Missä Suomen kunnassa on eniten rataverkkoa?

Liittynyt
20 Elokuu 2020
Viestit
10
Moi. Olen seurannut foorumia jo muutaman vuoden. Tänään alkoi askaruttamaan voimakkaasti otsikon kysymys joten oli pakko rekisteröityä ja avata ketju. Jos aiheesta löytyy jo keskustelua niin linkatkaa.

Eli mistä Suomen kunnasta löytyy eniten rautatierataa? Lasken itse tähän myös ratapihojen kaikki raiteet erikseen sekä kaksoisradoista yms. kaikki mukaan. Tehtaiden pistoraiteet ja niin edelleen. Metro- ja eritoten raitiotieradat jos ottaa mukaan niin hyvin todennäköinen ykkönen on tietysti Helsinki. Mutta jos jättää ne huomiotta niin mieleeni ei tule muita vaihtoehtoja Helsingin lisäksi kuin Kouvola. Ja jos nämä ovat top 2 niin mikä on kolmantena?

Kouvola ja Helsinki ovat raideverkoltaan hyvin erityyppisiä ja siksi niitä on hankala verrata. Täytyy ottaa huomioon Kouvolan massiivinen pinta-ala suhteessa Helsinkiin. Jo esim. Voikoskelle tulee Savon rataa pitkin monta kymmentä kilometriä ennen kunnan rajaa.

Helsinki:
Päärautatieaseman ja Pasilan välinen sumppu
Ilmalan jättimäinen ratapiha
4-raiteiset radat Espoon ja Vantaan rajoille (Päärata ja Rantarata)
2-raiteinen rata Vantaan rajalle (Kehärata)
Vuosaaren rata sekä sen ratapiha ja pistoraiteet mm. yhdysraide Metroon

Kouvola:
2-raiteiset radat radat niin Lahden, Kotkan kuin Lappeenrannan suuntiin
1- raiteinen rata Mikkelin suuntaan
Jättimäinen ratapiha keskustan kupeessa
Kuusankosken ja Voikkaan tehtaiden rata pistoraiteineen
Paljon pienempiä ratapihoja ja pistoraiteita teollisuuden käyttöön (esim. Inkeroinen ja Kaipiainen)

En kerkeä nyt arvioimaan mahdollisia matkojen pituuksia tai yhteen- ja kertolaskuja. Esimerkiksi ratapihojen ratoja on vaikea laskea. OpenStreetMappia tullut tuijoteltua ja yrittänyt arvioida. Tuleeko mieleen mahdollisia haastajia joita en vain ole keksinyt?
 
Jos ajatellaan villisti että saisit Väylävirastolta valtion omistamista raiteista kuntakohtaiset raidemetrimäärät selville, niin siitä puuttuisivat sitten vielä teollisuus- ja satamalaitosten ynnä muiden vastaavien toimijoiden määrät. Isolla tehtaalla voi olla helpostikin kymmeniä kilometrejä omaa raidetta...
 
Eikös Riihimäki pärjää tässä mittauksessa aika hyvin ? Missä muuten nykyään kulkee Metron ja rautateiden yhdysraide ? Itse en nimittäin nykyisen raiteen sijaintia tiedä.
 
Eikös Riihimäki pärjää tässä mittauksessa aika hyvin ? Missä muuten nykyään kulkee Metron ja rautateiden yhdysraide ? Itse en nimittäin nykyisen raiteen sijaintia tiedä.

Viiden pisteen vihje: Sinne voit matkustaa bussilla, joka saattaa ajaa ajoittain hyvin alhaisella ajonopeudella.

Neljän pisteen vihje: Raiteen välittömässä läheisyydessä voit tuntea kahvin tuoksun.

Kolmen pisteen vihje: Raiteen välittömässä läheisyydessä voit nähdä paljon merikontteja.

Kahden pisteen vihje: Golfpallo voi päätyä tuolle raiteelle.

Yhden pisteen vihje: Se on saaressa, joka on saari vain nimeltään.
 
Viiden pisteen vihje: Sinne voit matkustaa bussilla, joka saattaa ajaa ajoittain hyvin alhaisella ajonopeudella.

Neljän pisteen vihje: Raiteen välittömässä läheisyydessä voit tuntea kahvin tuoksun.

Kolmen pisteen vihje: Raiteen välittömässä läheisyydessä voit nähdä paljon merikontteja.

Kahden pisteen vihje: Golfpallo voi päätyä tuolle raiteelle.

Yhden pisteen vihje: Se on saaressa, joka on saari vain nimeltään.

Tuonhan minä ratkaisen ensi yönä, kunhan toisessa viestiketjussa saadaan selville "hyvin alhainen ajonopeus"
 
Lähdin erittäin karkeasti arvioimaan Helsingin ja Kouvolan raiteiden pituuksia. Käytin lähteenäni OpenStreetMappiä ja Wikipedian rataosuuksien artikkeleita. Ilmalan ratapihan raiteiden pituudeksi Wikipedia kertoi 65 km joka mahdollisesti on omien tutkailujeni mukaan alakanttiin.

Toistan että nämä ovat todella karkeita arvioita jotka olen tehnyt karttaa tuijottamalla. Esimerkiksi osuuksia joilla raiteitten määrä jatkuvasti muuttuu kuten Päärautatieaseman ja Pasilan väliä tai ratapihoja olen arvioinut laskemalla raiteitten määriä ja arvioimalla osuuksien pituuksia. Tämän jälkeen olen heittänyt hatusta osuuden "keskiraidemäärän" ja alkanut tekemään kertolaskuja. Kaikkea en tietänkään ole varmasti muistanut ottaa huomioon.

Kouvola:

Savon rata 50 km
Karjalan rata 55 km
Kotkan rata 50 km
Lahden rata 20 km
Matkustajaliikenteen radat yhteensä 175 km

Kuusankosken rata:
Yksiraiteinen rata Kouvolasta Voikkaalle 13 km
Kuusankosken ratapiha 10 km
Kuusankosken tehtaan raiteet 6 km
Voikkaan tehtaan raiteet 5km
Yhteensä 34 km

Kouvolan ratapiha:
Paksu osuus lähellä asemaa 40 km
Teholan kapeampi osuus 12 km
Muut sälät aina Kullasvaaraan asti 9 km
Kouvolan aseman alueen lisäraiteet sun muut 13 km
Yhteensä 74 km

Kaipaisen ratapiha ja tehtaan raiteet 15 km
Inkeroisen ratapiha ja tehtaan raiteet 11 km
Harjun ratapiha 4 km
Vuohijärven ratapiha 4 km

Kouvola yhteensä 317 km

Helsinki:

Steissiltä Pasilaan 40 km (todella vaikea arvioida)
Pasilasta Päärata 48 km
Pasilasta Rantarata 24 km
Huopalahdesta Vantaan rajalle 10 km
Vuosaaren rata, Metron yhdysraide, ratapiha ja sataman raiteet 25 km (todella vaikea arvioida)
Ilmala Wikipediassa ilmoitettu 65 km
Autojuna-asema 10 km
Viides raide Pasilasta Oulunkylään 5 km

Helsinki yhteensä 227 km

Näillä luvuille Kouvola olisi ykkönen. Mikäli saman raidelevyyden Metro otetaan mukaan saadaan Helsingin lukuihin lisättyä noin 50 km + varikon noin 15 km. Näilläkään ei Kouvola jäisi taakse. Jos mukaan sotkee vielä ratikan niin summaan ynnättäisiin 76 km + varikoiden radat joita en jaksa lähteä arvioimaan.

Koko kysymysasettelunhan voi tietysti kyseenalaistaa ja pohtia mitä järkeä on verrata Stadia puolen maakunnan kokoiseen Kouvolaan. Voi myös kysyä mitä merkitystä on verrata Harjun ratapihan raiteiden määrää yhtään mihinkään.

Tampereella luulisi tulevaan jonkun verran pituutta jo ihan pelkästään ratapihasta. Myös esimerkiksi jonkun Raahen terästehtaan alueelta löytyä OpenStreetMapillä todella paljon raidetta.
 
Jos sä lasket Hki-Psl -välin noin 40 kilometriksi, niin voisihan raitiotien pituudenkin sitten laskea tuplaksi eli menee yli sadan kilometrin. Ja onko sulla metron pituuskaan päästä päähän ja kaksinkerroin?
 
Näin olen nimenomaan laskenut. Sporan luku oli vain Wikipediasta nopeasti bongaamani 38 km x 2, enkä jaksanut sitä sen enempää kyseenalaistaa. Metrosta laskin Koivusaaresta Itikseen + Itiksesta Vuokkiin sekä Mellunmäkeen ja nämä kertaa kaksi. Samoin esim. Päärata Pasilasta kohti Tikkurilaa on kerrottu neljällä ja vaikkapa Karjalan rata Kouvolasta kohti Luumäkeä kahdella.
 
Helsingin kaupungin omilla sivuilla https://www.hel.fi/hkl/fi/raitiovaunulla/radat-ja-varikot/ määritellään tuo 38 km sillä tavoin tarkemmin, että sen kerrotaan muodostuvan "linjaraiteista". Ulkopuolelle lienee jätetty Fredrikinkadun osuus Kampintorilta Arkadiankadulle, ehkä myös Sturenkadun raitiotie ja niin ikään halli- ja huoltoreittien käytössä oleva Kustaa Vaasan tien raitiorata.

Mielestäni ketjun avaajan pohdiskelu on mielenkiintoista. Voisi tietenkin erikseen käydä läpi vain valtakunnallista 1524 mm rataverkkoa, johon kuitenkin otetaan mukaan oikeasti liikennöintikelpoiset satama- ja teollisuusraiteet. Sitten voitaisiin tutkia laajennetusti eli lisätään lukemiin metro- ja raitioradat, ja niissäkin lukuihin mahdutetaan oikeasti liikennöintiin soveltuvat aktiiviset osat.
 
Vajaa kymmenen vuotta sitten raitiotien ratapituus oli 51 km, ja yksinkertaista raidetta oli kaikenkaikkiaan 114 km. Raitioita on sen jälkeen rakennettu lisää.
Kaupungin omat sivut eivät osaa kertoa tätä asiaa oikeasti.
 
Laskin googlen satelliittikuvasta mittaamalla viime keväänä ratikkaverkon pituuden. Satelliittikuvat ovat vuodelta 2018 eli remontissa oleva osa Hämeenitiestä on laskuissa mukana vaikkakin vanhalla pituudella. Areenan silmukan olen kuitenkin jättänyt laskuista pois. Varikkoraiteita ei ole laskettu mukaan, mutta yhdysraiteet niille on. Rata suoraan Pasilan sillalta Asemapäälikönkadulle on karkea arvio ja verkossa toisesta päästä vielä kiinni olevaa Itä-Pasilan rataa myötäpäivään ei ole laskettu mukaan. Luvut on myöskin pyöristetty 10 metrin tarkkuudelle ennen yhteenlaskemista.

Kaksisuuntaista linjaraidetta on laskujen mukaan tasan 43km ja kaksisuutaista käyttämätöntä rataa ja käännöstä on 6,7km

Yksisuuntaista linjaraidetta on lisäksi 7,18km ja yksisuuntaista käyttämätöntä rataa, käännöstä, ohitusraidetta ja silmukkaa on 2,83km

Kaikkiaan yksisuuntaista rataa olisi siis 109,41km.

Varikkoraiteista vielä tarkennuksena että Koskelaan lasku loppuu kohtaan, jossa kaksisuuntainen rata erkanee kahdeksi yksisuuntaiseksi osuudeksi.
Vallilassa Hämeentieltä varikkoalueelle kummastakin suunnasta johtava rata rinnakkain Hämeentien kanssa on laskettu mukaan sekä silmukka, muttei muuta.
Töölössä Mannerheimitien vieressä oleva rinnakkainen kaksisuuntainen rata on laskettu, sekä Ruusulan- ja Sibeliuksenkadun kaksisuuntaiset radat sekä lisäksi Ruusulan-ja Eino Leinon kadun kulmassa olevan korttelin kiertävä yksisuuntainen rata, muttei Ruusulankadulta Korjaamolle johtavaa yksisuuntaista rataa.
 
Takaisin
Ylös