Väännetäänpäs vielä rautalangasta.
Muilla rataosilla on ihan samanlaisia tilanteita. Kun vähemmän käytettyjä rataosia ei korjata, voidaan investoida tärkeämpiin ratoihin enemmän. Ei kerran rakennettu rautatie ole mikään itsetarkoitus, kun sille ei enää ole riittävästi käyttöä, se kannattaa purkaa. Maailma on muuttunut eikä Suomessa enää tarvita yhtä paljon ratoja kuin joskus aikaisemmin. Kuorma-autot hoitavat kevyemmät kuljetustarpeet riittävän tehokkaasti.
Ei hyvänen aika, eihän matkustajia tietystikään ole jos ei ole liikennettä, eikä liikennettä ole jos ei laki salli. Pääkaupungissa vallitsevan liikennepolitiikan logiikka tuntuu menevän seuraavan kaavan muukaan:
I Päätetään ajaa alas VR:n paikallisjunaliikenne jollakin yhdysvälillä.
II Radalla ei ole käyttöä mutta kun huomataan, että alueella olisi voimakas halu palauttaa paikallisliikenne yhdysvälille, pidetään huolta, ettei vain mikään muu operaattori saa järjestää liikennettä.
III Liikennettä kun ei edelleenkään ole, sillä perustellaan radan lakkauttamisen olevan ainoa realistinen vaihtoehto.
Kuten Mikko Laaksonen samassa viestiketjussa totesi, olisi taatusti Suomen alueellinen väestöjakauma täysin toinen, mikäli 60-luvun politiikassa olisi vallinnut kaukonäköisempi ajattelu. Esimerkiksi tällä hetkellä kovin ikävässä jamassa oleva Nurmes on surullinen esimerkki siitä, mihin helsinkiläinen liikenneajattelu saattaa johtaa. Väestö on pienentynyt 30 vuodessa kymmenillä prosenteilla, ja tällä hetkellä junayhteyksiä kaupunkiin on kaksi päivässä Joensuusta, Kontiomäelle, Kajaaniin tai Ouluun ei yhtäkään. Ainoa keino matkustaa joukkoliikenteellä Nurmekseen esim. Turusta tai Helsingistä on istua 8 tuntia päiväjunassa. Liikenneyhteyksien huonontuminen ei usein ole vain seurausta väestön vähenemisestä, vaan toisinpäin.
Tilanne voitaisiin korjata, jos luotaisiin toimiva yhteys kahden merkittävän maakuntakeskuksen - ja yliopistokaupungin, Oulun ja Joensuun, välille. 435 kilometrin matkan juna kulkisi neljässä tunnissa, kunhan rata olisi kunnossa. Jos vielä Kajaanista Sotkamoon saataisiin suora rata (mihin kaivosrata linjataan?), saman junayhteyden varrella olisivat Oulu, Kajaani, Sotkamo, Nurmes, Lieksa ja Joensuu sekä kaikki radanvarren pienemmät taajamat. Työssäkäyminen ja palvelujen järjestäminen ko. alueella helpottuisi, mikä tietäisi valtavasti valoisampia tulevaisuudennäkymiä koko seutukunnalle. Lisäksi reittiä voisi liikennöidä yöjuna, jolloin sekä Kainuusta että Pohjois-Karjalasta pääsisi yhdessö yössä helposti pääkaupungiseudulla, Turkuun ja Tampereelle.
Ei nykyisten liikennemäärien perusteella voida perusteella radan lakkautustarvetta, koska vähäinen käyttö perustuu vähäiseen (usein olemattomaan) tarjontaan. Vasta VR:n monopolin purkamisen jälkeen nähdään, onko edes olemassa rataosuuksia, joille ei olisi käyttöä.