Junahavaintoja 2021

8.6

Liittynyt
5 Marraskuu 2014
Viestit
1,403
18.1.
HV 11662 Riihimäeltä Ilmalaan ajettiin äärimmäisen harvinaisella kokoonpanolla Sm5 55 + Sm5 6418 + Sm4 6407 + Sm5 52. R-junat 9689 ja 9692 liikennöitiin kalustonaan 3×Sm2: 6067+6064+6083.
 
Kuinka hyvin/huonosti R-junan aikataulu pitää ajettaessa Sm2:lla? Huippunopeudessa on kuitenkin merkittävä ero (120/160 km/h). Suuremmasta nopeudesta ei ole tietenkään hyötyä lyhyimmillä asemaväleillä.
Juha
 
Tänään Z-junaa Lahteen ajettu SM2:kalustolla. Onko kalustopulaa ? Tuo kulkee kaikenaikaa n.10 minuuttia myöhässä.
 
Sm2:n kiihtyvyys on samaa luokkaa kuin Sm4:llä (ja usein parempikin), ja se pysyy suunnilleen R-junan aikataulussa, mutta jos tulee ylimääräisiä ongelmia, Sm4:llä on toki paremmat mahdollisuudet saada myöhästymistä kurottua. Esimerkiksi maanantaina Sm2-kalustoinen R 9692 saapui Helsinkiin täysin aikataulun mukaan. Z-junissa tarvitaan enemmän huippunopeutta, joten Sm2 ei siinä aikataulussa pysy.
 
29.1.
R-juna 9625 ajettiin poikkeuksellisesti kokoonpanolla 3xSm2: 6098+6066+6083. Juna kuitenkin peruttiin Tikkurilasta eteenpäin virroitinvaurioiden vuoksi. Vikaa ei ilmeisesti huomattu heti, sillä juna ehti aiheuttaa ratajohdolle vaurioita Malmilta Tikkurilaan saakka. Runko seisoi ainakin vielä iltapäivällä edelleen Tikkurilan raiteella 2 ja siitä puuttui ainakin kaksi virroitinta. Vaurion aiheuttanut yksikkö oli 6066.

R-junat 9645 (Helsingistä 8:40) ja 9652 (Riihimäeltä 10:55) liikennöitiin kalustonaan Sm2 6075. R 9670 (Riihimäeltä 13:25) liikennöitiin kalustonaan Sm2 6055. Lisäksi vauriosta aiheutui paljon muitakin muutoksia; esimerkiksi Z-junan 230 jälkeen kulkeneet R- ja Z-junat pysähtyivät kaikilla asemilla Keravan ja Tikkurilan välillä K-junien perumisen vuoksi ja iltapäivästä alkaen myös Pasilan ja Tikkurilan välillä. Aamulla käytössä oli vain yksi raide, joten monet junat myöhästyivät yli kaksi tuntia. Iltapäivälläkin oli vain kaksi raidetta käytössä.
 
8.2.
Z-juna 232 ajettiin kokoonpanolla Sr1 3051 + Ed + Ed + Ed + EFits 24201 ja 231 kokoonpanolla Sr3 3329 + Sr3 3317 + Ed + EFits 24201 + Ed + Ed + Ed. Junat korvasivat Z-junat 9806 ja 9849 Sm2-pulan vuoksi ja sama jatkuu VR:n liikennetiedotteen ja avoimen datan mukaan ainakin tämän viikon.
 
9.2.
Z-juna 232 ajettiin kokoonpanolla Sr1 + Ed + Ed + Ed + EFits 24201 + Ed 28004 ja 231 kokoonpanolla Sr2 3218 + Ed + Edfs + ERd + CEd + Edo.
10.2.
Z-juna 232 ajettiin kokoonpanolla Edo + CEd + ERd + Edfs + Ed + Sr2 ja 231 kokoonpanolla Sr1 3051 + Sr1 3056 + Ed + Ed + Ed + EFits 24201 + Ed 28004.
11.2.
Z-juna 231 liikennöitiin kokoonpanolla Sr1 3054 + Ed + Ed + Ed + EFits 24201 + Ed 28004. 232:ssa oli sama vaunusto, mutta veturista en tiedä (Sr1 avoimen datan mukaan).
12.2.
Z-juna 231 liikennöitiin kokoonpanolla Sr1 3105 + Ed + Ed + Ed + EFits 24201 + Ed 28004. 232:ssa oli sama vaunusto, mutta veturista en tiedä (Sr1 avoimen datan mukaan).
 
17.2.
Z juna 232 ajettiin kokoonpanolla Sr2 3234 + Ed 28004 + EFits 24201 + Ed 28105 + Ed 28011 + Ed 28086 ja Z-juna 231 kokoonpanolla Sr1 3029 + Ed 28086 + Ed 28011 + Ed 28105 + EFits 24201 + Ed 28004.
Avoimen datan mukaan myös 15.2., 16.2., 18.2. ja 19.2. oli sama vaunusto molemmissa junissa ja veturina yleensä Susi.
 
Miks pyo263:n siniset päivävaunut Eipt ja EFiti on vaihdettu vihreisiin Ex ja EFs vaunuihin?
Niin, osassa Kolarin yöjunista oli vielä jouluna mainitsemaasi kalustoa. Voi tietenkin olla niin, että operaattori käyttää Eipt- ja EFiti-kalustoa vain silloin, kun modernimpaa ei riitä kaikkiin juniin. Ehkä kalustotilanne on nyt siltä osin parempi?
 
Onko kellään tietoa, että mikä mahtaa olla Ilmalan vararungon kokoonpano nykyään, kun sitä ei oo nyt vähään aikaan näkyny?
 
20.5.
R-junat 9625 ja 9628 ajettiin kokoonpanolla 3×Sm2: 6090+6100+6071.

Lisäksi avoimen datan mukaan 19.5. R-junat 9625 ja 9628 liikennöitiin kalustonaan Sm2:t 6073, 6072, 6081 ja 6052 sekä 9689 ja 9692 kalustonaan Sm2:t 6090, 6100 ja 6071.
 
24.5.
R-junat 9625 (Helsingistä 5:30) ja 9628 (Riihimäeltä 6:55) liikennöitiin kalustonaan 4×Sm2: 6100+6086+6062+6051. R-junat 9689 (Helsingistä 15:30), 9692 (Riihimäeltä 16:55), 9709 (Helsingistä 18:10) ja 9710 (Riihimäeltä 19:25) ajettiin kokoonpanolla 3×Sm2: 6085+6072+6075. (Aamu perustuu avoimeen dataan.)
25.5.
R-junat 9689, 9692, 9709 ja 9710 ajettiin kokoonpanolla 3×Sm2: 6091+6071+6083.
26.5.
R-junat 9689, 9692, 9709 ja 9710 ajettiin kokoonpanolla 3×Sm2: 6100+6097+6079.
27.5.
R-junat 9689, 9692, 9709 ja 9710 ajettiin kokoonpanolla 3×Sm2: 6100+6051+6066.
28.5.
R-junat 9689, 9692, 9709 ja 9710 ajettiin kokoonpanolla 3×Sm2: 6097+6073+6052.
 
31.5.
R-junat 9625, 9628, 9689, 9692, 9709 ja 9710 liikennöitiin kokoonpanolla 3×Sm2: 6051+6065+6066.
1.6.
R-junat 9625 ja 9628 liikennöitiin kalustonaan 3×Sm2: 6051+6065+6075. R-junat 9689, 9692 ajettiin kokoonpanolla 3×Sm2: 6059+6061+6094 ja 9709 ja 9710 kokoonpanolla 2×Sm2: 6059+6061.
2.6.
R-junat 9625 ja 9628 liikennöitiin kalustonaan 3×Sm2: 6074+6079+6061. R-junat 9689, 9692, 9709 ja 9710 ajettiin kokoonpanolla 3×Sm2: 6051+6065+6075.
3.6.
R-junat 9625 ja 9628 liikennöitiin kalustonaan 4×Sm2: 6081+6077+6067+6100. R-junat 9689, 9692, 9709 ja 9710 ajettiin kokoonpanolla 3×Sm2: 6074+6079+6061.
4.6.
R-junat 9625 ja 9628 liikennöitiin kalustonaan 3×Sm2: 6066+6073+6098. R-junat 9689, 9692, 9709 ja 9710 ajettiin kokoonpanolla 3×Sm2: 6065+6075+6079.
Aamun kokoonpanot perustuvat avoimeen dataan.
 
Takaisin
Ylös