Ostoliikennesopimus

Liittynyt
6 Lokakuu 2005
Viestit
36
http://www.raideryhma.fi/osto11/

Julkista materiaalia, joten kai tästä saa sitten keskustellakkin.

Yksi kohta pistää heti silmään. Kohdassa 3.5 mainitaan että liikenteenharjoittaja ei saa alentaa ostoliikenteen lippujen hintoja ilman kirjallista sopimusta tilaajan kanssa. No, lippujen hintojen nostamisesta ei mainita sanallakaan. Eli tarkoittaako tämä sitä että jos VR päättää että annetaan ostoliikenteestä 5% alennusta, niin on tehtävä kirjallinen sopimus ja vielä selvitys kuinka se ostoliikenteeseen vaikuttaa mutta nstaa saa vaikka 50% ja kellekkään ei tarvitse kertoa yhtään mitään. Miksi VR ei jo käytä tätä porsaanreikää hyväkseen? Vai onko Jaatiselta ja kumppaneilta jäänyt kyseinen kohta huomiotta? Tämähän mahdollistaa vaikka mitä. esimerkiksi VR voisi nostaa ostoliikenteen lippujen hinnat ylös ja kääriä sievoiset voitot itselleen.

kohdassa 4.4 puolestaan mainitaan suoraan: "Liikenteenharjoittaja voi pitää tilaajan maksaman liikennöintikorvauksen lisäksi perimänsä asiakastulot"

Jee, näin meillä suomessa....
 
kohdassa 4.4 puolestaan mainitaan suoraan: "Liikenteenharjoittaja voi pitää tilaajan maksaman liikennöintikorvauksen lisäksi perimänsä asiakastulot"
Tämä onkin minusta koko jutun suurin virhe. LVM:n pitäisi itse määrittää palvelutaso ja sitten ostaa liikennettä sen verran, kuin se kokee tarpeelliseksi. Lipputulot menisivät LVM:n kassaan.

Eli tilaaja-tuottaja-malli valtakunnallisesti junaliikenteen ostettuihin vuoroihin, VR:stä pelkkä liikennöitsijä eikä lipputulojen kerääjä!
 
Olisikohan tämä jotenkin sovellettavissa ensikesän kaivosrautatien turistiliikenteessä... Eli. 1. valitetaan LVM:lle että ei kannata! ja vaaditaan rahoitus. Liikennekausi kestää touko-elokuun ja syyskuusta lumien tuloon saakka ajellaan tilausten mukaan. Nyt ei suoranaisesti tullut selvyyttä siitä kuuluko VR:llä sesonkijunat ostoliikenteen pariin, mutta meillä ruuhkaisinta on ollut heinäkuu. Kaivosviikot ja kivimessut eli kolme päivää voisi ajaa omalla kustannuksella mutta loput junat ostoliikenteenä. Vr saa koko vuodelta 28.4 miljoonaa euroa. Meillä nyt menisi pienemmälläkin rahoituksella. sanotaanko 50.000 euroa vuodessa. Mutta koska me vastaamme myös radan ylläpidosta, myös tähän täytyisi saada rahoitusta. Radan pituus on tällähetkellä reilut kilometri. Ja koska vastaamme itse sekä liikenteestä että radanpidosta, ei voi vedota liikennöintimaksuihin, joten radan kunnossapito kustantaa 100.000 euroa per vuosi. Vaunujakin tarvittaisiin. Oletetaan että saamme rahoituksen valtiolta, niin meidänhän pitää tilata uusia vaunuja koska voi käydä niin että turistien kiinnostus kasvaa radan pidentyessä. Meillä on tällähetkellä kaksi vaunua käytössä, joten kolme lisää voisi olla hyvä. 10.000e kappale. tästähän saa jo sievoisen summan kokoon. eli 100.000+50.000+30.000 = 180.000 euroa vuodessa. Lisäksi johtokunnan kokouspalkkioihin pitäisi saada jostain ulkopuolinen rahoitus. tähän päälle vielä jokavuotuiset jäsenmaksuista ja lipputuloista kertyvät tulot. 4 - 5 vuoen päästä voitaisiin siis toteuttaa hankkeena rata Pitkäänlahteen. toki uusi rata on aina uusi rata ja kun tällöin radalle tulisi mittaa yli 15 kilometriä, niin kannattaisi eriyttää liikenteenharjoittaja, radan omistaja ja radan kunnossapidosta vastaava instanssi erikseen. fyysisesti voisi säilyttää saman osoitteen :D Jepjep, harmi vaan kun ei toimi muille kun vr:lle, koska sitähän ei lait koske. Tai ainakin siltä vaikuttaa kovasti
 
Takaisin
Ylös