Koska tuota kalustoa aiotaan käyttää ei niin kauhean lähiliikennemäisillä väleillä Helsinki-Kouvola ja Helsinki-Tampere, niin 160 km/h on ehdoton minimivaatimus. Eikö tuollaista kalustoa ole vieläkään saatavana 200 km/h-versioina?
Uusi yritys käynnistyi tänään. Hankintailmoitus
Joitakin poimintoja tuosta kolmisivuisesta speksistä:
- The trainset shall be electric multiple unit capable of running at 160 km/h speed on all Finnish tracks where the infrastructure manager allows that speed.
- The trainset shall consist of single deck low floor carriages; level access shall be provided on all entrances from a 550 mm platform.
- The trainset shall be equipped with at least 8 vestibules.
- The length of the trainset shall be no more than 110 meters, length over buffers.
- The trainset shall include three different types of passenger compartments: economy-, comfort- and pet compartments. There shall be at least three wheelchair places on the trainset.
- The seating arrangement shall be either 2+3 in vis-à-vis or 2+2 in rows and vis-à-vis only when necessary.
- The trainset shall have one universal and one standard toilet.
- The trainset shall be able to operate on platform lengths of 170 m in double traction and on 270 m in triple traction. There shall be an automated mechanism to lock the doors extending over the platform lengths if applicable.
NOTIFICATION: These are initial requirements and VR reserves the right to make modifications during negotiations
Koska tuota kalustoa aiotaan käyttää ei niin kauhean lähiliikennemäisillä väleillä Helsinki-Kouvola ja Helsinki-Tampere, niin 160 km/h on ehdoton minimivaatimus. Eikö tuollaista kalustoa ole vieläkään saatavana 200 km/h-versioina?
Junat ovat siis näköjään noin satametrisiä, joten niillä voidaan korvata kaikki Sm2- ja Eil-kalusto.
Miksi erikseen mainitaan yksikerroksisia? Onko jokin syy, miksi kaksikerroksisia ei edes haluta tarjottavan?
Eihän nykyisetkään ole täysin esteettömiä, kun osa matkustamotiloista on korkeammalla tasolla kuin ovien taso. Jotenkin luulisi, että esteettömyys olisi riittävällä tasolla, kun joka vaunussa olisi alakerrassa esteetön alue. Kaksikerrosvaunun tuoman kapasiteettilisän luulisi helpottavan uusien reittien avaamista, kun junakin voisi olla lyhempi, jolloin laiturikin voisi olla lyhempi. Toki tuolla mainittiin ylimääräisten ovien automaattilukitus junaa lyhemmillä laitureilla, mutta silti.
Niin vertailussa sm4-kalustoon kyllä, mutta vertailussa sm5-kalustoon ei. Nyt varmaankin Vr-yhtymä hakee samankaltaisia junayksikköjä kuin Pääkaupunkiseudun Junakalusto Oy:llä? http://junakalusto.fi/fi/kalusto
Määräävä laituripituus on 170 m kahdelle yksikölle. Kolmen vaunun juna olisi 75-80 m, koska vaunun pituus ei voine olla yli 26,6 m (normaali vaunupituus). Nelivaunuinen FLIRT taas on 75 metrinen (18,75 m per vaunu). Mekaanisesti laskien nelivaunuisen junan vaunupituus voisi olla 21,25 m. Riippuu tietysti, mitä eri valmistajien valikoimasta löytyy. Joka tapauksessa VR tarvitsee pohjoismaiseen kuormaulottumaan sovitetun keskieurooppalaista leveämmän kalustotyypin, joka kuitenkin pystytään valmistamaan mahdollisimman pitkälle yhteisistä komponenteista. Jos tehdään kovin paljon räätälöintiä suomalaisiin olosuhteisiin, hintakin nousee.
Juha
Kahden yksikön juna saa olla pidempi kuin 170 m, mutta ovien on mahduttava tähän haarukkaan. 5-vaunuinen Flirt on aika lähellä mitä etsitään, sellaisia mitä Norjan NSB ja Ruotsin MTR on ostanut. Ne ovat kanssa 3.2 m leveitä, ja ykkösluokkakin löytyy. VR:n tarjouspyynnössä vaadittiin kanssa comfort compartmentia.
t. Rainer
Maantieteelle ei valitettavasti voi mitään. Tie 51 vie Helsingistä niemimalle, jonne tie myös päättyy. Tuolta tieltä ei voi siis jatkaa matkaansa muihin suuntiin. Lahti ja Hämeenlinna ovat taas logistisesti erilaisessa asemassa kuin Hanko. Lahden kautta kulkee tiet 4 ja 5, jotka ovat todella pitkiä teitä. Noiden teiden varrelle osuu muitakin varsin suuria kaupunkeja (Oulu, Jyväskylä, Kuopio). Lisäksi Lahden kautta kulkee junarata, jossa on matkustajavirtoja mm. Kuopion ja Joensuun suuntaan.
Hämeenlinna taasen on tien 3 varrella. Tuota tietä pitkin pääsee mm. Tampereelle. Hämeenlinnan kautta kulkee myös ratayhteys, jonka varrella on Tampereen lisäksi mm. Oulu.
Mutta olisihan toki läntisellä Uudellamaalla potentiaalia nousta etäisyyden puolesta samanlaiseksi pk-seudun työssäkäyntialueeksi kuin pääradan ja oikoradan varsilla, sitä en kiellä.
We komen aan in Erps-Kwerps.
Tie jatkuu keski-Eurooppaan koska Hangosta lähtee RoRo aluksia Saksaan, Puolaan , Tanskaan jne ja rekkaliikenne tiellä on aikamoista.
Tietä käyttävät myös kesämökkeilleen ajavat, niitä on Raaseporissa lukumääräisesti eniten koko Suomessa. Myös Inkoossa, Hangossa ja Kemiönsaarella on paljon mökkejä jonne ajetaan kyseistä tietä pitkin.
Risteykset ovat vaarallisia, varsinkin sellaiset jossa käännytään vasemmalle ja ryhmitytään keskivuiivan viereen. Moni on jäänyt rekan murskaamaksi.
Liikenne on arkenakin niin ruuhkaista että kestää melkein 2 tuntia ajaa Helsingistä Tammisaaeen (matka n 90 km).
t. Rainer
Satamaan liittyvä liikenne taitaa olla hieman riippuvainen laivojen lähtö- ja saapumisajoista. Voin toki kuvitella, että se tuo paljon rekkaliikennettä tielle.
Lukumääräisesti eniten kesämökkejä taitaa kuitenkin olla Mualiman Navan läheisyydessä?
https://www.stat.fi/til/rakke/2018/r...at_001_fi.html
We komen aan in Erps-Kwerps.
Miksiköhän kukaan ei ole ajatellut missään virastossa kun Hangon satama päästettiin kasvamaan noin suureksi siitä huolimatta että on täysin väärässä paikassa liikenteellisesti.