaki Laihian kuntahan ko sitä maaseudulle päättyvää tietähän ne laihialaasetki ajelevat tänne Vaasahan töitä tekemähän.

Tämä käyty keskustelu on, surullisessa koomisuudessaan, paljastanut foorumilaisia jopa kehittyneen joukkoliikenteen vastustustajiksi. No onneksi päätös piuhoosta on nyt tehty joten itkunne valituksenne ovat ollehet turhaa. Kärsikää iha vapaasti ko näättä sähköjunan viilettävän Vs-paanaa. Onneksi Suomessa on vielä päättäjiä jotka ymmärtävät tasapuolisuuden päällekkin jotain, vaikka muuten jästipäitä ovatki :biggrin:
 
Viimeksi muokattu:
Tämä käyty keskustelu on, surullisessa koomisuudessaan, paljastanut foorumilaisia jopa kehittyneen joukkoliikenteen vastustustajiksi. No onneksi päätös piuhoosta on nyt tehty joten itkunne valituksenne ovat ollehet turhaa. Kärsikää iha vapaasti ko näättä sähköjunan viilettävän Vs-paanaa. Onneksi Suomessa on vielä päättäjiä jotka ymmärtävät tasapuolisuuden päällekkin jotain, vaikka muuten jästipäitä ovatki :biggrin:
Ei ole mitään joukkoliikenteen vastustamista vaan sen kannattamista vastustaa hankkeita, joiden hyödyt ovat kyseenalaisia. Joukkoliikenteen käyttäjiä tässä nimenomaan puolustetaan, heitä, joille Vaasan radan sähköistyksestä ei todennäköisesti ole mitään konkreettista hyötyä.

Tasapuolisuutta on nyt harjoitettu sillä tekniikalla, että eniten huutava ja vaalipoliittisesti kiperin alue saa parhaat investoinnit, välittämättä siitä, ovatko hankkeet hyöty-kustannussuhteeltaan (HK) järkeviä vai ei. Kemijärvellä noussut kansan uho hiljennettiin myöntämällä sähköistysrahat radalle, jolla kulkee yksi matkustajajuna eikä puukuljetusten tulevaisuudesta ole mitään tietoa. Vaasassa poliitikot asettivat koko uransa vaakalaudalle lähtemällä sähkövillitykseen, vaatimaan sähköjä radalle, jolla ei ole tavaraliikennettä käytännössä ollenkaan ja jonka henkilöliikenne ei muutu pelkästä sähköistyksestä miksikään. Molempiin sähköistyksiin myöntyminen puolestaan mahdollisti länsimetron rahojen läpi saamisen, hankkeen, josta hallituksen tiedotteessa lukee HK-suhteen kohdalla pelkkä viiva, koska HK-suhde on käytännössä negatiivinen.

Joukkoliikenne tarvitsisi hyödyllisiä investointeja ja oikeita rakenteellisia muutoksia (mm. lisää operaattoreita kiskoille), mutta sellaisten etsimisen sijasta aika ja raha kulutetaan toissijaisiin asioihin. Jos tällaisen kritisoiminen on joukkoliikenteen vastustamista, niin ihmettelen.
 
Joukkoliikenne tarvitsisi hyödyllisiä investointeja ja oikeita rakenteellisia muutoksia (mm. lisää operaattoreita kiskoille), mutta sellaisten etsimisen sijasta aika ja raha kulutetaan toissijaisiin asioihin. Jos tällaisen kritisoiminen on joukkoliikenteen vastustamista, niin ihmettelen.

Tätähän se poliittinen päätöksenteko pitkälti on. Ei rajoitu missään tapauksessa joukkoliikenteen järjestämiseen, vaan isommatkin asiat hoidetaan vastaavaan tapaan (verotus, sosiaaliturva, koulutus, yms.). Nähdäkseni yleisen rautatiemyönteisen ilmapiirin luomiseksi tuo Vaasan-rata päätös oli tarpeen, jotta jatkossa saataisiin niitä kannattavampiakin hankkeita toteutettua. Toisekseen, tiedä vaikka hanke osoittautuisi hyvinkin kannattavaksi (esim. poikittaisliikenne vilkastuisi ja yhä useampi siirtyisi autostaan juniin).
 
Toisekseen, tiedä vaikka hanke osoittautuisi hyvinkin kannattavaksi (esim. poikittaisliikenne vilkastuisi ja yhä useampi siirtyisi autostaan juniin).

Vaikka poikittaisliikenne lisääntyisikin niin sitä ei ainakaan voida lukea sähköistyksen ansioksi, koska se uhkaa lopettaa suorat Jyväskylä-Vaasa -junat tai aiheuttaa ainakin veturinvaihdon Seinäjoella.
 
Kemijärveläästen asioohin en ota kantaa muuten ko, notta oon iloonen heirän puolestaan ko saivat heki sähköt paanallensa. Kaikille annettakohon tasapuoliset maharollisuuret kehittää maakuntiansa. Eikä tuollaanen ole asijallista, hä? Ko tierämme öljykulttuurin torennäköösen tulevaisuuren niin löpövehkeheisiin investoominen lie lähinnä ko hölömöläästen hommaa. Enkä liioon asu Espoos ja länsimetrostakaan en tierä muuta ko, että kai seki tulee väriltään oleen oranssi. Ja, että sillä pääsee kai sitte Hkin raatatieasemalle, sinne maaliman napaha :wink: Joten en lie oikee henkilö neuvoon espoolaasia metroasioos. Mukavaha se o ollu metrolla päästellä ko siellä olen pistäytynyt. On nii nopee värkki mennä. Mä en ymmärrä mikä nois mitättömis sähköpaanainvestoinneis niin hiertää. Kaikkiha me täs maksetaha veroja yhteiseen kakkuhu. Jotenki ko olis sellaasta hytinää, notta kaikki pääkaupunkiseurulla asuvat eivät enää näje torellisuutta kivitalojensa takaa. Neuvoa ja mutuviisautta sieltä tuloo asiaan ko asiaan, mutta...
 
Viimeksi muokattu:
Mutta yks mukava puoli täs keskustelus o ollu. O se vaan niin helekutin kivaa ko karehritahan. Vaikka ny vaan rupuusesta sähköpaanasta millä ei kuulemma ole mitään tulevaisuutta :biggrin:
 
Takaisin
Ylös