Sivu 3 / 8 EnsimmäinenEnsimmäinen 1234567 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 31-45/118

Viestiketju: VR:lle uutta lähi- ja yöjunakalustoa

  1. #31
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7460

    oletus Vs: VR:lle uutta lähi- ja yöjunakalustoa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut MJG Näytä viesti
    Ja sitten se tarjouskilpailu keskeytettiin. Spekseissä vikaa.
    Uusi yritys käynnistyi tänään. Hankintailmoitus

    Joitakin poimintoja tuosta kolmisivuisesta speksistä:
    • The trainset shall be electric multiple unit capable of running at 160 km/h speed on all Finnish tracks where the infrastructure manager allows that speed.
    • The trainset shall consist of single deck low floor carriages; level access shall be provided on all entrances from a 550 mm platform.
    • The trainset shall be equipped with at least 8 vestibules.
    • The length of the trainset shall be no more than 110 meters, length over buffers.
    • The trainset shall include three different types of passenger compartments: economy-, comfort- and pet compartments. There shall be at least three wheelchair places on the trainset.
    • The seating arrangement shall be either 2+3 in vis-à-vis or 2+2 in rows and vis-à-vis only when necessary.
    • The trainset shall have one universal and one standard toilet.
    • The trainset shall be able to operate on platform lengths of 170 m in double traction and on 270 m in triple traction. There shall be an automated mechanism to lock the doors extending over the platform lengths if applicable.

    NOTIFICATION: These are initial requirements and VR reserves the right to make modifications during negotiations

  2. #32

    Liittynyt
    20.09.2015
    Viestejä
    970

    oletus Vs: VR:lle uutta lähi- ja yöjunakalustoa

    Koska tuota kalustoa aiotaan käyttää ei niin kauhean lähiliikennemäisillä väleillä Helsinki-Kouvola ja Helsinki-Tampere, niin 160 km/h on ehdoton minimivaatimus. Eikö tuollaista kalustoa ole vieläkään saatavana 200 km/h-versioina?

  3. #33

    Liittynyt
    22.07.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    616

    oletus Vs: VR:lle uutta lähi- ja yöjunakalustoa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Melamies Näytä viesti
    Koska tuota kalustoa aiotaan käyttää ei niin kauhean lähiliikennemäisillä väleillä Helsinki-Kouvola ja Helsinki-Tampere, niin 160 km/h on ehdoton minimivaatimus. Eikö tuollaista kalustoa ole vieläkään saatavana 200 km/h-versioina?
    Hankintakilpailutuksen näkökulmasta tuo miniminopeusvaade 160 km/h kuulostaa hyvältä, koska siinä ei liikaa raja kalustotoimittajia. Ainahan voidaan lisäarvottaa kilpailutuksessa - tai tässä tapauksessa neuvottelumenetelyssä - korkeampaa huippunopeutta.

  4. #34
    8.6
    8.6 ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    05.11.2014
    Sijainti
    Kerava
    Viestejä
    1325

    oletus Vs: VR:lle uutta lähi- ja yöjunakalustoa

    Junat ovat siis näköjään noin satametrisiä, joten niillä voidaan korvata kaikki Sm2- ja Eil-kalusto.

  5. #35

    Liittynyt
    31.12.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    474

    oletus Vs: VR:lle uutta lähi- ja yöjunakalustoa

    Miksi erikseen mainitaan yksikerroksisia? Onko jokin syy, miksi kaksikerroksisia ei edes haluta tarjottavan?

  6. #36

    Liittynyt
    22.07.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    616

    oletus Vs: VR:lle uutta lähi- ja yöjunakalustoa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut PepeB Näytä viesti
    Miksi erikseen mainitaan yksikerroksisia? Onko jokin syy, miksi kaksikerroksisia ei edes haluta tarjottavan?
    Halutaan täysin esteetöntä kalustoa, jota kaksikerroksinen tai osin kaksikerroksinen ei ole. Toisaalta tuo yksikerroksisuus on mainittava, kun ei haluta monikerroksisia vaunuja.

  7. #37
    EVhki avatar
    Liittynyt
    25.10.2017
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    434

    oletus Vs: VR:lle uutta lähi- ja yöjunakalustoa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut pehkonen Näytä viesti
    Halutaan täysin esteetöntä kalustoa, jota kaksikerroksinen tai osin kaksikerroksinen ei ole. Toisaalta tuo yksikerroksisuus on mainittava, kun ei haluta monikerroksisia vaunuja.
    Eihän nykyisetkään ole täysin esteettömiä, kun osa matkustamotiloista on korkeammalla tasolla kuin ovien taso. Jotenkin luulisi, että esteettömyys olisi riittävällä tasolla, kun joka vaunussa olisi alakerrassa esteetön alue. Kaksikerrosvaunun tuoman kapasiteettilisän luulisi helpottavan uusien reittien avaamista, kun junakin voisi olla lyhempi, jolloin laiturikin voisi olla lyhempi. Toki tuolla mainittiin ylimääräisten ovien automaattilukitus junaa lyhemmillä laitureilla, mutta silti.

  8. #38

    Liittynyt
    22.07.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    616

    oletus Vs: VR:lle uutta lähi- ja yöjunakalustoa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut EVhki Näytä viesti
    Eihän nykyisetkään ole täysin esteettömiä, kun osa matkustamotiloista on korkeammalla tasolla kuin ovien taso. Jotenkin luulisi, että esteettömyys olisi riittävällä tasolla, kun joka vaunussa olisi alakerrassa esteetön alue. Kaksikerrosvaunun tuoman kapasiteettilisän luulisi helpottavan uusien reittien avaamista, kun junakin voisi olla lyhempi, jolloin laiturikin voisi olla lyhempi. Toki tuolla mainittiin ylimääräisten ovien automaattilukitus junaa lyhemmillä laitureilla, mutta silti.
    Niin vertailussa sm4-kalustoon kyllä, mutta vertailussa sm5-kalustoon ei. Nyt varmaankin Vr-yhtymä hakee samankaltaisia junayksikköjä kuin Pääkaupunkiseudun Junakalusto Oy:llä? http://junakalusto.fi/fi/kalusto

  9. #39

    Liittynyt
    13.02.2009
    Viestejä
    155

    oletus Vs: VR:lle uutta lähi- ja yöjunakalustoa

    Määräävä laituripituus on 170 m kahdelle yksikölle. Kolmen vaunun juna olisi 75-80 m, koska vaunun pituus ei voine olla yli 26,6 m (normaali vaunupituus). Nelivaunuinen FLIRT taas on 75 metrinen (18,75 m per vaunu). Mekaanisesti laskien nelivaunuisen junan vaunupituus voisi olla 21,25 m. Riippuu tietysti, mitä eri valmistajien valikoimasta löytyy. Joka tapauksessa VR tarvitsee pohjoismaiseen kuormaulottumaan sovitetun keskieurooppalaista leveämmän kalustotyypin, joka kuitenkin pystytään valmistamaan mahdollisimman pitkälle yhteisistä komponenteista. Jos tehdään kovin paljon räätälöintiä suomalaisiin olosuhteisiin, hintakin nousee.
    Juha

  10. #40

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5927

    oletus Vs: VR:lle uutta lähi- ja yöjunakalustoa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Juha P Korhonen Näytä viesti
    Määräävä laituripituus on 170 m kahdelle yksikölle. Kolmen vaunun juna olisi 75-80 m, koska vaunun pituus ei voine olla yli 26,6 m (normaali vaunupituus). Nelivaunuinen FLIRT taas on 75 metrinen (18,75 m per vaunu). Mekaanisesti laskien nelivaunuisen junan vaunupituus voisi olla 21,25 m. Riippuu tietysti, mitä eri valmistajien valikoimasta löytyy. Joka tapauksessa VR tarvitsee pohjoismaiseen kuormaulottumaan sovitetun keskieurooppalaista leveämmän kalustotyypin, joka kuitenkin pystytään valmistamaan mahdollisimman pitkälle yhteisistä komponenteista. Jos tehdään kovin paljon räätälöintiä suomalaisiin olosuhteisiin, hintakin nousee.
    Juha
    Kahden yksikön juna saa olla pidempi kuin 170 m, mutta ovien on mahduttava tähän haarukkaan. 5-vaunuinen Flirt on aika lähellä mitä etsitään, sellaisia mitä Norjan NSB ja Ruotsin MTR on ostanut. Ne ovat kanssa 3.2 m leveitä, ja ykkösluokkakin löytyy. VR:n tarjouspyynnössä vaadittiin kanssa comfort compartmentia.

    t. Rainer

  11. #41
    Tunnistettu jäsen SD202 avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    1361

    oletus Vs: VR:lle uutta lähi- ja yöjunakalustoa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Maantiekään Helsinkiin ei vedä ja kantatie 51 on luokiteltu yhdeksi Suomen vaarallisimmaksi tieksi. Raasepori ja Hanko kärsivät väestön vähenemisestä kaikissa ikäluokissa alle 65 v. Nuoret muuttavat pois sieltä jos liikenneyhteydet ei parane vaikka etäisyys pk-seudulle on yhtä lyhyt kuin Lahdesta tai Hämeenlinnasta.
    Maantieteelle ei valitettavasti voi mitään. Tie 51 vie Helsingistä niemimalle, jonne tie myös päättyy. Tuolta tieltä ei voi siis jatkaa matkaansa muihin suuntiin. Lahti ja Hämeenlinna ovat taas logistisesti erilaisessa asemassa kuin Hanko. Lahden kautta kulkee tiet 4 ja 5, jotka ovat todella pitkiä teitä. Noiden teiden varrelle osuu muitakin varsin suuria kaupunkeja (Oulu, Jyväskylä, Kuopio). Lisäksi Lahden kautta kulkee junarata, jossa on matkustajavirtoja mm. Kuopion ja Joensuun suuntaan.
    Hämeenlinna taasen on tien 3 varrella. Tuota tietä pitkin pääsee mm. Tampereelle. Hämeenlinnan kautta kulkee myös ratayhteys, jonka varrella on Tampereen lisäksi mm. Oulu.

    Mutta olisihan toki läntisellä Uudellamaalla potentiaalia nousta etäisyyden puolesta samanlaiseksi pk-seudun työssäkäyntialueeksi kuin pääradan ja oikoradan varsilla, sitä en kiellä.
    We komen aan in Erps-Kwerps.

  12. #42
    MJG
    MJG ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    29.06.2009
    Viestejä
    338

    oletus Vs: VR:lle uutta lähi- ja yöjunakalustoa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut SD202 Näytä viesti
    Maantieteelle ei valitettavasti voi mitään. Tie 51 vie Helsingistä niemimalle, jonne tie myös päättyy. Tuolta tieltä ei voi siis jatkaa matkaansa muihin suuntiin. Lahti ja Hämeenlinna ovat taas logistisesti erilaisessa asemassa kuin Hanko. Lahden kautta kulkee tiet 4 ja 5, jotka ovat todella pitkiä teitä. Noiden teiden varrelle osuu muitakin varsin suuria kaupunkeja (Oulu, Jyväskylä, Kuopio). Lisäksi Lahden kautta kulkee junarata, jossa on matkustajavirtoja mm. Kuopion ja Joensuun suuntaan.
    Hämeenlinna taasen on tien 3 varrella. Tuota tietä pitkin pääsee mm. Tampereelle. Hämeenlinnan kautta kulkee myös ratayhteys, jonka varrella on Tampereen lisäksi mm. Oulu.

    Mutta olisihan toki läntisellä Uudellamaalla potentiaalia nousta etäisyyden puolesta samanlaiseksi pk-seudun työssäkäyntialueeksi kuin pääradan ja oikoradan varsilla, sitä en kiellä.
    Lisäksi toisin kuin väitetään, kantatie 51 vetää hyvin ja per liikennesuorite se on maan turvallisimmassa kategoriassa. Per kilometri se on samassa kategoriassa kuin kaikki eteläisen Suomen päätiet.

  13. #43

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5927

    oletus Vs: VR:lle uutta lähi- ja yöjunakalustoa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut SD202 Näytä viesti
    Maantieteelle ei valitettavasti voi mitään. Tie 51 vie Helsingistä niemimalle, jonne tie myös päättyy. Tuolta tieltä ei voi siis jatkaa matkaansa muihin suuntiin. Lahti ja Hämeenlinna ovat taas logistisesti erilaisessa asemassa kuin Hanko. Lahden kautta kulkee tiet 4 ja 5, jotka ovat todella pitkiä teitä. Noiden teiden varrelle osuu muitakin varsin suuria kaupunkeja (Oulu, Jyväskylä, Kuopio). Lisäksi Lahden kautta kulkee junarata, jossa on matkustajavirtoja mm. Kuopion ja Joensuun suuntaan.
    Hämeenlinna taasen on tien 3 varrella. Tuota tietä pitkin pääsee mm. Tampereelle. Hämeenlinnan kautta kulkee myös ratayhteys, jonka varrella on Tampereen lisäksi mm. Oulu.

    Mutta olisihan toki läntisellä Uudellamaalla potentiaalia nousta etäisyyden puolesta samanlaiseksi pk-seudun työssäkäyntialueeksi kuin pääradan ja oikoradan varsilla, sitä en kiellä.
    Tie jatkuu keski-Eurooppaan koska Hangosta lähtee RoRo aluksia Saksaan, Puolaan , Tanskaan jne ja rekkaliikenne tiellä on aikamoista.

    Tietä käyttävät myös kesämökkeilleen ajavat, niitä on Raaseporissa lukumääräisesti eniten koko Suomessa. Myös Inkoossa, Hangossa ja Kemiönsaarella on paljon mökkejä jonne ajetaan kyseistä tietä pitkin.

    Risteykset ovat vaarallisia, varsinkin sellaiset jossa käännytään vasemmalle ja ryhmitytään keskivuiivan viereen. Moni on jäänyt rekan murskaamaksi.

    Liikenne on arkenakin niin ruuhkaista että kestää melkein 2 tuntia ajaa Helsingistä Tammisaaeen (matka n 90 km).

    t. Rainer

  14. #44
    Tunnistettu jäsen SD202 avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    1361

    oletus Vs: VR:lle uutta lähi- ja yöjunakalustoa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Tie jatkuu keski-Eurooppaan koska Hangosta lähtee RoRo aluksia Saksaan, Puolaan , Tanskaan jne ja rekkaliikenne tiellä on aikamoista.

    Tietä käyttävät myös kesämökkeilleen ajavat, niitä on Raaseporissa lukumääräisesti eniten koko Suomessa. Myös Inkoossa, Hangossa ja Kemiönsaarella on paljon mökkejä jonne ajetaan kyseistä tietä pitkin.
    Satamaan liittyvä liikenne taitaa olla hieman riippuvainen laivojen lähtö- ja saapumisajoista. Voin toki kuvitella, että se tuo paljon rekkaliikennettä tielle.

    Lukumääräisesti eniten kesämökkejä taitaa kuitenkin olla Mualiman Navan läheisyydessä?
    https://www.stat.fi/til/rakke/2018/r...at_001_fi.html
    We komen aan in Erps-Kwerps.

  15. #45

    Liittynyt
    15.01.2014
    Viestejä
    363

    oletus Vs: VR:lle uutta lähi- ja yöjunakalustoa

    Miksiköhän kukaan ei ole ajatellut missään virastossa kun Hangon satama päästettiin kasvamaan noin suureksi siitä huolimatta että on täysin väärässä paikassa liikenteellisesti.

Vastaavia viestiketjuja

  1. HSL: HSL kehittää uutta matkakortinlukijaa
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 1
    Viimeisin viesti: 16.03.2017, 11:32
  2. Tallinnassa uutta väriä
    kirjoittanut antti foorumissa Muuta busseista
    Vastauksia: 3
    Viimeisin viesti: 23.02.2012, 19:18
  3. Hyvää uutta vuotta!
    kirjoittanut bussifriikki foorumissa Offtopic
    Vastauksia: 4
    Viimeisin viesti: 04.01.2010, 08:23
  4. Uutta www.kaupunkiliikenne.net-sivustolla
    kirjoittanut Antero Alku foorumissa Muuta joukkoliikenteestä
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 02.01.2008, 20:12
  5. Uusi tariffijärjestelmä
    kirjoittanut JT foorumissa Muuta joukkoliikenteestä
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 13.09.2006, 18:17

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •