Vs: VR:n henkilöliikenteen strategia
30-luvulla ei ollut teknisesti mitään estettä rakentaa esim. GM:n E- tai F-sarjan pohjalta 400-500 t painava dieselveturi, jossa useampi koneistoryhmä olisi liitetty kiinteästi yhteen. Yhdysvaltojen suurimmissa höyryvetureissakin oli 2-3 koneistoa. 400-500 t painavaa dieselveturia ei vain kannattanut tehdä, koska veturit olivat monikäyttöisempiä erillisinä 100-150 t painavina yksiköinä, joita voitiin kytkeä raskaimpiin juniin useita yhden kuljettajan ajettavaksi.
Vaikka 30-luvulla ei osattu rakentaa SD90MAC-sarjan dieselveturia niin ei se millään lailla tarkoita, etteikö 30-luvun dieselveturi ollut jo täysin käyttökelpoinen ja monessa mielessä parempi kuin höyryveturi. Ei höyryvetureiden valmistustakaan aloitettu 1804 suoraan Union Pacific 4000-luokasta (Big Boy) vaan sellainen osattiin rakentaa vasta 1941. Olennaista onkin, että jo ensimmäisen sukupolven dieselveturit pystyivät 30-luvulla hyvin kilpailemaan höyryvetureita vastaan, vaikka dieselveturit olivat vasta kehityshistoriansa alussa ja höyryveturit 130 vuoden kokeilun ja suunnittelun tulos.
Alhaisen elintason maissa höyryveturi on ilman muuta paljon kilpailukykyisempi dieselveturiin nähden kuin kehittyneissä maissa. Höyryveturin lämmitys, huolto, polttoaineen jakelu jne. vaativat paljon työvoimaa ja tietysti kustannusero kaventuu, jos työtunti ei maksa mitään. Alhainen elintaso on epäilemättä yksi syy siihen, ettei VR satsannut dieselvetovoimaan tosissaan ennen 50-lukua.
30-luvulla ei ollut teknisesti mitään estettä rakentaa esim. GM:n E- tai F-sarjan pohjalta 400-500 t painava dieselveturi, jossa useampi koneistoryhmä olisi liitetty kiinteästi yhteen. Yhdysvaltojen suurimmissa höyryvetureissakin oli 2-3 koneistoa. 400-500 t painavaa dieselveturia ei vain kannattanut tehdä, koska veturit olivat monikäyttöisempiä erillisinä 100-150 t painavina yksiköinä, joita voitiin kytkeä raskaimpiin juniin useita yhden kuljettajan ajettavaksi.
Vaikka 30-luvulla ei osattu rakentaa SD90MAC-sarjan dieselveturia niin ei se millään lailla tarkoita, etteikö 30-luvun dieselveturi ollut jo täysin käyttökelpoinen ja monessa mielessä parempi kuin höyryveturi. Ei höyryvetureiden valmistustakaan aloitettu 1804 suoraan Union Pacific 4000-luokasta (Big Boy) vaan sellainen osattiin rakentaa vasta 1941. Olennaista onkin, että jo ensimmäisen sukupolven dieselveturit pystyivät 30-luvulla hyvin kilpailemaan höyryvetureita vastaan, vaikka dieselveturit olivat vasta kehityshistoriansa alussa ja höyryveturit 130 vuoden kokeilun ja suunnittelun tulos.
Alhaisen elintason maissa höyryveturi on ilman muuta paljon kilpailukykyisempi dieselveturiin nähden kuin kehittyneissä maissa. Höyryveturin lämmitys, huolto, polttoaineen jakelu jne. vaativat paljon työvoimaa ja tietysti kustannusero kaventuu, jos työtunti ei maksa mitään. Alhainen elintaso on epäilemättä yksi syy siihen, ettei VR satsannut dieselvetovoimaan tosissaan ennen 50-lukua.