Ostojunien kokoonpanot

Mikko Laaksonen

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
28 Kesäkuu 2005
Viestit
2,789
Onko foorumilaisilla tietoa ostettujen henkilöjunien kokoonpanosta?
Olemme Raideryhmässä selvittämässä ostettujen junien kokoonpanoja.

Ensisijaisesti kiinnostavia ovat junien normaalit päivittäiset ja viikottaiset kokoonpanot, viikonloppupoikkeukset toki huomioiden. Poikkeuskalusto ja juhlapyhäliikenne ei ole oleellista.

Raideryhmän www -sivuilta löytyy Liikenne- ja Viestintäministeriön ja VR Oy:n välinen ostoliikennesopimus, jossa tukea saavat junat on listattu. Tämä asiakirja on julkinen asiakirjojen julkisuudesta annetun lainsäädännön mukaan ja saatavissa Liikenne- ja Viestintäministeriöstä. Sopimus kattaa kaukoliikenteen ja alueellisen henkilöliikenteen vuoteen 2007 / 2011 ulottuvalla sopimuskaudella. Mahdollisia sopimukseen allekirjoituspäivää myöhemmin tehtyjä muutoksia ei siitä ilmene.

Valtakunnallinen sopimus vuoteen 2011:
http://www.raideryhma.fi/osto11

Helsinki-keskeisen paikallisjunaliikenteen ostosopimus vuoteen 2007:
http://www.raideryhma.fi/osto07

Ostoliiikennettä on nykyisin seuraava liikenne:

Helsingin lähiliikenne:

Helsinki - Kirkkonummi - Karjaa
Helsinki - Riihimäki
Helsinki - Kerava - Lahti

Kiskobussit:

Hanko-Karjaa
Tampere-Haapamäki
Iisalmi-Ylivieska
Joensuu-Nurmes
Joensuu-Pieksämäki

Veturijunat:

Seinäjoki-Vaasa
Seinäjoki-Jyväskylä (3 paria)
Seinäjoki-Kokkola-Oulu (5 erillistä Kokkolasta alkavaa/päättyvää) junavuoroa
Kouvola-Kotka (6 paria)
Pori-Tampere (6 paria)
Riihimäki-Kouvola/Tampere (taajamajunat)
Kouvola-Kuopio-Oulu (osa junista, sinisellä kalustolla ajettavat)
Oulu-Rovaniemi (osa junista, sinisellä kalustolla ajettavat)
 
Vs: G-mies

Olisiko sinulla Ultrix tietoa Tampereelta lähtevien ostojunien kokoonpanoista, erityisesti:
- Tampere - Pori - kokoonpanot
- Tampere - Haapamäki - kokoonpanot
 
Tampere-Pori-junat ajetaan pääsääntöisesti kalustolla Sr1 + 5 sinistä vaunua.

Tampere-Haapamäki-junat ajetaan vuorosta riippuen joko yhdellä tai kahdella Dm12-vaunulla. Voisin ottaa seurantaan tuon Haapamäen liikenteen vuorokohtaisen kokoonpanon, mikäli se on tärkeää.

Ja Riihimäki-Tampere-liikenne ajetaan nykyisin poikkeuksetta Sm4-kalustolla. Illan viimeisessä Tampereelle saapuvassa R-junassa (Hki 17:21 - Tpe 19:25) on kaksi Sm4-yksikköä, joista toinen palaa Helsinkiin ja toinen jää Tampereelle yöpymään. Eil-veturijunista ja Sm1/2-kalustosta luovuttiin UJA:n yhteydessä.
 
Viimeksi muokattu:
Veturijunat:
Riihimäki-Kouvola/Tampere (taajamajunat)

Voinpa pitkästä aikaa vastata tänne jotakin, pääasiassa itse käyttämistäni vuoroista arkisin. Yksikään Riihimäki-Kouvola/Tampere-juna ei kyllä ole veturijuna.

H 306 Lahti-Riihimäki: 1 x Sm1 / Sm2, ei tietoa jatkamisesta
H 314 Lahti-Riihimäki: 1 x Sm4, jatkaa heti Helsinkiin R-junassa
H 316 Kouvola-Riihimäki: 1 x Sm1 / Sm2, ei tietoa
H 319 Riihimäki-Lahti: 1 x Sm4, saapuu Helsingistä R-junassa ja jatkaa heti
H 321 Riihimäki-Lahti: 1 x Sm4, ei tietoa, mistä tulee
H 329 Riihimäki-Lahti: 1 x Sm4, ei tietoa
H 9683 Riihimäki-Tampere: 1 x Sm4, saapuu R-junassa

Liikenteenharjoittajan runkokierrostahan näitä ilmeisesti selviäisi vähän tarkemmin, mutta harrastajilla ei niihin pääasiassa liene pääsyä, vaan täytyy ottaa havainnoiden selvää.

lisäys: Matkustajamäärät vaihtelevat. Ruuhka-aikaan matkustajia on yksikkömäärään nähden paljolti, mutta sen ulkopuolella aika vähän. H 306 ja etenkin H 321 ovat täysiä, ihmiset seisovat - olisiko jotain 130-160 matkustajaa. Sitten muissa mainitsemissani junista onkin ollut kovin väljää. Vain muutama matkustaja osastoa kohden.
 
Viimeksi muokattu:
Laitureiden junakokoonpanotaulut auttavat

Junien kokoonpanot selviävät kätevästi ja yhdellä käyntikerralla laitureilla olevista lähtevien junien vaunujärjestyksen esittävistä tauluista.

Näiden taulujen dokumentointi puolestaan käy kätevästi ottamalla niistä digikuvan. Taulut vain eivät taida näyttää Sm1-2 ja Sm4 eikä Dm12 -kalustolla ajettavien junien kokoonpanoja.

Antero
 
Veturijunat:

Seinäjoki-Vaasa
Seinäjoki-Jyväskylä (3 paria)
Seinäjoki-Kokkola-Oulu (5 erillistä Kokkolasta alkavaa/päättyvää) junavuoroa
Pori-Tampere (6 paria)
Kouvola-Kuopio-Oulu (osa junista, sinisellä kalustolla ajettavat)
Oulu-Rovaniemi (osa junista, sinisellä kalustolla ajettavat)
Seinäjoki-Vaasa-radalla peruskokoonpano on neljä sinistä teräsvaunua (Eip+EFiti+2 Ein). Samanlaisia neljän vaunun yhdistelmiä liikkuu to-su Jyväskylän ja Seinäjoen välillä, joka päivä Tampere-Pori-radalla sekä vielä noissa Seinäjoki-Kokkola- ja Kokkola-Rovaniemi-junissa.

Kouvola-Kuopio-Oulu-radan sinisissä junissa näyttäisi nykyään olevan vain viisi vaunua keskellä viikkoa. Kaksi Ein-vaunua on pudotettu pois, jäljellä ovat Eip+Ein+Ei+Rkt+EFit (järjestys voi olla eri). Osa junista jatkaa Rovaniemelle. Syyskuun alusta vuoden loppuun käsittääkseni perusrungossa oli seitsemän vaunua ja viikonloppuna vaihteleva määrä lisävaunuja.
 
Onko foorumilaisilla tietoa ostettujen henkilöjunien kokoonpanosta?
Olemme Raideryhmässä selvittämässä ostettujen junien kokoonpanoja.

Helsinki - Kirkkonummi - Karjaa

Karjaan Sm1/2-junat arkipäivinä:

Y8436 2x Sm, Kr pään Sm irroitus Kirkkonummella (rungot ed. päivän junista Y8521 ja Y8553)
H8443 1x Sm Kkn-Kr (junasta Y8436 @ Kkn) (junaan Y8458)
Y8444 2x Sm (junasta V1111 2x Sm)
Y8458 1x Sm (junasta H8443)
Y8459 1x Sm (junaan Y8504)
Y8504 1x Sm (junasta Y8459)
Y8513 1x Sm (junaan Y8528)
Y8521 1x Sm jää Karjaalle r. 5
Y8528 1x Sm (junasta Y8513)
Y8531 2x Sm (junaan V1106 2x Sm)
Y8537 1x Sm (junaan Y8550)
Y8550 1x Sm (junasta Y8537)
Y8553 1x Sm jää Karjaalle r. 5, kiinni Y8521:n runkoon
 
Itse olen joskus nähnyt, kun aamulla noin 5.40 Leppävaaran ohi porhaltaa jokin sm1/2 runko, ja Y-junan kilvet kiinni. Ilmeisesti 6.50 vuorossa Karjaalta..
 
Itse olen joskus nähnyt, kun aamulla noin 5.40 Leppävaaran ohi porhaltaa jokin sm1/2 runko, ja Y-junan kilvet kiinni. Ilmeisesti 6.50 vuorossa Karjaalta..

Karjaalta tulee myös Leppävaaran ohi Sm1/2 yksikkö 18.30. Karjaalta ruuhkavuoron palautus Helsinkiin.
 
Karjaalta tulee myös Leppävaaran ohi Sm1/2 yksikkö 18.30. Karjaalta ruuhkavuoron palautus Helsinkiin.

Luulisi, että olisi kannattavempaa ajaa takaisin myös Y-junana, kuin ajaa tyhjänä takaisin. Vaikka sitten niin, että ne vuorot jotka on menossa Ilmalaan niin viimeinen Pysähdys olisi Leppävaarassa, josta sitten jatkoyhteys eteenpäin.
 
Luulisi, että olisi kannattavempaa ajaa takaisin myös Y-junana, kuin ajaa tyhjänä takaisin. Vaikka sitten niin, että ne vuorot jotka on menossa Ilmalaan niin viimeinen Pysähdys olisi Leppävaarassa, josta sitten jatkoyhteys eteenpäin.


Mutta jos ei riitä matkustajia on turhaa ajaa tyhjiä junia ja maksaa konduktööreille extrapalkkaa. Ja lähes heti perässä tulee P146, joka ei sallisi lisäpysähdyksiä edellä olevalle junalle.
 
Karjaalta tulee myös Leppävaaran ohi Sm1/2 yksikkö 18.30. Karjaalta ruuhkavuoron palautus Helsinkiin.

Mikäs tuo tuollainen juna on? :p Leppävaaran ohittaa klo. 18:30 U-juna 8536 ja mainitsemasi runkosiirto 1106 Karjaalta ohittaa Leppävaaran klo. 19:13.

Luulisi, että olisi kannattavempaa ajaa takaisin myös Y-junana, kuin ajaa tyhjänä takaisin. Vaikka sitten niin, että ne vuorot jotka on menossa Ilmalaan niin viimeinen Pysähdys olisi Leppävaarassa, josta sitten jatkoyhteys eteenpäin.
Mutta jos ei riitä matkustajia on turhaa ajaa tyhjiä junia ja maksaa konduktööreille extrapalkkaa. Ja lähes heti perässä tulee P146, joka ei sallisi lisäpysähdyksiä edellä olevalle junalle.

Tuo 1106 ajaa sellaisessa välissä, että se voitaisiin ihan hyvin ajaa pidennettynä U-junana Karjaalta, nimittäin se pysähtyy muutenkin Inkoossa ja Siuntiossa junakohtausten takia ja se saapuu Kirkkonummelle vain vähän ennen U 8544:n lähtöä. Kirkkonummella pitäisi vain hoitaa junayksiköiden kytkeminen toisiinsa. Ja tuolla 8544:kään ei ole mikään kiire, lähimpänä kulkee E 8382 15 min päässä ja IC2 148 tämän jälkeen. :wink:
 
Mikäs tuo tuollainen juna on? :p Leppävaaran ohittaa klo. 18:30 U-juna 8536 ja mainitsemasi runkosiirto 1106 Karjaalta ohittaa Leppävaaran klo. 19:13.

lähimpänä kulkee E 8382 15 min päässä ja IC2 148 tämän jälkeen. :wink:


Virhe tuli näköjään. :redface:

Tuo kytkeminen U-junaan voisi olla ihan hyödyllistä. ratakapasiteetiä säästyisi ja matkustajille enemmän tilaa, eikä konnari olisi välttämättä tarpeellinen.
 
Takaisin
Ylös