Rataosuuksia ollaan taas lakkauttamassa

Liittynyt
5 Heinäkuu 2005
Viestit
591
Vajaata 300:aa kilometriä rautateitä uhkaa lopettaminen. Lakkauttamisuhan alla olevista rataosuuksista vain Lieksan ja Nurmeksen välillä on matkustajaliikennettä.
Muilla osuuksilla kuljetetaan tavaraa, etupäässä metsäteollisuuden raaka-aineita ja tuotteita. Suomalaiset metsäyhtiöt ovatkin Ratahallintokeskuksen liikennejohtaja Anne Herneojan mukaan huolissaan lakkauttamisuhasta, koska se saattaa heikentää Suomen metsäteollisuuden kansainvälistä kilpailukykyä.

Ratahallintokeskuksen mukaan nykyinen rahoitus ei riitä pitämään ratoja yllä, kun varoja ei tahdo olla vilkasliikenteistenkään rataosuuksien kunnostuksiin.

Lakkautettaviksi ehdotetut rataosuudet sijaitsevat ympäri Suomea. Lakkautamisten lisäksi Ratahallintokeskus ehdottaa, että Otanmäen ja Murtomäen välinen rata Kajaanin eteläpuolella luovutetaan juna- ja raidekalustoa valmistavan Talgon yksityiskäyttöön.
Ratahallintokeskus on lähettänyt vähäliikenteisiä ratoja koskevan selvityksensä lausuntokierrokselle. Se tekee esityksensä jatkotoimenpiteistä liikenneministeriölle aikaisintaan lokakuussa. (STT)
 
Ratahallintokeskuksen sivujen mukaan tilanne ei enää vaikuta ollenkaan näin huonolta.

Vähäliikenteisten ratojen selvitys lausuntokierrokselle

Suurimmalle osalle radoista esitetään siis lopulta kaikesta huolimatta kunnostusta.

Lakkautus on luvassa osuuksille

Isokylä-Kelloselkä
Kiukainen-Kauttua
Parkano-Kihniö (samalla purku)
Parkano-Niinisalo (samalla purku).

Purettaviksi ovat menossa myös Äkäsjoen/Rautuvaaran ja Säynätsalon jo lakkautetut radat.

Sanoisin, että huonomminkin olisi voinut käydä. Lakkautukset rajoittuvat muutamaan rataosuuteen, useissa muissa maissa huomattavasti laajempiakin kokonaisuuksia on purettu ja suljettu.
 
JE sanoi:
Ratahallintokeskuksen sivujen mukaan tilanne ei enää vaikuta ollenkaan näin huonolta.

Vähäliikenteisten ratojen selvitys lausuntokierrokselle

Suurimmalle osalle radoista esitetään siis lopulta kaikesta huolimatta kunnostusta.
Niinpä. Lisäksi - kuten tiedotteestakin nähdään - suurelle osalle näistä rataosista ja etenkin ratakilometreistä olisi tulossa tason parannus.

Raportin keskeiset taulukot ja toimenpide-ehdotukset lienevät sivuilla 20-24 ja 30-38. Sivulla 12 taas on esitetty selvitystyön eteneminen.
 
Ilmeisesti rataosuus Isokylästä (Kemijärvellä) Kelloselkään (Sallassa) menettää kaiken liikenteensä jo helmikuussa. Näin Lapin Radion uutinen aiheesta.

Akuutiksi syyksi ilmaantui kuljetusten kustannustaso. Näin poliittista kädenvääntöä radan säilyttämisestä ei edes tarvittu, koska radalta katoaa liikenne ennen päätösten tekoa. Liikenteen loppuminen ei ilmeisesti ainakaan aivan välittömästi johda muodolliseen lakkautuspäätökseen.

Uutisessa viitataan myös Rovaniemi-Kemijärvi -yhteyden uhanalaisuuteen. Tämä on mahdollisesti kuitenkin väärinkäsitys - vaikka makuujunaliikenne Kemijärvelle lakkaa syyskuussa, ainakin jonkinlainen henkilöjunayhteys säilynee. Myös tavaraa on lähtenyt Kemijärveltä suurempia määriä kuin Kelloselästä.
 
JE sanoi:
Myös tavaraa on lähtenyt Kemijärveltä suurempia määriä kuin Kelloselästä.
Kuuntelin itse eilen tuota Lapin radion lähetystä Kolarin asemalla. Siinä kerrottiin Sallasta kulkevan huomattavasti vähemmän tavaraa kuin Kemijärveltä. Toimintoja on tarkoitus keskittää Lapissa kolmeen terminaaliin eli Kemijärvelle, Rovaniemelle ja Kolariin.
 
Tarkoittaako tämä myös pienempien asemien (Misi, Vaarala, Koivu...) tavaratoimintojen katoamista?
 
Kemijärvi-Salla radan kohtalon näyttää tällä erää sinetöivän VR itse. Oliskohan RHK ja VR yhteistuumin päättäneet hinnan korotuksista. Kun RHK ei meinaa saada lopetettua kyseistä rataosaa niin nyt voidaan todeta, että eihän radalla ole liikennettäkään. Joten kiskot voi kerätä pois!
Vaikka VR:n edustajat syksyllä korostivat myös ns. vähäliikenteisten ratojen olevan heille tärkeitä. Mutta puolessa vuodessa tilanne näyttää muuttuneen!

Onneksi kilpailu avautuu pian tavaraliikenteessä rataverkolla se tuo toivottavasti VR:n alati kasvaviin hintoihin muutosta kilpailijoiden toimesta. Oikeastaan on kilpailijoiden kannalta hyvä, että VR nostaisi rahti hintoja rajusti. Ei ole sitten epäilystäkään kuka kilpailussa pärjää! Ellei sitten VR herää ja ala polkemaan hintoja. Todelliset kustannukset eivät nouse yhtäkkiä useita kymmeniä prosentteja josta Lapin Kansa jutussaan mainitsee.
 
Dr16 sanoi:
Todelliset kustannukset eivä nouse yhtäkkiä useita kymmeniä prosentteja josta Lapin Kansa jutussaan mainitsee.
Eivät nousekaan, per juna. Mutta per kuljetettu tonni nousevat kyllä, jos tavaramäärä pienenee ratkaisevasti. VR saa yhtiöitettynä yrityksenä tietysti itse päättää hintansa. Sen tulisi silti ajatella omaakin etuaan ja havaita, että rautatiekuljetusten edistäminen on sen etu enemmän kuin mikään muu.
 
Nyt on puhuttu lehdissä Sallan radan puunkuljetusten loppumisesta. Eipä ihme jos hinnan korotukset ovat 80% suuruisia. Mikseiköhän VR korota hintoja vaikkapa Etelä-Suomessa esim Jämsänkoski-Rauma tuotejunissa samalla 80 % :lla. Voi olla, että kumipyörät korvaisi junat nopeasti..

Mutta näinhän se toimii kun Kemijärvi-Salla rataa saada muuten loppumaan niin hinnoitellaan rahdit ulos niin johan alkaa liikenne vähenemään. Olen täysin varma siitä, että jos kuljetukset olisivat kilpailutettu, niin kiskoilla ne pölkyt vietäisiin edelleen, mutta operaattori vaihtuisi!
 
Tänään keskiviikkona 22.2. YLE TV1:ssä kello 21.10 A-Talkissa aiheena Itä-Lapin junaliikenne.

Iltapäivällä kello 13.45 mielenosoitus eduskuntatalon edessä.
 
Itä-Lapin yöjunaliikenteen lopettamiseen ei voi olla syynä se, että uusia makuuvaunuja ei voi käyttää sähköistämättömillä rataosilla. Se on totta, että uudet vaunut tarvitsevat sähköä, jota ei tavallisista Dv12-tyyppisistä vetureista ole saatavilla.

Mutta VR:llä on Dr16-tyyppisiä vetureita joista saa virtaa noihin makuuvaunuihin sekä InterCity-vaunuihin. Samoin löytyy erillisiä aggregaattivaunuja joista virtaa on saatavilla. Vaunuja ei toki ole kuin 5 kpl, mutta kuitenkin. Eli jos todella halutaan niin Dr16-tyyppinen veturi voidaan kyseiselle rataosalle sijoittaa, mutta se on enemmänkin halusta kiinni. Toki saattaa huollon ja veturikierron kannalta olla vaikeaa veturin sijoittaminen Kemijärvelle, mutta Oulu-Rovaniemi/Kemijärvi välillä liikennöi nytkin dieselvetoisia tavarajunia joissa Dr16-veturit voitaisiin vaihtaa huoltoon jne. Dielselvetoiset tavarajunat jatkavat liikennöintiä niin kauan kuin teollisuuden tavarankuljetuksia Lapin aluella tarvitaan.

Eli mahdollisuuksia yöjunaliikenteen jatkamiseen uudella vaunukalustolla Kemijärvelle asti on jos niin halutaan!
 
Ongelmana saattaa olla sekin, jos rata ei ole yhteenhitsattua Kemijärvelle asti, eikä kiskonpätkiä ole liitetty toisiinsa sähköäjohtavasti. Aggregaatinkin antamakin virta tarvitsee nimittäin maadoituksen. Tästä on mm. vaunut.org-sivustolla ollut keskustelua.

Muut kuin tähän ongelmaan perustuvat "vain sähköradalla" -perustelut tuntuvat oudoilta. Kemijärvelle asti makuuvaunuja on tähän astikin ollut vain 2-3. Dr16 puolestaan on vetänyt huomattavasti pidempiä IC-junia ilman aggregaattia, mm. sähkön ollessa siltatöiden (Suinula?) takia poikki Tampere-Jyväskylä -osuudella. Lisäksi tulevaisuudessakin on tarkoitus ajaa IC-kalustolla Vaasaan (Dv12-veturilla) ja Pietariin (venäläisillä sähkövetureilla), joten aggregaattivaunujen tarve ei ole päättymässä. Ehkä niihin jopa kannattaisi investoida.

Lisäksi ympäri maailmaa tunnetaan ratkaisuja, joissa makuujuna jatkaa matkaansa makuuvaunujen määräasemalta pidemmälle pelkkänä päivävaunujunana. Matkatavarat pysyisivät samassa vaunussa (tarvittaessa) ja luulisi saman junan sisällä vaununvaihdon olevan tarpeen tullen helpompaa kuin vaihdon junasta toiseen. Silti ei ole tämäkään vaihtoehto tainnut ainakaan julkisuudessa esiintyä. Oletan ettei vaihtoehto ole mahdoton, ellei VR välttämättä tahdo junaan myös kaksikerroksiset päivävaunut.
 
Aggregaattivaunujen rakentaminen ei ollut mikään ongelma silloin kun niitä tarvittiin Intercity-juniin. Käyttö onnistuu Vaasankin radalla, kun juna on Intercity. Nyt kun niitä tarvitaan johonkin ei-toivottuun junaan, se ei onnistu millään.

Miten VR aikoo tulevaisuudessa hoitaa Kolarin liikenteen, jos Dr16:n käyttö ei käy eikä aggregaatteja mitenkään voi käyttää? Siniset makuuvaunuthan ovat kelvotonta romua, joista pitää hankkiutua eroon. Jäljelle jää valkoisia, joita "ei voi" käyttää sähköistämättömillä radoilla.

Kemijärvi-logiikalla VR lopettaa myös Kolarin liikenteen, jollei valtio veronmaksajineen riennä apuun syöttämään seteleitä sähköistykseen tai liikennetukeen.
 
Takaisin
Ylös