Vs: Runkoverkkoon kuulumattomien ratojen tulevaisuus
Olet kuvannut täällä usein kuinka raskas raideliikenne on jopa tämän päivän pääkaupunkiseudullakin liian järeä liikennemuoto, joten epäilemättä ymmärrät ongelman Turun ja Tampereen osalta hyvin.
"Raskas raideliikenne" on Suomessa käytännössä se suunnittelutapa, jolla Helsingin metroa ja Pääkaupunkiseudun paikallisjunia on toteutettu (pitkä pysäkkiväli, erittäin korkeat kapasiteettitavoitteet, jne.)
En muistaakseni ole koskaan suoranaisesti kritisoinut sitä, että pääkaupunkiseudun lähijunaliikenne on modernisoitu 1960-70-luvun taitteessa.
Kirkkonummen, Riihimäen ja Martinlaakson ratojen sähköjunaliikennehän on Suomen paikallisjoukkoliikenteen parhaiten onnistunut sodan jälkeinen kehittämishanke mitattuna saavutetuilla matkustajamäärillä. Pääkaupunkiseudun sähköjunaliikenne on myös se liikennemuoto, josta olen oivaltanut paikallisen raideliikenteen ylivertaisuuden kulkumuotona.
Se, mikä minua korpeaa tässä keskustelussa, että virheellisellä politiikalla, tällainen kehittäminen evättiin muilta kaupunkiseuduilta, toisin kuin esimerkiksi Ruotsissa, Saksassa ja Norjassa.
On eri asia, että uusia ratoja ei välttämättä kannata toteuttaa samoilla parametreillä nykyisellä osaamisella.
Paikallisjunaliikennettä voi toteuttaa monella tavalla ja kalustolla, myös "kevyemmin".
Käytännössä voi sanoa, että sähköjunaliikenteen pilottiprojektina toteutettu Rantarata toteutettiin selvästi "kevyemmin" kuin muut rataosat. Saman tyyppinen modernisointi - jopa siten, että rata olisi ollut pääosin yksiraiteinen - olisi vallan hyvin voitu tehdä Turun ja Tampereen ympäristön radoilla jo 1960-70-luvun taitteessa.
Pääkaupunkiseudun paikallisjunaliikenteen modernisointiin kehitetyt Sm1 ja Sm2 - junat ovat käyneet myös kevyempään alueelliseen taajamajunaliikenteeseen aika laajalla alueella.
Saman tyyppisellä kalustolla olisi aivan hyvin voinut liikennöidä esimerkiksi sähköistettyjä ja modernisoituja Naantali - Turku - Paimio - Salo ja Turku - Loimaa - rataa tai Toijala - Tampere - Nokia ja Tampere - Orivesi - ratoja.
Itse asiassa, jos duo-optiota ei tarvita, Sm1 ja 2 voivat vielä osoittautuakin ko. liikenteessä käyttökelpoisiksi.