Rataosuuksia ollaan taas lakkauttamassa

Toivoisi, että VR löytäisi asiaan edes jonkinlaisen ratkaisun (lakkautus ei ole ratkaisu). Vaihtoehdoista ei pitäisi olla pulaa. Kiinnostavaa on sekin että Rovaniemelle kulkee joka yö kaksi, viikonloppuisin kolmekin makuujunaa. Ja juuri siihen Kemijärven junaan piti ottaa ne uudet vaunut...

Ja se lenkitys... onko se, ettei rataosaa Misi-Kemijärvi ole lenkitetty (eli kiskonpätkiä yhdistetty johtimin) tieto vai pelkkä arvelu?
 
JE sanoi:
Ja se lenkitys... onko se, ettei rataosaa Misi-Kemijärvi ole lenkitetty (eli kiskonpätkiä yhdistetty johtimin) tieto vai pelkkä arvelu?
Jos rataa on juuri parannettu 23 miljoonalla ja siellä käytetään jo aggregaattia, en ihmettelisi, että on hitsattu tai lenkitetty.

Joku paikallinen harrastaja ottamaan valokuva linjalta, sillä se selviää.

Antero
 
Tänään on kerrottu julkisuuteen taas uusia syitä, joiden takia Kemijärven junat pitää lopettaa. Antti Jaatisen haastattelu, Uutispäivä Demari:

Uutispäivä Demari sanoi:
"Junapituus alkaa tulla vastaan, kun siinä on sekä päivävaunuja, ravintolavaunu että konduktöörivaunu. Maksimimäärä on viidentoista vaunun paikkeilla. Sen pidempi ei mahdu enää laitureihin."
Lisäksi uusilla vaunuilla on 160 ja vanhoilla 120 kilometrin nopeusrajoitus. Rata mahdollistaa 160:n nopeuden Seinäjoelle asti.
"Junan kulkua ei ole järkevää hidastaa", Jaatinen perustelee.
Nyt on siis yöjunalla kiire ajaa 160km/h ja lisäksi se jollakin ihmeellisellä tavalla pitenee yli 15-vaunuiseksi, jos loppupäässä ajetaan Rovaniemen ja Kemijärven väli.
 
Vastauksia

Kemijärven yöjunan matka Rovaniemelle on 900 km, ja siihen käytetään 11,5 tuntia. (Aikataulu) Keskinopeudeksi tulee noin 80 km/h. Toki tällä välillä on 14 pysähdystä, joista aikataulun mukaista seisonta-aikaa kertyy 39 min pitkistä pysähdyksistä ja 7 min lyhystä eli seisomista laiturilla 46 min. Kiihdytys ja hidastus vievät aikaa kutakin pysähdystä kohden minuutin verrattuna tasaisella nopeudella ajamiseen, joten kaikkiaan asemilla pysähtely hidastaa matkaa täyden tunnin.

Jos näistä huomioiden lasketaan, millä nopeudella junan on keskimäärin ajettava asemien välillä, tarvittava nopeus on 86 km/h.

Vaikka enää ei olekaan käytössä 120 km/h vaunuja, ei siitä juuri olisi haittaa.

Jos juna voisi ajaa aina asemien välit 140 km/h, matka kestäisi 7 h 40 min. Tämä olisi jo kurjaa yöjunapalvelua, kun nukkuma-aika jää kovin lyhyeksi. Vaikeuksia tulisi myös tavarajunien ohittelussa - mikä sekin olisi turhaa.

Lisää tietoa Kemijärven liikenteestä voi vilkuilla osoitteesta www.rataverkko.fi

Antero
 
Re: Vastauksia

Onkohan vähän ristiriitaista tietoa? Pitääkö se todellakin paikkansa että siniharmaita makuuvaunuja saa ajaa vain max 120 km/h? osaako joku "sisäpiiriläinen" kertoa, ja jos pitää, niin miksi?

Joskushan näkee makuuvaunuja päiväjunjen jatkoksi kytkettynä, kun niitä siirretään tyhjinä joko konepajalle tai jollekin toiselle asemalle jossa niitä tarvitaan, ja silloinhan niitä ei voisi siirtää päiväjunissa joiden sn on 140-160 km/h jos makuuvaunujen sn on vain 120 km/h, ellei tahallaan haluta myöhästyttää päiväjunia?

t. Rainer
 
Sinisten CEmt-makuuvaunujen sn on 140 km/h. Muut julkisuudessakin esiintyneet tiedot johtuvat erehdyksestä.
 
Olisikohan makuuvaunujunien suurin sallittu nopeus rajattu 120:een ihan järkisyistä (matkustusmukavuus ja energiatalous) ja ensisijaisesti siksi, että junien ei pidä olla liian aikaisin perillä.

Koska kuitenkin VR:llä on tämänpäiväisen Jaatisen haastattelun mukaan kiinnostus nostaa yöjunien nopeuksia, tarjoan suunnitteluapua ja olen laskenut yöjunalle uuden aikataulun IC53:n nykyisten ajoaikojen mukaan. Kyllä palvelu paranisi kun ihmiset pistettäisiin aamulla kello viisi Rovaniemen pakkaseen!

Helsinki 19.20
Tampere 21.16 (nyt 22.24)
Seinäjoki 22.34 (nyt 0.10)
Oulu 2.36 (nyt 4.53)
Kemi 3.50 (nyt 6.13)
Rovaniemi 4.47 (nyt 7.51)
Kemijärvi - (nyt 9.43)

Tämä oli tietenkin vitsi. Kuten myös koko ajatus siitä, että yöjunien pitäisi kulkea missään vaiheessa yli 120 km/h. Suomea täytyisi pidentää, että tämä olisi tarpeellista. 160:n nopeuden vetäminen asiaan on pelkkää propagandaa.
 
Pitää myös muistaa, että pikajuna 69 on makuuvaunuroolinsa lisäksi myös työssäkäyntijuna Ylivieskasta kohti Oulua, jonne tulo on 7.30. Paluusuunnassa väki käyttää IC 56:ta, jonka lähtö on Oulusta 16.02.

Eivät Suomen junat ole vieläkään vain helsinkiläisille tarkoitettuja yhteyksiä laskettelurinteisiin tai ruskavaelluksille, eivätkä myöskään toisinpäin vain maalaisten Helsingissä käyntejä varten. Junilla on monenmoista muuta ja tähdellisempääkin käyttöä, joista eivät aina tunnu tietävän "herratkaan".
 
Kani sanoi:
Olisikohan makuuvaunujunien suurin sallittu nopeus rajattu 120:een ihan järkisyistä (matkustusmukavuus ja energiatalous) ja ensisijaisesti siksi, että junien ei pidä olla liian aikaisin perillä.
Tähän mennessä on puhuttu suurimmista sallituista nopeuksista. Käyttönopeus ei tietenkään ole sama asia. Ei vanhoilla, eikä myöskään uusilla makuuvaunuilla.
 
Ei kai tuossa nopeuden nostossa ole kysymys siitä, että juna voisi lähteä Helsingistä vasta joskus 22-23, ja olla perillä aikaisemmin...
Eikä tarvittaisi toista yöjunaa ollenkaan....

Älkää sitten luulko, että minä olen tuota mieltä...
 
Tässä keskustelussa ei aiemmin kai ole tullut mainituksi Liikenne- ja viestintäministeri Huovisen välikysymysvastaus Rovaniemi-Kemijärvi -välin yöjunaliikenteestä. Tuossa vastauksessa sanotaan nykyisiä aggregaattivaunuja liian tehottomiksi ja uusia tietenkin liian kalliiksi. A-talkissa Jaatinen sanoi uusiin makuuvaunuihin investoidun 60 miljoonaa euroa, eli 3 milj. e/vaunu. Uusi aggregaattivaunu maksaisi 1,4 milj. e, joten sellaisiakin saisi jo yli kaksi yhden makuuvaunun hinnalla. Eikä se vaunu kai pelkkää aggregaattia olisi, onhan nykyisissäkin istumapaikkoja vaikka miten.

Olen suuresti ihmetellyt, miten kaiketi VR:n myötävaikutuksella on unohdettu se toinen Rovaniemelle ajettava yöjuna, P60/69. Se, jossa lähivuosinakin on pelkkiä sinisiä vaunuja. Nykyisinhän sitä ei tietenkään aikataulujen puolesta ole järkevää Kemijärvelle ajaa, mutta kun melkeinpä kaikki aikataulut muuttuvat syksyllä kuitenkin, ei pitäisi olla suuri ongelma järjestellä senkin aikataulua uudestaan. Siten tietenkin, että tuo Oulun työmatkayhteys säilyy.

Nyt vaan on kai jo aika myöhäistä miettiä tällaisia. Ärsyttävää tässä Rovaniemi-Kemijärvi -asiassa on sekin, kuinka vähän aikaa ennen muutoksia niistä kerrotaan VR:n ulkopuolelle. Eikä muutoksia suunniteltaessa ole muilta tahoilta vaivauduttu mielipiteitä kyselemään. Tietenkään, kuraahan sieltä olisi niskaan tullut, joten mitäpä sitten keskustelemaan ollenkaan. Itä-Lapin yrittäjät joutuvat hartiavoimin puolustamaan heille asiakkaita kuljettavaa yöjunaa ettei liiketoiminta menisi tappiolle, vaikka toimisi se toisinkin päin. Jos Lapin matkailukeskukset laittaisivat ovet kiinni tai muuten boikotoisivat junayhteyksiä, menisivät vähintään yöjunat taatusti tappiolle. Mutta VR:äähän se ei haittaa, valtio maksaa.

Lapin Lääninhallitukseltakaan ei ilmeisesti ole kysytty edes lausuntoa Kemijärven yöjunan lakkautukseen ja muuttamiseen busseiksi silloin kun se on ollut suunnitteluvaiheessa. Vaikka Lääninhallitus paikallisena liikenneviranomaisena joutuu aikanaan järjestämään korvaavia bussikuljetuksia, jos ne eivät muuten kannata. Liikenne- ja viestintäministerille on Lääninhallitukseltakin lähtenyt lausunto.

A-talkissa puitu VR:n toimitusjohtajan lausunto Kemijärven liikenteen tappiollisuudesta löytyy muuten HS:n uutisista yhä. Tässähän HS ja muut mediat ovat asiaa VR:n mielestä vääristelleet, eikä toimitusjohtaja oikeasti noin sanonut.
 
Yöjunat remonttiin

Kani sanoi:
Tämä oli tietenkin vitsi. Kuten myös koko ajatus siitä, että yöjunien pitäisi kulkea missään vaiheessa yli 120 km/h. Suomea täytyisi pidentää, että tämä olisi tarpeellista. 160:n nopeuden vetäminen asiaan on pelkkää propagandaa.
Entä jos ajettaisiinkin Helsingin ja Rovaniemeen välillä kulkeva päivittäinen yöjunapari 69/60 Savon radan kautta. Tämäntapaistahan ehdotettiin ketjussa jossa etsittiin ratkaisua miten pelastaa Savon radan yöjuna. Oikoradan valmistuttua juna ehtisi ajaa Hki-Oulu välin yhtä nopeasti kuin Pohjanmaan radan kautta nyt, edellyttäen että se saa spurtata päiväjunan nopeudella, eli ainakin Oikoradalla 160 km/h.

Siitä tehtäisiin VR:n yöjunalaivaston "lippulaiva" jossa olisi vain uusia 2-kerrosvaunuja ja IC-päivä- ja ravintolavaunuja, kun taas "Kemijärveläinen" eli 61/68 ajettaisiin jatkossa nykyisellä aikataulullaan Pohjanmaan radan kautta, ja siinä olisi Rovaniemelle päättyvien kakskerrosmakuuvaunujen lisäksi myös vanhoja sinisiä makuuvaunuja, päivävaunuja ja ravintolavaunu jotka jatkaisisivat Kemijärvelle (tai Sallaan)

Lisäksi ehdotan että Turun-Joensuunkin yöjuna jatkaisi kulkuaan, johon Helsingistä tulevat voivat nousta kyytiin Tampereella.

Moskovaan menevän "Tolstoin" aikataulua voisi nopeuttaa kanssa jopa 2-3 tuntia oikoradan ansiosta, ja jos venäläiset saavat käyttöönsä uusia nopeaan matkustajajunaliikenteeseen sopivia 2-järjestelmävetureita, ettei vetureita tarvitse vaihtaa molemmin puolin rajaa. Periaatteessa sama veturi voisi ajaa koko matkan Hki-Moskova, mutta taitaa olla enemmän tai vähemmän kiinni VR:n tahtotilasta salliiko muunmaalaisia vetureita verkollemme. Joka tapauksessa Venäjän ja Suomen välisiin päiväjuniinhan on tulossa jokin venäläis-suomalainen yhteinen suurnopeusjunaviritys.

t. Rainer
 
Kemijärven junan kannattavuudesta. Käsittääkseni juna on melko äskettäin muuttunut tappiolliseksi. Koska se pitkään oli voitollinen, junaa ajetaan edelleen VR:n omalla riskillä. Ja nyt VR tahtoo tukiaisia, koska liikenne kerran on kannattamatonta. Ilkeät kielet tietysti puhuvat, että VR on tahallaan hoitanut liikenteen markkinoinnin niin heikosti, ettei matkustajamäärien lasku mikään ihme ole. Kieltämättä onkin perin outoa, että jo syksyllä muistelen nähneeni makuujunakarttoja, joista Sisä-Suomi ja Kemijärvi puuttuvat. Tarkoituksellako?

R.Silfverberg sanoi:
Moskovaan menevän "Tolstoin" aikataulua voisi nopeuttaa kanssa jopa 2-3 tuntia oikoradan ansiosta, ja jos venäläiset saavat käyttöönsä uusia nopeaan matkustajajunaliikenteeseen sopivia 2-järjestelmävetureita, ettei vetureita tarvitse vaihtaa molemmin puolin rajaa. Periaatteessa sama veturi voisi ajaa koko matkan Hki-Moskova, mutta taitaa olla enemmän tai vähemmän kiinni VR:n tahtotilasta salliiko muunmaalaisia vetureita verkollemme. Joka tapauksessa Venäjän ja Suomen välisiin päiväjuniinhan on tulossa jokin venäläis-suomalainen yhteinen suurnopeusjunaviritys.
Suurnopeusjunaan uskon vasta, kun näen sen omin silmin. Uusia EP10-kaksivirtavetureita venäläiset tiettävästi ovat jo saaneet käyttöönsä. Aiemmista tiedoista poiketen ensimmäisiä vetureita ei kuitenkaan asetettu Suomen liikenteeseen.
 
JE sanoi:
Kemijärven junan kannattavuudesta. Käsittääkseni juna on melko äskettäin muuttunut tappiolliseksi. Koska se pitkään oli voitollinen, junaa ajetaan edelleen VR:n omalla riskillä.
Antti Jaatinen ilmoitti selvästi A-Talkissa, ettei juna ole tälläkään hetkellä kannattamaton.
 
A-talk ohjelmassa todettiin Antti Jaatisen taholta, että juna ei ole kannattamaton vaan kannattava. Mutta muuttuu kannattamattomaksi kun uudet vaunut tulevat käyttöön. On uskomatonta, että investoidaan uuteen kalustoon makuuvaunuihin jne. Sen jälkeen ilmoitetaan, että juna muuttuu kannatamattomaksi. Sitten toisaalla syy onkin VR:n mukaan tekninen! On uskomatonta käytöstä osakeyhtiöltä!

Voisi ottaa esimerkin Ruotsinlaivasta joka nyt liikennöi Helsinki - Tukholma -väliä kannattavasti. Laivayhtiö tilaa uuden laivan ja ilmoittaa, että laiva kulkeekin vain Maarianhaminaan asti kun laiva on liian pitkä Tukholman saaristoon.
Eipä ihme jos matkustajat katoavat! Järjestetään korvaava yhteys välille Maarianhamina - Tukholma vaikka lentokoneella, asiakkaat maksavat lentohinnan.

Samoin voitaisiin todeta: mitähän jos VR lakkauttaisi yöjunaliikenteen vaikka Oulusta pohjoiseen ja etelässä vaikka Riihimäelle eli juna liikennöisi Riihimäki-Oulu väliä. Syitähän saadaan keksittyä vaikka mitä: etelässä radat ovat ylikuormitettuja, autovaunujen lastauspaikkaa ollaan siirtämässä Helsingissä, junat ovat liian pitkiä (kuten Jaatinen on todennut)

Oulu - Rovaniemi/Kemijärvi väliä ei kannata liikennöidä kun junat ovat liian pitkiä ja laiturit liian lyhyitä jne.

Säälittävää touhua VR:ltä ja aivan uskomaton asenne asiakkaisiin joita pidetään VR:n toimesta tyhmänä. Jauhetaan ainoastaan kuinka palvelu paranee ja kuinka ollaan investoitu Lapin junaliikenteeseen paljon rahaa. Samaan aikaan aiotaan lopettaa junavuoroja ja huonontaa ihmisten liikkumista ja vielä ollaan VR:n toimesta huolissaan asiaan liittyvästä ns. "negatiivisesta vireestä"
Mistähän johtuu!
 
Takaisin
Ylös