Sivu 18 / 18 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 81415161718
Näytetään tulokset 256-264/264

Viestiketju: Paikallisjunaliikenteen lopettaminen ja mahdollisuudet sen palauttamiseen

  1. #256
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3344

    oletus Vs: Paikallisjunaliikenteen lopettaminen ja mahdollisuudet sen palauttamiseen

    Ennen ohjelmistopäivitystä Anteron lienee pakko etsiä itse pitkästä viestiketjusta Mikon 17.1.2007 kello 17:27 lähettämä viesti.

  2. #257
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6005

    oletus Vs: Paikallisjunaliikenteen lopettaminen ja mahdollisuudet sen palauttamiseen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Voisiko tämän linkin tehdä sellaiseksi, että se johtaa todellakin viestiin 20762 eikä ketjun sivulle 15.
    Muutin linkin niin, että sen pitäisi johtaa tuohon mainittuun viestiin.

  3. #258

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Paikallisjunaliikenteen lopettaminen ja mahdollisuudet sen palauttamiseen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Siis en edelleenkään löydä viestiä, johon tässä viitataan.
    Kaikissa lainauksissa pitäisi kyllä olla nappi, jossa on linkki nimenomaan viestiin, jolloin näkymän luulisi generoituvan oikein riippumatta lukujärjestyksestä. Tässä se on:

    http://jlf.fi/f19/1536-paikallisjuna...762/#post20762

  4. #259
    vko
    vko ei ole kirjautuneena
    Ylläpito vko avatar
    Liittynyt
    23.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    480

    oletus Vs: Paikallisjunaliikenteen lopettaminen ja mahdollisuudet sen palauttamiseen

    Oikea tapa linkata tiettyyn viestiin tai ketjuun foorumilla on käyttää [post] ja [thread] tageja viestissä. Lyhyytensä lisäksi nämä linkit toimivat myös, jos foorumin osoitetta joudutaan joskus muuttamaan.

    Eli viestiin linkatessa esimerkiksi:
    Koodi:
    Tämä on [post=20762]testi[/post].
    
    ==>
    
    Tämä on testi.

    Tai ketjuun:
    Koodi:
    Tämä on toinen [thread=1536]testi[/thread].
    
    ==>
    
    Tämä on toinen testi.

  5. #260

    Liittynyt
    27.10.2007
    Viestejä
    353

    oletus Vs: Paikallisjunaliikenteen lopettaminen ja mahdollisuudet sen palauttamiseen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Miska Näytä viesti
    Nykyisellään lääninhallitukset edellyttävät linja-autoliikennettä ostaessaan, että seutulippujen on kelvattava näissä ostoliikennevuoroissa. Samaa soisi edellytettävän ainakin ostoliikennejunissa.
    Toisaalta seutulipussa on pari ongelmaa. Maksavatko kunnat liikennöitsijälle erotuksen jos lipulla matkustaa enemmän kuin lipun hinta on? Siinä tapauksessa seutulipulla tehty junamatka olisi tulonsiirtoa kunnalta valtiolle koska kunnat maksavat liikennöitsijälle jokaisesta matkasta korvauksen ja VR Oy maksaa osinkoa valtiolle. Mahdollisesti kuitenkin ostoliikenteenä ajettavia taajamajunia muuttuisi itsekannattaviksi lisääntyneen matkustamisen vuoksi.

    Olen edelleen sitä mieltä että seutulipun pitäisi kelvata junissa. Seutulipun hyväksyminen junassa olisi mahdollista toteuttaa nopeasti ja seutulippu lisäisi joukkoliikenteen suosiota. Pidemmällä aikavälillä VR:n monopoli pitäisi purkaa ja seutulippu pitäisi olla sellainen että lisääntyneestä matkustamisesta hyötyisivät kunnat, matkustajat, liikennöitsijät ja ympäristö eli kaikki muut paitsi bensakauppiaat. Pitäisikö kaikkien kaupunkien paikallisliikenteessä ja seutuliikenteessä siirtyä tilaaja-tuottaja malliin?

  6. #261
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Paikallisjunaliikenteen lopettaminen ja mahdollisuudet sen palauttamiseen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Hartsa Näytä viesti
    Toisaalta seutulipussa on pari ongelmaa. Maksavatko kunnat liikennöitsijälle erotuksen jos lipulla matkustaa enemmän kuin lipun hinta on?
    Tämä on nykyisen systeemin ongelma. Kun matkamäärät kasvavat, kasvavat liikennöitsijän tulot, mutta eivät kulut eivätkä matkustajien lipunhinnat. Erotuksen maksaa kunta. Asianhan pitäisi olla niin, että kun joukkoliikenteen kannattavuus paranee matkamäärän noustessa, julkinen tuki pienenee.

    Tämä ratkeaa vain tilaaja-tuottaja-mallilla, jossa lipputulost tulevat tilaajalle ja liikenteestä maksetaan ajettujen vuorojen mukaan. Matkamäärän lisäys lisää silloin tilaajan tuloja. Niin kauan kun ostetuissa vuoroissa on tilaa, kulut eivät nouse ja subventio laskee. Kun tila loppuu, kasvavat kulut ja myös liikennöitsijän tulos, koska liikennöitsijä pääsee myymään enemmän.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Hartsa Näytä viesti
    Seutulipun hyväksyminen junassa olisi mahdollista toteuttaa nopeasti ja seutulippu lisäisi joukkoliikenteen suosiota.
    Henkilöliikennelaki uudistuu EU-asetuksen johdosta ja nykyinen seutulippujärjestely lakkaa. Toivottavaa on, että junaliikenne saadaan seudulliseen joukkoliikenteeseen mukaan myös. Mutta tähän astihan sillä ei ole ollut merkitystä, koska paikallisjunia ei ole missään muualla kuin Helsingin seudulla. Käytännössä niitä ei muualle tulekaan, ellei VR Oy:n monopoliin puututa.

    Antero

  7. #262

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Paikallisjunaliikenteen lopettaminen ja mahdollisuudet sen palauttamiseen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Asianhan pitäisi olla niin, että kun joukkoliikenteen kannattavuus paranee matkamäärän noustessa, julkinen tuki pienenee.
    Eihän joukkoliikenteen kannattavuus matkamäärän noususta parane vaan siitä, että lipputulot nousevat enemmän kuin kustannukset. Hartsa kuitenkin viittasi siihen, että yksittäinen kuukausilipun ostaja matkustaa enemmän, eikä siihen että kuukausilippulaisia tulee enemmän. Yksittäisellä seutulipulla suurempi matkustusmäärä ei paranna liikenteen kokonaiskannattavuutta. Toki se nykyisessä systeemissä parantaa liikennöitsijän kannattavuutta, koska kunta maksaa suuremmat korvaukset - niin kauan kuin tarjontaa ei tarvitse lisätä.

    Toki koko kysymys on melko akateeminen, koska ihmisen matkustustarve ei merkittävästi lisäänny, joten tyypillinen kuukausilippulainen tehnee joka tapauksessa noin 2 matkaa vuorokaudessa (tästä oli kai jotain oikeaa tutkimustietoakin).

  8. #263

    Liittynyt
    27.10.2007
    Viestejä
    353

    oletus Vs: Paikallisjunaliikenteen lopettaminen ja mahdollisuudet sen palauttamiseen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Henkilöliikennelaki uudistuu EU-asetuksen johdosta ja nykyinen seutulippujärjestely lakkaa. Toivottavaa on, että junaliikenne saadaan seudulliseen joukkoliikenteeseen mukaan myös. Mutta tähän astihan sillä ei ole ollut merkitystä, koska paikallisjunia ei ole missään muualla kuin Helsingin seudulla. Käytännössä niitä ei muualle tulekaan, ellei VR Oy:n monopoliin puututa.
    Varsinaisia paikallisjunia ei ole muualla kuin Helsingin seudulla mutta taajamajunia on kuitenkin vähän. Vaikka taajamajunat ovat kaukojunien liityntäjunia niin joten kuten taajamajunalla voi matkustaa seudun sisällä. Esimerkiksi Toijala kuuluu Hämeenlinnan seutulippualueeseen ja Hämeenlinnan seutulipulla voi matkustaa linja-autolla Hämeenlinnasta Toijalaan. Seutulippu ei kuitenkaan kelpaa junassa. Seutulippu voitaisiin ottaa käyttöön nykyisessä taajamajunaliikenteessä hyvinkin nopeasti jos vain haluttaisiin. LVM voisi käyttää omistajaohjausta ja vaatia että kaikissa ostojunissa seutulipun on kelvattava. Sm1, Sm2, Sm4, Dm12 ja Eil juniin tarvittaisiin vain sirukortinlukijat eteisiin. Jos päätös tehtäisiin nyt niin seutulippu kelpaisi junassa ehkä jo ensi talvena.

  9. #264
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3344

    oletus Vs: Paikallisjunaliikenteen lopettaminen ja mahdollisuudet sen palauttamiseen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Hartsa Näytä viesti
    LVM voisi käyttää omistajaohjausta ja vaatia että kaikissa ostojunissa seutulipun on kelvattava.
    LVM ei käytä enää omistajaohjausta VR-Yhtymälle vaan Valtioneuvoston omistajaohjausyksikkö. Sen sijaan LVM voinee käyttää toimilupaohjausta tai ministeri Vehviläinen voinee määrätä Liikenne- ja mininisteriön asetuksen seutulippujen kelpoisuudesta rautateiden henkilöliikenteessä. Jos Vehviläisen valtuudet eivät riitä, Valtioneuvoston toimivalta riittää.

    En tiedä, mitä VR Osakeyhtiön toimilupa sisältää. Yrityksistäni huolimatta en ole asiakirjaa löytänyt. Täytynee lähettää ministeriöön kysely.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Museoraitiotien mahdollisuudet Turussa
    kirjoittanut 339-DF foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 13
    Viimeisin viesti: 18.05.2012, 23:14
  2. Paikallisjunaliikenteen kilpailuttaminen: kannanotto
    kirjoittanut Mikko Laaksonen foorumissa Junat
    Vastauksia: 185
    Viimeisin viesti: 26.09.2010, 01:24
  3. Museojunaliikenteen mahdollisuudet Suomessa
    kirjoittanut Resiina foorumissa Junat
    Vastauksia: 32
    Viimeisin viesti: 01.06.2009, 13:22
  4. Tasatahtiaikataulujen mahdollisuudet Suomessa
    kirjoittanut Antero Alku foorumissa Junat
    Vastauksia: 60
    Viimeisin viesti: 29.09.2007, 20:33
  5. Paikallisjunaliikenteen mahdollisuudet rantaradalla
    kirjoittanut Antero Alku foorumissa Junat
    Vastauksia: 36
    Viimeisin viesti: 28.06.2006, 16:57

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •