Liikenne-ja viestintäministeriön ja VR:n välillä on syntymässä yhdeksänvuotinen sopimus muutamista taajamajunayhteyksistä. Sopimuskausi on 1.2.2022-31.12.2030.
Raha-asiainvaliokunta puolsi sopimuksen tekemistä 27. tammikuuta 2022. Sopimus allekirjoitettiin käsittelyn jälkeen.
Asetelma on vähintäänkin omituinen. EU:n palvelusopimusasetuksen perusteellahan tällaisten palveluiden hankinta olisi kilpailutettava ja lisäksi operoitavien vuorojen määrän pitäisi olla tilaajan määrittelemä. Sanktiotkin ovat sitä tasoa, että VR ei lopulta paljoa häviä, vaikka Dm12:t hajoaisivat lopullisesti, eikä korvaavaa kalustoa saataisi mistään. Sähköjunia sovituille reiteille riittänee minimimäärä, vaikka Turun ostajataho omansa Sm2-sarjalaisista vetäisikin.
Tämä on murheellinen tilanne. Helsingissä istuvat, asiasta käytännön tasolla vähän ymmärtävät valtion virkatyypit, ministeri Harakka joukon jatkona, ilmeisimmin allekirjoittavat eteensä tuodut sopimukset sen kummemmin niihin tutustumatta -muutenhan tällainen soopa ei ikimaailmassa olisi mennyt läpi, vaan olisi tehty kaikki mahdollinen, jotta liikenteen tilausvaltuudet olisi annettu paikallisille tai alueellisille toimijoille hienoisella toiveella, että näin voisi edes johonkin syntyä vähän lisääkin liikennettä. Tampereen Nysse olisi organisaationa jo valmis, ja muutaman aseman lisäämällä lähiliikenne Tampereelta Nokialle, Orivedelle ja Toijalaan saataisiin hoitoon alta aikayksikön. Pohjois-Karjalassa ja Kymenlaaksossa alueliikennepilotti olisi erinomaisen tervetullut, koska molemmissa on valmiuksia nykyistä runsaammalle junatarjonnalle ja oletettavaa, ettei markkinaehtoista joukkoliikennettä voi ajaa busseillakaan.
Toivoa sopii, ettei tilanne jää tähän, vaan valtio-omistaja puuttuu VR:n tekemisiin muullakin tavoin kuin antamalla sen sanella liikennöintiehtoja ja vaatia itselleen uutta kalustoa, joka ehdottomasti pitäisi hankkia kalustoyhtiön nimiin. Vaikka LVM olisi liikenteen tilaajakin, järjestyksen pitää tällaisissa asioissa olla.
Tässä vielä virallinen päätös.
https://valtioneuvosto.fi/paatokset...LO33lwXzs6u6xbKT5zPvcAwlJ2ZVtua3BXrAeWfKrlElE
Raha-asiainvaliokunta puolsi sopimuksen tekemistä 27. tammikuuta 2022. Sopimus allekirjoitettiin käsittelyn jälkeen.
Asetelma on vähintäänkin omituinen. EU:n palvelusopimusasetuksen perusteellahan tällaisten palveluiden hankinta olisi kilpailutettava ja lisäksi operoitavien vuorojen määrän pitäisi olla tilaajan määrittelemä. Sanktiotkin ovat sitä tasoa, että VR ei lopulta paljoa häviä, vaikka Dm12:t hajoaisivat lopullisesti, eikä korvaavaa kalustoa saataisi mistään. Sähköjunia sovituille reiteille riittänee minimimäärä, vaikka Turun ostajataho omansa Sm2-sarjalaisista vetäisikin.
Tämä on murheellinen tilanne. Helsingissä istuvat, asiasta käytännön tasolla vähän ymmärtävät valtion virkatyypit, ministeri Harakka joukon jatkona, ilmeisimmin allekirjoittavat eteensä tuodut sopimukset sen kummemmin niihin tutustumatta -muutenhan tällainen soopa ei ikimaailmassa olisi mennyt läpi, vaan olisi tehty kaikki mahdollinen, jotta liikenteen tilausvaltuudet olisi annettu paikallisille tai alueellisille toimijoille hienoisella toiveella, että näin voisi edes johonkin syntyä vähän lisääkin liikennettä. Tampereen Nysse olisi organisaationa jo valmis, ja muutaman aseman lisäämällä lähiliikenne Tampereelta Nokialle, Orivedelle ja Toijalaan saataisiin hoitoon alta aikayksikön. Pohjois-Karjalassa ja Kymenlaaksossa alueliikennepilotti olisi erinomaisen tervetullut, koska molemmissa on valmiuksia nykyistä runsaammalle junatarjonnalle ja oletettavaa, ettei markkinaehtoista joukkoliikennettä voi ajaa busseillakaan.
Toivoa sopii, ettei tilanne jää tähän, vaan valtio-omistaja puuttuu VR:n tekemisiin muullakin tavoin kuin antamalla sen sanella liikennöintiehtoja ja vaatia itselleen uutta kalustoa, joka ehdottomasti pitäisi hankkia kalustoyhtiön nimiin. Vaikka LVM olisi liikenteen tilaajakin, järjestyksen pitää tällaisissa asioissa olla.
Tässä vielä virallinen päätös.
https://valtioneuvosto.fi/paatokset...LO33lwXzs6u6xbKT5zPvcAwlJ2ZVtua3BXrAeWfKrlElE
Viimeksi muokannut moderaattori: