Vs: Runkoverkkoon kuulumattomien ratojen tulevaisuus
Kai se oli tamperelaistenkin intressissä, että Parkanon ja Jämsänkosken oikoratojen myötä junan suosio kasvoi Helsingistä ja Turusta Seinäjoen ja Jyväskylän suuntiin matkustettaessa ja näin Helsinki-Tampere ja Turku-Tampere radoillakin voitiin lisätä tarjontaa? Samoin väli Helsinki-Seinäjoki valittiin ensimmäiseksi sähköistettäväksi kaukoliikenneradaksi, joten tamperelaiset pääsivät ensimmäisten joukossa nauttimaan nopeutuneista junamatkoista. Tottakai oikoradoista hyötyi moni muukin kaupunki mutta eikö etusijalle juuri tulekin laittaa hankkeet, joista hyötyjiä on mahdollisimman paljon?
Viittaukseni Lahti-Jyväskylä rataan (jota todellakin on ehdotettu) tai ELSA-rataan tarkoitin esimerkeiksi, että Suomessa toki ideoitiin Parkanon ja Jämsänkosken ohella monia muitakin ratoja. Siten ei ollut mikään automaatio, että Tampereen suunnalla olevat valittiin toteutettaviksi. Tällä en millään lailla tarkoita, että pitäisin Lahti-Jyväskylä-rataa tai ELSA-rataa oikeasti järkevinä.
Tämä palstalla kukoistava tierahojen kadehtiminen on jotain käsittämätöntä. Oikeasti raideliikenne ei ole ollut mitenkään eriarvoisessa asemassa tieliikenteeseen nähden.
Syksylläkin avattiin Lahden oikorata ja lisättiin paikallisliikennettä Savonlinnaan. VR:n kalusto on pääosin korkeatasoista ja tärkeimmillä reiteillä on runsaasti tarjontaa. Jopa uusiin makuuvaunuihin on investoitu. Pääkaupunkiseudulla niin Marja-rata, Länsimetro, Espoon kaupunkiraiteet kuin Helsingin raitioteiden laajennuksetkin ovat myötätuulessa.
Yhtä hyvin on mennyt ennenkin. 60- ja 70-luvuillakin tehtiin valtavasti ratatöitä, uusittiin lähes koko junakalusto, hankittiin nivelraitiovaunuja Helsinkiin ja aloitettiin metron rakentaminen. Silti näidenkin vuosikymmenien osalta täällä vain maristaan paikallisliikenteen ja Turun raitioteiden lakkautuksista sekä haikaillaan höyryvetureita takaisin.
Rautateiden ainoat oikeasti synkät aikakaudet ajoittuvat 40- ja 50-luvuille ja sekin johtui maailmanpoliittisista tapahtumista. On vain lunnollista, että pula-aikana teihin investoiminen korostui, kun se ei vaatinut suhteellisesti yhtä suuria pääomia.
Loppupäätelmä tästä on, että onhan se tietenkin tamperelaisten kannalta etu, että kaupunki on koko Länsi-Suomen rataliikenteen tärkein keskuspaikka (saattapa olla yksi syy siihen, että kaupunki lähti sittemmin kasvamaan niin vahvasti kuin kasvoi), mutta aika vaikea olisi yrittää väittää että kyseessä ovat sellaiset aluepoliittiset päätökset, jotka olisi tehty Tampereen intressiä takaa ajaen.
Kai se oli tamperelaistenkin intressissä, että Parkanon ja Jämsänkosken oikoratojen myötä junan suosio kasvoi Helsingistä ja Turusta Seinäjoen ja Jyväskylän suuntiin matkustettaessa ja näin Helsinki-Tampere ja Turku-Tampere radoillakin voitiin lisätä tarjontaa? Samoin väli Helsinki-Seinäjoki valittiin ensimmäiseksi sähköistettäväksi kaukoliikenneradaksi, joten tamperelaiset pääsivät ensimmäisten joukossa nauttimaan nopeutuneista junamatkoista. Tottakai oikoradoista hyötyi moni muukin kaupunki mutta eikö etusijalle juuri tulekin laittaa hankkeet, joista hyötyjiä on mahdollisimman paljon?
Viittaukseni Lahti-Jyväskylä rataan (jota todellakin on ehdotettu) tai ELSA-rataan tarkoitin esimerkeiksi, että Suomessa toki ideoitiin Parkanon ja Jämsänkosken ohella monia muitakin ratoja. Siten ei ollut mikään automaatio, että Tampereen suunnalla olevat valittiin toteutettaviksi. Tällä en millään lailla tarkoita, että pitäisin Lahti-Jyväskylä-rataa tai ELSA-rataa oikeasti järkevinä.
Jos siis päätetään, että tieliikenne on "realistisempaa" kuin junaliikenne, niin rahat sinne vaan ja sitä sitten saadaan.
Tämä palstalla kukoistava tierahojen kadehtiminen on jotain käsittämätöntä. Oikeasti raideliikenne ei ole ollut mitenkään eriarvoisessa asemassa tieliikenteeseen nähden.
Syksylläkin avattiin Lahden oikorata ja lisättiin paikallisliikennettä Savonlinnaan. VR:n kalusto on pääosin korkeatasoista ja tärkeimmillä reiteillä on runsaasti tarjontaa. Jopa uusiin makuuvaunuihin on investoitu. Pääkaupunkiseudulla niin Marja-rata, Länsimetro, Espoon kaupunkiraiteet kuin Helsingin raitioteiden laajennuksetkin ovat myötätuulessa.
Yhtä hyvin on mennyt ennenkin. 60- ja 70-luvuillakin tehtiin valtavasti ratatöitä, uusittiin lähes koko junakalusto, hankittiin nivelraitiovaunuja Helsinkiin ja aloitettiin metron rakentaminen. Silti näidenkin vuosikymmenien osalta täällä vain maristaan paikallisliikenteen ja Turun raitioteiden lakkautuksista sekä haikaillaan höyryvetureita takaisin.
Rautateiden ainoat oikeasti synkät aikakaudet ajoittuvat 40- ja 50-luvuille ja sekin johtui maailmanpoliittisista tapahtumista. On vain lunnollista, että pula-aikana teihin investoiminen korostui, kun se ei vaatinut suhteellisesti yhtä suuria pääomia.