Välipalaa Sm1- tai Sm2-juniin?

Liittynyt
10 Heinäkuu 2005
Viestit
275
Kun tämä tuore raitiovaunun välipala on saanut noinkin paljon positiivisia kommentteja ja julkisuutta, tuli mieleeni liekö selvitetty voisiko ja olisiko taloudellisesti järkevää varustaa nämä vanhemmat lähiliikennemoottorijunamme matalalattiaisin välipaloin? Pikaisella googlaussessiolla en löytänyt aiheesta mainintoja.

Tästä koeraitiovaunusta näin jutun, jossa kerrottiin moottoreiden tehoa lisätyn. Ymmärsinköhän oikein, että moottoreita ei vaihdettu, vaan niihin saatiin jollain muulla tavoin lisää tehoa? Jos näin, niin eikö sama olisi tehtävissä moottorijunan moottoreillekin? Toki hanke olisi siinä mielessä vaativampi, että välipalan varmaankin kannattaisi olla suunnilleen saman kokoinen kuin moottorivaunutkin ja se jouduttaisiin varustamaan omin telein.
 
Ainakin Sm1:t ovat jo niin lahoja, että niihin ei kannata rahaa enää yhtään sijoittaa. Joihinkin saneeraamattomiin Sm2:iin voisi tosin kokeilla välipalaa. Toisaalta ei niilläkään ole käyttöaikaa kuin vain noin vuoteen 2020 asti. Voi olla, että suunnitteluun menisi niin kauan aikaa, että nekin olisivat jo romutuskunnossa, kun oltaisiin valmiita aloittamaan rakentaminen.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Tästä koeraitiovaunusta näin jutun, jossa kerrottiin moottoreiden tehoa lisätyn. Ymmärsinköhän oikein, että moottoreita ei vaihdettu, vaan niihin saatiin jollain muulla tavoin lisää tehoa? Jos näin, niin eikö sama olisi tehtävissä moottorijunan moottoreillekin? Toki hanke olisi siinä mielessä vaativampi, että välipalan varmaankin kannattaisi olla suunnilleen saman kokoinen kuin moottorivaunutkin ja se jouduttaisiin varustamaan omin telein.

Muistaakseni Raideryhmän kirjasessa on ehdotettu jotain tällaista. Vielä simppelimpi ratkaisu olisi hankkia erillisiä liitevaunuja joista ei ole kulkuyhteyttä muuhun junarunkoon ja kytkeä yksi tai useampi sellainen joko rungon perään tai kahden rungon väliin. Tällaisia vaunuja käytetään ymmärtääkseni Sveitsissä ja Itävallassa, ja niitä valmistetaan sarjatuotantona.

t. Rainer
 
Muistaakseni Raideryhmän kirjasessa on ehdotettu jotain tällaista. Vielä simppelimpi ratkaisu olisi hankkia erillisiä liitevaunuja joista ei ole kulkuyhteyttä muuhun junarunkoon ja kytkeä yksi tai useampi sellainen joko rungon perään tai kahden rungon väliin.

Hämärästi muistelinkin, että jossain olisi hahmoteltu vanhoihin juniin lisävaunuja, vaan ei tullut tuo kirja mieleen. Nuo erilliset vaunut sopisivat niihin vuoroihin, missä tarvitaan pitkiä junia. Hiljaisempina aikoina olisi kuitenkin hyvä, että konduktrööri voisi pitää silmällä koko junaa ja muutoinkin, että matkustajat jakautuisivat tasaisemmin. Toki jos Sm2:lla on käyttöikää enää reilut kymmenen vuotta, niin eipä noissa välipalavaunuissa taida järkeä olla. Ovat vain toimineet omien matkustajakokemusteni mukaan niin hyvin, että ajattelin niitä käytettävän vielä parisenkymmentä vuotta.
 
Ymmärtääkseni Sm2-junia käytetään vielä ainakin vuoteen 2024 asti, todennäköisesti vielä myöhemminkin, mikäli ei pitäydytä jääräpäisesti kaluston romuttamisessa ja kalusto on vielä käyttökelpoista.

Matalalattiainen iitevaunu pidentäisi kyllä oleellisesti junien käyttöikää (esteettömyysvaatimukset täyttyisivät), matkustajapaikkojakin saisi mukavasti lisää ainakin kolmanneksen. Osa liitereistä voisi varustaa matkatavaraosastolla, jolloin Sm2-junia voisi käyttää myös pidemmän matkan taajamajunaliikenteessä siellä, missä Sn 120 riittää.

Kuva pätkäistystä Sm2:sta: http://vaunut.org/kuvasivu/33047
 
Aloite Sm1/2-junayksikköön liitettävästä matalalattiaisesta välivaunusta tuli tehtyä tuossa aiemmin syksyllä. Bumerangina tuli takaisin, tosin pienellä aloitepalkkiolla. Tein tällaisesta junayksiköstä oikein kuvan, jonka voisin joskus julkaista täälläkin.

Bumerangin mukana tuli mm. kommentit kaluston jäljellä olevasta "lyhyestä" käyttöiästä, vetokyvyn ja jarrutehojen riittävyydestä jne jne jne...

"Jos ei veikkaa, ei voi voittaa..."
 
Bumerangin mukana tuli mm. kommentit kaluston jäljellä olevasta "lyhyestä" käyttöiästä, vetokyvyn ja jarrutehojen riittävyydestä jne jne jne...
Hyvä Lari, fiksuja ehdotuksia pitää tehdä, vaikka niitä tyrmättäisiinkin.

Itse en vakuutu väitteistä Sm-junien lahoamisesta ja muuttumisesta käyttökelvottomiksi. Tietenkin silloin, kun halutaan ostaa uusia junia, keksitään syitä romuttaa vanhoja. HKL:n Valmet-nivelvaunut ovat yhtä vanhoja kuin vanhat Sm:t, lisäksi niillä on ajettu talvet suolalitkussa. Ero on vain siinä, että HKL haluaa pitää hyvät vaunut käytössä ja korjaa niitä sekä uusii vanhentuvaa tekniikkaa.

Välivaunu on hyvä idea. Liikennetalouden parantamiseksi junien tulisi olla suurempia kapasiteetiltaan. Ja jos pelkää tehon loppumista, välivaunun toseksi teliksi voi panna moottoritelin. Se on erityisen helppoa silloin, jos välivaunusta tehdään kiinteä ja Sm-junasta kolmivaunuinen.

Jarrutehosta puhuminen on hölynpölyä. Kaikissa junanvaunuissa on jarrut, joten jarruteho ei koskaan vähene lisättäessä junaan vaunuja. Aika alkeellista edes esittää tuollaista.

Matalan lattian saa helposti madaltamalla liitevaunun lattian keskiosalta. Muutostyö ei ole kummoinenkaan. Kaveriksi vielä matala välivaunu ja ai että syntyy mukava juna.

Antero
 
Matalan lattian saa helposti madaltamalla liitevaunun lattian keskiosalta. Muutostyö ei ole kummoinenkaan. Kaveriksi vielä matala välivaunu ja ai että syntyy mukava juna.

Samaa asiaa olen minäkin miettinyt, mutta toiseen kohteeseen: jälkiviisasteluna Dm12-kaluston hankintaan olen pähkäillyt sellaisia junia, joissa olisi kahden korkealattiaisen moottorivaunun välissä matalalattiainen liitevaunu, johon olisi helppo keskittää kaikki invapalvelut ja vastaavat. Lopputuloksena siis kahteen suuntaan ajettava DMU, joka toimisi käyttötarkoituksessaan mielestäni huomattavasti nykysiä Dm12-vaunuja paremmin.

Ja samalla ideallahan syntyisi kolmivaunuinen Sm2-yksikkö.

Tapani
 
Aloite Sm1/2-junayksikköön liitettävästä matalalattiaisesta välivaunusta tuli tehtyä tuossa aiemmin syksyllä...
...Bumerangin mukana tuli mm. kommentit kaluston jäljellä olevasta "lyhyestä" käyttöiästä, vetokyvyn ja jarrutehojen riittävyydestä jne jne jne...

Tuo käyttöikäasia ei tainnut tulla vastaajalla oikein loppuun asti ajatelluksi. Käsittääkseni teknisiä syitä sm1/2 kaluston vanhenemiseen ei ole, vaan ainoa syy, miksi niiden katsotaan vanhenevan on, että ne ei enää tulevaisuudessa kelpaa liikenteeseen huonojen ominaisuuksiensa vuoksi, kuten vaikka siksi, että ne ovat kokonaan korkealattiaisia...

Jarrutehosta puhuminen on hölynpölyä. Kaikissa junanvaunuissa on jarrut, joten jarruteho ei koskaan vähene lisättäessä junaan vaunuja. Aika alkeellista edes esittää tuollaista.
Ehkäpä pointtina oli, että välipalaan tosiaan tarvitaan jarrut ja ehkä vielä vetävä teli, jolloin projekti ei ole yhtä simppeli ja siis halpa kuin nrII:n. Tosin epäilemättä ei siltikään saneeraus tulisi kovin kalliiksi. Ainakin liitevaunun madaltamisen pitäisi olla ihan mutkaton operaatio.

Ja niin, onnittelut vr:lle, kun antavat aloitepalkkioita, myös sellaisista hyvistä ideoista, joita eivät syystä tai toisesta kuitenkaan halua toteuttaa. Se sinällään kertoo firmasta hyvää.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Itse en vakuutu väitteistä Sm-junien lahoamisesta ja muuttumisesta käyttökelvottomiksi. Tietenkin silloin, kun halutaan ostaa uusia junia, keksitään syitä romuttaa vanhoja. HKL:n Valmet-nivelvaunut ovat yhtä vanhoja kuin vanhat Sm:t, lisäksi niillä on ajettu talvet suolalitkussa. Ero on vain siinä, että HKL haluaa pitää hyvät vaunut käytössä ja korjaa niitä sekä uusii vanhentuvaa tekniikkaa.

Eiköhän yhtenä syynä NrII:n käyttöiän jatkamiseen ole Vario-projektin vaikeudet. Jos Variot olisivat olleet onnistunut projekti, niitä olisi jo tilattu lisää eikä välipalaprojektiakaan varmaan olisi tullut. Vaikka NRII on kyllä hyvin onnistunut vaunutyyppi ja hyvin luotettava.

Lähijunissa toisaalta on oikein hyviä kokemuksia Sm4:stä, joka toimii talvioloissa paljon paremmin kuin SmI/II ja on matalalattiainen sekä ilmastoitu. Sm4.n hyvät kokemukset lisäävät intoa uusiin juniin.

Vaikka ainakin Sm2:lle voisi välipalaprojektilla olla saatavissa lisäaikaa. Jos NRII:n välipalata osoittautuvat toimiviksi, tuokin projekti voi edetä. Ei koko kaluston tarvitse olla kauhean modernia, ruuhkakalustona voi hyvin olla vanhempaakin kalustoa.
 
Viimeksi muokattu:
Junissa olisi kahden korkealattiaisen moottorivaunun välissä matalalattiainen liitevaunu, johon olisi helppo keskittää kaikki invapalvelut ja vastaavat.
Tässä ei tarvita kahta moottorivaunua. Yksi Dm12-moottorivaunu riittää, jos liitevaunussa on ohjaamo. Kahden moottorivaunun käyttö tietysti parantaa kiihtyvyyttä.

Teknisiä syitä sm1/2 kaluston vanhenemiseen ei ole, vaan ainoa syy, miksi niiden katsotaan vanhenevan on, että ne ei enää tulevaisuudessa kelpaa liikenteeseen huonojen ominaisuuksiensa vuoksi, kuten vaikka siksi, että ne ovat kokonaan korkealattiaisia...
Eiköhän todellinen syy lyhyeen käyttöikään ole se, että näille junille ei ole sopivaa liikennettä. YTV-alueen liikenteessä käytetään pian uutta junaa ja pitkän matkan taajamajunaliikenteessä Sm1 ja Sm2 ovat liian hitaita. Jos VR alkaisi ajaa taajamajunia vaikka välillä Oulu-Rovaniemi, voisi näille junille ja matalalattiaiselle välivaunulle olla käyttöä.

Sm4 toimii talvioloissa paljon paremmin kuin SmI/II ja on matalalattiainen sekä ilmastoitu. Sm4.n hyvät kokemukset lisäävät intoa uusiin juniin.
Toimiiko Sm1 sitten huonosti talvella? Mitä ovat nämä hyvät kokemukset, joita ei muista junista saada? Ilmastoinnin voi rakentaa vanhoihinkin juniin.
 
Eiköhän yhtenä syynä NrII:n käyttöiän jatkamiseen ole Vario-projektin vaikeudet. Jos Variot olisivat olleet onnistunut projekti, niitä olisi jo tilattu lisää eikä välipalaprojektiakaan varmaan olisi tullut. Vaikka NRII on kyllä hyvin onnistunut vaunutyyppi ja hyvin luotettava.
Epäilemättä Varion ongelmat vaikuttavat mielialoihin, mutta lisäpalat eivät ehdi avuksi nyt vallitsevaan vaunupulaan. Lisäpalat ja Varioiden korjaukset valmistuvat rinnan.

Varioitahan tilattiin lisää niiden ongelmista huolimatta, koska se oli nopein tapa saada lisää vaunuja. HKL on käynnistänyt jo seuraavan vaunuhankinnan valmistelun joka tapauksessa. Ja suunnitelmat raitioverkon laajentamisesta saattavat toteutua nopeastikin, mikä myös lisää painetta nostaa vaunuston kapasiteettia.

Vaikka ainakin Sm2:lle voisi välipalaprojektilla olla saatavissa lisäaikaa. Jos NRII:n välipalata osoittautuvat toimiviksi, tuokin projekti voi edetä. Ei koko kaluston tarvitse olla kauhean modernia, ruuhkakalustona voi hyvin olla vanhempaakin kalustoa.
Kaluston saneeraus on yleensä aina edullisempaa kuin uuden hankinta. Eikä ilmastoinninkaan lisääminen mikään ongelma ole. Vaikeata on muuttaa perusrakennetta, eli Nr-vaunuista tai Sm1/2-vetovaunuista on käytännössä mahdotonta tehdä matalalattiaisia. Mutta onneksi se ei ole välttämätöntäkään.

Antero
 
Kaluston saneeraus on yleensä aina edullisempaa kuin uuden hankinta. Eikä ilmastoinninkaan lisääminen mikään ongelma ole. Vaikeata on muuttaa perusrakennetta, eli Nr-vaunuista tai Sm1/2-vetovaunuista on käytännössä mahdotonta tehdä matalalattiaisia. Mutta onneksi se ei ole välttämätöntäkään.

Etsiskelin tuossa tovin kaaviokuvaa Sm2:n rakenteesta kunnollista löytämättä. Tuli vain mieleeni, mitäpä jos tuollaisen Sm2 junan vaunut erottaisi toisistaan ja käyttäisi kahden välivaunun rakentamiseen. Ohjaamon paikalle toinen tuolirivi ja keskimatkustamo riisuttaisiin paljaaksi. Sitten hitsattaisiin tukevista palkeista tukirakenne, niin että lattia saataisiin alemmaksi. En tosin tiedä mitä siellä keskilattian alla on; nimittäin jos liikkumiseen tarvittava tekniikka sattuisi sijaitsemaan vaunun päissä, niin varmaankin niitä voitaisiin hyödyntää.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Täydennänpä vielä itseäni. Varmaankin Sm2-vaunun muokkaamista on tutkittu ja todettu ettei kannata, vaan liekö tutkittu välivaunun lähtökohtana. Ajattelin vain, josko ohjaamosta ja omasta sähkönottimesta sekä siihen liittyvästä elektroniikasta luopuminen helpottaisi suunnittelua.
 
Eiköhän todellinen syy lyhyeen käyttöikään ole se, että näille junille ei ole sopivaa liikennettä. YTV-alueen liikenteessä käytetään pian uutta junaa ja pitkän matkan taajamajunaliikenteessä Sm1 ja Sm2 ovat liian hitaita. Jos VR alkaisi ajaa taajamajunia vaikka välillä Oulu-Rovaniemi, voisi näille junille ja matalalattiaiselle välivaunulle olla käyttöä.

Minua ei yleisesti vakuuta VR:n (eikä HKL:n) osaaminen/ennakkoluulottomuus tietyissä asioissa. VR:n osalta esim. tämä paikallisliikenneongelma ja HKL:ltä vaikka raitioliikenteen laajentaminen. :icon_frown:

Sameille kyllä olisi, etenkin väliosan lisäämisen jälkeen, monta hyvää käyttökohdetta: Tampere-Pori/Rauma, Loimaa-Salo, Kouvola-Kuopio-(Kajaani) jne. paikallisliikenne.

Toimiiko Sm1 sitten huonosti talvella? Mitä ovat nämä hyvät kokemukset, joita ei muista junista saada? Ilmastoinnin voi rakentaa vanhoihinkin juniin.

Veikkaan itse Sm1/2:ten "talviflunssan" syyksi kolmea asiaa: Paineilma-ovia, paine-ilma jarruja ja säilytystä ulkosalla.
 
Takaisin
Ylös