Uusi linjakartta lähijunille

Liittynyt
17 Kesäkuu 2020
Viestit
732
HSL sanoi:
Päivitämme lähijunaliikenteen linjakarttojen ulkoasua ja sisältöä kevään 2022 aikana. Laajenevan lähijunaverkoston lisäksi parannuksia karttoihin on tehty myös asiakkaiden palautteiden perusteella.

HSL uusii lähijunien linjakartat lähiaikoina ja on julkaissut luonnoksen uudesta kartasta. Uudessa linjakartassa päärata sekä rantarata ja kaupunkiraiteet sekä kaukoraiteet on jaettu visuaalisesti. Lisäksi kartassa pyritään esittämään ratojen maantieteelliset sijainnit paremmin.

Tässä linkit karttaan ja artikkeliin.


Minun mielestäni kartassa on moni hyviä piirteitä ja ideoita, mutta kokonaisuus on harmillisen sekava. Linjojen erottelu erillisiin vaihtopalleroihin ja kaupunkiratojen siirto ulkoreunoille ovat parannuksia, mutta mielestäni linjat ovat siltikin harmillisen kiinni toisissaan. Rantaradan koukkaus Pasilasta Leppävaaran on pidempi, kuin matka Leppävaarasta Siuntioon, ja vielä kaiken lisäksi kehärata on mielestäni huonosti toteutetta monessa kohdassa. Ongelmia ovat esimerkiksi kehäradan kulku ihan rantaradan viereessä, Hiekkaharjun ja Leinelän välinen pitkä koukkaus ja se, että Vehkalaan näyttäisi olevan sama matka Huopalahden ja Tikkurilan kautta. Ja vielä yksi ongelma: Päärautatieaseman sijanti oikeassa alakulmassa tarkoittaa, että A-vyöhyke on pelkästään siinä kulmassa, eikä se peitä kartan koko alaosaa. Tämä ei ole sinänsä harhaanjohtava tai sekava, mutta se on vähintään hämmentävä.
 
Yksi tapa selkeyttää kaaviota olisi piirtää vain yksi viiva samantyyppisille junille tietyillä väleillä sen sijaan, että piirretään jokaiselle linjatunnukselle oma viiva. Toki I/P-junien suunta pitäisi sitten esittää jotenkin toisin.

Esimerkiksi Helsingin ja Leppävaaran välillä junat E, U, X ja Y ovat täsmälleen sama palvelu, joten sille riittäisi yksi viiva.
 
Yksi tapa selkeyttää kaaviota olisi piirtää vain yksi viiva samantyyppisille junille tietyillä väleillä sen sijaan, että piirretään jokaiselle linjatunnukselle oma viiva. Toki I/P-junien suunta pitäisi sitten esittää jotenkin toisin.

Esimerkiksi Helsingin ja Leppävaaran välillä junat E, U, X ja Y ovat täsmälleen sama palvelu, joten sille riittäisi yksi viiva.

Täsmälleen sama tuli minullekin mieleen ja olen tässä työstänyt tuonlaista vaihtoehtoista linjakarttaa viimeiset pari tuntia (tosin aika passiivisesti). Jos muuten ollaan tarkkoja rantaradan junien kanssa, niin E-, U- ja X-junilla on täsmälleen sama palvelu koko reiteillään paitsi että pääteasemat sattuvat vain olemaan eri kohdassa reittiä.
 
Jos muuten ollaan tarkkoja rantaradan junien kanssa, niin E-, U- ja X-junilla on täsmälleen sama palvelu koko reiteillään paitsi että pääteasemat sattuvat vain olemaan eri kohdassa reittiä.

Jep. Samoin K ja T, joskin niiden on ehkä perusteltua olla erillään, johtuen siitä, että T kulkee HSL-alueen ulkopuolelle.

VR:n lähijunissa ei ole mitenkään tavatonta, että pääteasema on jossain merkityn reitin matkalla. Kaikki R-junat eivät mene Tampereelle, kaikki Z:t eivät mene Kouvolaan, ja osa M- ja O-junista lähtee/päättyy Tampereelle/Kouvolaan.
Veikkaan, että HSL on halunnut EUX-junille eri kirjaimet jotta määränpää olisi aina sama.
 
Linjakartta on sinällään ihan toimiva, mutta jos on tarkoitus kuvata VR:n koko taajamajunaliikenneverkostoa, olisi saattanut olla mielekästä jättää HSL:n liikenne omaan kaavioonsa. Onhan ihan mahdollista, että jonain päivänä sitä operoikin joku muu -jos kohta mahdollista on sekin, että joku muu operaattori ilmestyy kilpailemaan VR:n kanssa muille rataosuuksille (epätodennäköistä, sarkasmivaroitus)...
Itseäni on jäänyt kummastuttamaan informatiivisten ja käypien kirjainten jättäminen pois käytöstä ja korvaaminen köykäisemmillä vaihtoehdoilla. Esimerkiksi D-junan soisi olevan H ja Nokialle kulkevan N. HSL:n puolellakin Siuntion vuorotunnus voisi olla Y:n sijaan S tai X:n sijaan U2...
 
Ei ole parempi. Yksi kirjain yhden viivan kohdalla, jolloin katse voi helposti tarkistaa koko viivan.
Toisaalta itse viivalla ei ole väliä, koska esimerkiksi E, L, U ja X kulkevat täsmälleen samaa reittiä ja pysähtyvät täsmälleen samoilla asemilla Leppävaaran ja Siuntion välillä.
 
Pidän viestissä 1 esitettyä karttaa selkeämpänä. Kartassa junan tunnus on aina tunnusta vastaavan viivan kohdalla myös isommilla vaihtoasemilla.

Voihan nää olla makuasioita, mutta uudistuksessa mainitsemani aina käytössä ollut periaate on säilytetty.
 
Takaisin
Ylös