Sivu 2 / 2 EnsimmäinenEnsimmäinen 12
Näytetään tulokset 16-29/29

Viestiketju: E-juna Kauklahteen?

  1. #16
    kemkim avatar
    Liittynyt
    24.09.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2703

    oletus Vs: E-juna kauklahteen??

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Lauri Räty Näytä viesti
    YTV:n liikennöintisuunnitelman mukaan E-junan reittiä pidennetään talviliikenteen 2007 alusta alkaen Espoon asemalta Kauklahteen ja vuoroväli tihenee 10 minuuttiin ruuhka-aikoina.
    Siis Kauklahden vuoroväli tihenee 10 minuuttiin, vai E-junaa aletaan ajaa 10 minuutin välein? Oletan, että nyt puhutaan Kauklahden vuorovälistä Kirkkonummen junat mukaan luettuna.
    Yöbussissa on tunnelmaa

  2. #17
    Aleksi.K avatar
    Liittynyt
    27.04.2006
    Sijainti
    Leppävaara
    Viestejä
    2697

    oletus Vs: E-juna Kauklahteen?

    Tuntuu Kauklahteen aika tiheältä tuo 10 minuuttia. Monikohan E-vuoro ajaa tappiolla Espoosta päättärille, en oikein jaksa uskoa, että matkustajia riittää kaikkiin vuoroihin, edes ruuhka-aikana.
    Tyhmä ei se joka myy, vaan se joka ostaa.

  3. #18
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1319

    oletus Vs: E-juna Kauklahteen?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Aleksi.K Näytä viesti
    Tuntuu Kauklahteen aika tiheältä tuo 10 minuuttia. Monikohan E-vuoro ajaa tappiolla Espoosta päättärille, en oikein jaksa uskoa, että matkustajia riittää kaikkiin vuoroihin, edes ruuhka-aikana.
    Mä olen kyllä ymmärtänyt asian niin, että uusia junavuoroja ei tule, vaan jatkossakin ajetaan nykyinen määrä E-junia. Näin Kauklahteen menisi junia arkisin ja lauantaisin päiväliikenteessä vartin välein. Aamuruuhkassa saattoi olla joku väli, jossa vuoroväli on hetkellisesti noin 10 minuuttia.

  4. #19
    Murzu avatar
    Liittynyt
    16.06.2006
    Viestejä
    355

    oletus Vihdoinkin...

    Sainpas viimein vastauksen esittämääni kysymykseen. VR:n sivuilta matkahaun avulla 12.8 pääsisi kulkemaan Kauklahdesta Helsinkiin myös E-junalla. Vuoroväli on E/U/S pääsääntöisesti 15min, mutta surffaa 5-19 minuutin välillä aamuruuhkan aikaan, johtuen ilmeisesti Y-junista sekä kaukojunista.

    Tutkiskelin aikataulujen perusteella pääteltynä myös hieman junien kääntöä Kauklahdessa. Pääsääntöisesti junalla on 7 minuuttia aikaa kääntyä, esim juna saapuu Kauklahteen klo 8.47 ja lähtee takaisin klo 8.54. Kuitenkin aamulla klo 7.51 Kauklahteen saapuva 4:n yksikön juna katkaistaan keskeltä poikki kahdeksi junaksi. Tällöin ensimmäinen juna lähtee klo 7.58 ja takimmainen vasta klo 8.15. Takimmainen juna siis patsastelee Kauklahdessa 24 minuuttia. Myös seuraava kääntö on pitkä 8.21 --> 8.39, tästä tulee 18 minuuttia. Muutoin käännöt ovatkin sitten 7 minuuttisia, en nyt tosin kaikkia junia tutkinut.

    Yksi asia vain mietityttää, Kauklahden 3:s raiteen vaihde on sn35 ja se on kaukana vasta ylikäytävän takana. Junan pitää siis ajaa 400m 35km/h, riittääkö siis 3min Espooseen, kun puolet ajasta kuluu mateluun? Luulen että Espoossa juna on jo valmiiksi minuutin myöhässä...

    Eniten pakkaa sekoittaa Turun satama, vaikka hassulta kuulostaakin. Laivajunien lähtöajat poikkeavat normaalista huomattavasti. Tämän vuoksi tietyillä ajan hetkillä muun säännöllisen liikenteen pitää joustaa ja olla hetken aikaa epäsäännöllistä. Tästä johtuu myös U 8.49 --- E 8.54 --- U 9.13 lähtöajat Kauklahdesta. Ensin 5 min vuoroväli, sitten 19 minuuttia. Mutta pääasia on että junia kulkee tiheämmin Kauklahteen, tiedä jos niihin tyhjillään oleviin messuasuntoihinkin muuttaisi ihmisiä...
    Viimeisin muokkaaja Murzu; 26.06.2007 kello 19:27. Syy: lisäystä.

  5. #20
    kemkim avatar
    Liittynyt
    24.09.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2703

    oletus Vs: Vihdoinkin...

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Murzu Näytä viesti
    Mutta pääasia on että junia kulkee tiheämmin Kauklahteen, tiedä jos niihin tyhjillään oleviin messuasuntoihinkin muuttaisi ihmisiä...
    Saisivat vielä kaavoittaa siihen aseman välittömään läheisyyteen kerrostaloja, joissa olisi kivijalan liiketiloja. Tulisi junaan lisää matkustajia. Minusta on outoa pitää aseman välitön läheisyys asumattomana ja rakentaa kerrostaloja pitkän kävelymatkan päähän.
    Yöbussissa on tunnelmaa

  6. #21

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: Vihdoinkin...

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Murzu Näytä viesti
    Sainpas viimein vastauksen esittämääni kysymykseen. VR:n sivuilta matkahaun avulla 12.8 pääsisi kulkemaan Kauklahdesta Helsinkiin myös E-junalla. Vuoroväli on E/U/S pääsääntöisesti 15min, mutta surffaa 5-19 minuutin välillä aamuruuhkan aikaan, johtuen ilmeisesti Y-junista sekä kaukojunista.
    Aikatauluja vilkaistuani niin en ole erityisen tyytyväinen, koska vuorovälit pitenevät Hki-Espoo välillä joidenkin junien osalta 25 minuuttiiin, jopa pahimpaan ruuhka-aikaan. Näin käy varsinkin Helsingistä lähdettäessä niiden tuntien kohdalla kuin Pendolino lähtee. Aikatauluja uudistaessa olisi voitu edes pistää Y-junat pysähtymään Espoon keskuksessa, mutta ei välitetty pistää. Lyön vetoa että tämä tulee lisäämään työmatka-autoilua rantaradan varrella.

    En halua olla kateellinen kauklahtelaisille, kyllä he ovat paremman junatarjonnan ansainneet, mutta olisi ennemmin kannattanut E-junien reitin pidentämisen sijaan esim muuttaa joka toinen E-juna U-junaksi.

    t. Rainer

  7. #22
    Murzu avatar
    Liittynyt
    16.06.2006
    Viestejä
    355

    oletus Vs: Vihdoinkin...

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    En halua olla kateellinen kauklahtelaisille, kyllä he ovat paremman junatarjonnan ansainneet, mutta olisi ennemmin kannattanut E-junien reitin pidentämisen sijaan esim muuttaa joka toinen E-juna U-junaksi.
    Hmmm.. Ei U-juna sen nopeampi ole Espooseen kuin E:kään, niillähän on sama aikataulu, mutta U vain jatkaa Kirkkikselle asti. Jos nyt siis Espoolaisesta näkökulmasta tarkoitit asiaa... Mieluummin sen Y:n olisi voinut laittaa Espoossa pysähtymään.

  8. #23

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: Vihdoinkin...

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Murzu Näytä viesti
    Hmmm.. Ei U-juna sen nopeampi ole Espooseen kuin E:kään, niillähän on sama aikataulu, mutta U vain jatkaa Kirkkikselle asti. Jos nyt siis Espoolaisesta näkökulmasta tarkoitit asiaa... Mieluummin sen Y:n olisi voinut laittaa Espoossa pysähtymään.
    Espoon keskuksessa asuvan näkökulmasta kirjoitin. Junien matka-ajoilla ei ole niin suurta meritystä kuin sillä että kun Kauklahteen yhteydet paranevat, E/U/S-junien vuorovälit kaikilla asemilla muuttuvat erittäin epätasaisiksi. Joskus voi olla 11 min junien välillä, joskus peräti 24!

    Kuka pystyy muistamaan tällaista aikataulua ulkoa?

    HKI ->Espoo
    ----- -------
    1619 1644
    1638 1703
    1649 1714
    ja kaiken huippuna pendolinon vuoksi seuraava vasta:
    1713 1738

    Ei hjuva!


    Mielestäni rantaradan junien päällekkäisyyksiä pitäisi karsia, niin että tasan 15 minuutin välein kulkisi yksi lähijuna näin: Y-junat muutetaan kerran tunniksi kulkeviksi S-juniksi jotka jatkavat Karjaalle, U-junat laitetaan kulkemaan 30 minuutin välein, ja E-juna kerran tunnissa, ruuhka-aikaan 2 kertaa.

    t. Rainer

  9. #24
    kemkim avatar
    Liittynyt
    24.09.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2703

    oletus Vs: Vihdoinkin...

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Mielestäni rantaradan junien päällekkäisyyksiä pitäisi karsia, niin että tasan 15 minuutin välein kulkisi yksi lähijuna näin: Y-junat muutetaan kerran tunniksi kulkeviksi S-juniksi jotka jatkavat Karjaalle, U-junat laitetaan kulkemaan 30 minuutin välein, ja E-juna kerran tunnissa, ruuhka-aikaan 2 kertaa.
    En voi kannattaa tuota, että Y-junat muutettaisiin pysähtymään kuten S-junat, jos tarkoitit tätä. Kirkkonummelta ja kauempaa tuleville on tärkeää, että juna ei pysähdy joka paikassa ja matka-aika Helsingin keskustaan ja Leppävaaraan on nopea. U-junalla kestää iäisyys Kirkkonummelta Helsingin keskustaan. Espoon keskuksessa ne voisivat kyllä pysähtyä ja kulkea tunnin välein. Espoon kaupunkiradan valmistuttua Y-junat voisivat kulkea puolen tunninkin välein, kunhan vain kunnat kaavoittaisivat tarpeeksi asemien lähelle asutusta, jotta matkustajia riittäisi.
    Yöbussissa on tunnelmaa

  10. #25

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: Vihdoinkin...

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kemkim Näytä viesti
    En voi kannattaa tuota, että Y-junat muutettaisiin pysähtymään kuten S-junat, jos tarkoitit tätä. Kirkkonummelta ja kauempaa tuleville on tärkeää, että juna ei pysähdy joka paikassa ja matka-aika Helsingin keskustaan ja Leppävaaraan on nopea. U-junalla kestää iäisyys Kirkkonummelta Helsingin keskustaan.
    Nyt siis oli kysymys S-junasta, ja kuvittelisin, että jos niitä ajettaisiin nykyaikaisemmalla ja nopeammalla kalustolla kuin Sm1/2, niin matka-aika Kirkkonummi-Karjaa lyhenisi yhtä paljon kuin Helsinki -Kirkkonummi pitenisi, tai kovin paljon eroa ei kokonaismatka-aikoihin tulisi nykyiseen verrattuna.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kemkim Näytä viesti
    Espoon kaupunkiradan valmistuttua Y-junat voisivat kulkea puolen tunninkin välein, kunhan vain kunnat kaavoittaisivat tarpeeksi asemien lähelle asutusta, jotta matkustajia riittäisi.
    Sitten kun ja jos kaupunkirata valmistuu, voidaan aikataulut pistää remonttiin ja palauttaa Y-juna harvoin pysähtyväksi "pikajunaksi". Toinen keino parantaa karjaalaisten tilannetta voisi olla sallia kuukausilippulaisten käyttää IC-junia välillä Karjaa-Helsinki ilman lisämaksua.

    t. Rainer

  11. #26
    Aleksi.K avatar
    Liittynyt
    27.04.2006
    Sijainti
    Leppävaara
    Viestejä
    2697

    oletus Vs: E-juna Kauklahteen?

