Kajaanin juna- ja bussiliikenne Helsinkiin

Liittynyt
27 Huhtikuu 2006
Viestit
2,697
Kajaanin juna- ja bussiliikenne Helsinkiin, liittyen myös uusiin junayhteyksiin

Pendolinot ja InterCity junat sitten alkavat sunnuntaina (7.1) kulkemaan Kajaaniin asti. Hyvä uudistus sinäänsä, matka-aika lyhenee ja niin pois päin. Se kuitenkin nyt laittaa miettimään, että mitähän järkeä oli sitten tuon yöjunavuoron Helsinki-Kuopio-Oulu lopettamisessa. Nyt sitten ne on laittaneet Kajaanista oikeen yhteysjunan yöjunaan Ouluun ja toisaalta Helsingistä Kajaaniin kulkeva pendolino "korvaa" sitten sitä yöjunaa Kajaaniin asti. Pendolino Helsingistä lähtee 19.12 ja on Kajaanissa 0.55. Tuo lähtö Helsingistä on yli kaks tuntia aikasemmin ja toisaalta tulet Kajaaniin keskellä yötä. Toisaalta Ensimmäinen IC on Kajaanissa vasta iltapäivällä. Et pääse aamuksi Helsingistä Kajaaniin. Vaikkakin Oulun kautta pääsee 22.27 lähtevällä yöjunalla, vaihto Oulussa ja perillä 9.48, eli lähes samaan aikaan kun yöbussi, joka lähtee kylläkin yli kaksi tuntia myöhemmin kuin juna.

Noh, sitten palaan tuohon mitä äsken jo hieman aloitin, elikkä sama homma Kajaanista Helsinkiin. Pendolino lähtee klo 4.00, olet Helsingissä 10.27 tai 9.48, riippuen teetkö junan vaihdon Kuopiossa. Tuo on jo hieman parempi siltä kantilta että olet kuitenki jo ennen kymmenetä Helsingissä. Mutta tuo lähtö-aika 4.00 ei kauheasti saa nauramaan. Enemmin lähtisin jo edellis iltana, kun sitten hemmatin aikaisin aamuyöllä. Toki nyt tuossa se yhteysjuna Ouluun, mutta taas kuitenkin joudut vaihtamaan, ei hyvä.. Yöbussi Kajaanista lähtee 20.10 ja on perillä 5.30. Ehkä hieman liian aikaisin, mutta tuossa valinta osuisi kyllä bussiin, taas..

Huomaa, miten monimutkasta on elämä. Matkustajat olivat tyytyväisiä tuohon yöjunayhteyteen. Jos sillä on vähän matkustajia, se voidaan typistää vaikka yhteen makuuvaunuun, yhteen päivävaunuun ja ravintolavaunuun. En näe siinä mitään estettä, junaan sen verran vaunuja kun on matkustajia. Ymmärrän toki että on turhaa liikennöidä 5 makuuvanulla ja 4 päivävaunulla, jos matkustajat mahtuvat yhteen makuuvaunuun ja yhteen päivävaunuun..

Noh, nyky tilanne on se että keskisuomen yöjunat ovat historiaa, ja veikkaan, että niitä ei enään tule takaisin..
 
Viimeksi muokattu:
Tuosta makuuvaunu+päivävaunu+ravineteli yhdistelmästä jäisi luultavati heti ravinteli pois,koska yhdestä makuuvaunusta ja päivävaunusta ei riittäisi siihen matkustajia,kun vertaa palkkakustannuksiin...

Tosin nyt,kun Kajaaniin asti on saatu sähköt olisi voinut ajaa yöjunan Helsinki-Kouvola-Kajaani välillä.Ei olisi Diisseliäkään kulunut niin paljoa :)(katso: ei yhtään)
 
Tuosta makuuvaunu+päivävaunu+ravineteli yhdistelmästä jäisi luultavati heti ravinteli pois,koska yhdestä makuuvaunusta ja päivävaunusta ei riittäisi siihen matkustajia,kun vertaa palkkakustannuksiin...

Tosin nyt,kun Kajaaniin asti on saatu sähköt olisi voinut ajaa yöjunan Helsinki-Kouvola-Kajaani välillä.Ei olisi Diisseliäkään kulunut niin paljoa :)(katso: ei yhtään)

Ensimmäinen on totta, mutta aina sinne voisi jonkun automaattityyppisen jutun laittaa ravintelin tilalle. Toisaalta niin periaatteessa sama olisi jatkaa Ouluun, koska samalla se korvaisi nykyisen (lue 7.1 alkaen) H711-junan.

Tästä asiasta voisi Vr:lle juttua laittaa, mutta turha oikeastaan laittaa, koska ei sieltä kuitenkaan mitään vastata..
 
Vs: Kajaanin juna- ja bussiliikenne Helsinkiin, liittyen myös uusiin junayhteyksiin

Pendolinot ja InterCity junat sitten alkavat sunnuntaina (7.1) kulkemaan Kajaaniin asti. Hyvä uudistus sinäänsä, matka-aika lyhenee ja niin pois päin. Se kuitenkin nyt laittaa miettimään, että mitähän järkeä oli sitten tuon yöjunavuoron Helsinki-Kuopio-Oulu lopettamisessa.

Säästöt, säästöt. Kun näitä päätöksiä tehdään, katsotaan mitkä ovat ihmisten nykyiset matkustustottumukset. Jos Kajaanista käytetään Helsinkiin mennessä usein lentokonetta, kuten arvelisin tehtävän, ei junaan ymmärrettävästikään jää paljoa matkustajia. Suomen politiikkakin tähän vaikuttaa. Minusta tuntuu, että maassa kehitetään lähinnä pääkaupunkiseutua. Ehkä myös Tamperetta ja Oulua, jos jää ylimääräistä rahaa. Näiden alueiden ulkopuolisten seutujen, esimerkiksi Kajaanin kehittämiseen vaikkapa liikenneyhteyksillä, ei ole kiinnostusta. Kun ymmärtää nämä taustat, joilla päätöksiä tehdään, se auttaa ymmärtämään miksi tehdään tällaisia päätöksiä. En väitä, että minun johtopäätökseni olisivat oikeita, mutta tämä on oma näkemykseni jota saa korjata.
 
Vs: Kajaanin juna- ja bussiliikenne Helsinkiin, liittyen myös uusiin junayhteyksiin

Suomen politiikkakin tähän vaikuttaa. Minusta tuntuu, että maassa kehitetään lähinnä pääkaupunkiseutua. Ehkä myös Tamperetta ja Oulua, jos jää ylimääräistä rahaa. Näiden alueiden ulkopuolisten seutujen, esimerkiksi Kajaanin kehittämiseen vaikkapa liikenneyhteyksillä, ei ole kiinnostusta.

Valitettavasti analyysi osuu aika oikeaan. Tosin Tampereen tai Oulun näkökulmasta näyttää, että ei sinnekään kauheasti kehitystä kohdistu valtion taholta: jos Oulun kehitys olisi painopistealueita, niin Pohjanmaan rata olisi jo remontoitu täydelle Pendolino-vauhdille sopivaksi. Ja jos Tampere olisi painopistealueita, niin joku katsoisi sen perään, että Tampereelta myös Ouluun, Jyväskylään tai Turkuun aikataulut toimivat ja yhteydet ovat nopeita. Tai että päärata olisi linjattu Vantaan lentoaseman kautta paremman juna-lento-vaihtoyhteyden toteuttamiseksi.

Periaatteessa Kajaanin Pendolino-yhteys on hyvä asia, mutta huonot aikataulut ja hidas matkanteko voivat syödä potentiaaliset hyödyt. Ei ihme että lentäminen vaikuttaa houkuttelevammalta.

Tulevaisuuden kestävän kehityksen kannalta olisi kuitenkin järkevää korvata kotimaan lentoliikennettä junaliikenteellä niin paljon kuin mahdollista. Jos Oulu-Helsinki ja Kajaani-Helsinki -välit voitaisiin nostaa parhaaseen nopeusluokkaan, juna olisi vielä niukasti kilpailukykyinen vaihtoehto lentoa vastaan monessa tapauksessa. Kyse on siitä onko edes halua ylläpitää tasaisia kehitysmahdollisuuksia mahdollisimman suuressa osassa maata vai heitetäänkö hansikkaat naulaan, todetaan että ei "muussa Suomessa" ikinä voi mitään positiivista kehitystä tapahtuakaan ja keskitetään kaikki resurssit Helsingin seudulle. Tulevaisuutta ajatellen on suuri riski jättää osa Suomesta käytännössä pelkän lentoliikenteen varaan.

Eräissä muissa maissa tämä on ymmärretty. Vertaan jälleen kerran Ranskaan, jonka TGV-verkosto efektiivisesti kutistaa maata siten, että edes maan toisella laidalla asuminen ei marginalisoi ihmistä: suurimmasta osasta maakuntakaupunkeja pääsee 3-4 tunnissa junalla Pariisiin eli päiväreissu on täysin realistinen vaihtoehto. Toki Ranskassa on tehty joitakin virheitä ratalinjauksissa (esim. suomalaisia korpiseisakkeita vastaavat "juurikaspeltoasemat" kuten Valence-TGV tai TGV Haute Picardie yms.) ja poikittaisyhteydet ovat heikot, mutta silti... Lisäksi siellä tietysti resurssit ovat eri luokkaa, eikä Suomessa varmaan olisi varaa yli 300 km/h-nopeuden ratoihin, mutta "köyhän miehen TGV" eli Pendolino (silloin kun sillä ajetaan täydellä nopeudella) ajaisi kyllä pitkälti saman asian meikäläisissä oloissa, kunhan ratainfraan investoitaisiin rohkeasti: se olisi investointi tulevaisuuteen.
 
Takaisin
Ylös