Uusia junavuoroja 15.12.2019

Rattivaunu

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
24 Kesäkuu 2005
Viestit
5,466
VR Group lupaa runsaasti uusia junavuoroja 15.12.2019 uusien aikataulujen astuessa voimaan. Uusia junavuoroja tulee etenkin väleille Oulu - Helsinki, Tampere - Helsinki, Vaasa - Helsinki ja Jyväskylä - Helsinki. Pirkanmaalla käynnistyy lähijunapilotti.

Tarkemmat tiedot löytyvät VR Groupin uutissivulta.
 
Rattivaunun linkkaamasta tiedotteesta löytyy myös linkki luetteloon säännöllisistä junavuoroista 15.12.19. alkaen, ja luettelon perusteella Helsinki/Tampere-Pori välillä alkaisi kulkemaan myös pendolinoja, joita ei Porissa ole tainnut näkyä muuta kuin satunnaisesti tähän asti. Tosin vuorojen nopeus ei näyttänyt kuitenkaan olevan nopeampi kuin InterCityjen, todennäköisesti Tpe-Pri radan nopeusrajoituksenkin vuoksi.
 
Rattivaunun linkkaamasta tiedotteesta löytyy myös linkki luetteloon säännöllisistä junavuoroista 15.12.19. alkaen, ja luettelon perusteella Helsinki/Tampere-Pori välillä alkaisi kulkemaan myös pendolinoja, joita ei Porissa ole tainnut näkyä muuta kuin satunnaisesti tähän asti. Tosin vuorojen nopeus ei näyttänyt kuitenkaan olevan nopeampi kuin InterCityjen, todennäköisesti Tpe-Pri radan nopeusrajoituksenkin vuoksi.
Pendolinoja todellakin on tuon taulukon mukaan luvassa Satakuntaan. Tampereen ja Porin välillä on lukuisia tasoristeyksiä, jotka pitävät nopeusrajoituksen parhaimillaankin lukemassa 140 km/h. Etenkin Tampereen ja Kokemäen välinen osuus on sangen mutkainen, joka sekin pitää nopeusrajoitukset maltillisina. Mutta nykyisellään 140 km/h on Porin radalla ehdoton katto.
 
Pendolinoja todellakin on tuon taulukon mukaan luvassa Satakuntaan. Tampereen ja Porin välillä on lukuisia tasoristeyksiä, jotka pitävät nopeusrajoituksen parhaimillaankin lukemassa 140 km/h. Etenkin Tampereen ja Kokemäen välinen osuus on sangen mutkainen, joka sekin pitää nopeusrajoitukset maltillisina. Mutta nykyisellään 140 km/h on Porin radalla ehdoton katto.

Mutkaisuus pitää nopeuden Kokemäen ja Tampereen välillä lukemassa 120 km/h. Periaatteessa käyttämällä pendolinojen kallistuvuusomisuutta voisi tällä välillä nopeutta nostaa lähemmäksi arvio 140 km/h. Tällä tavalla matka-ajasta saataisiin arviolta noin kymmenen minuuttia pois. Mutta kallistuvuusominaisuutta käsittääkseni kustannussyistä ei käytetä, taitaa pendolinojen sijoittaminen tälle radalle liittyä ensi sijassa kalustkokiertoon. Ruuhkaisimmille vuoroille tulee lisää kapasiteettia, mikä tarkoittanee myös joidenkin pendolinojen siirtämistä näistä vuoroista pois. Toki aivan mahdotonta ei ole sekään, että VR on ajatellut myös testata kallistuvuusominaisuuden käyttöä tällä rataosalla.
 
Mutkaisuus pitää nopeuden Kokemäen ja Tampereen välillä lukemassa 120 km/h.
Kyseisellä osuudella on tosiaan lukuisia pistemäisiä rajoituksia, mutta lähtökohtaisesti sekä veturivetoisella kalustolla että kallistuvakorisilla (ja muillakin) moottorijunilla suurin sallittu nopeus on verkkoselostuksenkin mukaan 140 km/h (Tampere - Lielahti toki vain 120 km/h). Lisäksi juliadatan palvelua tämän viestin kirjoittamisen aikana seuranneena havaitsen IC-junien 186 ja 471 käyttävän useissa kohdissa toistuvasti yksiselitteisesti 120 km/h ylittäviä lukemia. Tuollaisten palveluiden nopeustietoihin toki tulee suhtautua terveellä kriittisyydellä, mutta kyllä tältä istumalta olen sillä kannalla, että nopeusarvo 120 km/h ylitetään rataosalla Lielahti - Kokemäki ihan jatkuvana käytäntönä. On ilman muuta totta, että Pendolinoilla joissakin kaarteissa on mahdollista käyttää veturijunia suurempia nopeuksia, mutta ihan 10 minuutin aikasäästöön ei sillä taideta päästä tässä esimerkkitapauksessa.

Tämän illan junat 186 ja 471 ovat nyt kohdanneet toisensa Vammalan asemalla ja minä päätän tämän raporttini tähän. :cool:
 
Mutta kallistuvuusominaisuutta käsittääkseni kustannussyistä ei käytetä, --

Käytetään aina kun toimii. Kuitenkin, Pendolinon kallistusominaisuuden luotettavuus ei tällä hetkellä välttämättä ole niin korkealla tasolla, että aikatauluja kannattaa suunnitella sen mukaan.
 
Helsingistä lähtöjä näyttäisi olevan 0522,0622,0824, 1224,1324, 1424, 1624 ja 1824 sekä saapuu 1135, 1235, 1335,1535, 1735, 1935, 2235 ja 2335. Tämä on hyvin merkittävä muutos, sillä ollaan siirrytty kolmituntirytmistä kaksituntirytmiin, ainakin Helsingin ja Seinäjoen välillä, pohjoisempana rytmi hajoaa vaihtelevan pysähtymiskäytännön takia. Säännöllisistä lähdöistä uupuu vain 1024, saapumisista 2135.
Junamäärä palautuu samaksi kuin ennen Onnibussipaniikkia, junat kuitenkin merkittävästi nopeampia.
Juha
 
Pendolinoista tulee selvästi lännen kulkupelejä. Esim. Lappeenrannan pendoparit muuttuvat Ic:eiksi sunnuntain iltapäivävuoroparia lukuunottamatta. Myös rantaradalla pendot lisääntyvät etenkin viikonloppuisin.
 
Totesin sellaistakin, että A-junien vuoroväli tihenee lauantaisin 20 minuuttiin n. klo 10-19 mutta vasta 2020 elokuussa.
 
Totesin sellaistakin, että A-junien vuoroväli tihenee lauantaisin 20 minuuttiin n. klo 10-19 mutta vasta 2020 elokuussa.

Ja vielä jatkona, että K- ja I- sekä P-junille tulee kymmenen minuutin vuoroväli sunnuntaisinkin mutta vasta vuoden kuluttua.
 
Ja vielä jatkona, että K- ja I- sekä P-junille tulee kymmenen minuutin vuoroväli sunnuntaisinkin mutta vasta vuoden kuluttua.

K-junien sunnuntain vuoroväli näyttäisi kyllä olevan 13/17 minuuttia. Helsingistä lähdöt minuuteilla 12, 29, 42, 59.
 
Nyt ovat pdf-aikataulut ilmestyneet VR:n sivuille. Alkuperäisiin on tapahtunut pieniä junatyyppimuutoksia Ic- junien ja Pendolinojen kesken. Esim. Rantaradalla on tapahtunut tällaisia vaihdoksia sunnuntaisin. Myös Tku - Tpe-välille tulee pendoja, pohjoiseen pe, su, etelään la, su.
Nokian - Toijalan lähijunat saavat tunnuksen M.
 
Nyt ovat pdf-aikataulut ilmestyneet VR:n sivuille. Alkuperäisiin on tapahtunut pieniä junatyyppimuutoksia Ic- junien ja Pendolinojen kesken. Esim. Rantaradalla on tapahtunut tällaisia vaihdoksia sunnuntaisin. Myös Tku - Tpe-välille tulee pendoja, pohjoiseen pe, su, etelään la, su.
Nokian - Toijalan lähijunat saavat tunnuksen M.
Pieni korjaus: ne Turusta pohjoiseen kulkevat pendovuorot kulkevat molemmat su.
 
Takaisin
Ylös