Junahavaintoja 2020

23.3.
Z-juna 9852 (Lahdesta 17:20) liikennöitiin kalustona Sm2 6098.
24.3.
Z-juna 9852 (Lahdesta 17:20) liikennöitiin kalustona Sm2 6052.
25.3
Z-juna 9852 (Lahdesta 17:20) liikennöitiin kalustona Sm2 6073.
26.3.
Z-juna 9852 (Lahdesta 17:20) liikennöitiin kalustona Sm2 6088.
27.3.
Z-juna 9852 (Lahdesta 17:20) liikennöitiin kalustona Sm2 6078.
Vuorossa oli kulkutietojen mukaan Sm2 myös viime viikolla tiistaista perjantaihin, mutta niistä ei ole näköhavaintoja.
 
Miten lähijunissa on vieläkin ovet aina avattava napeilla? HKL:kin on huolehtinut, että edes ratikoissa ei tarvitse enää käyttää nappeja, ettei turhaan tarvitse koskea pintoihin.
 
Miten lähijunissa on vieläkin ovet aina avattava napeilla? HKL:kin on huolehtinut, että edes ratikoissa ei tarvitse enää käyttää nappeja, ettei turhaan tarvitse koskea pintoihin.

Lähijunissa on kuljettajalla mahdollisuus pakottaa kaikki ovet auki pysähtyessä. Taitaa olla VR:n ohjeistuksista kiinni tämä.
 
4.4. Hopealinja / Aulanko

R-juna HL 9664 Tampere - Riihimäki ajettiin Sm2-rungolla.

R-juna HL 9663 Riihimäki - Tampere ajettiin Sm2-yksiköllä 6073/6273.

Avoimen datan mukaan junat HL 9663 ja 9664 on ajettu useina muinakin päivinä Sm2:silla, joten kierto voi olla bussiharrastustermein "vakio". Kyseiset junat kohtaavat toisensa usein Turengin ja Harvialan välillä.
 
4.4. Hopealinja / Aulanko

R-juna HL 9664 Tampere - Riihimäki ajettiin Sm2-rungolla.

R-juna HL 9663 Riihimäki - Tampere ajettiin Sm2-yksiköllä 6073/6273.

Avoimen datan mukaan junat HL 9663 ja 9664 on ajettu useina muinakin päivinä Sm2:silla, joten kierto voi olla bussiharrastustermein "vakio". Kyseiset junat kohtaavat toisensa usein Turengin ja Harvialan välillä.

Ko. vuorojen kuuluukin olla "korkeita" vuoroja.
 
Pasilan raidemuutokset ovat pääsiäisen ratatöiden jäljiltä nyt siinä vaiheessa, että rantaradan pohjoinen keskiraide (eli Turun junien sekä Y/U/E-junien Helsinkiin päin käyttämä raide) on nyt linjattu Pasilan raiteelle 9. Raide 8 on nyt suljettu, ja johtaa molemmissa päissään sepelille.
 
1.6.
R-junat 9689 (Helsingistä 15:35) ja 9692 (Riihimäeltä 16:56) ajettiin poikkeuksellisesti kokoonpanolla 4xSm2: 6096+6078+6083+6066.
 
2.6. R-junat 9621 (Helsingistä 4:50) ja 9620 (Riihimäeltä 5:56) ajettiin kokoonpanolla 3×Sm2: 6061+6059+6084. R-junat 9625 (Helsingistä 5:30) ja 9628 (Riihimäeltä 6:56) ajettiin kokoonpanolla 4×Sm2 6066+6083+6078+6096. R-junissa on ollut samanaikaisesti kaksi Sm4:iä korvaavaa Sm2-runkoa edellisen kerran ilmeisesti 7.1.2017.
3.6. R-junat 9631 (Helsingistä 6:40) ja 9636 (Riihimäeltä 7:56) ajettiin kokoonpanolla 4×Sm2 6075+6061+6059+6084. (3.6. perustuu avoimeen dataan.)
 
2.7.
R 9689 (Helsingistä 16:41) ajettiin kokoonpanolla 4×Sm2: 6100+6085+6061+6066.
3.7.
R 9628 (Riihimäeltä 7:16) ajettiin kokoonpanolla 4×Sm2: 6066+6061+6085+6100.
Näissä on vakiona Sm4-runko.
 
Vr:n sivuille on tullut kaukoliikenteen syysaikataulut pdf-muodossa mutta ainakaan meidän perheen millään laitteilla ei niihin pääse. Yhtenä selityksenä mainitaan, että olisi liiallinen saman aikainen käyttäjämäärä. Onko joku päässyt katsomaan niitä?
 
Vr:n sivuille on tullut kaukoliikenteen syysaikataulut pdf-muodossa mutta ainakaan meidän perheen millään laitteilla ei niihin pääse. Yhtenä selityksenä mainitaan, että olisi liiallinen saman aikainen käyttäjämäärä. Onko joku päässyt katsomaan niitä?

Minulla onnistui. Merkittävin "uudistus" tuntuu olevan, että Tampereen ja seinäjoen välillä on vuoroviikoin osa junista korvattu busseilla lauantaisin, oletettavasti ratatöiden takia. Useimpien matkojen kannalta tämä tekee aikataulusta kohtuuttoman hankalasti luettavan. Jokin toinen esitystapa poikkeuksille olisi suotava.

Aikataulujen sekavuutta lisäävät kaluston vaihdokset viikonloppuina. Onko niiden hyödyllisyys riittävässä suhteessa aikataulun monimutkaistumisen? Toisaalta tavalliset matkustajat käyttänevät aikatauluhakua, jossa moista ongelmaa ei oikeastaan ole. Heille aikataulun kokonaiskuvan hahmottaminen ei taida olla tärkeää.
Juha
 
21.8.2020

Sm5 31 uudemmassa violetissa värityksessä I-junassa
 
Olen nähnyt muutama kuukausi sitten kesällä Hämeenlinnassa ajamassa punaisen veturin, jossa luki MEERI. Mikäs se on?
 
Olen nähnyt muutama kuukausi sitten kesällä Hämeenlinnassa ajamassa punaisen veturin, jossa luki MEERI. Mikäs se on?
Se on radantarkastusvaunu. Se ei ulkonäöstään huolimatta ole veturi, vaan työkone. Kuvagalleriassa vaunut.org on paljon kuvia siitä, hakuehtoihin kannattaa laittaa työkoneet-kategorian pudotusvalikosta "Ttr". Yksi hakutuloksen esimerkeistä tässä.
 
Takaisin
Ylös