Näytetään tulokset 1-12/12

Viestiketju: Virolainen Operail tulee mukaan Suomen tavaraliikenteeseen

  1. #1
    Hermanni avatar
    Liittynyt
    04.01.2007
    Sijainti
    Mänttä
    Viestejä
    16

    oletus Virolainen Operail tulee mukaan Suomen tavaraliikenteeseen

    Virolainen Operail tulee Suomeen ja sijoittaa 50 miljoonaa euroa toiminnon käynnistämiseen Suomessa.
    Veturikalustossa on jotain samaa kuin Fenniarailin..
    Lisää voi lukea YLE:n sivulta Viron valtion omistama rautatieyritys tulossa kilpailemaan Suomen raiteille – tilannut vetureita tavaraliikenteeseen.

    Nimi: operail_26.jpg
Katselukertoja: 1589
Koko: 150,5 KB

    Nähdäänköhän näitä Openrailin (ent EESTI RAUDTEE) jenkkejä koskaan Suomessa?

    Nimi: operail_7.jpg
Katselukertoja: 1613
Koko: 152,7 KB
    Viimeisin muokkaaja Hermanni; 17.10.2019 kello 13:52.
    Suomalainen pienoisrautatiefoorumi https://veturitalli.fi/

  2. #2

    Liittynyt
    26.07.2005
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    825

    oletus Vs: Virolainen Operail tulee mukaan Suomen tavaraliikenteeseen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Hermanni Näytä viesti
    Nähdäänköhän näitä Openrailin (ent EESTI RAUDTEE) jenkkejä koskaan Suomessa?
    En usko, että GE C36-vetureita tulee ikinä Suomeen. Niiden akselipaino on kuitenkin aika korkea. Suomeen tuodaan todennäköisesti kuusiakselisia vetureita, joiden akselipaino on noin 230 kN. Operaililla on sopivia vetureita, joita se tälläkin hetkellä tarjoaa vuokralle muille operaattoreille.

    Virossa harkitaan vakavasti rautateiden sähköistystä. Tässä vaiheessa varmaankin Operail ostaa sähkövetureita. Tulisiko niitä sitten Suomeenkin?

    Milloinkahan Operail ilmoittaa laajenevansa Latviaan?
    Blogi yleisistä saunoista: http://www.saunakulttuuri.com

  3. #3
    KMT
    KMT ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    08.09.2005
    Viestejä
    103

    oletus Vs: Virolainen Operail tulee mukaan Suomen tavaraliikenteeseen

    Tänäänhän Operailin kaksi veturia tuotu Hankoon. Kaksiohjaamoisia Powerhaul-vetureita. Paino 122 tonnia, vetovoimaa 427kN ja nopeuttakin 120 km/h ja moottorin teho 2750 kW eli tehokas peli.

  4. #4

    Liittynyt
    22.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1899

    oletus Vs: Virolainen Operail tulee mukaan Suomen tavaraliikenteeseen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut KMT Näytä viesti
    Tänäänhän Operailin kaksi veturia tuotu Hankoon. Kaksiohjaamoisia Powerhaul-vetureita. Paino 122 tonnia, vetovoimaa 427kN ja nopeuttakin 120 km/h ja moottorin teho 2750 kW eli tehokas peli.
    Tuo 427 kN on vieläpä jatkuva vetovoima, liikkeellelähdössä on käytettävissä peräti 600 kN.

    Vertailun vuoksi VR:n sähköveturit nykäisevät paikaltaan 300 kN.

    Kuvia vetureista Hangossa: https://www.instagram.com/p/CBxm-0kgmVa/

  5. #5
    Metsätähti avatar
    Liittynyt
    20.08.2019
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    9

    oletus Vs: Virolainen Operail tulee mukaan Suomen tavaraliikenteeseen

    Toivottavasti Operail ostaa pian myös myös sähköveturia. Venäjältä vois olla 1520 mm raideleys ja 25kV 50Hz sopivia olla saatavilla.
    Ei oo hyvä ajaa koko aijan dieselilla jos yli 90% reittistä on sähköistetty. Fenniarail tekee sama tällä hetkellä.

  6. #6

    Liittynyt
    22.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1899

    oletus Vs: Virolainen Operail tulee mukaan Suomen tavaraliikenteeseen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Metsätähti Näytä viesti
    Venäjältä vois olla 1520 mm raideleys ja 25kV 50Hz sopivia olla saatavilla.
    Mutta ei taida olla juurikaan sellaisia, joilla on eurooppalainen tyyppihyväksyntä. Operailille olisi varmasti ollut tarjolla myös venäläisiä vetureita, jos se olisi ollut järkevä vaihtoehto. Päätyivät kuitenkin hommaamaan olemassa oleviin euroopalaisen hyväksynnän saaneisiin vetureihin 1524 mm telit. Toki saivat veturit luultavasti aika edullisesti ylipäätään, ne kun oli seissyt joitain vuosia toimettomina, kun alkuperäinen tilaaja ei niitä sitten lopulta ottanutkaan vastaan.

  7. #7
    KMT
    KMT ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    08.09.2005
    Viestejä
    103

    oletus Vs: Virolainen Operail tulee mukaan Suomen tavaraliikenteeseen

    Fenniarailinhan on uutisoitu kiinnostuneen sähköveturinkin hankkimisesta. Mutta se että reitistä on yli 90% sähköistetty tarkoittaa sitä jos ei se ole täysin 100% niin dieselillä kannattanee ajaa koko reitti eikä sen muutaman prosentin takia vaihtaa veturia. Tietysti Sr3-mallinen last mile versio olisi kaikkein paras. Saas nähdä jatkossa miten tämä kilpailu kolmen eri toimijan kanssa menee. Voisiko Fenniarail ja Operail löytää jotain yhteistyöjuttuja vai nähdäänkö se, että Operail ostaa Fenniarailin pois.

  8. #8

    Liittynyt
    26.07.2005
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    825

    oletus Vs: Virolainen Operail tulee mukaan Suomen tavaraliikenteeseen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Metsätähti Näytä viesti
    Toivottavasti Operail ostaa pian myös myös sähköveturia. Venäjältä vois olla 1520 mm raideleys ja 25kV 50Hz sopivia olla saatavilla.
    Ei oo hyvä ajaa koko aijan dieselilla jos yli 90% reittistä on sähköistetty. Fenniarail tekee sama tällä hetkellä.
    Ihan varmasti Operail ostaa sähkövetureita. Viron rautateistä on sähköistetty myös 90 % (muutaman vuoden päästä) ja Operail joutuu ostamaan sähkövetureita pysyäkseen Viron liikenteessä. Tässä vaiheessa niitä voi ostaa sen verran reilummin, että riittää Suomeenkin. Vaatimuksena tietenkin on, että Suomessa ajetaan junia sellaisilla reiteillä, joissa on koko matkalla sähköistys. Lisäksi liikennettä pitää olla niin paljon, että ei-sähköisille vetureille riittää liikennettä sähköveturin hankkimisen jälkeenkin. Sähkövetureita saa monelta tehtaalta ympäri maailman enkä usko, että Operail ostaa yhtään venäläistä veturia.

    Huomaattehan, että käytin sanoja "ei-sähköinen veturi". En käyttänyt sanaa dieselveturi, sillä Wikipedian mukaan GE PowerHaul-vetureissa ei ole dieselmoottoria vaan millermoottori. Tarkemmin tietävät voivat korjata asian tänne ja Wikipediaan.
    Blogi yleisistä saunoista: http://www.saunakulttuuri.com

  9. #9
    Metsätähti avatar
    Liittynyt
    20.08.2019
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    9

    oletus Vs: Virolainen Operail tulee mukaan Suomen tavaraliikenteeseen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vompatti Näytä viesti
    Sähkövetureita saa monelta tehtaalta ympäri maailman enkä usko, että Operail ostaa yhtään venäläistä veturia.
    Uusia kyllä. Mutta onko Operail ja Fenniarail varaa ostaa uusia? Halvempia käytettyä sähköveturia mittä sopi 1520/1524mm, 25kV 50Hz on vain Venäjältä (ehkä Valko-Venjältä myös) saatavilla. VR tarvitsee vielä kaikki Sr1 ja ei suunnitele myy ne pois.

  10. #10

    Liittynyt
    26.07.2005
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    825

    oletus Vs: Virolainen Operail tulee mukaan Suomen tavaraliikenteeseen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Metsätähti Näytä viesti
    Uusia kyllä. Mutta onko Operail ja Fenniarail varaa ostaa uusia? Halvempia käytettyä sähköveturia mittä sopi 1520/1524mm, 25kV 50Hz on vain Venäjältä (ehkä Valko-Venjältä myös) saatavilla. VR tarvitsee vielä kaikki Sr1 ja ei suunnitele myy ne pois.
    Uusiahan nuo GE:n veturitkin ovat. Ja "uusia" (rebuild) olivat myös Fenniarailin veturit. Muuten en ota kantaa Fenniarailin taloudellisiin mahdollisuuksiin.

    Montako sähköveturia Operail tarvitsee Viron liikenteeseen? Ei taida 10 riittää alkuunkaan. Ei tuollaista määrää vetureita käytettynä osteta vaan uutena. En usko venäläisiin käytettyihin vetureihin Viron liikenteen sähköistyksessä. Jos Operail ostaa 10 sähköveturia Viroon, ei ole mikään ongelma ostaa samalla kertaa vaikka kaksi veturia Suomeen.

    Tässä vaiheessa kuitenkin kaikki on arvailun varassa. On päätetty, että Viron tavaraliikenne sähköistetään. Sellaista päätöstä ei ole, että Operail ostaisi sähkövetureita. Voihan olla, että Elron ostaa sähköveturit ja vuokraa ne operaattoreille. Tällaisessa tapauksessa Viron valtion sähkövetureita ei varmaankaan vuokrattaisi Suomessa käytettäväksi.

    En pidä rahoitusta ongelmana. Operail on tosissaan bisneksessä mukana ja tietää, että rahaa tarvitaan investointeihin. Kyllä tällainen yritys on selvittänyt rahoituksen etukäteen eri investoinneille. Jostakin rahat ovat tulleet Operailin nykyisiin vetureihin ja vaunuihin. 19 kpl C30-M vetureita maksoi 40 miljoonaa euroa ja Operaililla oli rahaa tähänkin. Voitto vuodelta 2019 on 9,6 miljoonaa euroa, joten ihan köyhästä yrityksestä ei ole kyse.
    Blogi yleisistä saunoista: http://www.saunakulttuuri.com

  11. #11
    JSL
    JSL ei ole kirjautuneena
    JSL avatar
    Liittynyt
    31.07.2005
    Viestejä
    827

    oletus Vs: Virolainen Operail tulee mukaan Suomen tavaraliikenteeseen

    Veikkaan että VR OY myy rahtipuolen kohta OPERAILILLE tai FERRILLE.

  12. #12

    Liittynyt
    22.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1899

    oletus Vs: Virolainen Operail tulee mukaan Suomen tavaraliikenteeseen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut JSL Näytä viesti
    Veikkaan että VR OY myy rahtipuolen kohta OPERAILILLE tai FERRILLE.
    Mihin perustuu veikkauksesi?

    Itse veikkaan sen sijaan, että Operail ostaa Fenniarailin. Peruste: Operail on huomattavasti suurempi toimija ja toimivat samankaltaisella konseptilla samoilla apajilla.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Lux-express Suomeen
    kirjoittanut antti foorumissa Kauko- ja tilausliikenne
    Vastauksia: 28
    Viimeisin viesti: 09.06.2014, 11:40
  2. Solaris Suomeen
    kirjoittanut Lasse foorumissa Muuta busseista
    Vastauksia: 9
    Viimeisin viesti: 21.04.2012, 19:37
  3. MyPack-jakeluverkko Suomeen
    kirjoittanut Epa foorumissa Kauko- ja tilausliikenne
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 09.09.2008, 20:30
  4. Kesä tulee, ja niin tulee lomapassi ja bussipassi
    kirjoittanut Aleksi.K foorumissa Muuta busseista
    Vastauksia: 4
    Viimeisin viesti: 17.06.2007, 09:54
  5. Hollannista Suomeen
    kirjoittanut killerpop foorumissa Muuta busseista
    Vastauksia: 3
    Viimeisin viesti: 30.03.2006, 09:31

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •