Botniabanan ja Norrbotniabanan

Liittynyt
22 Lokakuu 2005
Viestit
3,370
Vs: Re: Tukholma: Lidingöbanan pelastettu

Ja tuosta Botniabanasta: se näyttää olevan oikein kunnon verovarojen väärinkäyttämistä: edes elinkeinoelämä alueella ei pidä sitä 15 miljardin projektia tarpeellisena... Rekka-autot tulevat hurisemaan aivan kuin ennen puu-lastiensa kanssa kun rata on valmis. Ja nyt puhutaan jo sen pidentämistä, mitähän tämä lopuksi tulee maksamaan.... :???: *puuh*
Enpä tiedä mitä Botniabaana + Norrbotniabaana tulevat yhteensä maksamaan, mutta suuret hyödyt siitä tulee ainakin Pohjoiskalotin transitoliikenteen vuoksi. Venäjältä voidaan tuoda Tornioon monta tavarajunaa päivässä, osa vaunuista voi olla jopa Kiinasta tai Japanista, Torniossa vaihdetaan raideleveys normaaliraiteiseksi ja ajetaan etelään Tukholmaan. Tällä hetkellä Ruotsin päärata (Stambanan) on täynnä ja heikohkossa kunnossa, se + rannikon oikorata tarjoavat suuren kapasiteetin. Kiitotavarajunat ja Lapin (yö)pikajunat kulkisivat rannikkokaupunkien läpi, hitaammat ja kevyemmät tavarajunat vanhaa sisämaan päärataa pitkin.

Sivutuotteena saadaan myös kansainvälinen junayhteys Suomeen, esim. yöjuna Tukholma C - Haaparanta(-Tornio), josta vaihto Haaparanta-Tornio-Kemi-kiskobussiin, ja Kemistä Rovaniemi-Helsinki-InterCityyn.
 
Botniabanan...

Enpä tiedä mitä Botniabaana + Norrbotniabaana tulevat yhteensä maksamaan, mutta suuret hyödyt siitä tulee ainakin Pohjoiskalotin transitoliikenteen vuoksi.
No enpä pidä tuota pätkää jota nyt rakennetaan niin suurena inventointina ulkomaankauppaan ja Venäjän kanssa käytävään kauppaan. Jos haluaisi rahdata kamaa Pohjoisruotsista Kuolalle niin silloinhan rakennettava koko rata, tämä Botniabanan on ainoastaan pikkupala sellaisesta projektista. Tämä rakenteilla oleva pala on ainoastaan Kramforsin ja Umeån välillä. Jos haluaa ihan Haaparantaan asti niin siinä on varsin monta kilsaa jäljellä...
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Tukholma: Lidingöbanan pelastettu

Puhuinkin tilanteesta, jossa rakennettaisiin myös Norrbotniabanan, eli Uumajasta Bodenin kautta Haaparantaan. Suomen läpi Venäjälle pääsee mm. Vartiuksen raja-aseman kautta, joka on Oulun läänissä. Myös Sallan Kelloselän kautta olisi Norrbotniabaanan tultua kysyntää Kuolan niemimaan liikenteeseen, voisipa jopa suora yöjuna Muurmanniin tulla kyseeseen. ;)
 
Vs: Re: Tukholma: Lidingöbanan pelastettu

Botniabanan näyttää olevan oikein kunnon verovarojen väärinkäyttämistä: edes elinkeinoelämä alueella ei pidä sitä 15 miljardin projektia tarpeellisena... Rekka-autot tulevat hurisemaan aivan kuin ennen puu-lastiensa kanssa kun rata on valmis. Ja nyt puhutaan jo sen pidentämistä
Tässä tilanteessa olisi kiva nähdä kartta Ruotsin rautateiden tavaraliikenteen määristä. Olen ymmärtänyt, että Pohjois-Ruotsin tavaraliikenne on huomattavan suurta etelän liikenteeseen verrattuna. Onko liikenne sitten Tukholmasta pohjoiseen myös suurta ja tarvitaanko tuota toista rataa kapasiteetin lisäämiseen?

Matkustajaliikenne tuosta radasta hyötyy ainakin: suurehkot rannikon kaupungit saavat suoran ja nopean junayhteyden Tukholmaan.
 
Botniabanan

Tässä tilanteessa olisi kiva nähdä kartta Ruotsin rautateiden tavaraliikenteen määristä. Olen ymmärtänyt, että Pohjois-Ruotsin tavaraliikenne on huomattavan suurta etelän liikenteeseen verrattuna. Onko liikenne sitten Tukholmasta pohjoiseen myös suurta ja tarvitaanko tuota toista rataa kapasiteetin lisäämiseen?

Matkustajaliikenne tuosta radasta hyötyy ainakin: suurehkot rannikon kaupungit saavat suoran ja nopean junayhteyden Tukholmaan.

Ainakin matkustajamääristä voi sanoa sen verran että lentoyhteydet ovat melkein aina parempi, ajan kannalta siis, valinta. Esimerkiksi Sundsvallista lentää Arlandaan noin 50 minuutissa, junat vie 5 tuntia.
Luleåsta en oikein edes uskalla arvatakaan kuinka pitkään kestää.... Junien on sitten kyllä oltava Transrapid-nopeudella jos alettaisiin vakavasti kilpailla lentojen kanssa.
Huom: ympäristöystävällisyyttä en ole tällä kertaa ollenkaan ottanut huomioon.
 
Vs: Botniabanan

Ainakin matkustajamääristä voi sanoa sen verran että lentoyhteydet ovat melkein aina parempi, ajan kannalta siis, valinta. Esimerkiksi Sundsvallista lentää Arlandaan noin 50 minuutissa, junat vie 5 tuntia.
Minne kestää matka Sundsvallista viisi tuntia? Junamatka Sundsvallista Tukholmaan kestää vain 3 h 20 min. Lentäminen ei käy aina, sillä kaikkien kaupunkien välillä ei lentokone kulje. Botniabanan mahdollistaa esimerkiksi päiväjunamatkat Uumajan ja Sundsvallin välillä. Onhan se häpeällistä, että kahden, noin lähekkäin sijaitsevan 100 000 asukkaan kaupungin välillä ei kulje matkustajajunia. Radan todellisia matkustajamääriä on etukäteen vaikea arvioida, sillä kestää oma aikansa ennenkuin asukkaat oppivat uusia junia hyödyntämään.

Mielestäni radasta on hyötyä. Vanha sisämaassa kulkeva rata on ruuhkainen, mutkainen ja mäkinen. Uudella radalla sama veturi jaksaa vetää reilusti suuremman junan johtuen uuden radan vähemmistä nousuista. Liikennöintikustannukset alenevat! Eikö liikenneinvestointien tehtävänä olekin alentaa liikennöintikustannuksia?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Botniabanan

Minne kestää matka Sundsvallista viisi tuntia? Junamatka Sundsvallista Tukholmaan kestää vain 3 h 20 min. Lentäminen ei käy aina, sillä kaikkien kaupunkien välillä ei lentokone kulje. Botniabanan mahdollistaa esimerkiksi päiväjunamatkat Uumajan ja Sundsvallin välillä. Onhan se häpeällistä, että kahden, noin lähekkäin sijaitsevan 100 000 asukkaan kaupungin välillä ei kulje matkustajajunia.

Unohdinkin että X2000 ajavat sillä reitillä nykyisin... Kävin itse Sundsvallissa junalla 90-luvun alussa ja silloin se kesti melkein 5 tuntia. No onhan se varsin hyvä parannus.

Kyllähän Umeå on yliopistokaupunki, itsekin olen käynyt siellä NUSissa (Norrlands universitetssjukhus) kokouksissa ja olihan sinne matkaa.
Ja tietysti 100 000 asukkaan kaupunkiin on oltava yhteydet. Enpä vaan tiedä onko se Botniabanan paras jos katsoo mitä niillä rahoilla saa.
Jos nyt katsoo tukholmalaisena sitä hintaa (n 15 miljardia SEK) kun Citytunnelia rakennetaan täällä niin poliitikot ovat saamassa kylmät jalat siitä: mutta sinne korpeen samanhintaisen radan rakentaminen on itsestäänselvyyttä.
Uusi hallitus jopa halusi tutkia (sadannen kerran) ns Tredje Spåret-vaihtoehdon. Onneksi se tutkimusmies (utredare) vielä kerran piti tunnelivaihtoehtoa parempana, vaikkakin se maksaa 15 miljardia sen 6.5 miljardin sijasta.
Vaikka Tukholman alueella tehdään noin 60% kaikista Ruotsin rautatiematkoista niin on vaan pirun vaikeaa saada tänne rahoja tuolta Helgeandsholmenilta (saari jossa Riksdag on).
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Pitäisin Norrbotniabaanaa ja Citytunnelia yhtä arvokkaina hankkeina. Niiden hinta on siis sama, mutta Norrbotniabaana on huomattavasti pidempi pätkä rataa kuin Citytunneli, ja sillä saadaan merkittäviä etuja etenkin tavaraliikenteessä. Citytunneli poistaa taas erittäin pahan rautatiepullonkaulan koko kuningaskunnan sydämestä.

Jos minä olisin itsevaltainen Ruotsin kuningas, määräisin molemmat rakennettaviksi. :)
 
Vs: Botniabanan

Vaikka Tukholman alueella tehdään noin 60% kaikista Ruotsin rautatiematkoista niin on vaan pirun vaikeaa saada tänne rahoja tuolta Helgeandsholmenilta (saari jossa Riksdag on).

Kuulostaa tutulta. Sitä vaan ihmettelen että vaikka teillä Ruotsissa keskustapuolue (Centerpartiet) on kääpiöpuolue Suomen Keskustaan verrattuna, niin silti Stokista on viime pari vuosikymmenenä lyöty kuin vierasta sikaa?

Suomessa voidaan ensi eduskuntakaudeksi lopettaa kuvittelu että kaikki suuret kehäkolmosen sisäpuoleiset liikenneinfrahankeet jotka on v 2010 mennessä suunniteltu käynnistyvän, todella lähtevät liikkeelle. Ei vaikka Suomessa n 80% kaikista juna- (ja todennäköisesti muistakin matkoista tehdään 100 km säteellä Helsingistä) Syynä on se yllätys minkä eräs matkapuhelnten muovikuoria valmistava tehdas Joensuussa järjesti meille tällä viikolla, eli tehdas tullaan sulkemaan ja 1200 omaa ja muutama sata alihankkijan työntekijää tulee saamaan potkut aivan lähikuukausina.

Seuraavissa vaaleissa pääkysymykseksi tulee taas yllätys, yllätys aluepolitiikka ja alueellinen tasa-arvo ja työllisyys, ja se tulee sivuuttamaan muut tärkeät kysymkset. Että kiitos vaan teille Perlos Oy:n johtajat! Ajoitus osui taas nappiin!

t. Rainer
 
Vs: Re: Tukholma: Lidingöbanan pelastettu

Tässä tilanteessa olisi kiva nähdä kartta Ruotsin rautateiden tavaraliikenteen määristä. Olen ymmärtänyt, että Pohjois-Ruotsin tavaraliikenne on huomattavan suurta etelän liikenteeseen verrattuna. Onko liikenne sitten Tukholmasta pohjoiseen myös suurta ja tarvitaanko tuota toista rataa kapasiteetin lisäämiseen?

Matkustajaliikenne tuosta radasta hyötyy ainakin: suurehkot rannikon kaupungit saavat suoran ja nopean junayhteyden Tukholmaan.

Suurin osa Pohjois-Ruotsin tavaraliikenteestä on Kiirunan ja Narvikin välisiä malmikuljetuksia. Etelän ja pohjoisen välillä tavaraa kulkee vähemmän. Botniabanan on kuitenkin järkevä investointi, koska vanha pohjoinen päärata olisi joka tapauksessa vaatinut suuria korvausinvestointeja. Uumajan puuttuminen nopean junaliikenteen piiristä on myös ollut puute, joka uudella radalla korjaantuu ja samalla saadaan matkustajajunat takaisin Örnsköldsvikiin.

Radan jatkaminen Uumajan pohjoispuolelle onkin sitten jo toinen juttu. "Ei kannata" sanoisi eräskin VR:n johtaja ;)
 
Vs: Botniabanan

Kuulostaa tutulta. Sitä vaan ihmettelen että vaikka teillä Ruotsissa keskustapuolue (Centerpartiet) on kääpiöpuolue Suomen Keskustaan verrattuna, niin silti Stokista on viime pari vuosikymmenenä lyöty kuin vierasta sikaa?

Nythän Centern on hallituksessa ja sen 'maalaisuus' on menettänyyt yhä enemmän väriään Maud Olofssonin valta-aikana, mutta tottahan toki se yhä on enemmän maaseutuväestön puolue, vaikkakin muutama Tukholman raita siitä turkissa onkin...

Syynä Tukholman vieromiseen on varmastikin että (s) joka on hallinut Ruotsia (aivan) liian kauan piti Tukholmaa joka on enemmän virkamiespanoitteinen alue vähän kuin ottolapsena koska täältä ne eivät saaneet ääniä samalla tavalla kuin muualta maata. Monet Tukholman alueen kunnat ovat melkein aina olleet Kokoomuksen hallitsemia, itse Tukholman kuntaa lukuuunottamatta, täällä on valta vaihtunut joka vaalissa viime vuosikymmeninä.
 
Uudemmasta Norrbotnia-ketjusta tuli mieleen, että tämän linkin kartta Ången driftledningsområdetista on ehkä kiinnostava, koska siinä näkyy myös Botniabanan varsin yksityiskohtaisesti liikennepaikkojen osalta.
 
Matkustajaliikenne alkaa 30.8.2010

Norrtåg ilmoittaa aloittavansa matkustajaliikenteen Uumajan ja Örnsköldsvikin välillä 30.8.2010. Coradia Nordic X62 -junia kulkee sitten maanantaista perjantaihin 7 paria päivässä. Aikataululinkki. Ensi vuoden elokuussa liikenne laajenee edelleen.
 
Vs: Matkustajaliikenne alkaa 30.8.2010

Norrtåg ilmoittaa aloittavansa matkustajaliikenteen Uumajan ja Örnsköldsvikin välillä 30.8.2010. Coradia Nordic X62 -junia kulkee sitten maanantaista perjantaihin 7 paria päivässä. Ensi vuoden elokuussa liikenne laajenee edelleen.

Mainitut X62-junat eivät kuitenkaan valmistu Alstomilta ennen kuin ensi vuodeksi, joten alkuvaiheessa liikennettä tullaan hoitamaan kahdella Regina-junayksiköllä. Norrtågin tiedotteessa mainitaan myös, että uuden kulunvalvonnan (ERTMS) asennuksen takia molemmat junat eivät välttämättä ole käytettävissä elokuussa, joka taas johtaisi osan vuoroista peruttamiseen muutaman viikon ajan. Hienoa kuitenkin nähdä, että liikenteen "varaslähtöön" panostetaan tosissaan.

Liikenteen operaattori vuosille 2010-2016 on muuten myös selvillä, kilpailun voitti Botniatåg AB, jonka taustalta löytyvät SJ AB ja DB Regio Sverige AB (siis Deutsche Bahn). Botniatågin tarjous oli jopa 50 miljoonaa kruunua vuodessa halvempi kuin Tågkompanietin ja Veolia Transportin vastaavat, mikä on herättänyt jonkun verran ihmetystä Ruotsissa...
 
Yöjunalla Örnsköldsvikiin 30.8.2010 alkaen

Luulaja - Tukholma / Göteborg -yöjunat alkavat kulkea Örnsköldsvikin kautta 30.8. alkaen, lukee aikataulussa. Narvik / Luulaja - Tukholma - yöjunat pysyvät (vielä?) nykyisellä reitillään. Bastuträskin ja Långselen välillä ensinmainitut junat pysähtyvät: Vindeln, Umeå Ö, Örnsköldsvik C, Mellansel. Etelästä tullessaan juna on Örnsköldsvikissä hankalan aikaisin: 5.13-5.41, etelään mennessään paremmin: 21.53-22.13. Övikin matkustajat tulevat luultavasti käyttämään lähinnä päiväjunia, joilla varmaankin tulee pääsemään Tukholmaan alle viiden tunnin. Göteborg - Övik -matkustukseen yöjuna voisi sopia.
 
Takaisin
Ylös