Tavaraliikenne

vompatti sanoi:
Eikös Burkhardtin halua saada suuren osuuden Puolan markkinoista? Miksi Puola on junayhtiöille noin paljon houkuttelevampi kuin Ruotsi?
Oliskohan syy siinä, etteivät liikennöitsijät tuhlaa turhaan? Ruotsissa on saatavilla käytettynä toimivaa kalustoa, joten sitä tietysti ostetaan. Puolassa saatavuus voi olla heikompi koska Keski-Euroopan markkinat ovat koko ajan kasvussa ja kalusto ajossa.

Angel Trains muuten toimii jo Ruotsissa tytäryhtiön kautta, joten Ruotsissa liisataan koko ajan. Kansainvälinen toimija voi paljon paremmin kierrättää tarpeettomaksi jäävää kalustoa, joten sellaiset Suomessakin luultavasti kalustoa tarjoaisivat.
 
late- sanoi:
Oliskohan syy siinä, etteivät liikennöitsijät tuhlaa turhaan? Ruotsissa on saatavilla käytettynä toimivaa kalustoa, joten sitä tietysti ostetaan. Puolassa saatavuus voi olla heikompi koska Keski-Euroopan markkinat ovat koko ajan kasvussa ja kalusto ajossa.
Itse asiassa Keski-Euroopassa pitäisi olla käyttökelpoista kalustoa varsin runsaasti. Ainakin DB on poistanut paljon sellaista käyttökelpoista kalustoa, jolla olisi käyttöikää vielä jäljellä. Dieselveturisarjat 212 ja 232 käyköön esimerkkeinä. Valitettavasti DB:n romutusvimma kilpailun pelossa on suunnilleen samaa luokkaa kuin eräällä tutummallakin rautatieyhtiöllä...

Entisissä itäblokin maissa on runsaasti ylimääräistä rautatiekalustoa, koska tavaraliikennettä on siirtynyt rautaesiripun hajoamisen jälkeen maanteille. Totta kai kaikki edellä lueteltu kalusto vaatisi hieman nykyaikaistamista, jotta sillä voisi liikennöidä. Vanhan kunnostaminen lienee kuitenkin edullisempaa kuin kokonaan uuden kaluston hankkiminen.
 
Takaisin
Ylös