VR:n lähiliikenteen lakko 18.–19.3.2021

339-DF

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
8 Elokuu 2005
Viestit
8,148
Näemmä HSL:n uutistiedotteet eivät enää ilmesty tuonne uutisosioon, enkä huomannut tästä lakosta vielä mitään mainintaa.

Haluaisin muodostaa asiasta jonkunlaisen mielipiteen, mutta lehdet eivät oikein anna siihen mahdollisuutta. Siis ilmeisesti on niin, että VR on luvannut Höselille aiempaa edullisempia hintoja, ja nyt VR aikoo saavuttaa nämä hinnat säästöjen avulla. Säästöissä edellytetään kuljettajilta työtehtäviä työajan ulkopuolella sekä muutetaan aiempi palkallinen ruokatunti palkattomaksi. Näinkö on? Mitä muita aspekteja tässä on?

Lehdistö on ottanut jyrkän kannan ja kautta linjan tuomitsee veturinkuljettajat koronavastuuttomina. Ilmeisesti ajatus on jotenkin sellainen, että koronan aikana ei saisi lakkoilla. En ymmärrä tuota ajatusta ollenkaan, sillä vastuuhan tässä on VR:n, joka sen lakon saa aikaan. Ei kai voi ajatella, että kuljettajat hyväksyvät mutinoitta huonommat työehdot vain siksi, että maassa sattuu olemaan korona-aika?

Olisiko foorumilaisilla konkreettista lisäinfoa, eli mikä kaikki siis muuttuisi lähiliikenteen kuljettajilla ja konduktrööreillä? Kuinka isosta asiasta on kyse?
 
Näemmä HSL:n uutistiedotteet eivät enää ilmesty tuonne uutisosioon, enkä huomannut tästä lakosta vielä mitään mainintaa.
Taisi se tuorein olla päiväyksellä 1.11.2020. Olisko RSS-feedistä luovuttu sitten vallan?
 
Tässä hesarin artikkeli asiasta: https://www.hs.fi/politiikka/art-2000007868037.html ja tässä suora lainaus kyseisestä artikkelista:

VR:N ja työnantajaliitto Paltan mukaan muutos on täysin työehtosopimuksen ja lakien mukainen. Työehtosopimuksessa sanotaan näin:

”Jos työntekijällä on oikeus ja tosiasiallinen mahdollisuus esteettä poistua työpaikalta, ei lepoaikaa lasketa työajaksi. Jaksotyössä voidaan ruokailu järjestää tapahtuvaksi työn lomassa.”

Molemmat järjestelyt ovat siis mahdollisia. RAU:n Narinenkaan ei kiistä sitä, että työehtosopimus mahdollistaa myös tunnin palkattoman ruokatauon.

”Mutta kyse on vakiintuneen käytännön rikkomisesta. Osalla työntekijöistä on ollut palkallinen ruokatauko vuosikymmeniä, ja nyt se yritetään viedä yksipuolisella ilmoituksella. Se on ollut vakiintuneesti työsuhteen ehto, jolloin meidän käsityksemme mukaan sitä ei voi muuttaa noin vain.”

Työnantaja haluaa hänen mukaansa muuttaa vakiintuneita käytäntöjä myös työpäivän alussa ja lopussa: työntekijöiden pitäisi vastaisuudessa ennen työajan alkamista selvittää sähköisestä järjestelmästä, mistä työpäivän ensimmäinen juna lähtee.

”Ja työpäivää lopettaessa, varsinkin jos juna on myöhässä, niin työvälineiden vieminen takaisin kaappiin tapahtuisi omalla ajalla.”

Mutta mikä on se varsinainen sopimusrikkomus, josta RAU työnantajaa syyttää?

Narinen viittaa vuoteen 2015, jolloin VR sopi suorahankintasopimuksen HSL:n kanssa.

”Silloin henkilöstömme sopi yhteistyössä VR:n kanssa tietyistä heikennyksistä työehtoihin. Silloin sovittiin työnantajan kanssa, että suorahankintakauden aikana ei tule uusia heikennyksiä. Nyt työnantaja kuitenkin ilmoitti ottavansa käyttöön uusia heikennyksiä.”

Mielestäni tämä on enemmän VR:n kuin RAU:n syy, mutta siitä voi tietysti olla eri mieltä.
 
Koska tämä ns raideliikenteen kilpailutus on todellisuudessa henkilöstönvuokrauskilpailutus liikenteeseen, jossa kaikki on HSL:n hallinnassa (junakalusto, reitit, aikataulut ja liikenteen määrä), jää kilpailutuksen voittajalle ainoaksi keinoksi tehdä tulosta säästää henkilökustannuksista. Sen voi tehdä parantamalla työhyvinvointia, jolloin työssä tapahtuu vähemmän virheitä ja laiminlyöntejä, sekä sairauspoissaoloja on vähemmän. Toinen vaihtoehto on juustohöylätä henkilöstön selkänahasta, joten tuskinpa tämä jää ainoaksi konfliktiksi.
 
Ajaa VR:n lähijunaliikenne-veturinkuljettaja vain HSL:n lähijunaliikennettä?

Ja kaikki muu VR:n junaliikenne on erillä työsopimuksella? Koska tavara, kauko, tajamaa sekä VR:n lähijunat (G,M,R ja Z) liikuvat lähes normalisti.
 
Ajaa VR:n lähijunaliikenne-veturinkuljettaja vain HSL:n lähijunaliikennettä?

Ja kaikki muu VR:n junaliikenne on erillä työsopimuksella? Koska tavara, kauko, tajamaa sekä VR:n lähijunat (G,M,R ja Z) liikuvat lähes normalisti.

Täsmennetään sen verran, että R- ja Z-junat eivät liikennöi. Ainoastaan Z-junista veturivetoinen aamu- ja iltapäiväjuna Kouvolan ja Helsingin välillä. Näin ainakin Julia-palvelun mukaan. https://juliadata.fi/timetables?s=tikkurila&d=19.3.2021
 
VR:n lähiliikenneyksikkö ajaa HSL-liikenteen, sekä R-junat Tampereelle asti ja Z-junat Lahteen asti. "Junaliikennöinti"-yksikkö ajaa kaukojunat, taajamajunat, tavarajunat sekä G- ja M-junat ja lisäksi Z-junat Lahti-Kouvola-välillä sekä veturivetoisena koko matkalta Hki-Kouvola.

Toisinaan noihin on tullut pieniä muutoksia, missä "raja" kulkee, ja varmaan tulee jatkossakin.
 
VR:n veturinkuljettajien mielenilmaus keskeyttää lähijunaliikenteen perjantaina 21.5.2021
https://www.hsl.fi/hsl/uutiset/liik...ttaa-lahijunaliikenteen-perjantaina-21.5.2021
Joko taas?

Lähes koko VR:n liikenne pysähtyy. Raidepuolue kertoo näin: "Mielenilmaus on vastalause VR:n henkilöstöpolitiikalle, jonka mukaan se on voimassa olevaa työehtosopimusta rikkoen vierittänyt työtehtäviä tehtäväksi vapaa-ajalla ja on toteuttanut työtehtävien jakamisen syrjivällä tavalla."

"VR:llä työskentelevät Helsingin, Riihimäen ja Oulun veturinkuljettajat eivät saavu töihin perjantaina 21.5. klo 0:00-23:59 välisenä aikana alkaviin työvuoroihin. RAUn Jyväskylän, Lapin, Porin, Seinäjoen, Tampereen ja Turun veturinkuljettajat ovat ilmoittaneet tukevansa mielenilmausta eivätkä he saavu töihin samana aikana."

VR:n sivuilta löytyy listasta liikennöitävät junat: https://www.vr.fi/junaliikenne-nyt
Tuohon listaan on päivän mittaan ilmestynyt lisää junia, eli ilmeisesti ei ole kaikki perutut vuorot kiveen hakattuja vielä.
 
HSL:n sivulta löytyy tietoja myös ylimääräisistä bussivuoroista tietyillä linjoilla. HSL:n järjestelmiin ainakin osa extralähdöistä on kirjautunut tuplana johonkin vakituisesti ajettavaan lähtöön, mutta ajaa sitten x minuuttia esimerkiksi myöhässä vakituiseen nähden. Itse noteerasin tällaisen tapahtuman avointa dataa hyödyntävästä bussitutkasta, tässä esimerkkilinjana on 738. En jatka avoimen datan juttuja tässä ketjussa tätä enempää.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös