JE sanoi:
Todettakoon kuitenkin, että Suomessa noin 25 % tavarasta kulkee raiteilla. Luku on samaa luokkaa kuin Ruotsissakin, ja selvästi korkeampi kuin useissa muissa Euroopan maissa. Venäjä on 80 % lukemineen tietysti omassa sarjassaan, mutta siellä tieverkko onkin kehno.
VR:n tavaraliikenne perustuu ensisijaisesti Venäjän - kuljetuksiin ja transitoliikenteeseen Venäjältä. Näiden osuus on 42,7 miljoonasta tonnista 12,1 (Venäjän liikenne) ja 3,2 miljoonaa tonnia (transitoliikenne) eli 36%.
Kannattaa lisäksi muistaa että Suomen maantiede suosii nimenomaan rautatieliikennettä:
- Etäisyydet ovat pitkiä, jolloin rautatieliikenne on kilpailukykyistä.
Toisessa maassa, jossa on pitkät kuljetusetäisyydet eli USA:ssa rautateiden osuus tavaraliikenteestä on noin 40%.(ilmeisesti tonnikilometreistä)
- Suomen ulkomaankaupasta 80-90% kulkee meritse. Satamiin tavara tulee ja lähtee 5000 - 10 000 tonnin yksikköinä (laivalasti).
VR Oy:n tavaraliikenteestä 11,2 miljoonaa tonnia on satamiin suuntautuvaa, vaikkakaan rautatieliikenteen osuus satamaliikenteestä ei ole likikään se, jonka logistiset mahdollisuudet antaisivat myöten.
Venäjän ja satamien liikenne selittää siis yhteensä 26,5 miljoonaa tonnia eli 62% rautatieliikenteestä. Loppu liikenne on suureksi osaksi massatavaraa, esimerkiksi kaivoksien liikennettä tai raakapuuta metsäteollisuudelle.
Vaikuttaa ylipäätään siltä, että VR Oy:llä ei ole juurikaan kuljetettavaa tavaraa, joka olisi sellaista, jossa edes olisi kilpailua. Pääosa rahdeista on sellaisia joita on mahdoton kuljettaa maanteitse (liian suuria lasteja, liian pitkä matka, liian suuri kertakuorma).
Lisäksi VR Oy siirtää konsernin sisäisesti liikennettä maanteille. Esimerkikisi kappaletavaran lastaus juniin on suuressa osassa maata kokonaan lopetettu ja tavara kulkee Transpoint Oy:n rekoilla.
VR yhtymä on myös tieliikenneoperaattori omistamiensa Pohjolan Liikenteen, Transpointin, Combitransin ja Transuotilan kautta. Koska yhtymän raideliikenne toimii suojattuna ja maantieliikenne kilpailutilanteessa, kuljetuksia siirtyy yhtymän tehokkaammin hoidetuille maantieyksiköille, vaikka kuljetuksia ei voitaisi kuljettaa turvallisesti maanteitse.Esimerkiksi Konginkankaan paperirullat kuljetti VR Oy:n tytäryhtiö Transpoint Oy.
VR Oy:n nykyistä kappaletavarapolitikkaa kuvannee kuva sen kappaletavarayhtiön terminaalista Suomen kolmanneksi suurimmalla kaupunkiseudulla:
http://www.mikkolaaksonen.net/transpointturku.jpg
Valtion tulisikin velvoittaa VR yhtymä myymään Pohjolan Liikenne –yhtiöt eniten tarjoavalle: Pohjolan Henkilöliikenne, Transpoint, Combitrans ja Transuotila. VR yhtymän maantieliikenne vääristää liikennesektorin kilpailua ja ohjaa tehokkaasti liikennettä maanteille. Yhtiöt on myytävä mahdollisimman pian.