Sivu 16 / 16 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 61213141516
Näytetään tulokset 226-227/227

Viestiketju: Höyryvedon kustannukset dieseleihin verrattuna

  1. #226
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2124

    oletus Vs: Hr13:n nimet

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Compact Näytä viesti
    Olikos 2301:lle varattuna myös jokin kalevalalainen nimi?
    Nyt kun selailin Ari Julkun kirjoittamaa ansiokasta lähes satasivuista teosta "Dr13, käyttöhistoria 1963-1987" vuodelta 1987, voin lisätä siitä jonkin tiedon edelliseen kirjoitelmaani.

    2301:
    Ensimmäinen koeajo Ranskassa 13.8.1962, jolloin junapaino 1786 t. Veturilla oli CC 10002:lta lainatut telit alla. Ranskan koeajojen aikana heinä-syyskuussa ajettiin myös nopeus 143 km/t ja lähdettiin 1700 t:n junalla pysähdyksestä liikkeelle 12 promillen ylämäessä.
    Veturi saapui Helsinkiin 24.10.1962. Ensimmäinen ajo omin konein Suomessa reitillä Tampere-Toijala 7.11.1962. Ensimmäistä kertaa koeajolla Helsingissä 27.11.1962.

    2302:
    Saapui Helsinkiin 3.1.1963. Sylvi Kekkonen kastoi veturin Väinämöiseksi loka-marraskuun valtiovierailun yhteydessä Belfortissa.
    Ensimmäinen ajo omin konein Suomessa reitillä Tampere-Toijala 24.1.1963.

    VR ei ollut sopimussuhteessa Alsthomin kanssa, vaan koko tilaus oli tehty kotimaisten tehtaiden kanssa.

    Julkun teos sisältää paljon mielenkiintoista materiaalia veturisarjasta.

  2. #227

    Liittynyt
    23.04.2008
    Viestejä
    23

    oletus Vs: Höyryvedon kustannukset dieseleihin verrattuna

    Lainaus Alunperin kirjoittanut jukkis Näytä viesti
    Muutenkin mallia on myyty mantereelle samassa suuruusluokassa kuin ER20:ä, joten ei se mikään pienikään osuus ole. Linjadieseleitä kun menee Euroopassa kaupaksi ylipäänsäkin melko vähän, verrattuna etenkin monivirtasähkövetureihin mutta myös pienempiin dieseleihin.

    Euro 4000 on myyty muutamia kappaleita, lähinnä Espanjassa ja Portugalissa.
    ER20:ää on myyty 136 kpl. Onko todella Class 66:aa myyty mantereelle enemmän? Nuo Euro 4000:n myyntiluvut eivät paljon kokonaisuutta heilauta.

    Veikkaus: vaikka Class 66 ja Euro 4000 myyntimäärät lasketaan yhteen, ollaan kaukana pelkästään ER20:n myyntimääristä, puhumattakaan "hyvin suuresta markkinaosuudesta". Ja tässä laskelmassa ei ole mukana Voitheja eikä muita mahdollisia valmistajia.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut jukkis Näytä viesti
    Toisinpäin, eli Vossloh osti MaK:n Siemensiltä, mutta myy veturinsa ilmeisesti mieluummin omalla kuin perinteikkään veturivalmistajan nimellä.
    Kiitos tarkennuksesta. Olenkin muutaman kerran tullut miettineeksi Vossloh-nimen alkuperää.


    K.L.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Turun liikenne verrattuna muihin
    kirjoittanut Mikko Laaksonen foorumissa Turun paikallisliikenne
    Vastauksia: 7
    Viimeisin viesti: 07.01.2011, 17:17
  2. Pienen raitiovaunujärjestelmän kiinteät kustannukset
    kirjoittanut 339-DF foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 16
    Viimeisin viesti: 16.09.2010, 01:52
  3. Kustannukset ja tuotot
    kirjoittanut Antero Alku foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 9
    Viimeisin viesti: 15.07.2005, 23:49

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •