Virolainen Operail tulee mukaan Suomen tavaraliikenteeseen

Nähdäänköhän näitä Openrailin (ent EESTI RAUDTEE) jenkkejä koskaan Suomessa?
En usko, että GE C36-vetureita tulee ikinä Suomeen. Niiden akselipaino on kuitenkin aika korkea. Suomeen tuodaan todennäköisesti kuusiakselisia vetureita, joiden akselipaino on noin 230 kN. Operaililla on sopivia vetureita, joita se tälläkin hetkellä tarjoaa vuokralle muille operaattoreille.

Virossa harkitaan vakavasti rautateiden sähköistystä. Tässä vaiheessa varmaankin Operail ostaa sähkövetureita. Tulisiko niitä sitten Suomeenkin?

Milloinkahan Operail ilmoittaa laajenevansa Latviaan?
 
Tänäänhän Operailin kaksi veturia tuotu Hankoon. Kaksiohjaamoisia Powerhaul-vetureita. Paino 122 tonnia, vetovoimaa 427kN ja nopeuttakin 120 km/h ja moottorin teho 2750 kW eli tehokas peli.
 
Tänäänhän Operailin kaksi veturia tuotu Hankoon. Kaksiohjaamoisia Powerhaul-vetureita. Paino 122 tonnia, vetovoimaa 427kN ja nopeuttakin 120 km/h ja moottorin teho 2750 kW eli tehokas peli.

Tuo 427 kN on vieläpä jatkuva vetovoima, liikkeellelähdössä on käytettävissä peräti 600 kN.

Vertailun vuoksi VR:n sähköveturit nykäisevät paikaltaan 300 kN.

Kuvia vetureista Hangossa: https://www.instagram.com/p/CBxm-0kgmVa/
 
Toivottavasti Operail ostaa pian myös myös sähköveturia. Venäjältä vois olla 1520 mm raideleys ja 25kV 50Hz sopivia olla saatavilla.
Ei oo hyvä ajaa koko aijan dieselilla jos yli 90% reittistä on sähköistetty. Fenniarail tekee sama tällä hetkellä.
 
Venäjältä vois olla 1520 mm raideleys ja 25kV 50Hz sopivia olla saatavilla.

Mutta ei taida olla juurikaan sellaisia, joilla on eurooppalainen tyyppihyväksyntä. Operailille olisi varmasti ollut tarjolla myös venäläisiä vetureita, jos se olisi ollut järkevä vaihtoehto. Päätyivät kuitenkin hommaamaan olemassa oleviin euroopalaisen hyväksynnän saaneisiin vetureihin 1524 mm telit. Toki saivat veturit luultavasti aika edullisesti ylipäätään, ne kun oli seissyt joitain vuosia toimettomina, kun alkuperäinen tilaaja ei niitä sitten lopulta ottanutkaan vastaan.
 
Fenniarailinhan on uutisoitu kiinnostuneen sähköveturinkin hankkimisesta. Mutta se että reitistä on yli 90% sähköistetty tarkoittaa sitä jos ei se ole täysin 100% niin dieselillä kannattanee ajaa koko reitti eikä sen muutaman prosentin takia vaihtaa veturia. Tietysti Sr3-mallinen last mile versio olisi kaikkein paras. Saas nähdä jatkossa miten tämä kilpailu kolmen eri toimijan kanssa menee. Voisiko Fenniarail ja Operail löytää jotain yhteistyöjuttuja vai nähdäänkö se, että Operail ostaa Fenniarailin pois.
 
Toivottavasti Operail ostaa pian myös myös sähköveturia. Venäjältä vois olla 1520 mm raideleys ja 25kV 50Hz sopivia olla saatavilla.
Ei oo hyvä ajaa koko aijan dieselilla jos yli 90% reittistä on sähköistetty. Fenniarail tekee sama tällä hetkellä.

Ihan varmasti Operail ostaa sähkövetureita. Viron rautateistä on sähköistetty myös 90 % (muutaman vuoden päästä) ja Operail joutuu ostamaan sähkövetureita pysyäkseen Viron liikenteessä. Tässä vaiheessa niitä voi ostaa sen verran reilummin, että riittää Suomeenkin. Vaatimuksena tietenkin on, että Suomessa ajetaan junia sellaisilla reiteillä, joissa on koko matkalla sähköistys. Lisäksi liikennettä pitää olla niin paljon, että ei-sähköisille vetureille riittää liikennettä sähköveturin hankkimisen jälkeenkin. Sähkövetureita saa monelta tehtaalta ympäri maailman enkä usko, että Operail ostaa yhtään venäläistä veturia.

Huomaattehan, että käytin sanoja "ei-sähköinen veturi". En käyttänyt sanaa dieselveturi, sillä Wikipedian mukaan GE PowerHaul-vetureissa ei ole dieselmoottoria vaan millermoottori. Tarkemmin tietävät voivat korjata asian tänne ja Wikipediaan.
 
Sähkövetureita saa monelta tehtaalta ympäri maailman enkä usko, että Operail ostaa yhtään venäläistä veturia.

Uusia kyllä. Mutta onko Operail ja Fenniarail varaa ostaa uusia? Halvempia käytettyä sähköveturia mittä sopi 1520/1524mm, 25kV 50Hz on vain Venäjältä (ehkä Valko-Venjältä myös) saatavilla. VR tarvitsee vielä kaikki Sr1 ja ei suunnitele myy ne pois.
 
Uusia kyllä. Mutta onko Operail ja Fenniarail varaa ostaa uusia? Halvempia käytettyä sähköveturia mittä sopi 1520/1524mm, 25kV 50Hz on vain Venäjältä (ehkä Valko-Venjältä myös) saatavilla. VR tarvitsee vielä kaikki Sr1 ja ei suunnitele myy ne pois.
Uusiahan nuo GE:n veturitkin ovat. Ja "uusia" (rebuild) olivat myös Fenniarailin veturit. Muuten en ota kantaa Fenniarailin taloudellisiin mahdollisuuksiin.

Montako sähköveturia Operail tarvitsee Viron liikenteeseen? Ei taida 10 riittää alkuunkaan. Ei tuollaista määrää vetureita käytettynä osteta vaan uutena. En usko venäläisiin käytettyihin vetureihin Viron liikenteen sähköistyksessä. Jos Operail ostaa 10 sähköveturia Viroon, ei ole mikään ongelma ostaa samalla kertaa vaikka kaksi veturia Suomeen.

Tässä vaiheessa kuitenkin kaikki on arvailun varassa. On päätetty, että Viron tavaraliikenne sähköistetään. Sellaista päätöstä ei ole, että Operail ostaisi sähkövetureita. Voihan olla, että Elron ostaa sähköveturit ja vuokraa ne operaattoreille. Tällaisessa tapauksessa Viron valtion sähkövetureita ei varmaankaan vuokrattaisi Suomessa käytettäväksi.

En pidä rahoitusta ongelmana. Operail on tosissaan bisneksessä mukana ja tietää, että rahaa tarvitaan investointeihin. Kyllä tällainen yritys on selvittänyt rahoituksen etukäteen eri investoinneille. Jostakin rahat ovat tulleet Operailin nykyisiin vetureihin ja vaunuihin. 19 kpl C30-M vetureita maksoi 40 miljoonaa euroa ja Operaililla oli rahaa tähänkin. Voitto vuodelta 2019 on 9,6 miljoonaa euroa, joten ihan köyhästä yrityksestä ei ole kyse.
 
Veikkaan että VR OY myy rahtipuolen kohta OPERAILILLE tai FERRILLE.
 
Veikkaan että VR OY myy rahtipuolen kohta OPERAILILLE tai FERRILLE.

Mihin perustuu veikkauksesi?

Itse veikkaan sen sijaan, että Operail ostaa Fenniarailin. Peruste: Operail on huomattavasti suurempi toimija ja toimivat samankaltaisella konseptilla samoilla apajilla.
 
Ensikuun aikatauluista voisi päätellä että Operail vie VR:ltä Koverharin(Hangossa siis) hiilikuljetukset.
 
Ja eipä se Operail tähän mennessäkään ole sähkövetureita tilannut Viroonkaan. Sen sijaan vetyvetureita, jos eivät talousongelmien takia ole niitä peruneet. Eiköhän sielläkin liikenne vähentynyt kun idästä ei niin tavaraa enää tule.
 
Takaisin
Ylös