G-juna Saunakallioon

Kytkemiset

Kyllä Sm1, 2 ja 4 -sarjan junien kytkennät ja pilkkomiset toimivat ihan hyvin.


Miksiköhän Sm1-2 ja Sm4:jän kytkemiset onnistuvat niin hyvin, kun taas Sm3:sen eli Pendolinon kytkemisessä on usein ongelmia?

Saa nähdä miten käy Sm5:sten kanssa jos niitä edes aiotaan kytkeä yhteen...
 
Hienoa, että saadaan uusi G-juna joka palvelee nimenomaan Järvenpääläisiä (mukaan lukien Saunakallio ja Kyrölä). Sieltähän matkustajia tulee runsaasti ja osa on joutunut tyytymään seisomapaikkaan kylmässä eteisessä.

Lähtöajat ovat kenties hieman "oudot", mutta muina aikoina ei juuri ole vapaata raidekapasiteettia liioin Helsingin asemalla (ei kai kukaan halua joutua Pasilan tavararatapihalle tai Ilmalan vaunuvarikolle) kuin pääradalla muutenkaan.

Toivottavasti sitten käyttävät näitä junia mahdollisuuksien mukaan. Syksyllä varmasti toteutetaan matkustajalaskenta...

Sm4-junia tuskin näihin vuoroihin riittää kun ovat nytkin jo kortilla ja Eil-junien vaatima veturin siirto päästä toiseen Saunakalliossa sekä rungon haku/vienti Ilmala-Helsinki-Ilmala vaatisi liikaa aikaa ja henkilöstöresursseja joten lienee tyytyminen Sm1/2-kalustoon joka on onneksi kokonaisuudessaan kohta saneerattu.
 
"Junan pysähdyspaikat ovat Helsinki, Pasila, Kyrölä, Järvenpää ja Saunakallio. Junavuoroja on arkisin kuusi molempiin suuntiin.

Alustavien aikataulujen mukaan Helsingistä lähtöajat ovat kello 7.43, 9.27, 12.27, 13.27, 14.27 ja 17.27. Saunakalliosta lähtöajat ovat 8.29, 10.03, 13.03, 14.03, 15.03 ja 18.03.

Junien tarkat aikataulut vahvistetaan myöhemmin keväällä.
G-junan aikatauluihin saattaa lähivuosina tulla muutoksia lisääntyvän ja nopeutuvan Venäjän-liikenteen vuoksi.

Helsingin ja Saunakallion väliset uudet G-junavuorot ovat osa liikenne- ja viestintäministeriön ja VR:n välistä ostosopimusta."
 
Jotenkin tuo G-junan aikataulu näyttää tyhmältä. Omasta mielestäni yksi juna riittää tuntiin/suunta, kun taas ruuhkassa niitä voisi olla enemmänkin.
 
Jotenkin tuo G-junan aikataulu näyttää tyhmältä. Omasta mielestäni yksi juna riittää tuntiin/suunta, kun taas ruuhkassa niitä voisi olla enemmänkin.


Kyllähän niitä matkustajamäärien mukaan voisi olla enenmmänkin, mutta ratakapasiteetti ei raiitä eikä Helsingin päässä ole edes tilaa kunnolla.
 
Kyllähän niitä matkustajamäärien mukaan voisi olla enenmmänkin, mutta ratakapasiteetti ei raiitä eikä Helsingin päässä ole edes tilaa kunnolla.

Kyllä silti vain Helsingin asemalla tyhjiä laitureita näkyy jopa klo 16:sta aikaan..
 
Toisaalta hyvä, että aikatauluja on yritetty tahdistaa H-junan kanssa puoliksi, lukuunottamatta 8.29 vuoroa Saunakalliosta ja 7.43 Helsingistä. Nyt ei nakerra enää niin paljon jos sattuu myöhästymään tiettyinä tunteina H-junasta.
 
Toisaalta hyvä, että aikatauluja on yritetty tahdistaa H-junan kanssa puoliksi


Se kyllä on totta tosiaan ihan hyvä juttu. Ainoa vaan, että aamusin ei kulje. Ei siellä radalla pitäisi niin paljon niitä kaukojunia olla, ettei mukaan mahtu muutama ruuhka-G..
 
Nyt vappuna ajettiin muutama N-juna Saunakallioon asti. Poikkeusliikennettä vain, mutta erittäin hyvällä aikataululla. Voisi toimia joka vkl.
 
Nyt vappuna ajettiin muutama N-juna Saunakallioon asti. Poikkeusliikennettä vain, mutta erittäin hyvällä aikataululla. Voisi toimia joka vkl.

Luultavasti ei kannattaisi, kun jo T-juna kulkee. ..Ja koska olemme suomessa, vr:n valtakunnassa, niin se mikä ei kannata(, ja osa kannattavistakin) lopetetaan.
 
Nyt vappuna ajettiin muutama N-juna Saunakallioon asti. Poikkeusliikennettä vain, mutta erittäin hyvällä aikataululla. Voisi toimia joka vkl.

Jos kaupunkirataa jatkettaisiin Saunakallioon asti, voitaisiin K-junia ajaa päätepysäkkinään Saunakallio. Ehkä seuraavalle asemalle Purolaankin asti, riippuu miten Järvenpää aluetta kaavoittaa. Näin Järvenpäässä vuorotarjonta moninkertaistuisi ja kaupunki voisi lisätä rakentamista radan varteen. Homma olisi ajankohtaista jo nyt, kun Kyrölän aseman lähelle ollaan rakentamassa uutta kaupunginosaa valtiolta lunastetulle Lepolan maalle.
 
T-junan yövuorotarjonta on kyllä onnetonta jos ajattelee ihan vain Keski-Uudenmaan illanviettoa viikonloppuisin. Viimeinen juna lähtee 2.33 ja kuppilat menevät yleensä kiinni vasta 3.30-4.00. Viimeisellä junalla olisi varmasti matkustajia ja kun laitureille ei pääse ilman lippua yöaikaan, niin pummilla matkustaminen vaikeutuu.

Ihmisiä kulkee Helsingin yöelämään täältä kuitenkin sen verran, että viimeinen junavuoro voisi hyvin lähteä vasta esim. 3.33. Nyt on joko turvauduttava kaverikyyteihin tai erittäin kalliiseen taksiin. Busseja kun ei kulje...
 
T-junan yövuorotarjonta on kyllä onnetonta jos ajattelee ihan vain Keski-Uudenmaan illanviettoa viikonloppuisin. Viimeinen juna lähtee 2.33 ja kuppilat menevät yleensä kiinni vasta 3.30-4.00. Viimeisellä junalla olisi varmasti matkustajia ja kun laitureille ei pääse ilman lippua yöaikaan, niin pummilla matkustaminen vaikeutuu.

Ihmisiä kulkee Helsingin yöelämään täältä kuitenkin sen verran, että viimeinen junavuoro voisi hyvin lähteä vasta esim. 3.33. Nyt on joko turvauduttava kaverikyyteihin tai erittäin kalliiseen taksiin. Busseja kun ei kulje...

Kannattaa ottaa huomioon myös se seikka, että juna tarvitsee kulkeakseen kuljettajan ja konduktöörin. Miehistön määrä on rajallinen, jo tänäpäivänä tiettyjen junien kulkeminen perustuu siihen, että osa miehistöstä tekee ylitöitä. Siksi vr tuskin haluaa kovin paljon lisätä liikennettään, vieläpä kun lähivuosina eläkkeelle jää enemmän väkeä, mitä ehditään kouluttaa. Jos tulisi ylityökielto, niin tod näk I- ja E-junat ei kulkisi lainkaan ja M-junien kulkutiheys harventuisi merkittävästi, miettikääpä sitä.
 
Kannattaa ottaa huomioon myös se seikka, että juna tarvitsee kulkeakseen kuljettajan ja konduktöörin. Miehistön määrä on rajallinen, jo tänäpäivänä tiettyjen junien kulkeminen perustuu siihen, että osa miehistöstä tekee ylitöitä.

Onko ongelmana rahapula vai mikä, kun ei työntekijöitä riitä? Jos tehtävään koulutettuja ihmisiä on liian vähän, VR voisi kouluttaa heitä lisää. Parempi olisi olla pientä työttömyyttä rautatieläisten piirissä kuin työvoimapulaa, niin olisi reserviä valmiina liikenteen lisäyksiäkin ajatellen ja nykyiset työntekijät eivät ylikuormittuisi tehtävissään.
 
Takaisin
Ylös