Junahavaintoja 2020

Rattivaunu

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
24 Kesäkuu 2005
Viestit
5,429
Vaunut.org:n galleriassa on tältä päivältä (24.1.2020) sellainen kuva , jossa näkyy Sr1-vetoinen Z-juna lähiliikennevaunuineen. Kyseinen juna esiintyy myös julian palvelussa, juliahan hyödyntää avointa dataa. Eil/Eilf-liikenne on siis alkanut uudelleen.
 
28.2.

Flirt 06 on maalattu "HSL-väreihin", eli violetiksi.
Tuo kyseinen yksikkö on ollut violetti jo kesällä 2017. Itse havaitsin asian 29.6.2017 ja joku vaunut.org:n jäsen siitä kaksi päivää aikaisemmin. Joukkoliikennefoorumin junahavaintoihin 06:n keissi ilmestyi saman vuoden marraskuussa - eli muutaman kuukauden viiveellä silloinkin.
 
Kuka tietää, että onko Sr3:issa edelleen ongelmia? Olen liikennetiedotteista havainnut, että harva se päivä on jokin Sr3:n vetämistä tai työntämistä Ic-vuoroista myöhässä "teknisen ongelman" vuoksi.
 
Yllättävän paljon on niitä vanhan värimallin Flirtttejä vielä liikenteessä. Onko joku suunnitelma olemassa?
 
Vuonna 2015 oli ainakin tällainen suunnitelma, että kaikki Flirtit olisivat violetteja vuoteen 2017 mennessä:
https://www.lansivayla.fi/comment/272387
Noh, tämä suunnitelma ei ole toteutunut ihan 100%:sti. :D
Ei ehkä ole noin täysimääräisesti voinut vielä tapahtuakaan, HSL päätti asiasta lopullisesti vasta toukokuussa 2019. Tosin tuonkaan asiakirjan mukainen aikataulu ei ole tainnut ainakaan alkuvaiheessa toteutua, itse en ole edelleenkään havainnut muita violettejä ensimmäisen hankitaerän yksiköitä kuin 06:n. Sekin on ollut violetti todellakin yli kaksi vuotta.
 
3.3.
D-juna 9626 Hämeenlinnasta Helsinkiin ajettiin Tampereen vararungolla ja Sr1:llä. (Kulkutiedoissa näkyy väärä kalusto.)
 
Sunnuntaisin näyttää Kehäradalla olevan edelleenkin kaksirunkoisia junia liikenteessä. Juuri tällä hetkellä tarvetta toiselle rungolle ei ole ehkä ihan niin palavasti kuin joskus aiemmin. Esimerkiksi Finnair on perunut koronavirustilanteen vuoksi sekä Euroopan että Aasian lentojaan. Helsinki-Vantaan lentoaseman matkustajamäärät lienevät mielenkiintoisia tämän vuoden kahdelta ensimmäiseltä kuukaudelta...

Toki tilanne normalisoituu ennemmin tai myöhemmin ja sitten sunnuntaisille tuplarungoille on taas tarvetta.
 
Sunnuntaisin näyttää Kehäradalla olevan edelleenkin kaksirunkoisia junia liikenteessä. Juuri tällä hetkellä tarvetta toiselle rungolle ei ole ehkä ihan niin palavasti kuin joskus aiemmin. Esimerkiksi Finnair on perunut koronavirustilanteen vuoksi sekä Euroopan että Aasian lentojaan. Helsinki-Vantaan lentoaseman matkustajamäärät lienevät mielenkiintoisia tämän vuoden kahdelta ensimmäiseltä kuukaudelta...

Toki tilanne normalisoituu ennemmin tai myöhemmin ja sitten sunnuntaisille tuplarungoille on taas tarvetta.

Siihen saattaa mennä hetki, ennen kuin tuplarungoille on tarvetta, koska Kehäradan junathan alkavat kulkemaan 10 minuutin välein sunnuntaisin syksyllä.
 
Vapun jälkeen Allegrot, jos yleensä kulkevat, alkavat pysähtyä Pasilassa. Matka hidastuu 3 minuuttia.
 
Takaisin
Ylös