    Eipä taitaisi kannattaa tuo yhden E-junan muuttaminen U-junaksi. Mankki, Luoma, Jorvas ja Tolsa ovat niin pieniä asemia. Mielestäni S-juna sen sijaan voisi tulla kyseeseen.
    Tyhmä ei se joka myy, vaan se joka ostaa.

  12. #27

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: E-juna Kauklahteen?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Aleksi.K Näytä viesti
    Eipä taitaisi kannattaa tuo yhden E-junan muuttaminen U-junaksi. Mankki, Luoma, Jorvas ja Tolsa ovat niin pieniä asemia. Mielestäni S-juna sen sijaan voisi tulla kyseeseen.
    Mielestäni ovat kuitenkin sen verran isoja etä ansaitsevat 2 junaa tunnissa. Niiden läheisyyteen on viime aikoina rakennettu paljon omakoti- ja rivitaloja.

    Vielä 1980-luvun alkupuolella, kun rantaradan junat Espoon länsipuolella olivat käytännössä vain joka asemalla pysähtyvä L, sekä ruuhka-aikaan ajettava Y, joka pysähtyi kaikilla asemilla Kirkkonummen ja Kauniaisten vlillä, pääsi noillekin seisakkeille kaksi kertaa tunnissa. Nyt ei enää.

    t. Rainer

  13. #28
    kemkim avatar
    Liittynyt
    24.09.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2703

    oletus Vs: Vihdoinkin...

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Sitten kun ja jos kaupunkirata valmistuu, voidaan aikataulut pistää remonttiin ja palauttaa Y-juna harvoin pysähtyväksi "pikajunaksi". Toinen keino parantaa karjaalaisten tilannetta voisi olla sallia kuukausilippulaisten käyttää IC-junia välillä Karjaa-Helsinki ilman lisämaksua.
    Karjaalaisten tilanne nyt ei ole niin huono, koska heille on nämä kaukojunat. Luulisin, että eniten Y-junasta on iloa Siuntiossa, Kirkkonummen keskustassa ja Masalassa asuville. Matka-aika on nopealla junalla 31 minuuttia ja S-junalla 38 minuuttia. Ero ei siis ole kamalan suuri, mutta psykologisesti varmaan jatkuvat pysähdykset ovat rasittavia. Jos Espoon kaupunkirata saataisiin joskus valmiiksi, voisin kuvitella, että Y-juna voisi ajaa lähemmäs 20 minuutissakin Kirkkonummelle, jos radalla on tilaa ja nopeuksia saataisiin nostettua tarpeeksi.
    Yöbussissa on tunnelmaa

  14. #29

    Liittynyt
    12.07.2007
    Viestejä
    8

    oletus Vs: E-juna Kauklahteen?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut -tks- Näytä viesti
    Saadaankohan Kauklahden 3-raiteelle sitten vihdoin jotain käyttöä?

    Lähinnä ehkä "jälleen jotain käyttöä", ennenhän siinä taisi olla jopa 3 raidetta sillä puolen laituria, silloin myös asemalta lastattiin puita jne

Sivu 2 / 2 EnsimmäinenEnsimmäinen 12

Vastaavia viestiketjuja

  1. Juna- ja bussihuumoria
    kirjoittanut Jouni Seilonen foorumissa Muuta joukkoliikenteestä
    Vastauksia: 63
    Viimeisin viesti: 03.01.2015, 22:01
  2. Juna- ja ratikkakuvia 11.6.2011
    kirjoittanut Rattivaunu foorumissa Kuvat
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 11.06.2011, 17:57
  3. K-Juna Östersundomiin ja Porvooseen
    kirjoittanut Knightrider foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 24
    Viimeisin viesti: 25.07.2010, 12:24
  4. Juna-aiheinen knoppi
    kirjoittanut Kotkalainen foorumissa Kuvat
    Vastauksia: 4
    Viimeisin viesti: 19.09.2007, 15:30
  5. G-juna Saunakallioon
    kirjoittanut ultrix foorumissa Junat
    Vastauksia: 55
    Viimeisin viesti: 04.05.2007, 14:56

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •