E-juna Kauklahteen?

Liittynyt
16 Kesäkuu 2006
Viestit
359
Googlettamalla sain selville, että mahdollisesti heinä-elokuusta 2007 lähtien alkaisivat E-junat kulkemaan kauklahteen saakka. Asiasta oli jollain sivulla oikein päivämääräkin, mutta voikohan tämä pitää paikkaansa?
 
Vs: E-juna kauklahteen??

YTV:n liikennöintisuunnitelman mukaan E-junan reittiä pidennetään talviliikenteen 2007 alusta alkaen Espoon asemalta Kauklahteen ja vuoroväli tihenee 10 minuuttiin ruuhka-aikoina. Samalla Kauklahden bussilinjasto muuttuu hieman nykyisestä.
 
Vs: E-juna kauklahteen??

Asiasta oli jollain sivulla oikein päivämääräkin, mutta voikohan tämä pitää paikkaansa?

Eiköhän se voi pitää paikkansa. Siitä on ollut juttua aikaisemminkin. Tuosta, että se tapahtuisi jo Heinäkuussa, en ole itse aikaisemmin kuullut.
 
Vs: E-juna kauklahteen??

Samalla Kauklahden bussilinjasto muuttuu hieman nykyisestä.

Hieman ja hieman - Kauklahden bussilinjasto muuttuu aika paljon alueen kokoon nähden.;)

-e61 jatketaan Kauklahden asemalta Näkinkylään
-perustetaan uusi linja e65 Espoonlahti - Espoonkartano (- Hvitträsk), jolla korvataan linjaa 165/166
-165/166 katkaistaan reitille Kamppi - Kauklahti
-lisäksi paremmat liityntäyhteydet juniin Espoonkartanosta, Näkinkylästä, Vanttilasta sekä Kurttilasta.
Tässä vielä linkki muutoksiin karttoineen (sivu 43).
 
Saadaankohan Kauklahden 3-raiteelle sitten vihdoin jotain käyttöä? :)

Ilmeisesti. Tuo 2 raide on kuitenkin suht kovasti liikennenöity, kun Kirkkonummen ja Turun junat sitä käyttävät. Tuon raiteen kohdalla on kyllä sanottava, että se kaipaa kunnostusta ja siivousta aika lailla..
 
Puolen jälkeen, kun n. klo xx:40 aikaan kulkeva U/S-juna on menny, ehtisi ehkä käydä kääntymässä.
 
Vs: E-juna kauklahteen??

YTV:n liikennöintisuunnitelman mukaan E-junan reittiä pidennetään talviliikenteen 2007 alusta alkaen Espoon asemalta Kauklahteen ja vuoroväli tihenee 10 minuuttiin ruuhka-aikoina. Samalla Kauklahden bussilinjasto muuttuu hieman nykyisestä.

Vähän ennenaikaista tietoa. YTV ja Espon kaupunki ei ole ymmärtääkseni vielä sopineet mistään tällaisesta.

Ja se E-junien vuoroväli olisi tiheimmillään 20, ei 10 minuuttia, mutta U ja S-junat mukaanlukien kulkisi Kauklahteen asti 5 junaa tunnissa ruuhka-aikaan.

t. Rainer
 
Mielestäni nyt olisi korkea aika jatkaa E-junat Kauklahteen. Peruste:

U/S -junat täyttyvät nykyisin melko hyvin jo Kirkkonummelta tulevista/sinne menevistä matkustajista. Etenkin Kirkkonummen sekä Masalan matkustajamäärät ovat kasvaneet oleellisesti eivätkä junat enää köröttele puolityhjinä Kirkkonummelta Kauklahteen.
 
YTV:n kauden 2007 - 2008 liikennöintisuunnitelman mukaan E-junat jatketaan Kauklahteen talviliikenteen alkaessa elokuussa. Vuorovälit E/S/U-junilla säilyvät entisillään eli Kauklahdessa vuoroväli käytännössä tihenee puolesta tunnista varttiin maanantaista lauantaihin. 10 min vuoroväli ei taida olla mahdollinen ennen kaupunkiradan jatkamista Leppävaarasta Espoon keskukseen/Kauklahteen.
 
Miettii vaan että, onko 5 junaa tunnissa Kauklahteen kannattavaa. Se on kuitenkin aika paljon, ja omien kokemuksien mukaan niin siellä ei kauheasti ihmisiä pois jää. Toki, mikäli asuntomessualueen talot ja huoneistot alkavat mennä kaupaksi, niin se voi vaikuttaa asiaan..
 
Miettii vaan että, onko 5 junaa tunnissa Kauklahteen kannattavaa. Se on kuitenkin aika paljon, ja omien kokemuksien mukaan niin siellä ei kauheasti ihmisiä pois jää. Toki, mikäli asuntomessualueen talot ja huoneistot alkavat mennä kaupaksi, niin se voi vaikuttaa asiaan..

Ei viittä junaa, ei. Olen käsittänyt että neljä junaa Kauklahteen, U ja S kuten nykyäänkin sekä näiden lisäksi 2 E-junaa. Eli junamäärä pysyy samana, mutta nämä nykyiset 2 E-junaa jatkaisivat vain Kauklahteen kääntymään. Toivottavasti tuo syksyllä sitten toteutuu..
 
Miettii vaan että, onko 5 junaa tunnissa Kauklahteen kannattavaa. Se on kuitenkin aika paljon, ja omien kokemuksien mukaan niin siellä ei kauheasti ihmisiä pois jää. Toki, mikäli asuntomessualueen talot ja huoneistot alkavat mennä kaupaksi, niin se voi vaikuttaa asiaan..

Omien kokemusteni mukaan Kauklahden asemalla on elämää. Aamuisin sieltä matkustetaan töihin Helsingin suuntaan ja iltapäivällä takaisin kotiin. Lisäksi runsaslukuinen matkustajajoukko matkustaa aamulla Helsingin suunnasta Kauklahteen (ilmeisesti teollisuusalueelle) ja iltapäivällä Kauklahdesta takaisin Helsingin suuntaan. Eli toisille Kaukalahti on asuinpaikka ja toisille työpaikka.
 
U/S -junat täyttyvät nykyisin melko hyvin jo Kirkkonummelta tulevista/sinne menevistä matkustajista. Etenkin Kirkkonummen sekä Masalan matkustajamäärät ovat kasvaneet oleellisesti eivätkä junat enää köröttele puolityhjinä Kirkkonummelta Kauklahteen.

YTV-lipun ansiotako on tämä junien suosion kasvu? Minusta voisi lisätä näitä pikkuseisakkeilla (Jorvas, Tolsa, Luoma, Mankki) pysähtyviä junia. Kasvanut tarjonta lisäisi kiinnostusta junien käyttöön ja mahdollistaisi lisäasumisen kaavoittamisen asemien välittömään läheisyyteen. S-junat tulisi muuttaa kaikkia seisakkeita palveleviksi U-juniksi ja lisätä nopeita Y-junia.
 
Tietääköhän kukaan, miten mahdetaan aikatauluja muuttaa? Perusongelma näyttää graafisia aikatauluja katsellessa olla se, että nykyisillä aikatauluilla jatkaminen johtaisi Kauklahdessa noin 3 minuutin kääntöaikaan. Se on auttamatta liian pieni. Lisäksi Kauklahdessa on lyhyet vaihteet, mikä voi tarkoittaa sitä että junalla saattaa mennä minuutti enemmän aikaa kuin normaalisti suorille tultaessa. Sitten kääntöaika supistuukin jo noin 1 minuuttiin. Uskon että E-junilla väli Espoo-Kauklahti suunnitellaan 4:ksi minuutiksi. U-junilla tietysti normaali 3min, koska ei hidastavia vaihteita.

Rantaradallahan kaikki junat ovat symbioosissa toistensa kanssa, eli tod näk kaikkien junien aikataulut muuttuu?.. En tiedä, mutta luulisin että kaikkien junien lähtöaikaa (molempiin suuntiin) tulisi muuttaa 2 minuutilla. Hki-Tku 2min aikaisemmaksi sekä Tku-Hki 2min myöhäisemmäksi. Tällöin Kauklahteen jäisi tarvittava 5 minuuttia kääntymisajaksi.

Tässä arvioni, mutta olisiko jollain "varmempaa" tietoa..?
 
Takaisin
Ylös