Sivu 1 / 8 12345 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 1-15/118

Viestiketju: VR:lle uutta lähi- ja yöjunakalustoa

  1. #1
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    4908

    oletus VR:lle uutta lähi- ja yöjunakalustoa

    VR Group kertoo hankkivansa uusia sähkömoottorijunia lähiliikenteeseen ja uusia makuuvaunuja yöjunaliikenteeseen. Lisäksi joihinkin olemassa oleviin kaksikerroksisiin vaunuihin lisätään matkatavaraosasto.

    VR Groupin tiedote

  2. #2

    Liittynyt
    05.07.2005
    Viestejä
    572

    oletus Vs: VR:lle uutta lähi- ja yöjunakalustoa

    VR elää taas jossain korkeamman matematiikan alueella. Hankittavaksi aiottavat 25 SmX-junaa korvaisivat siis 36 Sm2-yksikköä JA 17 Eil/Eilf-vaunua.
    Lyhyelläkin matikalla hahmottaa, että VR:n intresseissä on ajaa alas suunnilleen kaikki sekin taajamajunaliikenne, mikä nyt vielä on. M.o.t.

    Nyt tarvittaisiin nopeasti lähiliikenteen turvaamiseen ja uuden luomiseen kalustofirma ja alueellisille yksiköille oikeus liikenteen ostamiseen. Kilpailutuksessa VR luultavasti olisi jatkossakin vahvoilla.

  3. #3

    Liittynyt
    15.08.2008
    Viestejä
    2249

    oletus Vs: VR:lle uutta lähi- ja yöjunakalustoa

    Matikka kannattaisi perustaa vaikka kalustometreihin, sillä uudet moottorijunat voivat olla vanhoja pidempiä. Ja luultavasti ovatkin. Esimerkiksi HSL-alueen Flirtit ovat 75-metrisinä noin puolitoista kertaa pidempiä kuin Sm2:t.

    Jos VR:n aikomuksena on korvata vanha kalusto suurin piirtein 1:1, uusien moottorijunien pitäisi olla noin 90-metrisiä. Siis saman kokoisia kuin CAF:n valmistamat Helsingin metrojunat.

    Kalustometrilaskelma vanhalle kalustolle: 36 x 52m + 17 x 26m = 2314m
    Kalustometrilaskelma uudelle kalustolle: 2314m/25 = 92,5m.

    Jos aikomus on sen sijaan jonkin verran vähentää kokonaiskapasiteettia ennen kysynnän palautumista pandemiaa edeltäväksi, sinänsä pienemmätkin junat riittävät. Juniahan voi ostaa myöhemmin lisää.

  4. #4
    Makke93 avatar
    Liittynyt
    23.11.2015
    Sijainti
    Myyrmäki, Vantaa
    Viestejä
    1448

    oletus Vs: VR:lle uutta lähi- ja yöjunakalustoa

    Rupesin päivällä kirjoittamaan viestiä, jossa laskin SmX:lle pituuden samalla kokonaiskapasiteetilla kuten Hylje tuossa teki ja haukuin VR:ää kokonaiskapasiteetin vähentämisestä samalla kuin kerrotaan, että kalusto ei riitä lähijunapilotteihin.

    Sitten huomasin, että tiedotteessa lukeekin näin:

    Hankintaan sisältyvillä optioilla otetaan huomioon myös muu elinkaarensa loppuun 2030-luvulla tuleva kalusto. Uusien junien lisäksi VR investoi Sm2-kaluston elinkaaren jatkoon vuosina 2020–2023. Sm2-lähijunilla ajetaan parhaillaan D-, G- ja M-junia pääkaupunkiseudulla ja Tampereella.
    Eli 25 SmX vaunua eivät ole koko hankinta, vaan se minimi joka hankitaan joka tapauksessa. Ja näyttää lisäksi siltä, että SM2 kalustoa pidetään ajokunnossa pidempään, jolloin niitä voisi juuri käyttää lähijunapilotteihin.

  5. #5
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    7866

    oletus Vs: VR:lle uutta lähi- ja yöjunakalustoa

    Rahoitetaankos nämä valvontamaksuista saatavilla tuotoilla?
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  6. #6
    8.6
    8.6 ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    05.11.2014
    Sijainti
    Kerava
    Viestejä
    1296

    oletus Vs: VR:lle uutta lähi- ja yöjunakalustoa

    Uusien junien olisi järkevintä olla reilu 50 metriä pitkiä kuten nykyäänkin, koska sekä yhden, kahden, kolmen että neljän yksikön kokoonpanoille on kysyntää. Toisaalta jos Uudenmaan ulkopuoliset taajamajunat liikennöidään jatkossa kokonaan Sm4-kalustolla, junat voisi hankkia myös satametrisinä, jolloin Riihimäen juniin sopisi kaksi ruuhka-aikaan ja yksi muulloin. Toisaalta tällöin Z-junissa olisi varmaan liikaa kapasiteettiä, kun vuoroväli on tarkoitus tihentää puoleen tuntiin.

    Jos junat hankitaan esimerkiksi 75-metrisinä, yksi yksikkö ei riitä kaikille ruuhkan ulkopuolisille R-junien vuoroille ja kaksi taas on liikaa. Ruuhka-aikaan taas kaksi yksikköä ei riitä, mutta kolme voi olla liikaa. Toisaalta voidaanhan junia hankkia sekä 100-metrisinä että 50- tai 75-metrisinä. Nykyisen Sm2- ja Eil-kaluston käyttöaste on alhainen (noin 50% ruuhka-aikaan), joten niiden korvaamiseen riittäisi noin 1600 metrin verran uusia junia, jos huomioidaan myös Hangon ja Iisalmen ja Ylivieskan ratojen sähköistykset.

  7. #7

    Liittynyt
    18.09.2008
    Viestejä
    120

    oletus Vs: VR:lle uutta lähi- ja yöjunakalustoa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Rahoitetaankos nämä valvontamaksuista saatavilla tuotoilla?
    Jos suhteellisuuden tajusi on tuota luokkaa, niin ehkä.

  8. #8

    Liittynyt
    05.03.2009
    Viestejä
    1198

    oletus Vs: VR:lle uutta lähi- ja yöjunakalustoa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Rahoitetaankos nämä valvontamaksuista saatavilla tuotoilla?
    Parin ensimmäisen vuoden valvontamaksut on kuulemma korvamerkattu oikeudenkäyntikuluihin ja VR pilkkomista vastaan lobbaukseen.

  9. #9

    Liittynyt
    15.08.2008
    Viestejä
    2249

    oletus Vs: VR:lle uutta lähi- ja yöjunakalustoa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 8.6 Näytä viesti
    Uusien junien olisi järkevintä olla reilu 50 metriä pitkiä kuten nykyäänkin, koska sekä yhden, kahden, kolmen että neljän yksikön kokoonpanoille on kysyntää. Toisaalta jos Uudenmaan ulkopuoliset taajamajunat liikennöidään jatkossa kokonaan Sm4-kalustolla, junat voisi hankkia myös satametrisinä, jolloin Riihimäen juniin sopisi kaksi ruuhka-aikaan ja yksi muulloin. Toisaalta tällöin Z-junissa olisi varmaan liikaa kapasiteettiä, kun vuoroväli on tarkoitus tihentää puoleen tuntiin.

    Jos junat hankitaan esimerkiksi 75-metrisinä, yksi yksikkö ei riitä kaikille ruuhkan ulkopuolisille R-junien vuoroille ja kaksi taas on liikaa. Ruuhka-aikaan taas kaksi yksikköä ei riitä, mutta kolme voi olla liikaa. Toisaalta voidaanhan junia hankkia sekä 100-metrisinä että 50- tai 75-metrisinä. Nykyisen Sm2- ja Eil-kaluston käyttöaste on alhainen (noin 50% ruuhka-aikaan), joten niiden korvaamiseen riittäisi noin 1600 metrin verran uusia junia, jos huomioidaan myös Hangon ja Iisalmen ja Ylivieskan ratojen sähköistykset.
    Spekulaation jatkoksi:

    Sinänsä ylikapasiteetti ei ole hirveän suuri ongelma, moottorijuna kun on kuitenkin läpikuljettava ja kalustokierto pitää kuitenkin mitoittaa ruuhkaisimman rungolle osuvan vuoron mukaan. Eli periaatteena ajetaan samaa runkoa koko päivä ja vältetään kalustomuutoksia tai varikolla käyntiä kesken päivän.

    Maailmalla näyttää yleisesti olevan trendi ostaa pidempiä moottorijunia jotka korkeintaan tuplataan ruuhkaisemmille vuoroille, eli satametrisellä junalla saisi nykyiset 1-4 yksikön vuorot katettua. Tällä tavalla kalustomuutokset päivän aikana yleisesti minimoidaan ja ne jotka jäävät voidaan tehdä normaalin käännön yhteydessä pääteasemalla ajamalla saapuva juna suoraan odottavaan runkoon kiinni tai pilkkomalla odottava runko osiin yksi yksikkö kerrallaan. Näin myös tehdään HSL:n junille jo nyt.

  10. #10

    Liittynyt
    13.02.2009
    Viestejä
    154

    oletus Vs: VR:lle uutta lähi- ja yöjunakalustoa

    Varmaankin tilaukseen sisältyy optio, sillä Tunninjunan toteutuessa Lähiliikenne laajenee Lohjalle ja lisäksi Karjaan liikenne korvautuu myös lähijunilla. Karjaan ja Lohjan reiteillä tarvitaan 2½-3 runkoa per linja ajettaessa tunnin välein. Myös Tampereen seudulla lähiliikenne lisääntyy ja Pääradan parantaminen tuo paineita lisätä pitemmän matkan lähiliikennettä. Perusratkaisuna voisi olla tunnin välein Helsingistä Nokialle (5-6 runkoa) + lisäjunia Nokia-Lempäälä (1-2 runkoa(Sm2?)). Helsingin ja Riihimäen välillä ajetaan yhdisettynä R-junien kiertoon (3-4 junaa tunnissa suuntaansa). Z-junat Lahteen puolen tunnin välein vaativat 5 runkoa, kaikki yhteensä 21-24 runkoa. Kaikki ajetaan yhdellä yksiköllä paitsi R-junat, jolloin kokonaistarve on yli 30 yksikköä ml. muutama varayksikkö. Riihimäki-Kotka ajettaneen Sm2:lla, joskin tälläkin reitillä olisi hyötyä suuremmasta huippunopeudesta. D-junat voisi yhdistää R-junien kiertoon. Nykyisellä lähi/taajamajuna-alueella Sm2:ten aika alkaa kyllä olla ohi. Toisaalta sähköistyksen edetessä niille avautuu uusia käyttökohteita: Hanko, Iisalmi-Ylivieska, Rauma.
    Juha

  11. #11

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5916

    oletus Vs: VR:lle uutta lähi- ja yöjunakalustoa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Juha P Korhonen Näytä viesti
    Varmaankin tilaukseen sisältyy optio, sillä Tunninjunan toteutuessa Lähiliikenne laajenee Lohjalle ja lisäksi Karjaan liikenne korvautuu myös lähijunilla. Karjaan ja Lohjan reiteillä tarvitaan 2½-3 runkoa per linja ajettaessa tunnin välein.

    Nykyisellä lähi/taajamajuna-alueella Sm2:ten aika alkaa kyllä olla ohi. Toisaalta sähköistyksen edetessä niille avautuu uusia käyttökohteita: Hanko, Iisalmi-Ylivieska, Rauma.
    Juha
    Muuten ihan asiallinen kommentti mutta itse en usko että VR panostaisi länsi-Uudenmaan lähiliikenteeseen tippaakaan.
    VR:hän lopetti yksipuolisesti Y-junien ajon Karjaaalle v 2016 ja samalla pikajunien pysähdyksetn kirkkonummella "aikasäästöön" vedoten.
    Siuntion lähijunaliikenne sai jatkoa siksi etttä Siuntio ostaa junavuorot HSL:ltä ja myöhemmin liittyi HSL:n jäsenkunnaksi. Näin tullee tapahtumaan Lohjan mahdollisen lähijunaliikenteenkin kanssa, Lohja pakotetaan HSL:n jäseneksi jos junia mielee saavan.
    Hanko-Karjaa välikin varmaan jätetään Dm12 kiskobussien liikennöitäväksi kunnes hajoavat vaikka radalla on sähköt. Saavat ehkä junaliikenteensä pelastetuksi jos ostavat sen HSL:ltä.

    t. Rainer

  12. #12
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7376

    oletus Vs: VR:lle uutta lähi- ja yöjunakalustoa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Juha P Korhonen Näytä viesti
    Varmaankin tilaukseen sisältyy optio, sillä Tunninjunan toteutuessa Lähiliikenne laajenee Lohjalle ja lisäksi Karjaan liikenne korvautuu myös lähijunilla.
    VR:n tiedotteen mukaan "Hankintaan sisältyvillä optioilla otetaan huomioon myös muu elinkaarensa loppuun 2030-luvulla tuleva kalusto." Minä veikkaan että tuo tarkoittaa Sm4:ien korvaamista. Toki voihan VR tilata 2030-luvulla option perusteella junia ihan muuhun tarkoitukseen kuin mitä nyt suunnitellaan.

    Minä olen kovin ihmeissäni, jos Lohjan lähijunia nähdään niin että niihin ehdittäisiin tilata junia tämän hankinnan optioilla. Minä en usko koko Turun tunnin junan toteutumiseen ja vaikka se toteutuisikin, niin valmistuminen menee vähintäänkin pitkälle 2030-luvulle.

  13. #13

    Liittynyt
    23.12.2007
    Viestejä
    1102

    oletus Vs: VR:lle uutta lähi- ja yöjunakalustoa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Muuten ihan asiallinen kommentti mutta itse en usko että VR panostaisi länsi-Uudenmaan lähiliikenteeseen tippaakaan.
    VR:hän lopetti yksipuolisesti Y-junien ajon Karjaaalle v 2016 ja samalla pikajunien pysähdyksetn kirkkonummella "aikasäästöön" vedoten.
    Siuntion lähijunaliikenne sai jatkoa siksi etttä Siuntio ostaa junavuorot HSL:ltä ja myöhemmin liittyi HSL:n jäsenkunnaksi. Näin tullee tapahtumaan Lohjan mahdollisen lähijunaliikenteenkin kanssa, Lohja pakotetaan HSL:n jäseneksi jos junia mielee saavan.
    Hanko-Karjaa välikin varmaan jätetään Dm12 kiskobussien liikennöitäväksi kunnes hajoavat vaikka radalla on sähköt. Saavat ehkä junaliikenteensä pelastetuksi jos ostavat sen HSL:ltä.

    t. Rainer

    Ja käsittääkseni ainoa Karjaalta/Karjaalle kulkeva lähijunavuoro (Y/L) muuttuu pelkäksi Siuntion vuoroksi ennen juhannusta. Menovuorosta tullee X.

  14. #14
    8.6
    8.6 ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    05.11.2014
    Sijainti
    Kerava
    Viestejä
    1296

    oletus Vs: VR:lle uutta lähi- ja yöjunakalustoa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hylje Näytä viesti
    Spekulaation jatkoksi:

    Sinänsä ylikapasiteetti ei ole hirveän suuri ongelma, moottorijuna kun on kuitenkin läpikuljettava ja kalustokierto pitää kuitenkin mitoittaa ruuhkaisimman rungolle osuvan vuoron mukaan. Eli periaatteena ajetaan samaa runkoa koko päivä ja vältetään kalustomuutoksia tai varikolla käyntiä kesken päivän.

    Maailmalla näyttää yleisesti olevan trendi ostaa pidempiä moottorijunia jotka korkeintaan tuplataan ruuhkaisemmille vuoroille, eli satametrisellä junalla saisi nykyiset 1-4 yksikön vuorot katettua. Tällä tavalla kalustomuutokset päivän aikana yleisesti minimoidaan ja ne jotka jäävät voidaan tehdä normaalin käännön yhteydessä pääteasemalla ajamalla saapuva juna suoraan odottavaan runkoon kiinni tai pilkkomalla odottava runko osiin yksi yksikkö kerrallaan. Näin myös tehdään HSL:n junille jo nyt.
    Siinä tapauksessa nuo satametriset junat olisivat sopivia. Epäilyttää kyllä, että meinaako VR tosiaan hankkia 25 sellaista; siinä oltaisiin periaatteessa varauduttu jo Lohjan lähiliikenteeseenkin. Ehkä tuon investointisumman (vähennettynä yöjunakaluston hinta) avulla pystyy hieman arvioimaan kalustokokoa.

  15. #15

    Liittynyt
    30.09.2020
    Viestejä
    416

    oletus Vs: VR:lle uutta lähi- ja yöjunakalustoa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Juha P Korhonen Näytä viesti
    Varmaankin tilaukseen sisältyy optio, sillä Tunninjunan toteutuessa Lähiliikenne laajenee Lohjalle ja lisäksi Karjaan liikenne korvautuu myös lähijunilla. Karjaan ja Lohjan reiteillä tarvitaan 2½-3 runkoa per linja ajettaessa tunnin välein. Myös Tampereen seudulla lähiliikenne lisääntyy ja Pääradan parantaminen tuo paineita lisätä pitemmän matkan lähiliikennettä. Perusratkaisuna voisi olla tunnin välein Helsingistä Nokialle (5-6 runkoa) + lisäjunia Nokia-Lempäälä (1-2 runkoa(Sm2?)). Helsingin ja Riihimäen välillä ajetaan yhdisettynä R-junien kiertoon (3-4 junaa tunnissa suuntaansa). Z-junat Lahteen puolen tunnin välein vaativat 5 runkoa, kaikki yhteensä 21-24 runkoa. Kaikki ajetaan yhdellä yksiköllä paitsi R-junat, jolloin kokonaistarve on yli 30 yksikköä ml. muutama varayksikkö. Riihimäki-Kotka ajettaneen Sm2:lla, joskin tälläkin reitillä olisi hyötyä suuremmasta huippunopeudesta. D-junat voisi yhdistää R-junien kiertoon. Nykyisellä lähi/taajamajuna-alueella Sm2:ten aika alkaa kyllä olla ohi. Toisaalta sähköistyksen edetessä niille avautuu uusia käyttökohteita: Hanko, Iisalmi-Ylivieska, Rauma.
    Juha
    Tampereella ei taida kaivata VR:n junia

Sivu 1 / 8 12345 ... ViimeisinViimeisin

Vastaavia viestiketjuja

  1. HSL: HSL kehittää uutta matkakortinlukijaa
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 1
    Viimeisin viesti: 16.03.2017, 11:32
  2. Tallinnassa uutta väriä
    kirjoittanut antti foorumissa Muuta busseista
    Vastauksia: 3
    Viimeisin viesti: 23.02.2012, 19:18
  3. Hyvää uutta vuotta!
    kirjoittanut bussifriikki foorumissa Offtopic
    Vastauksia: 4
    Viimeisin viesti: 04.01.2010, 08:23
  4. Uutta www.kaupunkiliikenne.net-sivustolla
    kirjoittanut Antero Alku foorumissa Muuta joukkoliikenteestä
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 02.01.2008, 20:12
  5. Uusi tariffijärjestelmä
    kirjoittanut JT foorumissa Muuta joukkoliikenteestä
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 13.09.2006, 18:17

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •