- Liittynyt
- 27 Huhtikuu 2006
- Viestit
- 2,697
Kajaanin juna- ja bussiliikenne Helsinkiin, liittyen myös uusiin junayhteyksiin
Pendolinot ja InterCity junat sitten alkavat sunnuntaina (7.1) kulkemaan Kajaaniin asti. Hyvä uudistus sinäänsä, matka-aika lyhenee ja niin pois päin. Se kuitenkin nyt laittaa miettimään, että mitähän järkeä oli sitten tuon yöjunavuoron Helsinki-Kuopio-Oulu lopettamisessa. Nyt sitten ne on laittaneet Kajaanista oikeen yhteysjunan yöjunaan Ouluun ja toisaalta Helsingistä Kajaaniin kulkeva pendolino "korvaa" sitten sitä yöjunaa Kajaaniin asti. Pendolino Helsingistä lähtee 19.12 ja on Kajaanissa 0.55. Tuo lähtö Helsingistä on yli kaks tuntia aikasemmin ja toisaalta tulet Kajaaniin keskellä yötä. Toisaalta Ensimmäinen IC on Kajaanissa vasta iltapäivällä. Et pääse aamuksi Helsingistä Kajaaniin. Vaikkakin Oulun kautta pääsee 22.27 lähtevällä yöjunalla, vaihto Oulussa ja perillä 9.48, eli lähes samaan aikaan kun yöbussi, joka lähtee kylläkin yli kaksi tuntia myöhemmin kuin juna.
Noh, sitten palaan tuohon mitä äsken jo hieman aloitin, elikkä sama homma Kajaanista Helsinkiin. Pendolino lähtee klo 4.00, olet Helsingissä 10.27 tai 9.48, riippuen teetkö junan vaihdon Kuopiossa. Tuo on jo hieman parempi siltä kantilta että olet kuitenki jo ennen kymmenetä Helsingissä. Mutta tuo lähtö-aika 4.00 ei kauheasti saa nauramaan. Enemmin lähtisin jo edellis iltana, kun sitten hemmatin aikaisin aamuyöllä. Toki nyt tuossa se yhteysjuna Ouluun, mutta taas kuitenkin joudut vaihtamaan, ei hyvä.. Yöbussi Kajaanista lähtee 20.10 ja on perillä 5.30. Ehkä hieman liian aikaisin, mutta tuossa valinta osuisi kyllä bussiin, taas..
Huomaa, miten monimutkasta on elämä. Matkustajat olivat tyytyväisiä tuohon yöjunayhteyteen. Jos sillä on vähän matkustajia, se voidaan typistää vaikka yhteen makuuvaunuun, yhteen päivävaunuun ja ravintolavaunuun. En näe siinä mitään estettä, junaan sen verran vaunuja kun on matkustajia. Ymmärrän toki että on turhaa liikennöidä 5 makuuvanulla ja 4 päivävaunulla, jos matkustajat mahtuvat yhteen makuuvaunuun ja yhteen päivävaunuun..
Noh, nyky tilanne on se että keskisuomen yöjunat ovat historiaa, ja veikkaan, että niitä ei enään tule takaisin..
Pendolinot ja InterCity junat sitten alkavat sunnuntaina (7.1) kulkemaan Kajaaniin asti. Hyvä uudistus sinäänsä, matka-aika lyhenee ja niin pois päin. Se kuitenkin nyt laittaa miettimään, että mitähän järkeä oli sitten tuon yöjunavuoron Helsinki-Kuopio-Oulu lopettamisessa. Nyt sitten ne on laittaneet Kajaanista oikeen yhteysjunan yöjunaan Ouluun ja toisaalta Helsingistä Kajaaniin kulkeva pendolino "korvaa" sitten sitä yöjunaa Kajaaniin asti. Pendolino Helsingistä lähtee 19.12 ja on Kajaanissa 0.55. Tuo lähtö Helsingistä on yli kaks tuntia aikasemmin ja toisaalta tulet Kajaaniin keskellä yötä. Toisaalta Ensimmäinen IC on Kajaanissa vasta iltapäivällä. Et pääse aamuksi Helsingistä Kajaaniin. Vaikkakin Oulun kautta pääsee 22.27 lähtevällä yöjunalla, vaihto Oulussa ja perillä 9.48, eli lähes samaan aikaan kun yöbussi, joka lähtee kylläkin yli kaksi tuntia myöhemmin kuin juna.
Noh, sitten palaan tuohon mitä äsken jo hieman aloitin, elikkä sama homma Kajaanista Helsinkiin. Pendolino lähtee klo 4.00, olet Helsingissä 10.27 tai 9.48, riippuen teetkö junan vaihdon Kuopiossa. Tuo on jo hieman parempi siltä kantilta että olet kuitenki jo ennen kymmenetä Helsingissä. Mutta tuo lähtö-aika 4.00 ei kauheasti saa nauramaan. Enemmin lähtisin jo edellis iltana, kun sitten hemmatin aikaisin aamuyöllä. Toki nyt tuossa se yhteysjuna Ouluun, mutta taas kuitenkin joudut vaihtamaan, ei hyvä.. Yöbussi Kajaanista lähtee 20.10 ja on perillä 5.30. Ehkä hieman liian aikaisin, mutta tuossa valinta osuisi kyllä bussiin, taas..
Huomaa, miten monimutkasta on elämä. Matkustajat olivat tyytyväisiä tuohon yöjunayhteyteen. Jos sillä on vähän matkustajia, se voidaan typistää vaikka yhteen makuuvaunuun, yhteen päivävaunuun ja ravintolavaunuun. En näe siinä mitään estettä, junaan sen verran vaunuja kun on matkustajia. Ymmärrän toki että on turhaa liikennöidä 5 makuuvanulla ja 4 päivävaunulla, jos matkustajat mahtuvat yhteen makuuvaunuun ja yhteen päivävaunuun..
Noh, nyky tilanne on se että keskisuomen yöjunat ovat historiaa, ja veikkaan, että niitä ei enään tule takaisin..
Viimeksi muokattu: