G-juna Saunakallioon

Krooninen työvoimapula näyttää olevan kaikkien pääkaupunkiseudun raideliikennemuotojen ongelmana. Raitioliikenteessähän on ihan tuttua, että flunssa-aaltojen iskiessä vuoroja jää ajamatta.

Koska järjestettäville kursseille on valtaisat määrät hakijoita, on nähtävästi kyse vain siitä, että koulutuspaikkoja ei ole riittävästi. En tiedä, miksi koulutuksia ei järjestetä tarpeeksi, mutta nykyinen henkilöstö on varmaan tilanteesta mielissään. Ylityöt tuovat lompakon pohjalle muutaman ylimääräisen tonnin vuodessa, eikä ole pelkoa siitä että työnantaja voisi antaa lopputilin.

Kilpailutuksella olisi varmasti vaikutusta tähänkin asiaan. Bussiliikenteessä nähdään jo, että yhteiskunnan järjestämän koulutuksen lisäksi jotkut yritykset kouluttavat itse henkilökuntaa välttääkseen kalliit ylityöt.
 
Ylityöt tuovat lompakon pohjalle muutaman ylimääräisen tonnin vuodessa, eikä ole pelkoa siitä että työnantaja voisi antaa lopputilin.

Tämän voisi kääntää myös niin, että vaikka hoitaisi työnsä vähän huonostikin, työvoimapulan ansiosta työnantaja ei voi muuta kuin purra hammasta ja antaa ihmisten jatkaa tehtävissään. Tämähän ei ole hyvä asia kokonaisuuden kannalta. Työnantajalla pitäisi olla mahdollisuus valita suuresta joukosta hakijoita taitavimmat ihmiset tekemään töitä.
 
Tämän voisi kääntää myös niin, että vaikka hoitaisi työnsä vähän huonostikin, työvoimapulan ansiosta työnantaja ei voi muuta kuin purra hammasta ja antaa ihmisten jatkaa tehtävissään. Tämähän ei ole hyvä asia kokonaisuuden kannalta. Työnantajalla pitäisi olla mahdollisuus valita suuresta joukosta hakijoita taitavimmat ihmiset tekemään töitä.


Tätä ongelmaa esiintyy yleisesti muutenkin kuljetusalalla. Ammattitaitoisia henkilöitä on vaikeata löytää.

Murzun kommenttiin vielä;
oikeassa olet, että junia kuljettavat ainakin lähivuosina vielä ihmiset ja täytyy heillekin taata inhimilliset työajat ja lisäksi yöjunissa kiertelee vielä vartijoitakin konduktöörien seurana. Ei se varmastikkaan herkkua ole vaikka siitä muutaman lisäeuron saakin. Ristiriitainen juttu "itsekkään" kuluttajan ja palvelun tuottajan välillä...
 
Onko ongelmana rahapula vai mikä, kun ei työntekijöitä riitä? Jos tehtävään koulutettuja ihmisiä on liian vähän, VR voisi kouluttaa heitä lisää. Parempi olisi olla pientä työttömyyttä rautatieläisten piirissä kuin työvoimapulaa, niin olisi reserviä valmiina liikenteen lisäyksiäkin ajatellen ja nykyiset työntekijät eivät ylikuormittuisi tehtävissään.

Rahapulaa ei ole, VR:n koulutusresurssit eivät vain riitä siihen määrään mitä yhtäkkiä jää eläkkeelle. Ongelma johtuu siitä, että työntekijäkunta on ultra-pysyvää, harva lähtee talosta pois. Henkilöstöä koulutetaan kerralla suuret määrät, ja toisaalta nämä suuret määrät lähtevät eläkkeellekin suurella joukolla samalla kerralla. Syy miksi nyt henkilökuntaa ei tahdo riittää on siinä, että VR on tajunnut eläkepommin vasta liian myöhään. Se ei ole osannut (tai viitsinyt) laskea sitä kuinka paljon eläkkeelle yhtäkkiä jää. Koulutukset olisi pitänyt aloittaa suurilla määrillä jo paljon aiemmin, vaikkakin hetkellisesti henkilöstöä olisi ollut enemmän kuin tarpeeksi. Jos oltaisiin oltu kaukaa viisaita, ongelmia ei olisi nyt.

Joku voi sanoa, että rahallahan saa koulutettua vaikka tuhansia vuodessa. Eipä saa, kun päteviä kouluttajia on rajallinen määrä, eikä ulkopuolelta "noin vain" rahalla taiota päteviä kouluttajia, ainakaan yhtäkkiä. Ja jos taiottaisiinkin, niin kyllä olisi hataralla pohjalla VR:n vastuullinen työ. Sanotaanko karrikoidusti, että löysät on housuissa ja paperi on loppu.
 
Leikataan vr:n henkilökulut minimiin ja pikakurssitetaan virolaisia ja venäläisiä kuskeja ja konnareita, tekevät työnsä siinä missä finskikin ja jos naama ei miellytä, lähetetään takaisin. :) Sitten asiaan. Virolaisia voidaan oikeasti nähdä vielä joskus Suomessa EU:n työvoiman vapaan liikkuvuuden periaatteeseen vedoten.
 
Leikataan vr:n henkilökulut minimiin ja pikakurssitetaan virolaisia ja venäläisiä kuskeja ja konnareita, tekevät työnsä siinä missä finskikin ja jos naama ei miellytä, lähetetään takaisin. :) Sitten asiaan. Virolaisia voidaan oikeasti nähdä vielä joskus Suomessa EU:n työvoiman vapaan liikkuvuuden periaatteeseen vedoten.

Vitsihän tuo varmaan oli... Mutta jos halutaan VR:llekin viidakon lait, niin mikä ettei. Paitsi että lehdistä saisi alkaa lukemaan otsikoita bussiliikenteen tyyliin, milloin juna ajaisi aseman ohi, milloin taas asemahalliin, eikä enää olisi ihmeellistä jos henkilökunta olisi alkoholihuuruissa töissä. Turvallisuus laskisi niin paljon, että pian kukaan ei uskaltaisi matkustaa junissa.

Mutta jos tällä linjalla pysytään, niin voidaanhan pian kaikki työntekijät koko Suomen työpaikkoihin rahdata vaikka Intiasta, Kiinasta ja Nigeriasta, ettei meidän suomalaisten vaan tarvitsisi tehdä töitä. Tai myidään saman tien koko Suomi, koska tämä ei ole kannattava maa. Myidään kaikki koska mikään ei kannata. Pyritään siihen, että maailmassa on vain kourallinen upporikkaita biljardöörejä, jotka haluavat entistä enemmän voittoa. Tavallisen kansan selkänahasta, tietenkin. Alennetaan palkkaamme 10-kertaisesti, jotta Liliukset, Ollilat ja muut silkkisukat saisivat vielä enemmän voittoa ja optioita (=laillista ryöstöä). Otetaan mallia köyhistä maista, kyllä sillä riisikipolla pärjää viikon....
 
Viimeksi muokattu:
Juu, kyllähän tossa oli pieni pilke silmäkulmassa ja ihan hyvä kommenttikin siihen on jo tullut.
 
Otetaan mallia köyhistä maista, kyllä sillä riisikipolla pärjää viikon....

No siihenhän tämä on menossa koko ajan. Köyhiä tässä maailmassa riittää, jotka sillä riisikipollakin tekevät mielellään töitä, jotta säilyvät hengissä. Ei siinä ole enää paljoa meillä rikkaiden maiden kansalaisilla vaatia nykyistä elintasoa. Ja miksi me olisimmekaan oikeutettuja suurempaan elintasoon kuin kehitysmaiden asukkaat vain siksi, kun satumme olemaan rikkaista teollisuusmaista. Tätä olen miettinyt monesti, pääsemättä järkevään tulokseen. Menee kyllä jo kauas aiheesta.
 
Kuten Murzu ylempänä totesi, tunkua VR:lle on, mutta kouluttajia ihan liian vähän. Kouluttajat ovat käytännössä kokeneita veturinkuljettajia, ja suurin osa veturinkuljettajista haluaa jatkaa työssään, eikä simulaattorin ääressä noviiseja paimentaen.
 
No jos mun työntekijäni ei tekis sitä mitä sille annan tehtäväksi, heittäisin sen kortistoon. Vr on viimeisiä kommunismin pesäkkeitä Suomessa.
 
Takaisin
Ylös