VR on jostain syystä harrastanut melko epäloogista linjaa matkustajavaunujen uusimisessa. Kovaan käyttöön joutuneita Sm1- ja Sm2-runkoja on kovalla rahalla korjattu uuden aikakauden haasteita vastaaviksi (tosin lopputulos ei ole paras mahdollinen, mutta kuitenkin aikaisempaa laadukkaampi) ja samaan aikaan näitä vähäisemmällä kulutuksella olleita sinisiä matkustajavaunuja on pikkuhiljaa poistettu käytöstä, vaikka ne teräsrakenteisina varmastikin vielä voisivat hyvinkin kestää kulutusta. Junanvaununkin käyttöikähän lasketaan kuljetuista kilometreistä eikä ikävuosista, vaikka sinisellä kalustolla toki kumpaakin on jo ihan kohtalaisesti...
Sinisten vaunujen ongelman ydin on tietysti se, ettei niissä ole automaattista ilmastointia eikä septitankkia, vaan kaikki vessojen eritteet pudotetaan radan varteen. Lisäksi niissä ei ole automaattisia ovia. Kaikki tämä olisi kuitenkin mahdollista asentaa ja ulkosivustatkin voitaisiin samaan syssyyn maalata punavalkoisiksi, jolloin asiaan perehtymätön matkustaja ei edes huomaisi, onko hänen matkantekovälineensä Ex-vaunu vai uudistettu, esim.Eix-koodilla varustettu kiskokulkuneuvo. uudistetun vaunun toisessa päässä voisi aina olla myös tilaa eläimille ja tupakoitsijoille, eli sisustusmalli olisi sama, kuin Ex-vaunuissa.
Remonttia ainakin ulkosivustaltaan kaipaisivat myös ravintolavaunut, kuten niitä koskevassa topicissa on keskusteltukin.
Yksikerroksisiakin vaunuja kaukojunissa tarvittaisiin, jo siksi, että muutamia palveluita, kuten ravintolaa tai tupakoitsijoiden käyntihyttiä, ei kaksikerroskonseptissa ole. Myös lasten puuhavaunu on erinomainen keksintö, mihin käyttöön juuri sinisiä vaunuja voitaisiin kunnostaa, onhan Ed-sarjan jonkun vaunutyypin yläkertaan rakennettu leikkinurkkaus todettu asianomaistenkin toimesta huonommaksi ratkaisuksi, kuin kokonainen leikkivaunu.
Sinisten vaunujen ongelman ydin on tietysti se, ettei niissä ole automaattista ilmastointia eikä septitankkia, vaan kaikki vessojen eritteet pudotetaan radan varteen. Lisäksi niissä ei ole automaattisia ovia. Kaikki tämä olisi kuitenkin mahdollista asentaa ja ulkosivustatkin voitaisiin samaan syssyyn maalata punavalkoisiksi, jolloin asiaan perehtymätön matkustaja ei edes huomaisi, onko hänen matkantekovälineensä Ex-vaunu vai uudistettu, esim.Eix-koodilla varustettu kiskokulkuneuvo. uudistetun vaunun toisessa päässä voisi aina olla myös tilaa eläimille ja tupakoitsijoille, eli sisustusmalli olisi sama, kuin Ex-vaunuissa.
Remonttia ainakin ulkosivustaltaan kaipaisivat myös ravintolavaunut, kuten niitä koskevassa topicissa on keskusteltukin.
Yksikerroksisiakin vaunuja kaukojunissa tarvittaisiin, jo siksi, että muutamia palveluita, kuten ravintolaa tai tupakoitsijoiden käyntihyttiä, ei kaksikerroskonseptissa ole. Myös lasten puuhavaunu on erinomainen keksintö, mihin käyttöön juuri sinisiä vaunuja voitaisiin kunnostaa, onhan Ed-sarjan jonkun vaunutyypin yläkertaan rakennettu leikkinurkkaus todettu asianomaistenkin toimesta huonommaksi ratkaisuksi, kuin kokonainen leikkivaunu.